Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ArcticTiger »

Er det gammel/dårlig drenering rundt huset ditt :-k
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

ArcticTiger wrote:Er det gammel/dårlig drenering rundt huset ditt :-k
Helt riktig, og i kombinasjon med at de som bygde huset ikke brydde seg med fuktsperre under gulvet på verkstedet så har jeg et ganske stort prosjekt til våren. Prisantydning fra entrepenør for å ta opp igjen drenering er estimert til et sted mellom 150-300k alt ettersom hvor mye galt som dukker opp. Å siden jeg ikke har så mye penger liggende å slenge så blir det mye godt arbeid på meg selv først, så får vi se hvor langt jeg kommer før jeg må ringe etter hjelp.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

Det er så typisk. Når man først begynner å grave, blir man sjeldent positivt overrasket :roll: Nå vet jeg ikke hvor stort huset ditt er, eller hvordan tilgangen på tomten er. Men 300k for å drenere rundt, hørtes ekstremt mye ut :-s

Da hadde jeg heller leid meg en minigraver å gjort jobben selv :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Det ser ut til at det blir sesongstart i løpet av neste uke om været slår til å jeg klarer å få på plass alle små og store ting som kreves.

Men i dag har jeg hatt en lang dag med en del tanker litt både tilbake i tid å litt fremover. Brukte dagen i findressen for å følge ene onkelen til fruen til sitt siste hvilested. En aktiv å god familiefar som egentlig skulle hatt 20+ år igjen hadde det ikke vert for sykdom. Nå var ikke han den i familien til fruen som jeg kjente best eller har hatt så mye med å gjøre, men jeg har hatt med både han og familien hans å gjøre flere ganger siste årene, å man får litt tanker når en slik person ikke lenger er blant oss.

Ble sittende å tenke tilbake ca 2 år, det var sist jeg var i en lignende situasjon, men da var det en kollega av meg som var gått bort. Hadde det vert en godt opp i årene kar som hadde levd livet helt ut så hadde jeg ikke tenkt så mye over det, men her var det snakk om en familiefar på litt over 30 år som hadde fått påvist hjernesvulst. Han klarte å fullføre bygging av nytt hus til familien, men rakk ikke å bo så mye i huset selv. Det var ganske mange, blant annet meg selv som ble litt medtatt av å miste en god kollega og en god venn. Det var flere av oss som satte oss ned å mimret litt over litt for mange øl den kvelden, mange tanker kom frem, men de fleste fortsatte som før. Personlig bestemte jeg meg for at livet må leves, det er ikke vits i å sitte å vente på at man skal bli gammel, om man skulle være så heldig. Så snart jeg ble edru tok jeg et valg som jeg hadde vert litt usikker på tidligere, jeg kjørte til min lokale MC pusher og signerte kontrakt på fabrikk ny KTM. For enkelte er dette noe som er mer "vanlig". For min del var det i utgangspunktet ikke aktuelt å kjøpe en så ny og dyr MC der og da, men jeg gjorde et valg som jeg i etterkant har mottatt hyggelige kommentarer for, men også en del kritikk. Personlig ikke har angret et sekund. Den som jeg var sikker på kom til å kritisere meg mest var fruen, men hun har i ettertid sagt at hun skjønner mitt valg, hun ser gleden den MC'en gir meg og hun vet at jeg blir en bedre person om jeg får lov til å kjøre på tur med den MC'en inn i mellom (om ikke alt for ofte).

I etterkant av denne avgjørelsen for ca 2 år siden har jeg hatt mange fine turer, jeg har møtt flere av dere som er her inne på forumet, det har vert en glede hver gang, å det skal selvfølgelig bli flere gleder fremover både i form av fellesturer og andre turer.

