Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

Jeg har kommet meg litt etter harryhandelen og har gått litt nøyere over nyervervelsen. Jeg stusset litt over spedometerstanden. Sto noe annet i annonsen.
Men ut ifra papirene fra svenske myndigheter stemmer nok tallene.

Sykkelen har i snitt gått hele 510km pr år.
Ja....51 mil! Noe som og vises på slitasje her og der.

Av og til vinner visst jeg og i lotto.ImageImageImage

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by ojda »

Palma wrote:HVA F............ Er det noe dere vil si kanskje???? Hæ????? Kom sykkern hel hjem? Ja! Har jeg nok stropper? Ja! Jeg kjørte som et jæ....la svin hjem ikke sant. Ikke EN stropp for mye [-X :smt006 :lol :lol :lol

Nei! Når man skal stroppe fast en diger henger, skal man ikke slomse med festepunktene [-(
Ikke bry deg om dem du Pål =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by intruder »

Grattulere Palma...

kæinn heinne je spør om å få ta mæ kjærringa tæll Kirkenær,få anvist nåån fine tipperplasser og leie hojen din for einn tur ut i Finnskauene.... :roll:

Men fysst må det bli snø,så bærrt og ein fin sammar... :thumleft

og så leve litt lykkelig ei staunn tæll------- :smt007
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by ArcticTiger »

Bruk kjedelås, bytt tilbake til 47 bak. DID kjede rer jo gode. Og sikkert mange andre :roll: og så må du få deg Kjedespray! jeg bruker å kjøpe de små hendige sprayboksene de har på Q8 i Sverje. de er drøie i bruk og smører godt.

PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X
User avatar
Geiroe
Posts: 21
Joined: 19 Jul 2016 21:20
MC: Honda VF1000F2 85mod

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Geiroe »

ArcticTiger wrote: PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X
Eller kanskje han hadde en jobb, slik at han var en måned på og en av. :lol:
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by kvase »

Her en noe fint ang antall tenner etc. punch

https://www.gearingcommander.com/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

ArcticTiger wrote: PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern [-X
Det var kanskje akkurat det han var...
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by ashland »

Har bare byttet kjede en gang, litt fikkel. Men med litt øvelse og ett par kjedelåser fikk jeg det til :roll:

D.I.D kjede og drev fra Louis
Sammen med denne

https://louis.eu/artikel/kellermann-ktw ... n/10009142
fun is not a straight line
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by biker7 »

Palma wrote:Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?

Duger lenge med vanlig kjedelås på denne og tilsvarende "effektmonstre" ;-) . Har aldri hatt noe annet på Dominatorn ihvertfall. Lettvinnt og trenger ikke verktøy.

Hvis bakdrevet nå er 41, så er den ganske så MYE "oppgiret" i forhold til 47 orginalt ihvertfall :shock:
Jeg gikk ned to tenner på bakdrevet på Dominatorn, fordi jeg ville ha litt lavere turtall. Merket grei forskjell, og funket bra.
Prøvde først å gå opp en tann forann, men var for trangt faktisk :-s
Så tror nok du vil merke STOR forskjell med å sette på 47 bak igjen, så ville nok bare prøvd dette først, for ikke umulig du synes dette er nok.
Hvis ikke, kjøper du 15 foran. Eller 49/50 bak i stedet, eller i tillegg :)

For meg er det kun DID kjede som gjelder :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by Palma »

Høres bra ut Biker7

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by ole m. »

Enig i at du først bør prøve original-drevingen, du vil merke stor forskjell fra 41 til 47 tenner bak.

Jeg hadde klinket kjedet, du skal neppe ha det av før du bytter kjede og drev når disse er utslitt.

DID er bra, RK er bra, og jeg har kjede fra Biltema på endurosykkelen, det er også bra.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by mekkern »

sånn cirka 1 tann forran til 3 tenner bak..
sjekk også med:https://www.gearingcommander.com/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by knutk »

Mer om kjede...
Undertegnede vil ikke påberope seg å være innehaveren av stor erfaring rundt tema, men det hindrer meg ikke i å mene :)

Har kun erfaring med kjedelås på tråsykler. Da jeg skulle skifte kjede på min 800 gikk jeg for klinket kjede. Før jeg gjorde valget søkte jeg på nett. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått satt jeg igjen med konklusjonen at selv om mange hadde gode erfaringer med kjedelås fant jeg og eksempler på folk som hadde opplevd at kjedelåsen ikke holdt. Jeg fant ingen som hadde erfart brudd i en riktig klinket kjedelås.
Gitt at det tar kun begrenset ekstra tid å klinke kjedet ble valget enkelt. Jeg kjøpte inn verktøyet som @ashland har linket til og anbefalt, og atter en gang kan sies: man får hva man betaler for.

Angående dreving: Litjkaren hadde vel original dreving? Om det var greit er det vel bare å gå tilbake til original oppsett. Om der ønskes endra bedre moment ved sakte-kjøring på bekostning av toppfart er det vel bare å velge et framdrev med en tann mindre.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Palmas sus - Ny höj

Post by mekkern »

Litt avhengig av drevstørrelse så holder korrekt montert clipslås til rundt 220kmh..
over det så vil sentrifugalkraften rundt frontdrevet åpne den.. :plystre
Post Reply