Page 37 of 83

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 17 Nov 2017 16:45
by ArcticTiger
[-X @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og :roll:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 17 Nov 2017 17:12
by ojda
ArcticTiger wrote:[-X @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og :roll:
Jeg visste jo ikke at du var sånndærre værsting, men er du det så blir det jo en helt aaen sak :-s

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 17 Nov 2017 17:25
by Palma
Veldig gode arbumenter igjen, hele veien.
@Arctic Tiger sikkert en sabla god demper, og helt klart, kun det beste er godt nok for Betty :thumleft Men budsjettet mitt tåler ikke 25 000 penger til gule dempere. Og for meg blir det litt overkill som det heter på nynorsk
@Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå :smt067 :lol: :lol: :lol: :lol: [-X Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 :thumleft )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby :thumleft

Og som det er og er nevnt her, jeg tviler på at jeg med min kjøring og ambisjonsnivå tror jeg ikke jeg merker stor forskjell på en demper til 10 og en til 4 tusen..
Så da havner jeg kanskje på noe i Ojda/Supermons-klassen Hyperpro YSS ... :-k
Nå blir Betty mest vei/asfaltsykkel kanskje, så da har jeg kanskje et demperbehov på Litkar'n og... Sukk, det blir en dyr vinter er jeg redd :shock:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 17 Nov 2017 17:37
by Snikkeren
Jeg vet at det er veldig mange som er fornøyd med YSS til CRF250L'en. Det er ihvertfall den eller Öhlins det går i der.

Ellers kan du jo sjekke ut Hagon også. De lager forholdsvis rimelige dempere ser det ut til, men jeg vet ikke om de er noe særlig. Det må du nok bruke dine eminente google-kunnskaper til å finne ut av.

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 17 Nov 2017 18:16
by knutk
Palma wrote: @Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå :smt067 :lol: :lol: :lol: :lol: [-X Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 :thumleft )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby :thumleft
Nå skal jeg dra og vaske munnen min, slik at Grustur -18 ikke går i vasken :-({|=

Ser det blir foreslått diverse rimelige dempere. Utfordringen for denne sykkel er at den har en monodemper, og den er plassert slik at justering av preload er vanskelig å komme til. Selv billigdemperne blir ikke så billige når man introdusere hydraulisk justering.
Realistisk vil jeg tro at av forslagene som er lansert til nå så er Hyperpros demper kanskje realistisk. Ellers ligger der et dempersett på eBay https://www.ebay.com/itm/BMW-R1150-GS-1 ... fh&vxp=mtr som kanskje kan være aktuelt.

Re: RE: Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 17 Nov 2017 18:18
by Palma
knutk wrote:
Palma wrote: @Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå :smt067 [emoji38] [emoji38] [emoji38] [emoji38] [-X Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 :thumleft )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby :thumleft
Nå skal jeg dra og vaske munnen min, slik at Grustur -18 ikke går i vasken :-({|=

Ser det blir foreslått diverse rimelige dempere. Utfordringen i for denne sykkel er at den har en monodemper, og den er plassert slik at justering av preload er vanskelig å komme til. Selv billigdemperne blir ikke så billige når man introdusere hydraulisk justering.
Realistisk vil jeg tro at av forslagene som er lansert til nå så er Hyperpros demper kanskje realistisk. Ellers ligger der et dempersett på eBay https://www.ebay.com/itm/BM ... fh&vxp=mtr som kanskje kan være aktuelt.
Jeg tenker vi tar det Knut [emoji106][emoji106][emoji106][emoji106]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 17 Nov 2017 20:14
by ArcticTiger
ojda wrote:
ArcticTiger wrote:[-X @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og :roll:
Jeg visste jo ikke at du var sånndærre værsting, men er du det så blir det jo en helt aaen sak :-s

Du er nå ikke så værrst du heller, Ojda :smt057

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 20 Nov 2017 22:02
by kvase

Re: RE: Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 21 Nov 2017 01:21
by Epylypzon
knutk wrote:
Palma wrote:Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.

Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)

Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.

Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.
Hallo. [emoji14] jeg har akkurat kjøpt meg en slik sykkel [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 21 Nov 2017 06:54
by mekkern
Epylypzon wrote:
knutk wrote:
Palma wrote:Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.

Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)

Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.

Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.
Hallo. [emoji14] jeg har akkurat kjøpt meg en slik sykkel [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Når det kommer til påkost så skal en ikke glemme en annen sak: hvis en ikke tar påkost på sin "gamle" men handler en ny/ere.. så kommer også investeringen i denne, i tillegg til høyere verditap/nedskrivning-hvilket vil gjøre regnestykket mer komplisert..
Hvis oppgraderingen kun blir av økonomiske grunner er det ikke sikkert at lønnsomheten er "der"...
men nyere sykkel og mer finesser og ofte ennå større sykkel er jo ofte drivkraft/glede/lønnsomhet nok. :thumleft

Ikke alt kan måles i kun penger heller..
skulle jeg vært "fornuftig" hadde jeg skulle solgt alle 6 sykler og kjøpt en 2-3 år gammel "universalsykkel" :-k
men hva skulle jeg fiklet med da?? :redface

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 21 Nov 2017 19:35
by KliffArne
Palma wrote:
ArcticTiger wrote:
Palma wrote:Njaaa, gamle dempere er gamle dempere.. Tviler på at de kan overhales... men mulig
Da er det Øhlins som Gjeller [-X De svir på Pongen, men du får det du betaler for. Og jeg kan garrantere at du vikke kjenne igjen sykkern etterpå, og lure på hvorfor du ikke bytta dempere for lenge sia :D

PS: Du har sikkert råd til å kjøpe Øhlins Palma, du som sparer så mye pæng på å handle hos Biltema :thumleft
Joda ser den AT. Det beste er vel best.. Vi får se hva vinteren bringer.

Skulle hatt nye på min, også.

Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?

"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 21 Nov 2017 19:42
by Ambro
KliffArne wrote:
Palma wrote:
ArcticTiger wrote:
Da er det Øhlins som Gjeller [-X De svir på Pongen, men du får det du betaler for. Og jeg kan garrantere at du vikke kjenne igjen sykkern etterpå, og lure på hvorfor du ikke bytta dempere for lenge sia :D

PS: Du har sikkert råd til å kjøpe Øhlins Palma, du som sparer så mye pæng på å handle hos Biltema :thumleft
Joda ser den AT. Det beste er vel best.. Vi får se hva vinteren bringer.

Skulle hatt nye på min, også.

Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?

"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.
Image
Joda, vi har noen fine E veier her i sør, men det er jaggu mye dårlig vei også. :lol:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 21 Nov 2017 20:16
by Palma
KliffArne wrote:

Skulle hatt nye på min, også.

Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?

"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.
Det var ingen dum ide KliffArne. Hvis vi sier inkludert frakt så går vi i 0 begge to :thumleft

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Posted: 28 Nov 2017 20:16
by Palma
Da er sesongen i gang igjen !
Image
De som sliter fælt med PMS bør kanskje ikke lese lenger... Gå å se på tv :thumleft

Men etter endel skruing og fikling og styr er Litjkar'n ferdig servet og med pigs in the dekks så er det bare å brøyte.... eller nei, ikke brøyt, Jeg kjører i snøen.
Dæven steike dette var gøy
Image

Veldig uvant, litt svømmete følelse på styringa, men veigrep som en bever !
Utrolig felstlig. Jeg syns alle burde kjøre mottorsykkel på vinteren :erte
Image

Re: Palmas sus - Det er snø i lufta..Sesongstart II

Posted: 28 Nov 2017 22:18
by ArcticTiger
@Palma; Er det Extrem-vær du har der sør :shock: :shock: