Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Palmas sus - Going soft

Post by freddy123 »

Jøss! Klar for skikkelig offroad nå[emoji110]

Veskene så fine ut, hva koster slik moro da?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Palma »

freddy123 wrote:Jøss! Klar for skikkelig offroad nå[emoji110]

Veskene så fine ut, hva koster slik moro da?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Veldig klar for å slippe 12 kg dødvekt hvertfall.
Synes ikke prisen er helt feil 2897,-. Pølsekokere er jo sykt overpriset..
http://ledena.no/produkt/monsoon-3-sidevesker/
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Going soft

Post by ojda »

Jammen, jammen hvor mange brett får man med seg i dissa da :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Palma »

ojda wrote:Jammen, jammen hvor mange brett får man med seg i dissa da :-k
Hahahaha, du bare tømmer oppi Ojda, og flasker på nytt da du kommer hjem :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Tommas »

Jeg var nesten redd det var noe slikt du trengte nå, etter overskriften å dømme, men ser heldigvis at det ikke var det :lol:

Image


Er hovedhensikten besparelse av vekt? Ser for meg at kasser er enklere å ta ting ut av, samt beskytter innholdet bedre?

Ellers er det vel kanskje mindre fare for skader på sykkelen om man har myke bager og skulle velte?
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Palma »

Tommas wrote:Jeg var nesten redd det var noe slikt du trengte nå, etter overskriften å dømme, men ser heldigvis at det ikke var det :lol:

Image


Er hovedhensikten besparelse av vekt? Ser for meg at kasser er enklere å ta ting ut av, samt beskytter innholdet bedre?

Ellers er det vel kanskje mindre fare for skader på sykkelen om man har myke bager og skulle velte?
[-X Neida, jeg trenger ikke paracet eller hva det er du har lagt ut bilde av... fra eget medisinskap?? :erte
Veskene ja, nei jeg hadde ikke noe annet jeg kunne kjøpe nå så da ble det vesker... hahaha
Joda alukasser er enklere å finne frem i blandt alt det som man har pakket men ikke har brukt for..
Vekten betyr masse, hvem vil dra på 10 kg ekstra ?
Legger man ned sykkelen eller velter så er kassene rimelig utsatt.
Så det var mange årsaker til at det ble innkjøpt softbags her om dagen :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Palmas sus - Going soft

Post by biker7 »

Ser du byner å bli opptatt av vekta på gamle dager, Palma :roll: Ja, vekta på gamle Betty altså ! :lol:
Hvis det er vekta på den gamle tunge tysker-tøsa som bekymrer, så får du nok slenge deg med Mr. Hansen i "cross-avdelingen",
og satse en "KTM-sylfide" eller noe trur je ;-) :lol: Hvorfor kvittet du deg da med "Litj-karn" forresten..? :-k :D
Last edited by biker7 on 07 Oct 2018 18:22, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Palma »

biker7 wrote:Ser du byner å bli opptatt av vekta på gamle dager, Palma :roll: Ja, vekta på gamle Betsy altså ! :lol:
Hvis det er vekta på den gamle tunge tysker-tøsa som bekymrer, så får du nok slenge deg med Mr. Hansen i "cross-avdelingen",
og satse en "KTM-sylfide" eller noe trur je ;-) :lol: Hvorfor kvittet du deg da med "Litj-karn" forresten..? :-k :D
Hahahaha, På gamle dager.... ja da tenker du på Betty.. Hu er jo gammel.
Neida jeg har ikke begynt noe vektjag, hverken på Betty eller meg sjøl.
Betty kunne gjerne vært 50 kg lettere, men jeg synes det er verdt de 50 kg som gir masse komfort og godfølelse på lengre turer. Den er og artig å kunne beherske i litt vanskeligere terreng. Men noe mer vekt er ikke nødvendig.

Med stor bagasjeplass som alukasser gir så tar man med seg altfor mye. Jeg har så mange ganger kjørt rundt på masse bagasje som aldri blir brukt.

Litjkar'n synes jeg ble for liten og vinglete. Sikkert en vanesak, men den ble ikke brukt, og da jeg kunne gjøre en god deal med å selge den så var det ikke noe vits i å ha den. Vinterkjøring var veldig artig med den, men 3-4 turer... Man har ikke en sykkel for å kjøre 3-4 turer på vintern.

Og i crossavdelinga hører jeg absolutt ikke hjemme. Jeg har nok en kropp som er bygget for fart og spenning, men det får da være grenser :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Palma »

Etter jeg monterte de nye demperne har jeg vært litt avventende. Epsen hos http://www.esp1tech.no/ sa jeg kunne komme igjen og finjustere demperne litt da jeg hadde kjørt noen mil. Så i går skinte sola, asfalthjula var satt på og jeg hadde snekra sammen ei 40 mils rute på EDB-maskinen og lagt inn på GPS-enheten. Jeg prøver å unngå motorvei så sant det går, fordi jeg ikke liker de.

Så 175'n fra Kongsvinger etter å ha fylt full tank på YX'n der. Det er litt kjølig og fuktig vei så jeg kjører pent og rolig nedover. Har litt igjen av TKC70 dekket foran og, men mye er det ikke. Triller inn på verkstedet hos Espen litt før 12. Han så blid som ei sol og entusiastisk som alltid. Det lyser i øynene på'n når han ser en så fin sykkel som Betty. Han gir fort uttrykk for at han liker slike sykler. (Jeg skjønner han jo godt) Han er mann som brenner for fjæring og demping i tillegg til å yte god service slik at kunden blir fornøyd.

Nå er ikke jeg så veldig fintfølende og ikke god til å definere akkurat hvordan demperne funker eller ikke funker, men etter å ha tegnet og forklart noe jeg visste fra før så går han løs på Betty og gynger og løfter her og der. Jo litt løs bak, tror vi skal stramme 2-3 hakk på den. Nå skal den være i bedre balanse. Det er viktig at det er riktig retur både foran og bak, slik at sykkelen har samme bevegelse foran og bak. Ellers blir det gyngehest.
Dette er nå asfaltoppsett.

På grus så bør jeg åpne returen ytterligere 2-3 hakk. Så en liten prat om justering av dempere med og uten bagasje. Det hender jeg har skrudd på strammerattet uten egentlig å ha vært bevisst på hvorfor.

Et godt enkelt tips. Stå med sykkelen en viss avstand fra en vegg med min egen vekt (ikke bagasje) på fjærene. Sett et merke på veggen der hvor nærlyset treffer. Last på nødvendig bagasje (og deg selv) og juster forspennet på bakdemper til lyset igjen er i samme høyde. Et enkelt og greit oppsett.

Slik gjør jo disse nye syklene av seg selv da kommenterer jeg... Joda sier Espen, de nye syklene har da kanskje 2-4 forskjellige moduser for demping, du har jo nå mye flere justeringsmuligheter enn de nye syklene. Og elektronikk og mekanikk er fortatt to forskjellige ting. :thumleft

Litt spent på om og hvordan jeg vil merke noe forskjell drar jeg avgårde. Har lagt ruta om Ytre Enebakk og den veien. Fridtjof er ikke å se i dag... Men veiene er fine for dempertesting. Jo, det ble anderledes. Betty virker mer kompakt og fjærer som èn enhet og ikke så mye individuellt foran og bak, Ho sitter bedre og stødigere i svingene. Det har blitt varmere i været og jeg kjører litt fortere. Skal ikke skryte på meg aktiv kjøring, jeg er på tur.

Meget førnøyd med fain-tjuninga feirer jeg lett med 2 wiener i lompe til 20 kr på sørkl kei ikke langt unna Askim før jeg drar å besøker modern på Mysen.

Hjemturen går via Ørje og oppover i Sverige mot Charlottenberg. Hmm skal jeg fylle bensin?? Jeg fyller som regel rundt 30 mil, men så fint som jeg kjører i dag så venter jeg. Reservekanna ligger hjemme i garasjen....
Jeg fyller de nye softe veskene mine med litt dagligvarer fra systembolaget, litt meierivarer fra Arla og en påsa med speltmjøl. Disse veskene er bare sååå koselige.

Det har vært litt overskyet ei stund og varmejakka har blirr vekslet mellom 2 og 3. Den er bare helt fabelaktig.
Kongsvinger, passerer 35 mil på tellern siden tankfylling.. Hmm. Ja, går jeg tom så får Anne komme med en bensinskvett.
Triller inn på tunet hjemme etter at bensinlampa har lyst i 4 mil. 38 mil siden fylling. Greit å vite. Jeg har visst 22 liters tank da.

Det ble en fin dag på hjul på litt over 40 mil. Og dempere ble helt topp. Livet smiler og jeg gleder meg veldig til våren, selv om jeg ikke har tenkt å parkere riktig enda.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Tommas »

Flott å se at noen bruker høstdagene til noe fornuftig.

Godt lite tips ref innstilling av fjærer :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Going soft

Post by Palma »

Det er tid for kvalitetstid i bua. Selv gamle damer som Betty som går på gammel vane har behov for litt stell og vedlikehold. Jeg var litt sløv i fjor og skifta "bare" olja på motoren og filter.

Så i år får jeg gjøre litt mer.
Jeg er glad jeg har mulighet, plass, tid og tilstrekkelig opparbeidet/tilegnet kunnskap så jeg kan gjøre det meste selv med sykkelen. Og ikke minst at jeg har en slik sykkel som er enkel å skru på. Er jo slik at nesten alt som skal gjøres noe med det stikker ut.

Image

Så av med bunnplata, ut med bunnpluggen og lar Betty blø av natta over. Filtret gikk samme vei.
Jo i fjor så skifte jeg kamkjedestrammer på venstre side, det var ganske ok, på høyre side derimot sitter den under sylinderen og selvsagt akkurat passe avstand fra eksosrøret til at det ikke går lett. Pluss at når jeg prøvde i fjor så rant det olje.

Image

Så da var det av med de polske veltebøylene, rimelig greit. Eksosen.... hmm har skifta eksos på bil og ser for meg fastrusta skruer og knekte pinebolter
Men til min store overraskelse gikk alt helt smertefritt. Puhhh.
Med det samme jeg var av med en del ting sjekker jeg ventilene. Eksos 0,3mm klaring, innsug 0,15mm. Høyre side så bra ut, var litt stor klaring på innsug, men eksos var grei. Venstre side har nok hatt litt astma. Innsug var på 0,3mm så her ble det justert. Det er greit å skru på da det er skrue med kontramutter og ikke noe shims.
Image
Så var det den ene fjæra til kjedestrammeren som ikke var bestilt, pokker... Ja jeg har nå god tid igjen til sesong. Dekk TKC80 er bestilt og dekkmaskina står å venter.
Ellers så tok jeg av tanken for å feste en ledning til hornet som hadde falt av. Oiiii her var det mye støv.. Toooooven ta deg en tur da \:D/

Det skal og skiftes luftfilter, så da får jeg gjort det samtidig.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Palmas sus - Kvalitetstid i bua

Post by ole m. »

Palma er selvhjulpen ja. :D Godt du tar vare på sykkelen din, så er den klar for mange nye mil.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Palmas sus - Kvalitetstid i bua

Post by freddy123 »

Selvgjort er velgjort også oser det kvalitet når man er ferdig[emoji106]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Palmas sus - Kvalitetstid i bua

Post by Tommas »

freddy123 wrote:Selvgjort er velgjort også oser det kvalitet når man er ferdig[emoji106]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Her gjør det jo det, men er ikke alltid at selvgjort er det beste. Har både sett og gjort mye rart opp gjennom årene :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Palmas sus - Kvalitetstid i bua

Post by mekkern »

Tommas wrote:
freddy123 wrote:Selvgjort er velgjort også oser det kvalitet når man er ferdig[emoji106]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Her gjør det jo det, men er ikke alltid at selvgjort er det beste. Har både sett og gjort mye rart opp gjennom årene :lol:
Det er du ikke alene om å ha opplevd eller utført... 8) :lol:
Post Reply