Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: RE: Re: Palmas sus - På svingete veier ut av de dype skoger

Post by Snikkeren »

quattrokim wrote:
LordShaft wrote:
Palma wrote:Da drar jeg vestover en tur, så får vi se hva og hvor veien bringer meg..
https://locatoweb.com/map/single/1322103485
Pakke siste på sykker'n nå så bærer det avgårde \:D/
God tur Palma =D> Jeg vet dette har du gledet deg til lenge. Jeg står klar på Vestlandet med en pose kamferdrops og skal nok få loset deg trygt inn på den "smale sti" :twisted: Dette blir en bra helg :thumleft
Trur du må stå klar med paraply og[emoji23]

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
Ja, det har jo både Eli Kari Gjengedal, og Kristen Gislefoss advart om allerede. ;)
User avatar
kvase
Posts: 4030
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Palmas sus - På svingete veier ut av de dype skoger

Post by kvase »

klokka 10:20 passerte han Vemork/Rukan så Pål fortsetter utrøttelig videre
ja her ern nå https://locatoweb.com/map/single/1322103485
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - På svingete veier ut av de dype skoger

Post by Palma »

Tiden var kommet for den store vestlandsferden ... Dette hadde vi gledet oss til lenge, siden i fjor faktisk. Det er brukt noen timer på MyRouteApp(Myra) for å finne de optimale veiene for helga. Ikke minst bearbeidingen her i heimen, oppsamling av mannepoeng for denne turen har vel pågått i laaaang tid, jaja denne gangen hadde jeg reist samma faa..... ehh jo!
Pinsehelga begynte jo på lørdag og liksom var ei langhelg, men jeg i min enthuuuusiasme dro på med et par-tre dager til på forhånd. Så allerede tirsdag etter jobb var jeg klar for avreise.. Pakke hadde jeg gjort i lang tid allerede, i hvert fall i hodet..
Telt, sovepose, liggeunderlag, primus, kokekar osv er innkjøpt. Betty er klar og til og med nyvasket og shina for anledningen.
Image
Turgear er pakket fint i koffertene på Betty.
Gjør meg ferdig på jobben på tirsdag og rusher hjem. NÅ er det Tur som gjelder!
Jeg har bestemt meg at denne turen skal jeg være på tur fra 1. meter. Ikke stresse, nyte hver km, stoppe ofte og ha det kos helt for meg alene noen dager. Har lasta inn en haug med ruter fra Myra på garminen og da jeg trykker på knappen ca kl 16.00 på tirsdag er duket for en topp tur. Image
Det har regnet her hele dagen og jeg var helt sikker på at det skulle bli opphold da jeg skulle reiste. Og sant nok, ca kl 15.00 klarnet det opp og det hang bare igjen noen smådråper i lufta.
Ut av Grue og på vei ut i den store verden \:D/ \:D/
Image
Veiene ble fort tørre, men den første forandringen kom allikevel ganske fort. Jeg hadde tenkt å kjøre over skauen til Odalen, en strekning på et par mil på grusvei, og jeg visste at det var ikke lenge siden tela'n hadde gått der, det var rimelig klinete for ei ukes tid siden der. Ok med nyvaska sykkel så måtte jeg ikke kjøre i driten første mila. Jeg kjører via Kongsvinger og Skarnes opp mot veien over Gullverket mot Minnesund. Det er jo viktig å ha med riktig proviant på en slik tur, så en liten stopp på nærbutikken på Vinger ble lagt inn..
Image

Jeg hadde lagt ruta langt unna store trafikkerte veier. Veiene ble tørrere etter hvert og jeg lekte Betty gjennom svingene over Gullverket og Minneåsvegen (veien fra Minnesund til Hurdal). Som Biker7 nevnte engang tidligere her så er ikke asfalten den beste hele veien har, men har man traktor så har man traktor. Og fjæringa er strammet slik passe for en slik tur.
Neste Pit-Stop med sørkl kei koppen ble på Minnesund, et lite nikk til en annen MC-ist med en ræsersykkel på stasjonen her. Han drev å ålet seg inn i en regndress... haha. Han hadde ikke Klim med varmejakke under... Stakkars mann, han skulle bare visst hva han går glipp av... :roll: Jeg skulle erfare enda en gang på turen at den jakka med ledning fra Varmekle.no er noe av det beste jeg noen sinne har kjøpt, ALDRI kommer jeg til å angre!!!! :thumleft :thumleft
Jeg var i turmodus og koste meg med en halv kopp kaffe, resten gikk i sluket, er jo litt kjøresugen så vil jo helst på hjul igjen.
Image
Betty maler som en katt over åsen til Hurdal og vi durer oppover Skrukkelia på vei mot Lygnasæter og Hadeland i samme slengen. Sola stikker frem og visiret har enda ikke blitt bløtt. Veiene er fine og vi koser oss veldig på vei mot eventyr på Vestlandet. Men allikevel lite visste vi hva som ventet langs veien...
På Jevnaker ble det stopp på Coop Extra, det ble handlet inn nødvendig proviant som Polarbrød type havre, smør og jordbærsyltetøy i tillegg til noen blå Hansa. Egg og bacon havnet selvsagt i kurven mtp på onsdagsfrokosten.
On the road again. Herfra hadde jeg funnet veier som jeg ikke hadde kjørt før, Sokna, Prestfoss, Sigdal og over Trillemarka ned mot Rollag. Jeg måtte jo finne noen svinger for å runde av hjørnene på dekka littegrann før jeg kom vestover..
Trillemarka var magisk fin. Nygrusa vei med finknust singel, TKC70 beit seg godt fast foran mens tourance next var passe leken bak. Men turoppakning begrenset den store leken. Jeg hadde ikke lyst til å havne helt på skauen og kanskje ødelegge resten av uka.
Image
Turfølelsen siger på mer og mer, dette er bare nydelig. Jeg ruller ned til Rollag og opp mot Veggli. Her finner jeg campingplassen hvor jeg for sikkerhets skyld har reservert ei hytte.. Men sola skinner og jeg er i teltingsmodus. Resepsjon låst... lite liv. Men etter hvert kommer det en eldre herremann ruslende og lurer på om jeg skal ha hytte. Nei , det blir vel telt sier jeg og han slår ut med arma og da er det fritt frem. En snodig skrue, visstnok ikke innehaver. Han minner veldig om et lykketroll fra 70-tallet, langt pistrete hår og et artig oppsyn. Han bor i en Opel Movano 10 meter bortenfor der jeg slår opp teltet.
Image
Han kommer ruslende etter hvert og jeg byr på kaffe fra svartkjelen, kopp har han selv..
Bor her i sommerhalvåret gratis mot at han er litt vaktmester, resten av året ute på bygda i Thailand.
Nei, han er nok ikke en gammel gris av en sexualfiksert pedo. [-X Har en artig prat med gubben og tar kvelden etter hvert. Whisky'n vil han ikke smake på, harmonerer overhode ikke med medisinen han bruker.
Ma må man ha når man er på tur..
Image
Ikke noe gurrme-måltid, men helt ok. Og etter middag ble det kaffe og dessert
Image
En liten Taskelesker kan man vel unne seg etter en fin tur så langt..
Jeg har en god natts søvn i teltet og våkner til en ny strålende dag, som byr på noen overraskelser jeg absolutt ikke så komme...
Image
Følg med i neste episode..
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 1

Post by Spiritofwinter »

Venter i spenning på fortsettelsen [emoji2]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 1

Post by tshansen »

hehehe... dette skal bli spennende å lese mer om Palma :lol: :lol: Strålende så langt \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 1

Post by ojda »

Knallbra start Palma, men ærlig talt! Norsk øl og pol-sprit? Ærru Nasjonalist eller [-X :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 1

Post by Kant1 »

.......... jah?? Nå er det flere TIMER siden du la ut 1.del. kom igjen a!!
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 1

Post by ashland »

