MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 16 jul 2018 14:33

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 659 innlegg ]  Gå til side Forrige 134 35 36 37 3844 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 07:16 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2323
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Öhlins er nok det beste, men en må tenke på om en vanlig mann i gata merker forskjellen på toppmodellen til Öhlins og Wilbers. Vis det skulle være noe forskjell er de ekstra tusenlappene verdt det?

Selv har jeg byttet til Hyperpro fjærer både framme og bak på den originale demperen, men vurderer å kjøpe ny bakdemper vis jeg beholder sykkelen neste sesong.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 07:45 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 928
MC: 2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Jeg sjekka med overhaling.
Bilde

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 08:17 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5184
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Det finnes gode rimeligere alternativer :thumleft

https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr

Trenger du hydraulisk preload?

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 7200km. 18. ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 08:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 928
MC: 2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
ojda skrev:
Det finnes gode rimeligere alternativer :thumleft

https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... mp;vxp=mtr

Trenger du hydraulisk preload?
Jeg vil egentlig si ja. Det er utrolig tungvint å drive med nøkkel inni der for å stramme opp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 09:14 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5184
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Epylypzon skrev:
ojda skrev:
Det finnes gode rimeligere alternativer :thumleft

https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... mp;vxp=mtr

Trenger du hydraulisk preload?
Jeg vil egentlig si ja. Det er utrolig tungvint å drive med nøkkel inni der for å stramme opp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


YSS har jo også rimelige Hyd-Reg-preloud-dempere på ebay :-k
Men de vet jeg ikke mye om ryktet til 8)

Hadde det vært meg hadde jeg kjøpt Hyperpro, å heller tatt den justeringen de få gangene det trengtes ;-)

Hadde det på TigerMama og var storfornøyd =D>

Uansett, nye, rimelige, middels dempere er garantert himmelvidt bedre enn gamle utslitte ditto :roll:

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 7200km. 18. ;-)


Sist redigert av ojda den 17 nov 2017 09:20, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 09:17 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1065
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
ojda skrev:
Det finnes gode rimeligere alternativer :thumleft

https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr

Trenger du hydraulisk preload?


Kanskje Biltema har noe som passer ? :evil:

Spøk til side:

Øhlins er kjent for å lage svært gode dempere. Men jeg sitter igjen med inntrykk av at de har kort tid mellom overhaling. At de benytter mer lettmetall enn feks. Wilbers, noe som sikkert gir bedre ytelse, men tåler mindre slitasje.

Synes at prisen til Wilbers var heftig nok, og sjekka deres priser i andre land. De er priset lavere "ute", men om man legger på mva blir prisen stort sett i henhold til Morten Magers pris.
Ok, skifter man bak bør man skifte fremme og, ellers blir trolig sykkel rar å kjøre.

Det fordyrende leddet i denne sammenheng er den hydrauliske høydejusteringen. Demperen bak sitter i midten, fremst på svingarm, og konvensjonell høydejustering med halvmåneformet fastnøkkel er i praksis utelukket.

Et alternativ kan kanskje være å kjøpe brukt Wilbers fra eBay, og koste på en overhaling. Men ulempen med brukt-kjøp er at demperne er tilpasset individuelt etter fører, så man skal ha litt flaks med matchvekta...
Dog er det ofte dyrt å leve billig.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 09:25 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1065
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Ellers kan man få kjøpt brukte originaldempere fra feks MotorWorks i UK. Men vi snakker her om en sykkel som i beste fall er klar for konfirmasjon, så brukt utstyr kan jo være like dårlig som demperen det skal erstatte.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 10:15 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5184
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
knutk skrev:
ojda skrev:
Det finnes gode rimeligere alternativer :thumleft

https://www.ebay.com/itm/Hyperpro-Sport ... jE&vxp=mtr

Trenger du hydraulisk preload?


Kanskje Biltema har noe som passer ? :evil:

Spøk til side:



Vel, Øhlins er vel ikke fullstendig alene om å kunne lage velfungerende dempere til brukssykler :roll:
Tror vel menge overvurderer sitt behov for state of the art-dempere, å er det egentlig "state of the art" bare fordi de er gule :-s

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 7200km. 18. ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 10:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2730
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty.... Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 10:55 
Offline

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1639
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Ja. Hydr preload er veldig lettvindt, du justerer på noen sekunder alt etter last og vei.

@Ojda: Jess. Gule fjører er et must [-X
Vell, og når det kommer til "fornuft" i det vi holler på med, så kan vi vel gå i tenkeboksen noen å en hver. Hva f skal du med 1200+ ccm? Digre alukofferter? Flere mottor-sykkler? Varme i vesten, dyre jakker, bukser, støvler og jællmer :roll: Dyre telt og gassbbluss. Mobbil"tellefoner" og blåe tenner, mussik på øre og komunikasjon. Duppeditter til alt mulig.
Jeg har nå den tredje sykkern med Gule Fjører, det er et must det.

@Palmer: WP (White Power) lager og gode dempere.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 11:43 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2730
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
ArcticTiger skrev:
Ja. Hydr preload er veldig lettvindt, du justerer på noen sekunder alt etter last og vei.

@Ojda: Jess. Gule fjører er et must [-X
Vell, og når det kommer til "fornuft" i det vi holler på med, så kan vi vel gå i tenkeboksen noen å en hver. Hva f skal du med 1200+ ccm? Digre alukofferter? Flere mottor-sykkler? Varme i vesten, dyre jakker, bukser, støvler og jællmer :roll: Dyre telt og gassbbluss. Mobbil"tellefoner" og blåe tenner, mussik på øre og komunikasjon. Duppeditter til alt mulig.
Jeg har nå den tredje sykkern med Gule Fjører, det er et must det.

@Palmer: WP (White Power) lager og gode dempere.
White power... er du langt nede i sør-statene og på ytterste høyre fløy nå?
Joda har hørt om de

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 11:57 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6077
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden
Slår et slag for YSS (siden jeg akkurat har kjøpt det til GSXen), skal være god kvalitet for en grei pris ;)

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 12:00 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4960
MC: Nada...
Uten å ha noe teknisk å slå i bordet med, så ville jeg her siktet meg inn på "90% av ytelsen, til 50% av prisen" som det ofte er når man plukker deler.
Da med tanke på damens alder og størrelsen på investeringen :thumleft

Selv nye originale dempere ville nok føles som en solid oppgradering om de er slitne nå.

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 12:35 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1065
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Palma skrev:
Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty.... Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?


Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.

Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)

Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.

Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2017 13:14 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5184
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
ArcticTiger skrev:
Ja. Hydr preload er veldig lettvindt, du justerer på noen sekunder alt etter last og vei.

@Ojda: Jess. Gule fjører er et must [-X
Vell, og når det kommer til "fornuft" i det vi holler på med, så kan vi vel gå i tenkeboksen noen å en hver. Hva f skal du med 1200+ ccm? Digre alukofferter? Flere mottor-sykkler? Varme i vesten, dyre jakker, bukser, støvler og jællmer :roll: Dyre telt og gassbbluss. Mobbil"tellefoner" og blåe tenner, mussik på øre og komunikasjon. Duppeditter til alt mulig.
Jeg har nå den tredje sykkern med Gule Fjører, det er et must det.

@Palmer: WP (White Power) lager og gode dempere.


Flott at du er og har vært veldig fornøyd med Øhlins :thumleft
Spørsmålet er bare om du ikke ville ha vært like fornøyd med ett sett rimeligere men gode dempere av annet merke, bortsett fra at fargen nok hadde plaget deg da ;-)

Ad Øhlins, jeg er ikke i minste tvil om at Øhlins lager fantastiske full-justerbare racing-støtdempere.
Jeg er bare i stor tvil om snittet av oss evner å benytte seg av de marginene slik at de hever kjøreegenskapene, eller for all del evner å sette de opp til max egenskaper til eget behov :-k

Men for all del, kul farge da ;-)

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 7200km. 18. ;-)


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 659 innlegg ]  Gå til side Forrige 134 35 36 37 3844 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner