Page 3 of 83

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 19:09
by tshansen
Litt rart at de ikke legger opp til mer opplæring :-k det er jo helt klart marked for det, å som du sier, dere var flere som etterspurte det. Hehehe det er sikkert jævlig god trening bare det å få kjøre sykkel du slipper å legge ned, men det er noe med det å bli skikkelig trygg på egen sykkel også. Trykk på ytterste fothviler er vel anbefalt uansett underlag? Er det ikke? :-k

Note4

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 19:20
by Palma
LordShaft wrote:Litt rart at de ikke legger opp til mer opplæring :-k det er jo helt klart marked for det, å som du sier, dere var flere som etterspurte det. Hehehe det er sikkert jævlig god trening bare det å få kjøre sykkel du slipper å legge ned, men det er noe med det å bli skikkelig trygg på egen sykkel også. Trykk på ytterste fothviler er vel anbefalt uansett underlag? Er det ikke? :-k

Note4
Touratech leker ikke butikk, de adv.dagene er jo bare teaser, de har selvsagt off-road school, og det koster mer hehe.

Jo trykk på ytterskia som i slim-slam med papsen er vel gjengs på alle greier, men når du kjører på grus er det så mye annet å tenke på og det man gjør uten å tenke på det på veien blir litt anderledes på grusen... Og det er MER ustødig og shaky... men det kommer med trening det som alt annet. Mye trening...

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 19:38
by tshansen
Hehe ja jeg hadde blitt overrasket om det ikke kostet mer[emoji38]
Når jeg selv kjører grus må jeg si det er framhjulet som bekymrer meg mest. Som vi alle vet legger jo en sykkel seg når vi kjører i svinger. Dette kombinert med grus, mulig det føles mer på grensen enn det faktisk er... men ja. Det kommer vel med mye trening hehe

Note4

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 19:47
by hakhap
LordShaft wrote:Hehe ja jeg hadde blitt overrasket om det ikke kostet mer[emoji38]
Når jeg selv kjører grus må jeg si det er framhjulet som bekymrer meg mest. Som vi alle vet legger jo en sykkel seg når vi kjører i svinger. Dette kombinert med grus, mulig det føles mer på grensen enn det faktisk er... men ja. Det kommer vel med mye trening hehe

Note4
You have to put faith in the rubber :lol:

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 19:49
by Palma
LordShaft wrote:Hehe ja jeg hadde blitt overrasket om det ikke kostet mer[emoji38]
Når jeg selv kjører grus må jeg si det er framhjulet som bekymrer meg mest. Som vi alle vet legger jo en sykkel seg når vi kjører i svinger. Dette kombinert med grus, mulig det føles mer på grensen enn det faktisk er... men ja. Det kommer vel med mye trening hehe

Note4
Kan få mye god trening på YouTube vettu. Men ser du på de filmene med rå gruskjøring så er ikke fremhjulet noe problem, det dupper jo bare nedi her og der. Sykkern går dit du ser, det gjelder å ha trøkket fra bakhjulet :thumleft
Som de sa borti Säfsen, luta deg lite bakåt, dra på rullan og så spelar vi piano \:D/

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 20:22
by tshansen
Hahaha =D> Det handler rett og slett om å gå all in da skjønner jeg :lol: Noe jeg tror blir å holde hardt hvertfall en stund til framover. Jeg har jo kjørt litt på grus, å det skal sies at jeg er langt tøffere å holder på rulla i oppoverbakker og på flaten. Men så var det ned igjen da ](*,)

Hadde vært jævlig artig å tatt seg en sånn skole tur, fått låne sykkel å bare gitt pedal :twisted: Men jeg tenker jo litt tilbake når vi var yngre. Nå vi syklet på grus... vi stod å tråkka nedover grusbakker å sladdet gjennom svingene... Opplevde aldri at framhjulet slapp (ikke så jeg kan huske hvertfall) hehe. Så det er nok mye bare i det å tørre å sleppe seg litt ja :-k

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 20:31
by Palma
Ja, kjenne G-kreftene på grus og merke at det holder er bare rått! Er mye artigere enn på asfalt. Men som Hakap sa, trust the rubber hahaha.
Som du sier det er ikke noe problem bortover og oppover enda enklere. Men det er bare det at det begynner å gå jævlig fort av og til... og da, så blyg som jeg er så er det lett å slå blikket blygt ned og stivne, klype fast i styret så knokene blir hvite.... dvs den sikreste veien til en fiasko i grøftekanten !

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 20:38
by tshansen
Men et lite spm angående det, står du konsekvent når du kjører på grus? Eller er det bare når du kjører på veldig løst underlag? :-k Selv sliter jeg litt og må justere litt på bremse og clutch hendel for å kunne stå å kjøre "hele tiden" ;-) Hatt et par ganger hvor gassen har "hengt" seg litt opp når jeg prøver å bremse slik oppsettet er nå.

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 20:53
by Palma
LordShaft wrote:Men et lite spm angående det, står du konsekvent når du kjører på grus? Eller er det bare når du kjører på veldig løst underlag? :-k Selv sliter jeg litt og må justere litt på bremse og clutch hendel for å kunne stå å kjøre "hele tiden" ;-) Hatt et par ganger hvor gassen har "hengt" seg litt opp når jeg prøver å bremse slik oppsettet er nå.
Nå skal ikke jeg juge på meg noe store grusferdigheter... men ja jeg står stort sett hele tiden. Men etter noen mil og hvis det er fast underlag detter hekken nedpå i perioder. Det som jeg merker og som selvsagt kan kjøpes en løsning for er at 90 kg med mann stående på 2 cm forhvilere med myke støvelsåler er vondt i lengden... sikler på disse: http://www.wunderlich.de/shop/en/pivotp ... sts-4.html.

Du sier du ha hengt gass av og til, ikke morsomt. Det er viktig å justere styret og hendlene slik at når du står danner underarm - håndbak - fingre som ligger an på hendlene en rett linje. Må du vippe opp hånda for å ta tak i bremsen kan gassen lett følge med.
Nå har jeg skjønt at du lett subber i øvre dørkarm når du går inn, og det er nok ikke dumt å vurdere noen risers for å få styret litt opp så du slipper å stå så mye bøyd. For deg er dette kanskje alternativ :lol:
Image
Selv jeg med mine 174 over skosåla vurderer disse: http://www.wunderlich.de/shop/en/ergo-f ... ing-3.html

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 21:04
by tshansen
Fothvilere som endrer vinkel altså :-k har du prøvd dette før? Det hørtes noe rart ut, men det blir vel kanskje litt som saltøyet på en hest (uten sammenligning førøvrig)

Ja jeg må nok belage meg på noen bar raisers, men fothvilere som kan senkes høres jo også veldig fornuftig ut, men langt ifra optimalt når du skal kjøre på landeveien :-# Fothvilerne vil jo da ta nedi i alt av svinger :-k

Men når du står såpass mye, kjører du med ekstra stive sko for å avlaste eller? Bruker du bena aktivt rundt tanken? Altså klemmer mot tanken :-k

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 28 Jan 2016 21:31
by Palma
LordShaft wrote:Fothvilere som endrer vinkel altså :-k har du prøvd dette før? Det hørtes noe rart ut, men det blir vel kanskje litt som saltøyet på en hest (uten sammenligning førøvrig)

Ja jeg må nok belage meg på noen bar raisers, men fothvilere som kan senkes høres jo også veldig fornuftig ut, men langt ifra optimalt når du skal kjøre på landeveien :-# Fothvilerne vil jo da ta nedi i alt av svinger :-k

Men når du står såpass mye, kjører du med ekstra stive sko for å avlaste eller? Bruker du bena aktivt rundt tanken? Altså klemmer mot tanken :-k
Husker ikke om det var pivot-typen på den sykkelen jeg prøvde borte i Säfsen, men det var samme bredde som de jeg linket til, og det var helt gull.
Senkerne ser jeg ikke som noe problem, men nå er jeg litt pinglete til å kjøre fort i svinger... Nå har vi ikke så mye svinger herover heller da :lol:

Ved passe fast grus er knea klemt mot tanken ja, blir det veldig løst må man bruke sykkern mer aktivt side til side og da må den bevege seg mellom knea. Det er vel hovedretningslinjene, men det varierer veldig hele tiden på turene :)

Burde hatt stivere såler på skoa merker jeg, men det er et kompromiss det og. BMW turstøvla mine passer utmerket til min asfaltkjøring, større type cross-støvler blir tyngre, stiver og ikke minst varmere... Men og sikkrere. Så bredere fothvilere blir nok løsningen for meg.

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 29 Jan 2016 07:32
by Flanker
Brede fothvilere er gull det, men det finnes langt billigere løsninger enn Wunderlich og PivotPegz da. Vi snakker tross alt om en bit stål her. Jeg hadde IMS Superstock på min R1200GS. Billige, pulverlakkerte og funket som fy! :thumleft

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 29 Jan 2016 09:34
by Palma
Flanker wrote:Brede fothvilere er gull det, men det finnes langt billigere løsninger enn Wunderlich og PivotPegz da. Vi snakker tross alt om en bit stål her. Jeg hadde IMS Superstock på min R1200GS. Billige, pulverlakkerte og funket som fy! :thumleft
Ja, Widunderlich og Tullatech er ikke noe billigbutikker. Og det har ikke noe å si at Motosport selger til halve prisen :thumleft

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 29 Jan 2016 11:13
by ArcticTiger
Biiimmmmeeer og billig skal aldri nevnes i sammenheng har jeg hørt. Viktig å holde immischjen :D

Re: Palmas sus fra de dype skoger

Posted: 29 Jan 2016 11:58
by ole m.
På grus trykker jeg på indre fotpinne for å få sykkelen til å svinge, deretter justerer jeg vektfordelingen etter hvor jeg vil styre sykkelen. Mer sladd, mer trykk på indre fotpinne. Rette opp og ut av svingen, ytre fotpinne. Dette kombineres selvsagt med vridning av styret.

For de som vil utvikle ferdighetene på grus, anbefaler jeg gjerne kursene til Anders Olofsson, Uphill Ofroad School. Jeg var med på dette selv for en del år siden. http://www.uphilloffroadschool.se/

Jeg vet det er flere som hevder man skal trykke på ytre fotpinne på asfalt, men for meg er dette helt feil. Jeg legger vekta på indre fotpinne, som gjør at sykkelen svinger lettere inn i svingen. Dette er teknikk som jeg vet også brukes av Nick Ienatsch, som vel var hovedinstruktør ved Freddie Spencer Riding School. Men bruk den teknikken som gjør at du kjører raskt og sikkert, det er ikke kun en måte som er riktig.