MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 12 des 2018 23:28

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 760 innlegg ]  Gå til side Forrige 143 44 45 46 4751 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 27 jul 2018 23:04 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1262
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Jeg vet at jeg banner i kjærka.
Men siste året(ene) har der kommet flere tegn på at Betty er klar for en presentasjon på finn for å finne et nytt hjem hvor hun kan leve et roligere liv.
Problemene vil komme i tur og orden, og kostnadene vil overstige utgiftene som vil følge med innbytte til en 1200.

Du er på full vei til å rote deg inn i en hengemyr av utgifter, hvor tankegangen blir "burde egentlig stoppe nå, men nå har jeg kosta på så mye at jeg kan ikke slutte nå".

Avslutter dette innlegget med en søknad om amnesti, da jeg allerede har meldt meg på grusturen i august. :D


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 jul 2018 23:57 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2970
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Ja Knutk, det var koselig å være kjent med deg en stund, og koselig å ha deg med på grusen i to år....
Og ja, jeg vet at du har rett, veldig rett, som alltid. Takk for godt innspill og jeg må gå i tenkeboksen!

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
http://www.palmatur.no/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 01:07 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 591
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
Ikke hør på knutk! :?

Tenk i alle fall over at du har en forholdsvis enkel maskin som du lett reparerer selv. En moderne 1200 har mer elektronikk, samt væskekjøling. Mer som kan gå galt her, og det er ikke alt som er like enkelt å fikse selv.

Jeg ønsker i alle fall ikke så komplisert sykkel til grus og grovkjøring, men du kan jo vurdere annerledes. Men er du fornøyd med Betty, som du sikkert kjenner godt nå, så kan det være greit å beholde den maskinen videre. De er da ikke så dyre å holde i gang disse gamle bokserne?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 08:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2970
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Ja, du har mye rett du og Ole m, Betty er som en kar sa her om dagen den ordentlige GS'n. Enkel, driftsikker god som gull. Ja og jeg ser som Knut skriver at det drar seg på diverse her etterhvert, dvs nå dytter jeg på endel, fordi det er griseartig å la kjøpefingeren løpe løpsk. De demperne jeg har klarer seg sikkert lenge enda. Filtrene i tanken klarer brasene til det blir hull på tanken og jeg kjøper en ny brukt en til 2-3 lapper.
Har litt mye klakk i kardangen har vurdert å få noen til å se på det. Men som navnebror Pål nevnte i et innlegg, det er endel andre faktorer som spiller inn, nå har ikke jeg småunger, men Vetoen spiller en viktig rolle lell. Og ikke minst kontobeholdning og utsikter for jevn og sikker inntekt.

Jeg sikler helt klart på en nyere 1200, gjerne GSA. Har da lyst til å beholde Betty som en grusdame. Men dette er løse tanker. Jeg har 70 paller med ved bak huset som jeg skal selge, og noe jobb blir det nok etterhvert. Men det er flere ting på småbruket som trenger tilgang til kontoen min.

Betty kjenner jeg rimelig godt nå, har i skrivende stund passert 175 000 km, og er for meg en gullende god sykkel. Jeg lurer litt på hva som skulle skje med hu. Motor og girkasse bare går og går, noe ledninger som blir litt sprø etterhvert kan skape litt utfordring, men tjærebånd har hjulpet meg før. :thumleft

_________________
http://www.palmatur.no/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 10:47 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1262
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
ole m. skrev:
Ikke hør på knutk! :?

Tenk i alle fall over at du har en forholdsvis enkel maskin som du lett reparerer selv. En moderne 1200 har mer elektronikk, samt væskekjøling. Mer som kan gå galt her, og det er ikke alt som er like enkelt å fikse selv.

Elektronikken er kommet for å bli, og som jeg ser det er det en sann velsignelse og forenkler feilsøkingen vesentlig. Computere er tradisjonelt sjelden kilde til feil, problemet ligger oftest ved givere og brytere, som også finnes på eldre sykler. Man må justere tankegangen litt med hensyn til feilsøking.