Flott start og referat :thumleft
Gleder meg til fortsettelsen
fun is not a straight line
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 1

Post by Palma »

Jeg våkner tidlig neste morgen og tenker at jeg får vel snart selskap til frokosten av et lykketroll fra Movanoen, men nei, han sover nok godt enda. Jeg braser litt bacon og noen egg i biltema-kokekaret, hmm, det funker jo. Merkelig, det det, det går faktisk an å lage mat i slik biltemagreier. Maten smaker fortreffelig imens teltet henger til tørk over Betty.
Image
En god kaffe kopp og resten av whiskyflaska fra i går glir ned mens jeg venter.... Haha neida kødda... drakk bare kaffe.
Jeg ruller sammen det som skal rulles sammen, sender en mail til campeieren og spør om han vil ha noe penger. Pusser glorien litt og hopper på Betty og ruller videre. Lykketrollet sover vist søtt enda.

Jeg tenker å ta veien over fjellet til Austbygdi, og den første og beste veien som går oppover med bompenger og det hele svinger jeg inn på og lar tourance next'n leke seg litt i grusen oppover mens TKC70 sørger for veikontakt foran. Deilig, kjører vel 4-5 km innover men syns noe ikke stemmer, jeg har jo kjørt over her før, dvs, jeg kjenner meg ikke igjen, så jeg har ikke kjørt her før. Fram med den analoge papirGPS'n fra cappelen, jeg skjønte det.. pokker feil vei. Jeg hadde ikke kjørt her før. Vendereis. Neste vei passer så meget bedre. Dette var kjente trakter og ikke noe bompenger.
Image

Så triller jeg ned mot Austbygdi, og setter kursen mot Rjukan. Fine svinger langs Tinnsjø og jeg sitter i mine egne tanker og filosoferer litt over ferga med tungtvann som ble senket på Tinnsjø, og de staute norske menn som saboterte og sprengte skiten, dette var skikkelige mannfolk. Hadde de levd i dag er jeg sikker på at de hadde kjørt GS (1150) og tatt seg en whisky i ny og ned.

Det står en diger ammerikans lastebil på en plass langs veien, steike ta, for noen dråg, men stilig å se ti. Syns jeg hører countrymusikken...

MEN HVA FAAAAAAAAAAAAAAAAAN, der står det en fyr midt i veien med uniform og vifter med en tennisrackert!!!!!!!!!!!!!!

Har jo hørt om landeveispirater som herjer nedover i Europa og som stadig nærmer seg gamle Norge.. Også her på selveste Rjukan. Nei, gamlekara fra Vemorkgjengen skulle ha vært her og rydda opp. Senka piratene i Tinnsjø... Jeg stopper og fyren går bort til en annen bil som er kapret, jeg ser at han har skuddsikker vest under jakka og skjønner at denne køddes ikke med..... jeg venter med litt sommerfugler i magen... Så kommer piraten bort til meg, en ung mann, sikkert tilhørende ett eller annet kartell av noe slag, han er jo bare en slave for noen kyniske overmenn, her må man bare spille med....
Image

"Du har blitt lasermålt du" sa unggutten... jøss det var en artig vending tenkte jeg... "SÅ DU IKKE LASERMÅLEREN?????" fortsatte han... Næææ ehh nei, stotret jeg frem, har ikke sett noe jeg, jeg prøver å holde hodet kaldt for å unngå trøbbel. Du ble målt til 2 km/t unna å miste førerkortet sa'n... Jøss, trusler og å knabbe lappen min. Ja, det er jo populært å forfalske id-papirer ... Jeg kjenner etter lommeboka, jo den er på plass... Han kommer litt nærmere og blir litt spak i stemmen, det var jo dumt sa'n, det er jo ikke noe koselig det her. Det er jo trivelige folk de fleste som vi stopper og, men det er jo jobben min, jeg fisker raskt frem en kvikk lunsj fra tankveska og rekker han, det er ikke sikkert han har fått noe mat i dag stakkar'n. Nei nei , vi får ikke lov til å ta imot slik... Ja, Sjefen som sikkert sitter i en rumensk regga bil et stykke unna å holder øye med oss hadde nok ikke likt det.

Vent litt sier'n plutselig, jeg får en beskjed på øret... Han kommer tilbake til "saken"... Tar frem ei blokk og skriver, ser på skilt og førerkort... Har du noen prikker fra før da... Ehhh nei, sier jeg. Har ikke sett noen prikker jeg... Fikk vist 3 for noen år siden, men siden den gangen har jeg jo fått ny lapp og de er sikkert borte... Ja, så han forteller at jeg skal få tre nye... Og det var visst nye satser og siden 1.1.17. Satser meg her og satser meg der tenker jeg... Han skriver ut et lite skjema på en lapp og gir meg en giro, 8 laken og 3 putevar, jaggu godt han ikke tok imot kvikk lunsjen. Maken til frekkhet. Jeg takker ikke akkurat, men sier noen ord som man vanligvis ikke sier i nærheten av slike typer, han smiler litt overbærende og jeg fyrer Betty og kjører videre.... i 30 km/t i 50-sona... Jo, han sa forresten at det er ikke flere oppover her nå, hvertfall ikke før Rauland.... Jeg stoler ikke på slike.... Jeg så han dypt inn i øya før jeg slapp kløtsjen, DIN FORBANNADE SNØRRHOVNE OPPKOMLING AV EN DRITTSEKK, MORRA DI VET SIKKERT IKKE AT DU ER HER ENGANG, tenkte jeg og kjørte.
Turen mot Rauland går greit, dvs, jeg tenkte mitt. Sa noen fy-ord til meg selv og visiret dogga tross pin-lock'en... Men det gikk over. Sunk-cost som vi økkonomer kaller det...

Image
Ferdig med den greia. Jeg skal ikke la en slik baggatell ødelegge ferien min, ferdig snakka (og banna)

Veien over fjellet mot Rauland går som en drøm, jakka med strøm varmer en gammal kropp. Fy flate, jeg kan ikke få fullrost den varmejakka.... Halloooooo løp og kjøp. Det er ikke flaut!

Husker ikke så mye før jeg er nede i Røldal, hit skal jeg jo senere og... Målet i dag er Stord, hadde liksom fått det for meg at jeg skulle til Stord... Jaja, da får jeg kjøre til Stord da. Hadde tenkt noe avstikkere i Røldal men skippa det... Tok 520'n over Hellandsbygda, en fin vei, men været var ikke på min side... En heller sur opplevelse. Tok meg greit over, men brukte sikkert 1mm belegg på bremseklossene, slitsomt å være østlending på vestlandet.
Image
Image
Plutselig var jeg på Stord, hva pokker skulle jeg her??? Det var liksom ikke noe, eller det var ganske mye, jeg kjørte videre.

Hva skulle jeg så gjøre? Skulle møte Lorden neste dag, skulle jeg frese til Bergen i dag med fare for å få ytterligere nedsatt hørsel av lille lord decibel?? Jeg sendte ei mld, jeg prøvde å ringe... neida, Lille lord har nok ikke sovnet så han hører nok ikke noe...

Jeg prøver å finne en campingplass. Det blåser rimelig sur nordavind fra alle kanter og jeg tenker på at den sovepåsan min er ikke noe vintergreie.
Så var det å finne en slik plass da, det er jo ikke lagt inn på GPS'n. Prøver litt google på tlf, joda der var det en, uti havgapet på ei øy syd for Sotra... Den tar vi. Fikk lagt det inn på GPS'n på et vis og drar av gårde. Etter langt om lenge og lengere enn langt kommer jeg til en forblåst plass mellom dvergbjørk og bergknauser. Masse vogner med spikertelt og hvitmalte stakitter rundt, ikke en plenflekk for et telt å se. Ut av ei vogn med spikertelt og brun sofa utenfor kommer det ei lita skrukkete kjerring ivrig sugende på en rullings, sikkert rød mix som hu hadde ved siden av en kopp knallsterk lunken RØD coop kaffe mens hu så på en såpeserie og bladde i SE&HØR... Du ser hu for deg...?

