Palmas sus - Ny höj

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3368
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "Wolfgang"
Kontakt:

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav Palma » 14 okt 2019 21:55

Jeg har kommet meg litt etter harryhandelen og har gått litt nøyere over nyervervelsen. Jeg stusset litt over spedometerstanden. Sto noe annet i annonsen.
Men ut ifra papirene fra svenske myndigheter stemmer nok tallene.

Sykkelen har i snitt gått hele 510km pr år.
Ja....51 mil! Noe som og vises på slitasje her og der.

Av og til vinner visst jeg og i lotto.BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk



Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 6548
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav ojda » 14 okt 2019 22:19

Palma skrev:HVA F............ Er det noe dere vil si kanskje???? Hæ????? Kom sykkern hel hjem? Ja! Har jeg nok stropper? Ja! Jeg kjørte som et jæ....la svin hjem ikke sant. Ikke EN stropp for mye [-X :smt006 :lol :lol :lol



Nei! Når man skal stroppe fast en diger henger, skal man ikke slomse med festepunktene [-(
Ikke bry deg om dem du Pål =D>
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km. Pirelli trail II + service 31400.

Brukeravatar
intruder
Innlegg: 1187
Registrert: 03 mai 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750
(snart veteran begge vi ! )
Sted: Brumunddal
Kontakt:

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav intruder » 16 okt 2019 17:00

Grattulere Palma...

kæinn heinne je spør om å få ta mæ kjærringa tæll Kirkenær,få anvist nåån fine tipperplasser og leie hojen din for einn tur ut i Finnskauene.... :roll:

Men fysst må det bli snø,så bærrt og ein fin sammar... :thumleft

og så leve litt lykkelig ei staunn tæll------- :smt007

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3368
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "Wolfgang"
Kontakt:

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav Palma » 19 okt 2019 20:29

Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?

ArcticTiger
Innlegg: 1874
Registrert: 06 okt 2015 21:02
MC: -19 Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav ArcticTiger » 19 okt 2019 20:57

Bruk kjedelås, bytt tilbake til 47 bak. DID kjede rer jo gode. Og sikkert mange andre :roll: og så må du få deg Kjedespray! jeg bruker å kjøpe de små hendige sprayboksene de har på Q8 i Sverje. de er drøie i bruk og smører godt.

PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 21
Registrert: 19 jul 2016 21:20
MC: Honda VF1000F2 85mod

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav Geiroe » 19 okt 2019 21:23

ArcticTiger skrev:PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X

Eller kanskje han hadde en jobb, slik at han var en måned på og en av. :lol:

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 2045
Registrert: 04 okt 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Kontakt:

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav kvase » 19 okt 2019 21:28

Her en noe fint ang antall tenner etc. punch

https://www.gearingcommander.com/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3368
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "Wolfgang"
Kontakt:

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav Palma » 19 okt 2019 21:30

ArcticTiger skrev:PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X


Det var kanskje akkurat det han var...

Brukeravatar
ashland
U-Svingen
Innlegg: 1079
Registrert: 11 okt 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav ashland » 19 okt 2019 21:35

Har bare byttet kjede en gang, litt fikkel. Men med litt øvelse og ett par kjedelåser fikk jeg det til :roll:

D.I.D kjede og drev fra Louis
Sammen med denne

https://louis.eu/artikel/kellermann-ktw ... n/10009142

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 957
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav biker7 » 19 okt 2019 21:55

Palma skrev:Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?



Duger lenge med vanlig kjedelås på denne og tilsvarende "effektmonstre" ;-) . Har aldri hatt noe annet på Dominatorn ihvertfall. Lettvinnt og trenger ikke verktøy.

Hvis bakdrevet nå er 41, så er den ganske så MYE "oppgiret" i forhold til 47 orginalt ihvertfall :shock:
Jeg gikk ned to tenner på bakdrevet på Dominatorn, fordi jeg ville ha litt lavere turtall. Merket grei forskjell, og funket bra.
Prøvde først å gå opp en tann forann, men var for trangt faktisk :-s
Så tror nok du vil merke STOR forskjell med å sette på 47 bak igjen, så ville nok bare prøvd dette først, for ikke umulig du synes dette er nok.
Hvis ikke, kjøper du 15 foran. Eller 49/50 bak i stedet, eller i tillegg :)

For meg er det kun DID kjede som gjelder :thumleft

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3368
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "Wolfgang"
Kontakt:

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav Palma » 19 okt 2019 22:20

Høres bra ut Biker7

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 643
Registrert: 09 nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav ole m. » 19 okt 2019 23:18

Enig i at du først bør prøve original-drevingen, du vil merke stor forskjell fra 41 til 47 tenner bak.

Jeg hadde klinket kjedet, du skal neppe ha det av før du bytter kjede og drev når disse er utslitt.

DID er bra, RK er bra, og jeg har kjede fra Biltema på endurosykkelen, det er også bra.

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3702
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav mekkern » 20 okt 2019 08:31

sånn cirka 1 tann forran til 3 tenner bak..
sjekk også med:https://www.gearingcommander.com/

knutk
Innlegg: 1512
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav knutk » 20 okt 2019 10:02

Mer om kjede...
Undertegnede vil ikke påberope seg å være innehaveren av stor erfaring rundt tema, men det hindrer meg ikke i å mene :)

Har kun erfaring med kjedelås på tråsykler. Da jeg skulle skifte kjede på min 800 gikk jeg for klinket kjede. Før jeg gjorde valget søkte jeg på nett. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått satt jeg igjen med konklusjonen at selv om mange hadde gode erfaringer med kjedelås fant jeg og eksempler på folk som hadde opplevd at kjedelåsen ikke holdt. Jeg fant ingen som hadde erfart brudd i en riktig klinket kjedelås.
Gitt at det tar kun begrenset ekstra tid å klinke kjedet ble valget enkelt. Jeg kjøpte inn verktøyet som @ashland har linket til og anbefalt, og atter en gang kan sies: man får hva man betaler for.

Angående dreving: Litjkaren hadde vel original dreving? Om det var greit er det vel bare å gå tilbake til original oppsett. Om der ønskes endra bedre moment ved sakte-kjøring på bekostning av toppfart er det vel bare å velge et framdrev med en tann mindre.

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3702
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Palmas sus - Ny höj

Legg innav mekkern » 20 okt 2019 10:53

Litt avhengig av drevstørrelse så holder korrekt montert clipslås til rundt 220kmh..
over det så vil sentrifugalkraften rundt frontdrevet åpne den.. :plystre


Gå tilbake til «Bloggen»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 44 gjester