Vannkjøling har vært i bruk siden tidenes morgen og er i praksis problemfritt.

ole m. skrev:
Jeg ønsker i alle fall ikke så komplisert sykkel til grus og grovkjøring, men du kan jo vurdere annerledes. Men er du fornøyd med Betty, som du sikkert kjenner godt nå, så kan det være greit å beholde den maskinen videre. De er da ikke så dyre å holde i gang disse gamle bokserne?



Jeg deler din sympati for gleden med enklere sykler, og finner selv stor glede ved å benytte F800 på grusveier, selv om enkelte vil også kalle den for komplisert.


Essensen er at både F800 og R1200 er sykler som er for tunge til å skyves og løftes på, og begrenser veivalget til løyper hvor fremdriften blir gjort av bakhjulet. For mer krevende underlag må man vesentlig ned i størrelse.

OP har allerede prøvd mindre sykkel og vurdert at til sitt bruk dekker R1150 behovet, noe som også reflekterer ønske (og tilgjengelighet) av veivalg.


Det koster å reparere slitte sykler, og etter et punkt blir det som en domino effekt. Komponenten når sin levetid pga. slitasje, og de raser i tur og orden.


Jeg har forståelse for Veto etc.
Første R1200 kom i 2005, og om man følger med litt finnes der mange eldre eksemplar som er pent kjørt med lav km.

Man snubler ikke over dem, men plutselig dukker der opp en kandidat med vettig km og pris.


Nå har jeg sådd frøet (men der låg trolig ett frø i jorda allerede :D ).


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 10:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2883
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
knutk skrev:
Vannkjøling har vært i bruk siden tidenes morgen og er i praksis problemfritt.

Sier meg bittelitt uenig i det siste der, men skjønner poenget :thumleft

Kan jeg lære å skru på italiensk finstilt instrument, kan du lære å skru nyere GS, Palma ;-) Om ikke annet er dere vel mange her på forumet i relativ nærhet til deg med litt erfaring som kan samles for ei vaffel og litt synsing? :lol:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 11:05 
Online
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2142
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
JK95 skrev:
... som kan samles for ei vaffel og litt synsing? :lol:

Fru Palmas vafler med hjemmelagte egg og hjemmelaget bringebærsyltetøy er helt innafor. Jeg snakker utifra personlig og relativt fersk erfaring :thumleft

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 11:10 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2970
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Joda, frøet er sådd, og det spirer litt og. Ang veto, der har jeg overrasket med alle syklene jeg har hatt så det begynner jeg å bli god på
Skruing på gammelt eller nytt skremmer heller ikke. Og ja det er litt kjedelig å dra på litt lengre turer med en nagende usikkerhet om noe vesentlig ryker.
Så argumentasjon er på plass og Finn besøkes jevnlig

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
http://www.palmatur.no/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 13:17 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2549
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Jeg legger bare den her fra meg i forbifarten.. :)

https://www.finn.no/122175800

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jul 2018 18:26 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
knutk skrev:
ole m. skrev:
Ikke hør på knutk! :?

Tenk i alle fall over at du har en forholdsvis enkel maskin som du lett reparerer selv. En moderne 1200 har mer elektronikk, samt væskekjøling. Mer som kan gå galt her, og det er ikke alt som er like enkelt å fikse selv.

Elektronikken er kommet for å bli, og som jeg ser det er det en sann velsignelse og forenkler feilsøkingen vesentlig. Computere er tradisjonelt sjelden kilde til feil, problemet ligger oftest ved givere og brytere, som også finnes på eldre sykler. Man må justere tankegangen litt med hensyn til feilsøking.

