Re: Spiritofwinter, ut på tur.
Posted: 14 Jun 2017 09:50
Etter å ha vert hjemme alene med jentungen i helgen så har jeg endelig fått startet på dekkomlegging til TKC-80
Tok først av bakhjulet på mandag ettersom jeg skulle legge om dekk på en bil å tenkte jeg skulle prøve dekkomleggingsmaskinen på MC hjulet også. Endte opp med å knote en del med omlegging av bildekkene (skylder på dårlige felger og smale dekk ) men klarte å få lagt om til TKC-80 på bakhjulet. Var veldig skeptisk på om jeg kunne bruke samme dekkomleggings maskin på bil og MC dekk, men det fungerte helt greit.
I går kom Snikkeren innom å hadde med balanserings verktøy fra biltema som han hadde liggende så vi kunne prøve å få balanse på bakhjulet, det viste seg å være vanskeligere enn først tenkt, men oppdaget at når jeg monterte dekket så var det vridd litt i forhold til hvor på dekket ventilen skulle ligge. Bestemte meg for at jeg skulle ta det med tilbake der jeg har dekkomleggings maskin å prøve å vri det riktig på plass, men hadde ikke tid til det i går. Hadde også egentlig planer om å montere bakhjulet før jeg tok av forhjulet ettersom jeg da kunne klare meg med å bruke midtstøtten, men endte likevel opp med å grave frem MC jekken jeg har liggende å heve opp sykkelen så jeg kunne plukke av forhjulet også.
Håper på at jeg får tid til å legge om til TKC-80 på fremhjulet i dag og snu litt på bakhjulet slik at jeg kan få balansert det riktig, men enn så lenge ligger det pent i carporten å venter sammen med nye dekket.
Men når Snikkeren likevel var innom i går så fikk jeg hjelp fra han til å ta ut den lille Kawasakien fra kjelleren. Den har dessverre ikke fått så mye pleie som den skulle i løpet av vinteren, så den måtte lades før der var noe livstegn.
Etter noen timer med lading startet den fint opp, tok en kjapp tur å fylte på litt fersk bensin og lot den stå uten lader i natt.
I dag tidlig var jeg ganske usikker på om Kawasakien ville starte ettersom den hadde hatt litt dårlig batteri i går. Koblet på lader mens jeg spiste frukost bare for å gi den litt ekstra å gå på. Men det var ingen problem, startet på første forsøk, knappest at startmotoren trengte å dra rundt
Så da var det bare å finne frem Kriega sekken (ingen toppboks på Kawasakien) flytte over laptop og andre nødvendigheter for jobben, å kjøre av sted.
Tok ikke lenge før jeg kjente at her var det stor forskjell i forhold til å kjøre KTM, blant annet kjenner jeg at der må sikkert byttes et styrelager, tar det samtidig med det planlagte oljeskiftet (som skulle utføres i vinter). Kjente også samme problem som jeg hadde på Ninjaen tidligere, etter ca 20 minutt begynner høyrefoten å sovne viss ikke jeg strekker den ut litt. Kjente også at jeg er uvant med girkassen, blir mye oppgiring, nesten ikke nedgiring ettersom jeg ikke tenker over hvilket gir jeg står i, så kommer jeg til et kryss å girer ned 1-2 gir, kjenner at det fremdeles er litt høyt, girer ned enda en gang, fremdeles litt høyt å sitter å stusser over hvor mange gir det egentlig er på denne lille sykkelen (svaret er 6 ). Men uansett, moro er den å kjøre, så er den fin å ha når KTM'en står oppjekket uten hjul
Tok først av bakhjulet på mandag ettersom jeg skulle legge om dekk på en bil å tenkte jeg skulle prøve dekkomleggingsmaskinen på MC hjulet også. Endte opp med å knote en del med omlegging av bildekkene (skylder på dårlige felger og smale dekk ) men klarte å få lagt om til TKC-80 på bakhjulet. Var veldig skeptisk på om jeg kunne bruke samme dekkomleggings maskin på bil og MC dekk, men det fungerte helt greit.
I går kom Snikkeren innom å hadde med balanserings verktøy fra biltema som han hadde liggende så vi kunne prøve å få balanse på bakhjulet, det viste seg å være vanskeligere enn først tenkt, men oppdaget at når jeg monterte dekket så var det vridd litt i forhold til hvor på dekket ventilen skulle ligge. Bestemte meg for at jeg skulle ta det med tilbake der jeg har dekkomleggings maskin å prøve å vri det riktig på plass, men hadde ikke tid til det i går. Hadde også egentlig planer om å montere bakhjulet før jeg tok av forhjulet ettersom jeg da kunne klare meg med å bruke midtstøtten, men endte likevel opp med å grave frem MC jekken jeg har liggende å heve opp sykkelen så jeg kunne plukke av forhjulet også.
Håper på at jeg får tid til å legge om til TKC-80 på fremhjulet i dag og snu litt på bakhjulet slik at jeg kan få balansert det riktig, men enn så lenge ligger det pent i carporten å venter sammen med nye dekket.
Men når Snikkeren likevel var innom i går så fikk jeg hjelp fra han til å ta ut den lille Kawasakien fra kjelleren. Den har dessverre ikke fått så mye pleie som den skulle i løpet av vinteren, så den måtte lades før der var noe livstegn.
Etter noen timer med lading startet den fint opp, tok en kjapp tur å fylte på litt fersk bensin og lot den stå uten lader i natt.
I dag tidlig var jeg ganske usikker på om Kawasakien ville starte ettersom den hadde hatt litt dårlig batteri i går. Koblet på lader mens jeg spiste frukost bare for å gi den litt ekstra å gå på. Men det var ingen problem, startet på første forsøk, knappest at startmotoren trengte å dra rundt
Så da var det bare å finne frem Kriega sekken (ingen toppboks på Kawasakien) flytte over laptop og andre nødvendigheter for jobben, å kjøre av sted.
Tok ikke lenge før jeg kjente at her var det stor forskjell i forhold til å kjøre KTM, blant annet kjenner jeg at der må sikkert byttes et styrelager, tar det samtidig med det planlagte oljeskiftet (som skulle utføres i vinter). Kjente også samme problem som jeg hadde på Ninjaen tidligere, etter ca 20 minutt begynner høyrefoten å sovne viss ikke jeg strekker den ut litt. Kjente også at jeg er uvant med girkassen, blir mye oppgiring, nesten ikke nedgiring ettersom jeg ikke tenker over hvilket gir jeg står i, så kommer jeg til et kryss å girer ned 1-2 gir, kjenner at det fremdeles er litt høyt, girer ned enda en gang, fremdeles litt høyt å sitter å stusser over hvor mange gir det egentlig er på denne lille sykkelen (svaret er 6 ). Men uansett, moro er den å kjøre, så er den fin å ha når KTM'en står oppjekket uten hjul