Etter jeg monterte de nye demperne har jeg vært litt avventende. Epsen hos
http://www.esp1tech.no/ sa jeg kunne komme igjen og finjustere demperne litt da jeg hadde kjørt noen mil. Så i går skinte sola, asfalthjula var satt på og jeg hadde snekra sammen ei 40 mils rute på EDB-maskinen og lagt inn på GPS-enheten. Jeg prøver å unngå motorvei så sant det går, fordi jeg ikke liker de.
Så 175'n fra Kongsvinger etter å ha fylt full tank på YX'n der. Det er litt kjølig og fuktig vei så jeg kjører pent og rolig nedover. Har litt igjen av TKC70 dekket foran og, men mye er det ikke. Triller inn på verkstedet hos Espen litt før 12. Han så blid som ei sol og entusiastisk som alltid. Det lyser i øynene på'n når han ser en så fin sykkel som Betty. Han gir fort uttrykk for at han liker slike sykler. (Jeg skjønner han jo godt) Han er mann som brenner for fjæring og demping i tillegg til å yte god service slik at kunden blir fornøyd.
Nå er ikke jeg så veldig fintfølende og ikke god til å definere akkurat hvordan demperne funker eller ikke funker, men etter å ha tegnet og forklart noe jeg visste fra før så går han løs på Betty og gynger og løfter her og der. Jo litt løs bak, tror vi skal stramme 2-3 hakk på den. Nå skal den være i bedre balanse. Det er viktig at det er riktig retur både foran og bak, slik at sykkelen har samme bevegelse foran og bak. Ellers blir det gyngehest.
Dette er nå asfaltoppsett.
På grus så bør jeg åpne returen ytterligere 2-3 hakk. Så en liten prat om justering av dempere med og uten bagasje. Det hender jeg har skrudd på strammerattet uten egentlig å ha vært bevisst på hvorfor.
Et godt enkelt tips. Stå med sykkelen en viss avstand fra en vegg med min egen vekt (ikke bagasje) på fjærene. Sett et merke på veggen der hvor nærlyset treffer. Last på nødvendig bagasje (og deg selv) og juster forspennet på bakdemper til lyset igjen er i samme høyde. Et enkelt og greit oppsett.
Slik gjør jo disse nye syklene av seg selv da kommenterer jeg... Joda sier Espen, de nye syklene har da kanskje 2-4 forskjellige moduser for demping, du har jo nå mye flere justeringsmuligheter enn de nye syklene. Og elektronikk og mekanikk er fortatt to forskjellige ting.
Litt spent på om og hvordan jeg vil merke noe forskjell drar jeg avgårde. Har lagt ruta om Ytre Enebakk og den veien. Fridtjof er ikke å se i dag... Men veiene er fine for dempertesting. Jo, det ble anderledes. Betty virker mer kompakt og fjærer som èn enhet og ikke så mye individuellt foran og bak, Ho sitter bedre og stødigere i svingene. Det har blitt varmere i været og jeg kjører litt fortere. Skal ikke skryte på meg aktiv kjøring, jeg er på tur.
Meget førnøyd med fain-tjuninga feirer jeg lett med 2 wiener i lompe til 20 kr på sørkl kei ikke langt unna Askim før jeg drar å besøker modern på Mysen.
Hjemturen går via Ørje og oppover i Sverige mot Charlottenberg. Hmm skal jeg fylle bensin?? Jeg fyller som regel rundt 30 mil, men så fint som jeg kjører i dag så venter jeg. Reservekanna ligger hjemme i garasjen....
Jeg fyller de nye softe veskene mine med litt dagligvarer fra systembolaget, litt meierivarer fra Arla og en påsa med speltmjøl. Disse veskene er bare sååå koselige.
Det har vært litt overskyet ei stund og varmejakka har blirr vekslet mellom 2 og 3. Den er bare helt fabelaktig.
Kongsvinger, passerer 35 mil på tellern siden tankfylling.. Hmm. Ja, går jeg tom så får Anne komme med en bensinskvett.
Triller inn på tunet hjemme etter at bensinlampa har lyst i 4 mil. 38 mil siden fylling. Greit å vite. Jeg har visst 22 liters tank da.
Det ble en fin dag på hjul på litt over 40 mil. Og dempere ble helt topp. Livet smiler og jeg gleder meg veldig til våren, selv om jeg ikke har tenkt å parkere riktig enda.