Det ble omtrent som forventet med servicen på KTM'en, litt i rykk og napp inn i mellom aktiviteter med jentungen og litt jobb. Har nå tatt ferie noen uker, men med flere husprosjekt og ingen konkrete reiseplaner så blir det nok brukt mest tid på å fikse ting hjemme heller en å kjøre på MC tur.
Men, litt servicearbeid på en KTM.
Luftfilter er en fin ting, litt vask, litt gnikking, litt ny olje (mørkeblå) så kan det brukes igjen. Nye filter er på vei, men litt leveringstid og de her fungerer en liten stund til.
Så var det kjede og drev da, KTM har funnet en fin løsning der drevet sitter fast i en egen del som kan løses fra hjulet. Godt mulig dette er en standard metode for flere, men var ikke slik sist jeg byttet bakdrev på en MC.
Litt lettere å plukke av det gamle drevet og montere det nye når man kan sette det fast i en skrutvinge heller enn å knote rundt hjulet.
Nytt drev på plass, litt renere og penere en det gamle, selvfølgelig med locktight på skruene.
Fjernet det gamle fremdrevet og gikk løs med div løsemiddel for å se hva som var hva, mye dritt som samler seg rundt drevene, spesielt på en MC som ikke har vert vasket så mye siste årene. I forhold til hvordan det var før så ble jo det nesten rent.
Nytt drev på plass, det gamle hadde gummi på begge sider, dette har ikke det, usikker på hva gummien skal hjelpe mot, vibrasjoner? Vibrasjoner er noe denne sykkelen er kjent for, så kan ikke bli så mye verre.
Kjede ble selvfølgelig også byttet, lite bilde av gammelt og nytt ved siden av hverandre. Det gamle kjede hadde fremdeles mye å gå på, men når jeg likevel skulle bytte drev så byttet jeg kjede også.
Når jeg først skulle ta litt arbeid så kjøpte jeg inn nye bremseklosser også, klossene bake var så minimalt slitt at de brydde jeg meg ikke med å bytte, men foran var det litt mer slitasje. Ikke så galt at det måtte byttes, men når jeg likevel tok jobben med å sjekke de så kunne jeg like gjerne bytte. Lite bilde av nye klosser og de gamle fra begge sider foran.
Oljeskift hører til når man tar service, ca 10k siden sist. I mangel på KTM forhandler ble det kjøpt et filter fra hi-flow, satser på det fungerer like greit som det fra KTM.
For å bytte olje så må jeg av med bunnplaten, denne var nesten helt glatt når jeg kjøpte den, med tanke på at den som var der før kun var et plastdeksel og man ser slitasjen på alu platen så er jeg glad for at jeg kjøpte denne.
Etter alt var ferdig så var det bare å montere på igjen alle plast deksel og smådill rundt om. Monterte også på den ny-kappede vindskjermen og ser at der er et lite problem i forhold til en GPS...
Tok en kjapp prøvetur for å kjenne at alt fungerte som det skulle på sykkelen etter service samt kjenne om vindskjermen hadde utgjort noe. Dessverre så ser det ut som vindskjerm eksperimentet ikke ble helt riktig i forhold til hva jeg hadde håp om, så tilbake i tenkeboksen der å se om jeg finner en bedre løsning.
Monterte enn så lenge den touring vindskjermen jeg har brukt siste årene og som gir minst turbulens, tok en kjapp vask på sykkelen for å få bort litt rester etter olje og mørke håndavtrykk på lyse deler. Trillet like gjerne ned i hagen en tur å tok et bilde av en unormalt ren KTM.
Blir nok lenge til den er så ren å pen igjen. Regner med at sykkelen bli stående stille noen uker frem mot bukkerittet nå, arbeid på hus må nok prioriteres.