Vannkjøling har vært i bruk siden tidenes morgen og er i praksis problemfritt.

ole m. skrev:
Jeg ønsker i alle fall ikke så komplisert sykkel til grus og grovkjøring, men du kan jo vurdere annerledes. Men er du fornøyd med Betty, som du sikkert kjenner godt nå, så kan det være greit å beholde den maskinen videre. De er da ikke så dyre å holde i gang disse gamle bokserne?



Jeg deler din sympati for gleden med enklere sykler, og finner selv stor glede ved å benytte F800 på grusveier, selv om enkelte vil også kalle den for komplisert.


Essensen er at både F800 og R1200 er sykler som er for tunge til å skyves og løftes på, og begrenser veivalget til løyper hvor fremdriften blir gjort av bakhjulet. For mer krevende underlag må man vesentlig ned i størrelse.

OP har allerede prøvd mindre sykkel og vurdert at til sitt bruk dekker R1150 behovet, noe som også reflekterer ønske (og tilgjengelighet) av veivalg.


Det koster å reparere slitte sykler, og etter et punkt blir det som en domino effekt. Komponenten når sin levetid pga. slitasje, og de raser i tur og orden.


Jeg har forståelse for Veto etc.
Første R1200 kom i 2005, og om man følger med litt finnes der mange eldre eksemplar som er pent kjørt med lav km.

Man snubler ikke over dem, men plutselig dukker der opp en kandidat med vettig km og pris.


Nå har jeg sådd frøet (men der låg trolig ett frø i jorda allerede :D ).
Tja. Det er jo mange i otc / gs Meeting / adv days "miljøet" som bruker disse + 950/990/1190 / tiger osv i "utmark". Dem koser seg gløgg ihjel.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 aug 2018 22:24 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2970
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Bare en liten advarsel til folket. Jeg føler jeg må ta litt ansvar her og fikk snappet til meg en plass på et gruskurs med min navnebror Pål (Anders Ullevålsæter) på Golsfjellet i helgen.Er vel dumt å si at jeg gleder meg som et lite barn til denne eventen. Mulig noen av dere kommer til å bli spammet med bilder osv fra helgen i tillegg til at det nok vil bli brettet ut her på forumet hvor fantastisk denne helgen blir. Jeg har jo bare Betty igjen nå, og hun er skodd med knottesko type Mitas E-09 bak og TKC 8 foran, og minimalt med bagasje. Tar inn på Pers på Gol fra fredag til lørdag (ettersom "Tronds" på Gol var stengt denne helgen grunnet ferieavvikling :( )

Har lagt turen på lekre veier vestover, mye grus og godsaker. Veien hjem likeså. Får se hvor sent det blir på søndag før vi slipper tak i de små spennende grusveiene og stiene i fjellheimen.

Ellers fortsetter uka med forberedelser til Grustur i øst og litt TV-innspillinger som statist på Farmen markedet. Det nærmer seg med stormskritt til årets store grushappenning. Det gledes i sør, øst, nord og vest. Det blir ei flott helg i slutten av august. \:D/

_________________
http://www.palmatur.no/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 aug 2018 22:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2549
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Kos deg, jeg er ikke sjalu i det HELE tatt. Jeg hadde søkt om 1 fridag i år, og det var nå på fredag.. og når reiser jeg på jobb? Joda, på fredag..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 aug 2018 19:48 
Offline
Quizmaster
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 17:23
Innlegg: 1216
MC: BMW R1200GSA
Skal du på eteren i beste sendetid i vinter!


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 aug 2018 20:55 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2970
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Busa Trond skrev:
Skal du på eteren i beste sendetid i vinter!
Regner med skikkelig gjennomslag nå ja!

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
http://www.palmatur.no/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 aug 2018 08:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2970
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Da er det ut på tur.
GPS sporing i sanntid med LocaToWeb: Gruskurs oppi dalen. https://locatoweb.com/map/single/0650147946

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
http://www.palmatur.no/


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 760 innlegg ]  Gå til side Forrige 143 44 45 46 4751 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: DrGreve og 32 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner