Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

På tide med en liten oppdatering igjen. Etter en tidvis våt og tidvis fantastisk fin tur til Hardanger for en av årets begivenheter, HPR, fikk jeg meg et par turer med variert vær og vei forhold i jobbsammenheng. Dessverre har været på vestlandet vært som det pleier på "sommeren" mye kulde, mye regn og antydning til snø i Juli. Når man kombinerer det med en jobb som krever ganske mye og dermed korter inn ferien litt og en feriestengt barnehage, så blir ikke det mye kjøring. Men i går dukket det opp en snodig lysende sak på himmelen, temperaturen gikk forbi både 6, 8 og 10 grader å veien tørket opp. Ble ikke gjort så mye fornuftig likevel, ref stengt barnehage, men der var et håp.

Dagen i dag startet med enda bedre vær, kjente det kriblet etter å kjøre litt MC, men så var det den ungen som jeg må passe på da...
Endte opp med å kjøre frem alle mine tre kjøretøy, høytrykksspyler og noe såpegreier. Vet at det er flere her inne som synes det er viktig å holde sine to-hjulinger rene og pene, men de som har sett min KTM vet at jeg ikke er en av de. Men ettersom jeg nylig har kjøpt en slik skumdyse sak til min høytrykksspyler så tenkte jeg det var greit å ta en test. Nå er denne skumdyse saken helt sikkert noe billig ræl som ikke hadde blitt godkjent blant folk som har peiling på slikt, men det fungerer helt greit for meg. Det ble underveis verken brukt svamp, microfiberklut, tannbørste, q-tips eller andre fancy ting for å gjøre rent, her holder vi oss til å spyle på såpe å spyle av.
For Kawasakien så er det ikke så mye som skal til, den står pent å pyntelig under tak og blir primært brukt på fineværsdager, der var det å spyle av støvet som har lagt seg siste tiden, så var den ren å pen. Bilen har vert igjennom litt av hvert å blir primært kjørt inn i vaskemaskin på en lokal bensinstasjon en gang eller to i halvåret, men tenkte den kunne bli spylt av den og. Når det kommer til KTM'en, så har primær vasken av den siste årene vert regnskyll langs veien, tenker at på vei til årets HPR ble det bra med vask egentlig, men det var vel på tide med litt såpe også. Sist den fikk slik behandling var etter grustur i øst 2016, så det var vel muligens på tide.

Resultatet? Joda, Kawasakien ser jo ren å pen ut som vanlig, KTM'en er ikke akkurat ren, men den har vel ikke vert så ren siden grustur i øst 2016, å bilen, vel der dukker det stadig flere riper opp hver gang jeg vasker den.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Etter en liten vaskeseanse så ble jeg oppringt av min far som har en nyoperert ankel å sliter med enkelte gjøremål, i dag var det plenklipping. Han skulle selvfølgelig passe på at min mor kunne se til ungen min mens jeg klippet plen, å vel så det. Nå er jeg av den bortskjemte typen som har en appstyrt robot som kjører rundt i hagen på kommando å klipper plenen min, så dette er ikke noe jeg gjør hver dag, men min far har på sine eldre dager sett sin begrensing å kjøpt seg traktorklipper, så jeg sier sjelden nei til å assistere der.

Image

Klipperen har selvfølgelig egen garasje/bod på ca 16kvm og skikkelig garasjeport med elektrisk åpner, litt luksus unner min gamle far seg. Etter en runde rundt plenen med Jonsered'en så var jentungen og bestemoren opptatt med noe så jeg kunne finne på noe annet en liten stund. Hev meg rundt å fikk på meg kjøreutstyr, startet opp Kawasakien og kjørte en liten runde. Ble bare et par mil, men den er ikke så mye brukt den Kawasakien og jeg burde vel helst solgt den, men den er morsom på svingete veier med tørr asfalt. Dessverre ingen bilder fra den turen.

Nå blir det ca en uke til med jentungen, så blir vel ikke mye MC relatert. Etter det pakker jeg i bilen sammen med dama og kjører sørover for å ta Larvik båten til Danmark og videre til Tyskland. Har en deal med dama om at hun skal få styre seg som hun vil på et kjøpesenter noen timer mens jeg tar meg en tur til Louis Gigastore i Hamburg, handlelisten begynner å fylle seg, å jeg har ikke kommet til riktig land en gang :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Til tross for travle dager med både jentungen og andre prosjekter rundt huset klarte jeg å finne tid til litt MC kjøring før jeg reiser på ferie i morgen. Hadde en del timer alene på sykkelen i går for å lete frem noen grusveier, noen har jeg kjørt før, andre hadde jeg en tanke om at de eksisterte men hadde aldri hatt tid til å sjekke før. Kan også nevnes at mens jeg skriver dette så venter jeg på at Snikkeren skal våkne for å bli med på en ny runde ettersom der var enkelte veier jeg ikke tok sjansen på å kjøre alene.

Startet dagen med en vei jeg har kjørt mange ganger før, men som har fått inn et lite hinder siden sist, heldigvis ikke låst, så bare å vippe den opp, kjøre å håpe på ingen grunneier er ute i dag.
Image

Et lite bilde fra en av dagens nye grusveier, her har jeg nettopp passert en grind, å like bortenfor møtte jeg grunneier. Stoppet sykkelen, tok av hjelmen å hilste pent. Forklarte at jeg var ute for å se meg litt rundt å ta litt bilder av utsikt osv. Kjørte heldigvis pent og pyntelig når jeg møtte han, å han var grei å snakke til så lenge jeg var obs på hjort og unger. Var helt greit at jeg kjørt videre, men veien gikk bare et par hundre meter videre. Takket for info, kjørte inn til enden, snudde å hilste pent når jeg passerte igjen på tilbakeveien.
Image

Etter et par bomturer opp et par stikkveier endte jeg opp i "feil ende" av Stigedalen, gasspådraget økte litt og fine svinger ble kjørt :D Heldigvis lite turister og fine tørre veier. Kjørte så innom Eid sentrum, der var det veldig mye turister å veldig varmt. Stoppet innom en Esso stasjon der det var mulig å parkere i skyggen, kjøpte med meg noe mat, satte meg på sykkelen å kjørte videre. Over Eid sentrum er der en liten klynge med noen grusveier som jeg har kjørt før, litt usikker på hvor lovlig det er å kjøre der, men der står ingen skilt å der er to spor i veien. Tok sjangsen denne gangen også å kjørte på. Dagens mest utfordrende, eller skal jeg si endelig litt motstand å ikke bare en standard grusvei :D Gikk ikke lenge før jeg kom til punktet jeg hadde tenkt, er satt opp en stor gapahuk med bålplass og benker et lite stykke opp i der, passelig plass å innta lunchen jeg hadde kjøpt.

Et lite bilde av utsikten og plassen tatt fra veien der jeg kom kjørende:
Image

Bilde av sykkelen og min sitteplass oppe ved veien:
Image

Hadde ingen behov for å fyre opp, var mer bekymret for evt turgåere som kunne komme, så satte meg på en benk oppe ved veien der sykkelen stod i tilfelle det kom en sint evt en hyggelig turgåer forbi. Satte ikke der lenge, men likevel ingen som kom. Hadde en plan om å kjøre videre oppover veien, men synes å huske det var litt mer utfordrende videre oppover, å jeg kjører ikke med knastedekk slik jeg gjorde sist, så den delen får vente til jeg har med Snikkeren.

Kjørte pent og pyntelig ned igjen mot Eid sentrum og videre retning Måløy et stykke før jeg tok av mot hytte og skianlegg Harpefossen. Når man kommer opp dit så går veien igjen over fra asfalt til grus og man kommer inn på en del av den gamle postveien. Dette er en del av den gamle postveien som er åpen for trafikk og det er en smal å fin grusvei som til slutt ender i Bjørkedalen, omtrent midt på Stigedalen. Har hatt flere turer på den tidligere, kunne godt ha stoppet å tatt litt bilder, men det får vente til neste gang, i dag var det deilig å bare kjøre sammenhengende grus over et stykke uten å være bekymret for verken asfalt, grunneiere eller bommer. Kom tilbake på asfalten så kjente jeg at resten av veiene kan jeg spare til jeg skal ut å kjøre med Snikkeren igjen, er jo under et døgn til likevel. Så da ble det den svingete veien langs Austefjorden hjem igjen.