Dama var grei hu. Jeg la frem mitt ærend, følte meg litt som en fra folkeeventyrene, har du en teltplass for en sliten og trøtt færdamann fra østlandet som ikke har fått smake hverken vått eller tørt på mange timer og har trang for å finne hvile for natten???

Dama visste råd hu, nede på plattingen ved stranda der kan du ligge, der er det levegg og. Vil du ha spiker eller skruer for å sette fast teltet... Ehhhh spiker eller skruer... Jeg tar skruer jeg.. Og her er det WiFI, gratis er det og, passordet er netto123.... Gulp, ikke mer som er netto her vel tenkte jeg... Gubben kom ruslende, han var ikke fra en såpeserie, men han fant batteridrillen med bits og skruer, og jeg fikk nøkkel til sanitærbygget av skrukka. Dette blir bra. Jeg skrudde meg fast på plattingen, kokte litt kaffe og heiv innpå noen polarbrød med syltetøy. Middag får være i dag, har tross alt løsepenger å betale... og jeg hadde vel trøstespist en burger tidligere i dag.

Dette var innertier, CAMP PALMA 1.2
Image
Jeg våkner tidlig neste morgen, sola skinner og havet glitrer som sølv, glemt er veipirater og prikker fra i går.
Image

Livet smiler og snart er kaffen varm. Teltet er skrudd løs og pakket, jeg nyter frokosten imens jeg ser utover havet. Hva skal denne dagen bringe. Har blitt enig med Lorden om avreise fra lordesetet kl 10.00 sharp.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 2, veipirater og skrukkete dame

Post by tshansen »

Nydelig =D> =D>

8 laken og 3 putevar.... tror jeg dauer :lol: :lol: Fantastisk å si =D>
Sure penger, men billig når du fordeler den på så mange år som du har kjørt sykkel :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 2, veipirater og skrukkete dame

Post by Kant1 »

Du Palma du Palma, skriver fantstisk så bra, har du vurdert en karriere som taleskriver for Tåkefyrsten Støre? Da kunne det kanskje blitt klar tale og litt schwung over ordlyden fra talerstolen =D> =D> =D> =D>

Dette var meeeget oppegående:-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 2, veipirater og skrukkete dame

Post by ashland »

Hærlig fortsettelse til morgenkaffe´n :thumleft

Ble utsatt for slike veipirater selv i fjor sommer, fæle saker! faktisk så ille så jeg fikk kvantumsrabatt :-#
fun is not a straight line
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 2, veipirater og skrukkete dame

Post by hakhap »

Helt fantastisk fortelling :) kjipt med veipirater

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 2, veipirater og skrukkete dame

Post by Tommas »

Veldig bra skrevet!

Kondolerer med veipiratene som loppet deg for feriepenger. Jeg cruiset rett forbi en slik en selv på mandag, han gjemte seg bak et par søppelkasser. Kanskje han var sulten?

Flaks for meg så hadde jeg kjørt såpass entusiastisk litt tidligere at jeg trengte å roe ned litt :redface
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus - Signingsferd i Hardanger del 2, veipirater og skrukkete dame

Post by Kant1 »

Tommas wrote:Veldig bra skrevet!

Kondolerer med veipiratene som loppet deg for feriepenger. Jeg cruiset rett forbi en slik en selv på mandag, han gjemte seg bak et par søppelkasser. Kanskje han var sulten?

Flaks for meg så hadde jeg kjørt såpass entusiastisk litt tidligere at jeg trengte å roe ned litt :redface
Det der Tommas, kalles Karma.
Jeg jobber litt med den selv, iallefall på traffikerte veier i "beste åpningstid"
Men foreløpig har jeg ikke kjørt forbi sånne buskmenn/landeveisrøvere mens Karmaen var på topp.
Men det skjer nok en dag.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply