Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..
Posted: 17 Nov 2017 16:45
@Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og
Jeg visste jo ikke at du var sånndærre værsting, men er du det så blir det jo en helt aaen sakArcticTiger wrote: @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og
Nå skal jeg dra og vaske munnen min, slik at Grustur -18 ikke går i vaskenPalma wrote: @Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby
Jeg tenker vi tar det Knut [emoji106][emoji106][emoji106][emoji106]knutk wrote:Nå skal jeg dra og vaske munnen min, slik at Grustur -18 ikke går i vaskenPalma wrote: @Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå [emoji38] [emoji38] [emoji38] [emoji38] Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby
Ser det blir foreslått diverse rimelige dempere. Utfordringen i for denne sykkel er at den har en monodemper, og den er plassert slik at justering av preload er vanskelig å komme til. Selv billigdemperne blir ikke så billige når man introdusere hydraulisk justering.
Realistisk vil jeg tro at av forslagene som er lansert til nå så er Hyperpros demper kanskje realistisk. Ellers ligger der et dempersett på eBay https://www.ebay.com/itm/BM ... fh&vxp=mtr som kanskje kan være aktuelt.
ojda wrote:Jeg visste jo ikke at du var sånndærre værsting, men er du det så blir det jo en helt aaen sakArcticTiger wrote: @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og
Hallo. [emoji14] jeg har akkurat kjøpt meg en slik sykkel [emoji14]knutk wrote:Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.Palma wrote:Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)
Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.
Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.
Når det kommer til påkost så skal en ikke glemme en annen sak: hvis en ikke tar påkost på sin "gamle" men handler en ny/ere.. så kommer også investeringen i denne, i tillegg til høyere verditap/nedskrivning-hvilket vil gjøre regnestykket mer komplisert..Epylypzon wrote:Hallo. [emoji14] jeg har akkurat kjøpt meg en slik sykkel [emoji14]knutk wrote:Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.Palma wrote:Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)
Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.
Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Palma wrote:Joda ser den AT. Det beste er vel best.. Vi får se hva vinteren bringer.ArcticTiger wrote:Da er det Øhlins som Gjeller De svir på Pongen, men du får det du betaler for. Og jeg kan garrantere at du vikke kjenne igjen sykkern etterpå, og lure på hvorfor du ikke bytta dempere for lenge siaPalma wrote:Njaaa, gamle dempere er gamle dempere.. Tviler på at de kan overhales... men mulig
PS: Du har sikkert råd til å kjøpe Øhlins Palma, du som sparer så mye pæng på å handle hos Biltema
KliffArne wrote:Palma wrote:Joda ser den AT. Det beste er vel best.. Vi får se hva vinteren bringer.ArcticTiger wrote:
Da er det Øhlins som Gjeller De svir på Pongen, men du får det du betaler for. Og jeg kan garrantere at du vikke kjenne igjen sykkern etterpå, og lure på hvorfor du ikke bytta dempere for lenge sia
PS: Du har sikkert råd til å kjøpe Øhlins Palma, du som sparer så mye pæng på å handle hos Biltema
Skulle hatt nye på min, også.
Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?
"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.
Det var ingen dum ide KliffArne. Hvis vi sier inkludert frakt så går vi i 0 begge toKliffArne wrote:
Skulle hatt nye på min, også.
Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?
"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.