Kom hjem så var huset tomt, å stakkars Kawasakien hadde ikke fått tur i dag, men det er faktisk den sykkelen jeg har kjørt mest siste ukene på småkjøring i området. Ble til at jeg tok en kjapp liten sving med den. Å ettersom jeg har nyinnkjøpt skumdyse til høytrykksspyleren og enda til dristet meg til å kjøpe ny skumsåpe fra selveste biltema, så ble det en liten vaskeseanse på Kawasakien. Etterpå ble det tatt bilder og litt vemodig ble den lagt ut for salg. Kjenner at KTM'en er den som kommer til å bli brukt, å pengene jeg bruker på å ha Kawasakien stående trenger jeg til et litt større garasjeprosjekt som jeg skal til på i løpet av høsten.

Image

Å mens jeg har sittet her å skriblet har det dukket opp melding fra Snikkeren om et dødt batteri på 250'en som ikke tar lading, å med stengte butikker på søndagen så blir det ikke kjøring på han... Får se om jeg svinger meg en liten runde alene da eller om jeg blir hjemme å pakker å bestiller nye dekk til KTM'en. I morgen blir det bilferie til Hamburg for å drikke øl å besøke Louis :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

Den grusveien fra skianlegget til Bjørkedalen er ganske magisk! Litt artige humper der som man kan «hoppe» på! Synd den ikke er lengre :-)

Personlig syns jeg det er utrolige spennende å kjøre rundt å lete etter nye veier! Selv om det er mange bomturer og utfordrende snuing av sykkel noen steder :-)

God ferie! Viktig å kose seg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Kom hjem igjen for et par dager siden fra en liten snartur til Hamburg sammen med dama. Primært var vi turister på biltur, men når man er en plass med flere MC butikker så må man gjøre litt MC relatert også. Endte opp med å besøke Louis gigastore i Hamburg og en av butikkene til Polo. Har vert i en Polo butikk før, men første gang jeg besøker en Louis butikk. Tror det var Ashland som nevnte noe om stort utvalg, men litt begrenset hva du vil finne i de forskjellige butikkene, som var grunnen til at jeg reiste til den største. Om jeg var på jakt etter ny kjøredress eller hjelm så hadde det virkelig vert plassen, også om jeg skulle ha noe spesielt MC verktøy eller olje, evt et intercom system. Men for meg som skulle ha et par spesifikke ting som enten skulle passe til min KTM eller til meg som gjerne kjører litt annet enn asfalt, så var der litt begrenset utvalg, fant heldigvis det meste jeg hadde på handlelisten.

Hadde på forhånd en plan om å kjøpe ny tankveske ettersom den fra KTM har gjort sitt, siktet meg inn på Givi sine som du kobler på tanklokket, ikke minst etter å ha sett et par stk på HPR. Når jeg først begynte å se på de så ble jeg litt usikker på om jeg skulle gå for en stor eller liten, endte opp med å kjøpe begge ettersom det var billigere enn å kjøpe en av de i Norge. Hadde også en tanke om å kjøpe meg beskyttelsesjakke til bruk på gruskjøring, litt for å få mer lufting, litt for å slippe å ødelegge Spidi dressen til over 20k på en liten velt i skogen. Litt dårlig utvalg av slikt på Louis, men fant en fra Oneil på Polo som passet fint å ble kjøpt. Har lenge også vurdert å kjøpe meg et sett til med sommerhansker ettersom mine begynner å bli slitt etter noen år, endte opp med et sett med hansker fra Held med mye lufting, satse på det fungerer for varme sommerdager. Plukket også med meg en pakke med noe rens og smørning for kjede, har ikke prøvd de enda, men satser på de fungerer sånn ca. Fant også følerblad for å sjekke ventilåpning, det jeg brukte tidligere i år når jeg sjekket ventiler var litt tjukt, når har jeg blad fra 0,05mm og oppover. Hadde også en plan om å plukke opp en Garmin GPS, men den var omtrent samme pris på i Norge, så den kjøpte jeg på Power på vei sørover og brukte i bilen for å navigere rundt. Flere andre ting jeg vurderte å kjøpe, men konkluderte med at jeg har det meste jeg trenger enn så lenge, kommer sikkert til å angre på det valget senere... Måtte dessverre også ha plass til litt øl og vin og cider (til dama) og litt andre småting...

Et lite ca bilde av fangsten:
Image

En ting som jeg ikke fikk tak i var GPS mount for KTM'en, og med min lokale KTM forhandler som slo seg konkurs for et par uker siden er det ikke så lett å finne tak i. Endte opp med en liten stopp på Motorspeed i Lillehammer på veien hjem, fikk bestilt GPS mount som blir sendt hjem til meg i løpet av de neste ukene.

Kom hjem igjen så var det å prøve ut litt nyinnkjøp, monterte begge tankveskene for å se hva som passer seg.

Liten tankveske:
Image

Stor tankveske:
Image

Har midlertidig konkludert med at den store blir til dagligdags kjøring og lengre turer, den lille blir til grusturer ettersom der er plass til et par småting man har behov for og den er ikke i veien når man står å kjører.

Monterte også GPS'en med de tilhørende delene for å feste i styre, men den kommer delvis i konflikt med tankveske og delvis i veien for speedometer, så det blir en midlertidig løsning. Men fikk koblet opp strøm slik at det er på plass å jeg kan teste litt frem til jeg får skikkelig feste over speedometeret.

Med alt det nye på plass og strålende vær i dag ble det en tur ut å teste, primært for å kjøre litt med beskyttelsesjakke for å kjenne hvordan den sitter ved kjøring og for å se hvordan Garmin fungerer mellom telefon og intercom. Synes det er betydelig enklere å styre ting igjennom GPS enn å prøve å trykke på telefonen for å få til musikk og telefonsamtaler, så det fungerer ganske bra allerede. Å kjøre etter GPS er greit nok, har ikke prøvd å sette opp en kjørerute å laste inn, men det får en vel ta en test på i løpet av uken. Beskyttelsesjakken sitter veldig godt å kjennes behagelig å fin ut, må nok finne noe vindstopper å ha på innsiden når det er lavere temperatur enn i dag. Ble en del asfalt og litt grus i dag, godt med litt variasjon av undelaget, men skulle gjerne hatt mer sammenhengende grusveier, nedtellingen til Bukkerittet og Grustur i Øst er i gang.

Image

Å som en forberedelse til Bukkerittet og Grustur i Øst så har Postnord etter hvert klart å levere noen dekk til meg. Har et par gamle TKC-80 framdekk som har litt levetid igjen og som jeg skal kjøre med nyinnkjøpt Mitas E-07 som bakdekk. Så kom det et sett med Michelin Anakee Wild som jeg skal prøve, det blir mest sannsynlig på Finnskogen med Palma.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Borg »

Kjenner meg igjen, her ble nettopp de samme givi-veskene bestilt inn i vinter :lol:
Last edited by Borg on 19 Aug 2019 20:13, edited 1 time in total.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Har siste uken ikke akkurat hatt ideel oppladning til Grustur i Øst med en hoven legg som stadig får nye hevelser og farger og noen leger og kirurger som har gitt meg piller og beskjed om å sitte stille... Men jeg kjenner at det er på tide å gi F i både leger og andre med høy utdannelse innenfor helse, i dag blir det pakket og i morgen tidlig er det avgang.

I første runde blir det fine asfaltveier i noe av de beste områdene fra pre-høst turen, der ligger det et oppdrettsanlegg som jeg må innom for å jobbe litt. I løpet av ettermiddagen blir kursen satt sørover mot Sognefjorden for overnatting på noe som ble kallet for et idyllisk fjordhotell (gjenstår å se). Onsdag morgen er det mer jobb ned med Sognefjorden, satser på det er relativt greit å kjapt gjort, etter dette settes kursen strakt østover mot Palmaland. Onsdag ettermiddag/kveld har jeg fått innvilget audiens hos BMWilly, der skal etter hvert også Snikkeren dukke opp. Torsdagen er planen å komme seg til Mortjernsberget, kommer nok neppe til å bli kjørt strakeste vei, men vei finner vi nok [emoji846]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

God tur Østover \:D/

Vi sees på tunet med en kald i hånden :-D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Borg »

God tur! Hiv ut en sporing på torsdag, mulig vi krysser spor
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Første etappe mot Grustur i Øst er i gang, ikke det beste været, men det blir sikkert bedre utover dagen [emoji846]

Har som vanlig pakket aøt for mye, delvis fordi jeg skal jobbe et par dager på veien østover, så må ha med et par jobbting.Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by tshansen »

Hahaha, skal du være lenge vekke :lol: =D>

Du kan jo alternativt ta med bil og henger :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Godt å vel en av boksene var kun med ting for jobb, har fått lastet ut noen kg i dag, men ganske mye må være med videre og hjem. Hadde det ikke vert for det så hadde jeg kjørt kun med toppboks, pakksekk og tankveske. Men må jeg først ha med ekstra bokser, så er det ufattelig deilig å ikke være avhengig av å pakke minimalt, så da gidder jeg ikke tenke minimal pakking heller [emoji12]

Har ca 11 timer etter avgang kommet meg til Lavik fjordhotell og fått kjøre litt veier som jeg merkelig nok ikke har kjørt tidligere på Bremangerlandet og ned mot Svelgen, tok heller ikke direkte veien fra Førde til Lavik. Noen av disse veiene skulle jeg gjerne tatt igjen med asfalt dekk på tørr asfalt. Med tanke på at det blir mer jobb i området fremover så skal ikke en se bort fra at det skjer [emoji846]

Primære grunnen til at jeg har tatt inn her i Lavik er at jeg skal på jobb ca 15km herfra å vil være der så tidlig som mulig i morgen så jeg kan reise østover etterpå. Er for sovit ikke eneste med MC på hotellet, stod 4 stk Triumph med Sveitsiske skilt når jeg kom. Endte dessverre på hotellrommet for å jobbe heller enn å innta middagssalen der jeg skimtet en skjorte med Triumph logo, kanskje jeg ser de til frukost i morgen [emoji846]Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote:Godt å vel en av boksene var kun med ting for jobb, har fått lastet ut noen kg i dag, men ganske mye må være med videre og hjem. Hadde det ikke vert for det så hadde jeg kjørt kun med toppboks, pakksekk og tankveske. Men må jeg først ha med ekstra bokser, så er det ufattelig deilig å ikke være avhengig av å pakke minimalt, så da gidder jeg ikke tenke minimal pakking heller [emoji12]

Har ca 11 timer etter avgang kommet meg til Lavik fjordhotell og fått kjøre litt veier som jeg merkelig nok ikke har kjørt tidligere på Bremangerlandet og ned mot Svelgen, tok heller ikke direkte veien fra Førde til Lavik. Noen av disse veiene skulle jeg gjerne tatt igjen med asfalt dekk på tørr asfalt. Med tanke på at det blir mer jobb i området fremover så skal ikke en se bort fra at det skjer [emoji846]

Primære grunnen til at jeg har tatt inn her i Lavik er at jeg skal på jobb ca 15km herfra å vil være der så tidlig som mulig i morgen så jeg kan reise østover etterpå. Er for sovit ikke eneste med MC på hotellet, stod 4 stk Triumph med Sveitsiske skilt når jeg kom. Endte dessverre på hotellrommet for å jobbe heller enn å innta middagssalen der jeg skimtet en skjorte med Triumph logo, kanskje jeg ser de til frukost i morgen [emoji846]Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Arbeidslivet er oppskrytt :D

Sees på torsdag :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Ser at jeg har vert litt "offline" en periode, ikke har jeg oppdatert noe her og ikke har jeg prioritert å lese på forumet siste 4+ ukene. Kommer nok til å ta litt tid før jeg er helt up to date på hva som har skjedd her siste tiden.

Noen fikk vel med seg at jeg byttet jobb i vår, var litt skeptisk til den nye jobben i starten, men det har heldigvis tatt seg opp litt. Jobber mye med innovative prosjekter i fiskeoppdrettsbransjen og er ute på veien mellom oppdrettsanlegg og leverandørmøter rundt halve vestlandet mesteparten av uken. Har et kontor en plass, men der er jeg muligens en dag i uken om det passer seg. En av de positive tingene med dette er at jeg sommerhalvåret kan kjøre MC i alle retninger og har funnet mye fine veier jeg ikke har tenkt over før.

En annen ting som opptar meg mye for tiden er at jeg har startet et lite byggeprosjekt som har krevd en del tid og kommer til å kreve enda mer når vi kommer skikkelig i gang. Byggtegninger og søknader tar sin tid, ivertfal når byggverket blir tegnet om flere ganger før man blir enig med seg selv. Har bestemt at skal det først bygges så skal det gjøres skikkelig, så det blir bygget så stort som mulig, flere etasjer, moderne og smarte løsninger samtidig som man har litt tidløst preg over det hele. Alt skal samkjøre med både graving, snikkere, elektrikere, rørleggere osv, litt av et styr.

Og for de som ikke har fått det med seg så er det selvfølgelig garasje som skal bygges :D

Skal selvfølgelig bygges et hus i tilknytning også, men det er av mindre viktig betydning, det har til og med utbygger fått med seg og legger til rette for at garasjen skal bli prioritert riktig. Mer detaljer kommer når byggingen er i gang.

Når det gjelder MC kjøring siste tiden så har det blitt lite, men det har blitt noe. Den lille sorte Kawasakien som jeg prøvde å selge i sommer er fremdeles i mitt eie, til tross for at jeg hadde flere henvendelser og senket prisen. Denne ble vinterparkert for et par uker siden og kommer nok ikke ut igjen før ut på våren en gang. Har noen tanker om hva jeg skal gjøre med den, men det får vi se på når nye garasjen er på plass.

KTM'en står fremdeles klar for tur, men med mye nattefrost og dårlig vær blir den nok snart parkert for vinteren den også, har ikke blitt mye kjøring siste tiden. Har heldigvis tilgang til et oppvarmet verksted der jeg kan parkere den i vinter så jeg får gjort litt vedlikehold, er vel på tide å bytte litt kjede og drev, samt sjekke over litt hjullager ++

Har ikke så mye bilder å legge ut fra siste tiden, men kan legge ut et fra tidligere i sesongen av KTM'en i sitt rette element :-P
Image
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by kvase »

KTM enen ligger å viller seg vil jeg tru
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Da var en endelig ute på tur igjen :D :D :D

Men før tur så måtte det gjøres litt justeringer på en felg...
Hadde noen sammentreff i skog og mark i løpet a sesongen 2019 som resulterte i en litt bulkete felg som ikke holdt på luften i dekket lenger. Etter tips fra Knutk så ble det prøvd rettet litt med en hydraulisk presse. Ser ut til å ha fungert greit, men kunne nok hatt litt bedre tid å gjort litt mer finarbeid, men det må jeg ta igjen senere.
Image

Skulle samtidig bytte over til mer gaterelaterte dekk, men fordekket ville ikke sitte på felgen, så da ble det å hive på det dekket som var på fra før igjen. Ikke at det var noe galt med det dekket som var på, men TKC-80 er ikke ideelt å kjøre svingete asfaltveier på.

Startet turen tidlig i dag, skulle jobbe litt før jeg sikter meg inn mot Hardanger. Klokken var nesten 7 om morgenen og det var frost på sete...
Image

Men det var meldt sol å skyfri himmel, så det var bare å kjøre på. Jamt mellom 2-4 grader på turen, noe kjølig men solen hjelper litt på. Trodde jeg var forbi det verste når jeg passerte Utvikfjellet og registrerte 2 grader, men neida... Til tross for 6 grader på Byrkjelo så leverte Våtedalen dagens kaldeste med 0,5 grader. Kom meg helt til Førde før jeg stoppet for litt mat. Ingen småveier eller morsome avstikkere i dag, kun strake veien sørover mot Lavik og videre på jobb ute på et oppdrettsanlegg.

Solen tok seg heldigvis opp og temperaturen deretter. Avsluttet dagen på jobb litt før kl 16. Har kjørt litt i området før, men ikke så mye. Fant et par avstikkere, noe småveier, litt grusveier, kjørte litt "feil vei". Jamt over konkluderte jeg med at området mellom Lavik og Leirvik med områdene rundt har mye smale småveier som godt kan kjøres mer.

Etter et par timer med kjøring på småveier i området så sjekket jeg inn på Lavik Fjordhotel. Her har jeg bodd før på jobbtur så jeg vet ca hva som venter meg. Utsikt til en fergekai og ellers ser jeg mest fjord, helt ok. Nytt i år (i tillegg til sol og god temperatur) var at der var egen terrasse utenfor rommet mitt. Ikke store saken, men nok til at det passet seg å ta en kald øl mens man roer ned etter dagen. Har selvfølgelig glemt alt som heter solkrem hjemme og blir solbrent av å se noe som minner om sol, så jeg er sikkert godt svidd når jeg kommer til Hardanger i løpet av morgendagen.
Image

Lite stemningsbilde av KTM'en utenfor hotellet. Har med en del jobbting, så da måtte det bli sidebokser på denne turen.
Image

I morgen har jeg egentlig ingen andre planer enn å kjøre til Hardanger, men om været tillater det blir det en liten tur via Myrkdalen, Voss og Hardangerbrua før jeg siger inn til Matre. Blir været dårligere enn meldt så tar jeg en vurdering.
Post Reply