Page 57 of 83

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 14 Oct 2019 21:55
by Palma
Jeg har kommet meg litt etter harryhandelen og har gått litt nøyere over nyervervelsen. Jeg stusset litt over spedometerstanden. Sto noe annet i annonsen.
Men ut ifra papirene fra svenske myndigheter stemmer nok tallene.

Sykkelen har i snitt gått hele 510km pr år.
Ja....51 mil! Noe som og vises på slitasje her og der.

Av og til vinner visst jeg og i lotto.ImageImageImage

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 14 Oct 2019 22:19
by ojda
Palma wrote:HVA F............ Er det noe dere vil si kanskje???? Hæ????? Kom sykkern hel hjem? Ja! Har jeg nok stropper? Ja! Jeg kjørte som et jæ....la svin hjem ikke sant. Ikke EN stropp for mye [-X :smt006 :lol :lol :lol

Nei! Når man skal stroppe fast en diger henger, skal man ikke slomse med festepunktene [-(
Ikke bry deg om dem du Pål =D>

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 16 Oct 2019 17:00
by intruder
Grattulere Palma...

kæinn heinne je spør om å få ta mæ kjærringa tæll Kirkenær,få anvist nåån fine tipperplasser og leie hojen din for einn tur ut i Finnskauene.... :roll:

Men fysst må det bli snø,så bærrt og ein fin sammar... :thumleft

og så leve litt lykkelig ei staunn tæll------- :smt007

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 20:29
by Palma
Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 20:57
by ArcticTiger
Bruk kjedelås, bytt tilbake til 47 bak. DID kjede rer jo gode. Og sikkert mange andre :roll: og så må du få deg Kjedespray! jeg bruker å kjøpe de små hendige sprayboksene de har på Q8 i Sverje. de er drøie i bruk og smører godt.

PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 21:23
by Geiroe
ArcticTiger wrote: PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X
Eller kanskje han hadde en jobb, slik at han var en måned på og en av. :lol:

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 21:28
by kvase
Her en noe fint ang antall tenner etc. punch

https://www.gearingcommander.com/

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 21:30
by Palma
ArcticTiger wrote: PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X
Det var kanskje akkurat det han var...

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 21:35
by ashland
Har bare byttet kjede en gang, litt fikkel. Men med litt øvelse og ett par kjedelåser fikk jeg det til :roll:

D.I.D kjede og drev fra Louis
Sammen med denne

https://louis.eu/artikel/kellermann-ktw ... n/10009142

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 21:55
by biker7
Palma wrote:Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?

Duger lenge med vanlig kjedelås på denne og tilsvarende "effektmonstre" ;-) . Har aldri hatt noe annet på Dominatorn ihvertfall. Lettvinnt og trenger ikke verktøy.

Hvis bakdrevet nå er 41, så er den ganske så MYE "oppgiret" i forhold til 47 orginalt ihvertfall :shock:
Jeg gikk ned to tenner på bakdrevet på Dominatorn, fordi jeg ville ha litt lavere turtall. Merket grei forskjell, og funket bra.
Prøvde først å gå opp en tann forann, men var for trangt faktisk :-s
Så tror nok du vil merke STOR forskjell med å sette på 47 bak igjen, så ville nok bare prøvd dette først, for ikke umulig du synes dette er nok.
Hvis ikke, kjøper du 15 foran. Eller 49/50 bak i stedet, eller i tillegg :)

For meg er det kun DID kjede som gjelder :thumleft

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 22:20
by Palma
Høres bra ut Biker7

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 19 Oct 2019 23:18
by ole m.
Enig i at du først bør prøve original-drevingen, du vil merke stor forskjell fra 41 til 47 tenner bak.

Jeg hadde klinket kjedet, du skal neppe ha det av før du bytter kjede og drev når disse er utslitt.

DID er bra, RK er bra, og jeg har kjede fra Biltema på endurosykkelen, det er også bra.

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 20 Oct 2019 08:31
by mekkern
sånn cirka 1 tann forran til 3 tenner bak..
sjekk også med:https://www.gearingcommander.com/

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 20 Oct 2019 10:02
by knutk
Mer om kjede...
Undertegnede vil ikke påberope seg å være innehaveren av stor erfaring rundt tema, men det hindrer meg ikke i å mene :)

Har kun erfaring med kjedelås på tråsykler. Da jeg skulle skifte kjede på min 800 gikk jeg for klinket kjede. Før jeg gjorde valget søkte jeg på nett. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått satt jeg igjen med konklusjonen at selv om mange hadde gode erfaringer med kjedelås fant jeg og eksempler på folk som hadde opplevd at kjedelåsen ikke holdt. Jeg fant ingen som hadde erfart brudd i en riktig klinket kjedelås.
Gitt at det tar kun begrenset ekstra tid å klinke kjedet ble valget enkelt. Jeg kjøpte inn verktøyet som @ashland har linket til og anbefalt, og atter en gang kan sies: man får hva man betaler for.

Angående dreving: Litjkaren hadde vel original dreving? Om det var greit er det vel bare å gå tilbake til original oppsett. Om der ønskes endra bedre moment ved sakte-kjøring på bekostning av toppfart er det vel bare å velge et framdrev med en tann mindre.

Re: Palmas sus - Ny höj

Posted: 20 Oct 2019 10:53
by mekkern
Litt avhengig av drevstørrelse så holder korrekt montert clipslås til rundt 220kmh..
over det så vil sentrifugalkraften rundt frontdrevet åpne den.. :plystre