Palmas sus - stille mellom stormene
- Palma
- Posts: 4731
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus - Ny höj
Jeg har kommet meg litt etter harryhandelen og har gått litt nøyere over nyervervelsen. Jeg stusset litt over spedometerstanden. Sto noe annet i annonsen.
Men ut ifra papirene fra svenske myndigheter stemmer nok tallene.
Sykkelen har i snitt gått hele 510km pr år.
Ja....51 mil! Noe som og vises på slitasje her og der.
Av og til vinner visst jeg og i lotto.
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Men ut ifra papirene fra svenske myndigheter stemmer nok tallene.
Sykkelen har i snitt gått hele 510km pr år.
Ja....51 mil! Noe som og vises på slitasje her og der.
Av og til vinner visst jeg og i lotto.
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9124
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Palmas sus - Ny höj
Palma wrote:HVA F............ Er det noe dere vil si kanskje???? Hæ????? Kom sykkern hel hjem? Ja! Har jeg nok stropper? Ja! Jeg kjørte som et jæ....la svin hjem ikke sant. Ikke EN stropp for mye
Nei! Når man skal stroppe fast en diger henger, skal man ikke slomse med festepunktene
Ikke bry deg om dem du Pål
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- intruder
- Posts: 4271
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Palmas sus - Ny höj
Grattulere Palma...
kæinn heinne je spør om å få ta mæ kjærringa tæll Kirkenær,få anvist nåån fine tipperplasser og leie hojen din for einn tur ut i Finnskauene....
Men fysst må det bli snø,så bærrt og ein fin sammar...
og så leve litt lykkelig ei staunn tæll-------
kæinn heinne je spør om å få ta mæ kjærringa tæll Kirkenær,få anvist nåån fine tipperplasser og leie hojen din for einn tur ut i Finnskauene....
Men fysst må det bli snø,så bærrt og ein fin sammar...
og så leve litt lykkelig ei staunn tæll-------
- Palma
- Posts: 4731
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus - Ny höj
Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?
-
- Posts: 2516
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Palmas sus - Ny höj
Bruk kjedelås, bytt tilbake til 47 bak. DID kjede rer jo gode. Og sikkert mange andre og så må du få deg Kjedespray! jeg bruker å kjøpe de små hendige sprayboksene de har på Q8 i Sverje. de er drøie i bruk og smører godt.
PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern
PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern
Re: Palmas sus - Ny höj
Eller kanskje han hadde en jobb, slik at han var en måned på og en av.ArcticTiger wrote: PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern
- kvase
- Posts: 4016
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Palmas sus - Ny höj
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Palma
- Posts: 4731
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus - Ny höj
Det var kanskje akkurat det han var...ArcticTiger wrote: PS: Og bare 8000 km på alle de åra! Han hakke vært flittig i senge-halmen han tidligere eiern
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2632
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Palmas sus - Ny höj
Har bare byttet kjede en gang, litt fikkel. Men med litt øvelse og ett par kjedelåser fikk jeg det til
D.I.D kjede og drev fra Louis
Sammen med denne
https://louis.eu/artikel/kellermann-ktw ... n/10009142
D.I.D kjede og drev fra Louis
Sammen med denne
https://louis.eu/artikel/kellermann-ktw ... n/10009142
fun is not a straight line
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Palmas sus - Ny höj
Palma wrote:Ja nå som jeg har begitt meg ut på raslende grunn med sykkel med kjede igjen så drøsser det på med spørsmål herfra.
Sykkern er drevet ned nå fra 47 bak til 41, hva det er foran vet jeg ikke, men orginalt er det 16 foran. Han hadde mye langkjøring og ville ha lavere turtall på langkjøring til dama i Gøteborg..
Jeg har orginaldrevene. 47/16.
1. Vanlig kjedelås? eller klinke?
2. Jeg skal kjøre mest på grus og har behov for punch (hvis det er å finne i Wolfgang) Lurer på å gå opp bak og ned foran
3. Kjede, hva er bra og hva er bra nok?
4. Kjedeverktøy? ? ?
Duger lenge med vanlig kjedelås på denne og tilsvarende "effektmonstre" . Har aldri hatt noe annet på Dominatorn ihvertfall. Lettvinnt og trenger ikke verktøy.
Hvis bakdrevet nå er 41, så er den ganske så MYE "oppgiret" i forhold til 47 orginalt ihvertfall
Jeg gikk ned to tenner på bakdrevet på Dominatorn, fordi jeg ville ha litt lavere turtall. Merket grei forskjell, og funket bra.
Prøvde først å gå opp en tann forann, men var for trangt faktisk
Så tror nok du vil merke STOR forskjell med å sette på 47 bak igjen, så ville nok bare prøvd dette først, for ikke umulig du synes dette er nok.
Hvis ikke, kjøper du 15 foran. Eller 49/50 bak i stedet, eller i tillegg
For meg er det kun DID kjede som gjelder
- Palma
- Posts: 4731
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus - Ny höj
Høres bra ut Biker7
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
- ole m.
- Posts: 1221
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Palmas sus - Ny höj
Enig i at du først bør prøve original-drevingen, du vil merke stor forskjell fra 41 til 47 tenner bak.
Jeg hadde klinket kjedet, du skal neppe ha det av før du bytter kjede og drev når disse er utslitt.
DID er bra, RK er bra, og jeg har kjede fra Biltema på endurosykkelen, det er også bra.
Jeg hadde klinket kjedet, du skal neppe ha det av før du bytter kjede og drev når disse er utslitt.
DID er bra, RK er bra, og jeg har kjede fra Biltema på endurosykkelen, det er også bra.
- mekkern
- Posts: 5110
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Palmas sus - Ny höj
sånn cirka 1 tann forran til 3 tenner bak..
sjekk også med:https://www.gearingcommander.com/
sjekk også med:https://www.gearingcommander.com/
Re: Palmas sus - Ny höj
Mer om kjede...
Undertegnede vil ikke påberope seg å være innehaveren av stor erfaring rundt tema, men det hindrer meg ikke i å mene
Har kun erfaring med kjedelås på tråsykler. Da jeg skulle skifte kjede på min 800 gikk jeg for klinket kjede. Før jeg gjorde valget søkte jeg på nett. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått satt jeg igjen med konklusjonen at selv om mange hadde gode erfaringer med kjedelås fant jeg og eksempler på folk som hadde opplevd at kjedelåsen ikke holdt. Jeg fant ingen som hadde erfart brudd i en riktig klinket kjedelås.
Gitt at det tar kun begrenset ekstra tid å klinke kjedet ble valget enkelt. Jeg kjøpte inn verktøyet som @ashland har linket til og anbefalt, og atter en gang kan sies: man får hva man betaler for.
Angående dreving: Litjkaren hadde vel original dreving? Om det var greit er det vel bare å gå tilbake til original oppsett. Om der ønskes endra bedre moment ved sakte-kjøring på bekostning av toppfart er det vel bare å velge et framdrev med en tann mindre.
Undertegnede vil ikke påberope seg å være innehaveren av stor erfaring rundt tema, men det hindrer meg ikke i å mene
Har kun erfaring med kjedelås på tråsykler. Da jeg skulle skifte kjede på min 800 gikk jeg for klinket kjede. Før jeg gjorde valget søkte jeg på nett. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått satt jeg igjen med konklusjonen at selv om mange hadde gode erfaringer med kjedelås fant jeg og eksempler på folk som hadde opplevd at kjedelåsen ikke holdt. Jeg fant ingen som hadde erfart brudd i en riktig klinket kjedelås.
Gitt at det tar kun begrenset ekstra tid å klinke kjedet ble valget enkelt. Jeg kjøpte inn verktøyet som @ashland har linket til og anbefalt, og atter en gang kan sies: man får hva man betaler for.
Angående dreving: Litjkaren hadde vel original dreving? Om det var greit er det vel bare å gå tilbake til original oppsett. Om der ønskes endra bedre moment ved sakte-kjøring på bekostning av toppfart er det vel bare å velge et framdrev med en tann mindre.
- mekkern
- Posts: 5110
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Palmas sus - Ny höj
Litt avhengig av drevstørrelse så holder korrekt montert clipslås til rundt 220kmh..
over det så vil sentrifugalkraften rundt frontdrevet åpne den..
over det så vil sentrifugalkraften rundt frontdrevet åpne den..