Sesongstarten er like om hjørnet, jeg hadde en passelig liste med ting som skulle gjøres i løpet av vinteren med både ene og andre MC'en, men grunnet dårlig drenering på huset og dermed mangel på verksted er ingenting av det gjort. Jeg mangler noe kjøreutstyr, jeg har litt for mange prosjekter både på hus og jobb til at jeg har tid til både klargjøring og kjøring, men det skal bli likevel. Jeg vet ikke om det blir neste uke, eller om det blir om to uker, eller senere, men vi satse på jo før jo heller. Sesongen kan bli den beste jeg noensinne har hatt, men det kan også blir en avkortet halvgod sesong, det gjenstår å se. Men uansett gleder jeg meg til å komme meg ut på veien, å jeg håper på å møte flere av dere der.

Å helt til slutt, til de som lurer, ja jeg sitter med en kald øl i glasset, å det er verken den første eller siste i kveld ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Bikeridr »

Ja, det er mye man kan reflektere over. Dette igjen gjør at man tar valg som kanskje for noen virker idiotisk, men, som jeg leser mellom linjene dine; man lever bare én gang.
Jeg har hittil vært såpass heldig at jeg ikke har mistet noen nære i tidlig alder, bortsett fra min Farfar som ble påkjørt og drept i en alder av 56 år. Selv var jeg 4 år den gang og har ingen minner eller husk om selve ulykken. Dog husker jeg Farfar bittelitt ennå, godt over 40 år senere.

"YOLO" blir altfor klisjéaktig å si, men igjen; vi alle har vel en "bucket list" over ting vi vil gjøre før det er for sent. Mange av de tingene er rett ut idiotisk, men likevel, de må gjennomføres.
Selv har jeg ennå ikke kjørt hverken Stelvio eller Transfagarasan, men det kommer. En annen ting jeg har på listen er Kilimanjaro. Hadde håpet på den før fylte 50, men nå må det nok siktes inn på før fylte 60. (Skal nok klare det).

Og ja, jeg er også forbi den første kalde i glasset, og sannsynligvis heller ikke ferdig med den siste.
God helg folkens (skal skrive og kommentere videre, men uansett), og kjør vakkert når dere er edru :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

Jeg liker å si at man bare dør en gang... leve kan man og bør man gjøre hver dag :thumleft

Hadde selv et år med mye frafall i fjor. Det gikk vekk nære venner og familie i alle aldere. Å da spesielt til kreften :-k Vi brenner lyset i begge ender kan det virke som. Å jeg tror at man har langt mer igjen for å leve litt innimellom selv om man har mye som skulle vært gjort. Ja? hva så om man utsetter ting litt? Hvem faen bryr seg?

Kjør på :-) Gleder meg til å hilse på igjen denne sesongen også Kai :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Tommas »

Det er nok lurt å ikke vente med all "levinga" til man er pensjonist, men sørge for å spre det godt utover ja :thumleft
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by knutk »

Man bør ikke være så redd for å dø at man ikke tør å leve.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Dagen i går:

Endelig var det tid for å ordne litt på en KTM. Denne har stått parkert i en av garasjene til min far, som ikke bor så langt borte fra meg, men grunnet en del andre ting som har skjedd igjennom vinteren så har det liksom ikke blitt tid til å gjøre noe med den før nå. Kjekt med oppvarmet garasje når man først skal skru.

Image

Var ikke all verden som skulle ordnes, måtte justere opp litt frontlyset ettersom det peker litt for mye nedover, så skulle jeg rense og olje opp igjen et par luftfilter. Jeg har montert komplett UniFilter kit på min KTM slik at det ikke skal bli noe problemer med støv og annen dritt som presser seg inn i luftfilterboksen, noe som denne modellen av KTM er kjent for. Det eneste problemet med dette er at luftfilterboksen er under bensintanken, så det er en del som må fjernes, men har gjort det et par ganger nå, så tok ikke så lenge før den så slik ut:

Image

Luftfilterene inne i boksen blir vanligvis renset en gang i året, men så er der noen "sokker" i starten på luftkanalen som tar seg av mesteparten av dritten og som blir renset et par ganger i løpet av sesongen, men denne gangen så det slik ut:

Image

Dene ene "sokken" fant jeg her:

Image

Helt inne i luftfilterboksen, har tatt unna ganske mye dritt de "sokkene", så pass at de nå er ødelagte. Heldigvis koster de ikke all verden, bestilte meg 2 nye sett med en gang fra UniFilter i Australia og med frakt havner det faktisk under tollgrensen.

Ser ganske tydelig på første luftfilter inne i luftfilterboksen at "sokken" på ene siden har vert borte og den andre har vert på plass. Heldigvis ser det ut til å ha skjedd sent på sesongen i fjor, så det var ikke all verden å rense bort.

Image

Filteret innom var rent å pent:
Image

Inne i motoren var det heller ikke noe som tydet på at der var kommet noe dritt inn:
Image

Det ene luftfilteret som fremdeles var like helt ble etter hvert vasket og oljet opp igjen før det hele ble montert sammen. Ble så mye olje over alt når jeg monterte at det ble dessverre ikke tatt noen bilder. Men når alt var montert så ble KTM'en startet å kjørt ut for å se til at motoren gikk som den skulle før jeg parkerte den pent i garasjen igjen.

Dagen i dag:

Etter å ha vert sosial med naboene på påske egg jakt sammen med ungene klarte været å holde seg greit. Litt dråper i luften, men ikke verre enn at jeg kunne kjøre hjem KTM'en. Var usikker på om jeg skulle kjøre så mye ettersom været var usikkert å jeg ikke hadde med meg regndress, men tenkte jeg kunne kjøre litt for å kjenne litt på sykkelen igjen etter en lang vinter, å møtte jeg regn så kunne jeg snu. Vurderte om jeg skulle høre med Snikkeren om han ville være med, men det ble bestemt litt sånn i full fart at jeg skulle ut å kjøre, og jeg viste ikke om jeg kom til å kjøre 10 min eller 2 timer, så var like greit å kjøre første turen alene i dag.

Kjørte først for å tanke opp, hadde beregnet luftfilter arbeid på sykkelen, så var ganske lite bensin på tanken. Videre ble det kjørt en del bakveier rundt om mellom Ørsta og Volda, før jeg kjørte igjennom Volda og over ett av fjellene tilbake til en av dalene rundt Ørsta. Tenkte det var litt tidlig på sesongen å kjøre innom et par av grusveiene i området, men tok meg en runde likevel og fant en av de jeg har kjørt litt på, og som ikke har så mye trafikk, dermed er heller ikke grusen så kjørt ned og hard. Det er en av veiene som ble laget når de bygget det som ble kallet "monsterlinjen" langs mer eller mindre hele vestlandet for noen år siden. Det ble laget en del slike anleggsveier som vi kan nyte godt av i etterkant. Stoppet å tok et lite bilde langs veien, og kunne konkludere med at det er alt for lenge siden jeg sist kjørte stående på en MC, kjente det både i ryggen og lårene, satse det kommer seg ganske snart.
Image

Kjente etter hvert også at sete comforten på 1190R er akkurat som jeg husker den, fult på høyde med en 2"x4" planke, ihvertfal i starten på sesongen. Comfort sal er vurdert, men er ikke øverst på prioriteringslisten.

Ble akkurat over 70km på denne første kjøreturen i år. Grei start, får satse på jeg holder oppe aktiviteten greit utover sesongen, har en del nye veier som skal kjøres, å mye av det er grus.

Har konkludert med at hjelmen som nå er 4 år skal byttes, det kommer vel til å skje en av første dagene tenker jeg, har hatt en dialog med MC-Deler for å få tak i en passende hjelm.
Venter også på ny kjøredress ettersom den jeg kjøpte i fjor ikke klarte å holde ute vannet, noe som var litt kjipt, for det var ellers en fantastisk god kjøredress. Har gjort avtale med MC-Deler og importøren om en kjøredress som kommer etter hvert. Mens jeg venter på den kjører jeg med jakke fra en gammel dress jeg hadde før, og MX bukse fra KTM. Ikke det mest behagelige jeg har kjørt med, men fungerer helt greit frem til ny dress kommer.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

Der var du igang du også ja [emoji1319] litt spesielt å se at de sokkene er gått i oppløsning? [emoji848] er det for at du har røsket de ut eller er det noe de ikke har tålt? Vaskemiddel?

Dressen holdt ikke mål nei? Det var som jeg fryktet... vi snakket jo om det på turen sist [emoji848] får du ny dress siden denne ikke holdt det den lovet da eller må du kjøpe ny?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Sokkene har vert behandlet pent, vasket riktig og blitt smurt med riktig olje. Er nok en del grusturer som har gjort at de har gått i oppløsning, fant jo plenty med småstein og grus inn i enden på sokken. Tyder jo på at de gjør jobben sin, så det blir montert nye så snart de kommer.

At dressen ikke holdt mål var en skuffelse, alle glidelåser for lufting trekte vann igjennom. Har snakket med importøren, og av flere slike solgte dresser var min den eneste som hadde hatt problem. Tyder på at min enten har hatt produksjonsfeil, eller så kjører ingen andre som kjøpte dressen i regn. Har fått mulighet til å få ny tilsvarende, evt ny dress fra årets kolleksjon. Kunne evt få kredit hos importøren til å velge andre typer varer, men ville heller ha en annen dress. Har der fått tilbud om forskjellige dresser og blitt lovd en som nå skal være vanntett. Ut fra det jeg har hørt om den nye dressen så blir den veldig bra, får vi bare håpe det stemmer.

Skulle det mot formodning ikke stemme så blir det en diskusjon med noen produktutviklere hos produsenten [emoji6]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Tilbake fra påskeferie på både hytte og hos svigers i dag. Å med strålende sol å opp mot 8 grader i luften måtte jeg ut å lufte en "liten" KTM. Sjekket om Snikkeren var klar til å ta en tur, men han var opptatt med andre ting, men om været holder seg blir det en lengre tur sammen med han i morgen.

I dag ble det bare en liten tur på et par mil for å kjenne litt på sykkelen og for å sjekke ut en grusvei i området. Samme vei var besøkt den 18 april i fjor, å da var der for mye snø til at jeg kom meg opp, men i år var det fritt for snø hele veien. Kjenner at jeg er mer trygg på grusen i år enn hva jeg var i fjor på samme tid, tror jeg må få med meg Snikkeren opp et par av de veiene snart så vi får pushe litt ekstra, begrenser meg selv litt når jeg er alene ettersom jeg vet hvor tungt det er å løfte en 1190R alene ;-)

Dessverre ingen bilder fra MC turen i dag, men tok et lite bilde av opptreningen av neste generasjon MC førere i ettermiddag. Har ikke hatt mange turene på sykkelen enda, men jaggu er det en grei teknikk inne allerede, å tempoet er tidvis høyt :D

Image

Skal heller komme med flere MC relaterte bilder og mer fortelling etter påskeavsluttningstur med Snikkeren i morgen :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Ut på tur med Snikkeren i dag.
GPS sporing i sanntid med LocaToWeb: Påskeavslutningstur med Snikkeren https://locatoweb.com/map/single/101199157


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Tommas »

Tips til minsten. Med en sånn så trenger man aldri støttehjul, og overgang til vanlig sykkel går som en drøm :thumleft

Image
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by hakhap »

Tommas wrote:Tips til minsten. Med en sånn så trenger man aldri støttehjul, og overgang til vanlig sykkel går som en drøm :thumleft

[img]https://dam.media.xxlsports.com/8904991244318_1096832_white_75807_jpg.jpg[/img]
Har noe lignende klart til datteren sin to års dag neste måned :D

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply