Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus - The great tour of Innlandet

Post by Kant1 »

MEEEGET oppegående tur, og aldeles glimrende gjenfortalt.
Grustur med overnattinger høres ikke ueffent ut.

Nå ser det ut til at det blir ensylindret vibrator på grustreffet i år også, for min del :-D
Både TrondGV og jeg gleder oss iallefall :thumleft \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - The great tour of Innlandet

Post by Palma »

Mandag litt midt på dagen startet det hele. Det plinget i telefonen og med min mobilmania måtte jeg jo sjekke, varsel fra FINN.no, det kunne vært en jobb eller en bil elelr en mottorsykkel , og det var en motorsykkel. Har lagt inn søk på XT500 og F650GS litt bare for å følge med i markedet.. Man har da en hobby. Men denne var spesiell... En BMW F650GS Dakar, OG en delesykkel var til salgs for den nette sum av 17500 penger.. Jeg slapp alt jeg hadde i hendene og for ut på gangen og ringte typen tvert. Traff en trivelig trønder, alle trøndere er jo trivelige, unntatt noen.. Men denne karen fikk jeg god kontakt med og jeg tenkte her må det smøres på og snakkes varmt.

Fortalte grustur osv osv og at jeg skulle så gjerne hatt et prosjekt/litt mindre morsomsykkel, han forsto så veldig godt og dytta på. (Jeg var nok den første som ringte) Men så forslo jeg at ettersom det var riiiimelig lang å færra heiiil't oppi Nort-Trøndelag om æ itj koinn få han for 15000 så koinn æ heint han te hælga. Jeg slår om litt når jeg prater med trøndere :lol: Men jeg måtte bare får velsignelse fra regjeringa så skulle jeg ringe han i kveld. De' e no heilt greitt ja' sa karen og vi ble enige om at vi hadde en avtale på det. Jeg tenkte på kveldens statsråd med dronninga og tenkte jeg kommer vel til å savne ho, men den sykkern skulle jeg ha..

Statsråd forløp utrolig lett og knirkefritt, det er ikke dumt å være så snill gutt som det jeg er... Handelen ble velsignet. Jeg var litt spent for da jeg ringte gubben igjen, for det gikk ikke lang tid før annonsen var satt innaktiv, jeg fryktet det verste at noen hadde tråkka til å fått den plutselig. Ringte gubben igejn og han fortalte at telefonen hadde ikke vært så eldig rolig, så han måtte innaktivere annonsen, han sa jo at han hadde en avtale med en som skoill reng igjen i efta og avtaler holdt han! Tenk om alle kunne være slik. Vi avtalte henting til helga og alt var ok. Fredagen knakke jeg litttidlig på jobb og hekta på hengeren og dro avgårde. Flate så langt. Og duuu så mye fotobokser med gjennomsnitt og drit og møkk.
Jeg var innom BT på Elverum og kjøpte med et batteri for det han hadde var flatt. Polstillingen var feil, men skitt, det måtte vel være litt slakke i kablene tenkte jeg.. og det kosta bare 399 penger.

Milene sneglet seg unna og kl 21:04 trilla jeg inn på tunet litt nord for Stjørdal. Sliten og trøtt og ikke minst spent.
En liten trivelig kar på min alder møtte meg, ja han var vel rundt 40 :roll:
Sykkern sto klar med "tanken" åpen og klar for å ta imot batteri. Han hadde kjøpt tilsvarende batteri på BT og når polene ikke passet så ga han opp... Menjeg måtte jo fyre sykkelen.. Vi fant noe ledning og noen skruer og fikk mikka til en forlengelse på jordinga og vred om tenninga. Bensinpumpa summet, godt tegn.. Lys virket godt tegn. Han betrudde meg at han hadde ikke vært starta siden august i fjor... :shock:
Jeg fikla litt for å få den i fri, girpedalen sto jo nesten rett opp. Har'n kjørt med vernesko???

Jeg klemte på knappen og motoren sveiv et par rundet og tente, wow. Dette var lovende. Et forsk til og det ene stemplet fikk farten på seg og dro igang. Fin lyd, ikke noe ulåter... Men gikk ikke på tomgang. Holdt gassen litt og etterhvert så gikk det bedre. Stoppa igjen og fikk skrudd på noe plast over batteriet. Her skulle prøves. Men nesten flatt dekk ga ikke rom for den store turen. Det ble en liten runde på gården i 1. og 2. gir. De funka. Det får være bra. SKal ikke ta ut noe mer i shorts, t-shirt og sandaler med nesten flatt dekk.
Vi fikk kjørte den oppå og løfte på nr 2, en svenske som er delesykkel.

Han fortalte at den som virka og hadde motoren (delesykkel er uten motor) var egentlig en vanlig GS, men da han kjøpte dellesykkelen var det en Dakarutgave, så han kledde av den og flytta over alle dakardeksler osv. Smart. Dakar har jo en lenger gaffel og lengere fjæringsvei bak. Denne var utrolig lag og fin for meg. Og i tillegg var det sal type lav.
Image

Syklene er laster, vi skriver nødvendige papirer, overfører nødvendige penger og sheiking hands. Dette var en knall handel. Og så er det med tåppbåks, årginal BMW \:D/ . Så kommern med ei diger tankveske type GIVI som hører med. Vil du ha den så ta ho med... Jeg smiler og takker glad, kjekt å ha.

Klokka har blitt borti 23 før alt er klart og jeg kommer på at jeg har glemt å spise siden lunch ved 11-tia. Rusler ned mot Stjørdal og like ved Værnes finner jeg en shell med store nok burgere, øyelokka begynner å bli tunge og her er det ikke nok med kaffe. SÅ hiver innpå en 150grams med alt på og en halvliter battery.... Jo, jeg spiste vle noen boller og noe batterigreier nedi østerdalen og. Det hjalp med litt for. Jeg kjører videre. Skal over fjellet mot Røros. Finner en plass på veien og sover i bilen er tanken. Fortsatt rimelig høy på god handel og uuuuæææææ fartsdump.... Faan. Delesykkelen velter og blir hengende på kanten til jeg får svingt inn på en plass. Ny surring flere jekkestropper gjør at de står stille resten av turen.
Sånn går det når man skal kjøre, spise og sende snapper til folket rundt samtidig.

Jeg erTrøtt og her MÅ soves. Oppi dalen (Selbu) finner jeg en grei rasteplass og rer opp i bilen.
Image
Underlag og sovepose alt i boks..... så stirrer i taket. Elva bruser ved siden av og i hodet mitt bruser det like mye, nærmere en liter med battery gjør at hjertet har nesten samme turtall som en F650GS på halv gass... Faan, jeg burde ha droppet den siste.

Sovner tilslutt, men det er ikke den beste senga jeg har hatt... Blir litt søvn og tidlig oppstart. Rusler over fjellet og får tak i noen polarbrød på S-laget på Brekken.. Ahh endelig. Kaffen blir ikke før Røros. Det gjør godt. Må rusle en liten tur i den gata alle går, men tok ikke bilde av kjerka, men det har google gjort for meg.
Image
(Takk til Olav som har gjort det stuerent å bruke bilder fra Google :thumleft )

Turen nedover går treigt, men da jeg endelig kommer hjem får jeg luft i dekka og litt mere prøvekjøring. Dette funker som gull. Ja bakbrems funker ikke, noen brytere som må fornyes og litt småplukk, men skitt. Meeeget fornyd så langt.
Litjkar'n blir trillet inn i caven sammen med Betty og alt er såre vel.
Image
Nå er det tid for litt mat og en øl... eller 4.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by Kant1 »

Gratttttttuuillleeerrre sa, nå kan vi snart stifte klubb her, iallfall når jeg får Dakar Liten igang igjen :thumleft

Åsså så kjekt at Regjeringa var enig... nå er det bare å forberede hu Anne på at det vil komme en XT etterhvert.
Vi har vel en hobby, har vi ikke?? =D> ;-) 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by Trondgv »

Det at sykkelen stopper på tomgang er stort sett veldig lett å løse på disse syklene, skjedde det samme med meg rett etter kjøp, burde vel kanskje hørt på han jeg kjøpte sykkelen av..

Vent til det ene røde lyset slukkes (2 som lyser, husker ikke hvilke)INGEN gass ved oppstart og hold start knappen inne noen sekunder etter start. Tror faktisk dette står i manualen og, men den har du nok ikke lest.. :)

Forresten VELDIG pen sykkel i rett farge og greier. [emoji41]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by ole m. »

Da var den vel i hus ja. Gratulerer, virker som et bra kjøp det her. 8)
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by kvase »

Gratulere med en smidig grus sykkel + en ekstra ramme ettersom jeg leste
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by tshansen »

Se der ja... nå har du fått en arvtager i hus =D> Så trangt som det er i garasjen din, er jeg redd for at det blir å komme små mopeder tytende ut snart. Eller Betty er vel langt forbi kjønnsmoden alder? :-k

Sove i bilen er en fin nødløsning det, men helst i lasteromet på større stasjonsvogn eller varebil \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by Tommas »

Det var en bra introduksjon av Litjkar'n, og virker som meget fornuftig bruk av (i motorsykkelsammenheng) en mindre sum penger :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by Palma »

Takk takk. Ja tror dette blir bra.
Nei Trond Manualen har jeg ikke lest enda, men jeg har den. Faktisk så har jeg instruksjonsbok og servicemanual til begge to.
Kommer nok flere spørmål Trond.
Det med å ligge i bil, jo Hansen, jeg skjønner dine utfordringer. Ligge i KIA'n funka helt fint. Slo ned ene baksetet og fremsetet så hadde jeg 3m flat liggeplass :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Litjkar'n blir henta i Trøndelagen

Post by Palma »

Siste dagene har gått med til hektisk aktivitet i mannebua mi. Den er nå fyllt opp med 3 stk BMW. Ja 1 er en delesykkel, men kan tross alt ikke la en BMW stå ute så det ble rydda en plass til den og.
Litjkar'n er en skikkelig grom en. Fantastisk artig sak. Og nå er den endelig på veien. Jeg mangler fortsatt en bryter til å skru av ABS, men den kommer kanskje på tirsdag eller onsdag... håper jeg.
Men Litjkar'n har fått litt stell, noe den ikke har fått på lenge.
Bremsekalippen bak satt fast og belegget på ene klossen var borte, og der hadde det gått ei kule varmt.
Image
Image

Greit å ha dele sykkel :thumleft men med nye klosser og litt pussing, smøring og stell virker det igjen.
Luftfilteret hadde gjort sitt, eller dvs siste tida hadde det ligget sammen med vann og olje inne i boksen.. Godt jeg ikke har kjørt noe med den..
Image

Så var det å kle av og ut i sola å vaske, og vaske og vaske..
Image
Image
Ikke helt gæli her... Det mangler muligens et låseblekk her. Men den har sitti der frem til nå den muttera..
Kjedet ble og vasket. Det så ut som en pinne som har liggi skogen. Nå er det rent og fint.. Jeg har til og med kjøpt meg kjedespray. Nei ikke på biltema [-X

Dette er etter vasking. (Bra nok @Toven ?? )
Image

Med det samme jeg drev på så satte jeg på Gaiters på gaffelbena. Det er ikke sååå festlig å skifte simmiringer.
Image

Og en radiatorbeskytter tenkte jeg var passe smart. :thumleft
Image

Så var det ut å testkjøre. Fyyy flate så gøy en sykkel.
Nå er dette en vanlig GS, altså ikke dakartypen. Den har bare "Dakar-klær" på. Men delesykkelen er en Dakar. Den har lengre gaffel og lengre fjæringsvei bak. Mulig jeg flytter over noen deler ila vinteren. En liten prøvetur i dag og jeg slo nedi et par ganger, men det var ikke direkte hovedvei jeg kjørte heller..
Image

Så da folkens, er jeg og Litjkar'n klare for grustur i øst \:D/ håper jeg
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Palmas sus - Litjkar'n er klar for grusen

Post by Snikkeren »

Steike bra, Palma. Men jeg trodde du skulle komme på Betty, sånn at du fikk bevist at man kan dra en kardangsykkel på bakhjulet. [emoji12]
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Litjkar'n er klar for grusen

Post by Palma »

Snikkeren wrote:Steike bra, Palma. Men jeg trodde du skulle komme på Betty, sånn at du fikk bevist at man kan dra en kardangsykkel på bakhjulet. [emoji12]
Hahaha, nei det har jeg ikke behov for å vise. [-X
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Palmas sus - Litjkar'n er klar for grusen

Post by Trondgv »

Du kan jo vise litt bakhjulskjøring på Litjkar'n? [emoji41]

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Litjkar'n er klar for grusen

Post by Palma »

BILTEMA LEVERER
Har siste tiden jobbet iherdig for å få Litjkar'n ferdig til helgas...ehh årets store begivenhet, Grustur i øst-17. Det gjensto bare en ting. Bryter'n til å skru av ABS'n. Den ble bestilt på MC-huset Nydalen den 14.aug. Den skulle sendes i posten til meg, jeg betalte og alt var såre vel.
Så skulle jeg allikevel til ha flere deler så jeg ringte på onsdag og spurte om brytern hadde kommet, neida, men i morra, og helt sikkert på fredag, ok, da tar jeg meg en tur på lørda så tar jeg med den samtidig ble avtalen. Lørdag var det ingen bryter på Nydalen... POKKER!!!
Den blir sent i posten og kommer kanskje på tirsdag... BLÆÆ.
Jeg trenger brytern!!!! Spurte de på Nydalen om den brytern slutter eller åpner kretsen, nei det visste de ikke.... Pokker igjen. Vet dere om noen BMW-forhandler i nærheten? Det var nesten så jeg spurte, Men jeg har da folkeskikk... :-#
SÅ jeg prøver å kortslutte ledningene.. Funker :thumleft
Utolmodig som jeg er drar jeg på BT på Kongsvinger i dag og finner løsningen som jeg klekket ut i natt.
Image
En tuteknapp til den nette sum av kr 24,90. Smakka på et par kabelsko på ledninga, og bryten passa rett i. Hole-in-one! Og nå funker alt.
MC-huset kan ta seg en BOLLE, og BT kan kose seg med en stor lukket valnøtt \:D/
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Litjkar'n er klar for grusen

Post by Palma »

Nå har jeg fått vasket Litjkar'n min til helga, slik i tilfelle det skulle bli brukt for den \:D/ . Greit å få av noe gammel morro fra forrige helg. Selv om det ikke støvet så gæli så ble den møkkete.
Og ikke bare vaskeet, det dukka opp en stålomspunnen bremseslange til bakbremsen i posten en dag. Denne ble montert og du himlandes land det ble forskjell ja. Den gamle hageslangen som satt der fungerte mer som en dårlig ballong enn som bremseslange. Og nok en gang leverte bremseluftern fra BT helt topp. Jeg pleier å legge et par runder med gjengetape på luftenippelen før jeg lufter så det ikke dras inn falsk luft. :thumleft

Ellers så blir det til at jeg kjører Betty til og fra jobb om dagen, 35 km med rett asfaltvei.. Har jo mest asfaltdekk på den.. TKC70. Og har ikke fått montert uttak til varmejakka på Litjkar'n enda. Det er jo svinkaldt om morran..
Post Reply