Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by ArcticTiger »

[-X @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og :roll:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by ojda »

ArcticTiger wrote:[-X @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og :roll:
Jeg visste jo ikke at du var sånndærre værsting, men er du det så blir det jo en helt aaen sak :-s
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by Palma »

Veldig gode arbumenter igjen, hele veien.
@Arctic Tiger sikkert en sabla god demper, og helt klart, kun det beste er godt nok for Betty :thumleft Men budsjettet mitt tåler ikke 25 000 penger til gule dempere. Og for meg blir det litt overkill som det heter på nynorsk
@Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå :smt067 :lol: :lol: :lol: :lol: [-X Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 :thumleft )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby :thumleft

Og som det er og er nevnt her, jeg tviler på at jeg med min kjøring og ambisjonsnivå tror jeg ikke jeg merker stor forskjell på en demper til 10 og en til 4 tusen..
Så da havner jeg kanskje på noe i Ojda/Supermons-klassen Hyperpro YSS ... :-k
Nå blir Betty mest vei/asfaltsykkel kanskje, så da har jeg kanskje et demperbehov på Litkar'n og... Sukk, det blir en dyr vinter er jeg redd :shock:
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by Snikkeren »

Jeg vet at det er veldig mange som er fornøyd med YSS til CRF250L'en. Det er ihvertfall den eller Öhlins det går i der.

Ellers kan du jo sjekke ut Hagon også. De lager forholdsvis rimelige dempere ser det ut til, men jeg vet ikke om de er noe særlig. Det må du nok bruke dine eminente google-kunnskaper til å finne ut av.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by knutk »

Palma wrote: @Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå :smt067 :lol: :lol: :lol: :lol: [-X Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 :thumleft )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby :thumleft
Nå skal jeg dra og vaske munnen min, slik at Grustur -18 ikke går i vasken :-({|=

Ser det blir foreslått diverse rimelige dempere. Utfordringen for denne sykkel er at den har en monodemper, og den er plassert slik at justering av preload er vanskelig å komme til. Selv billigdemperne blir ikke så billige når man introdusere hydraulisk justering.
Realistisk vil jeg tro at av forslagene som er lansert til nå så er Hyperpros demper kanskje realistisk. Ellers ligger der et dempersett på eBay https://www.ebay.com/itm/BMW-R1150-GS-1 ... fh&vxp=mtr som kanskje kan være aktuelt.
Last edited by knutk on 17 Nov 2017 18:19, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by Palma »

knutk wrote:
Palma wrote: @Knutk Knallgode avveininger som alltid, men du er ute på meeeeget tynn is når du antyder at Betty er aaå gammel og slitt at det er best å gjøre det av med henne på en human måte nå :smt067 [emoji38] [emoji38] [emoji38] [emoji38] [-X Neida, skjønner hva du mener,( og du får bli med på grusturen -18 :thumleft )
Ho har rulla 165 ca nå, og jeg ser ingen grunn til å selge... eller jo mange, men budsjettet... Jeg har lyst til å ha den til 200K. Videre vedlikehold og reparasjoner er hobby :thumleft
Nå skal jeg dra og vaske munnen min, slik at Grustur -18 ikke går i vasken :-({|=

Ser det blir foreslått diverse rimelige dempere. Utfordringen i for denne sykkel er at den har en monodemper, og den er plassert slik at justering av preload er vanskelig å komme til. Selv billigdemperne blir ikke så billige når man introdusere hydraulisk justering.
Realistisk vil jeg tro at av forslagene som er lansert til nå så er Hyperpros demper kanskje realistisk. Ellers ligger der et dempersett på eBay https://www.ebay.com/itm/BM ... fh&vxp=mtr som kanskje kan være aktuelt.
Jeg tenker vi tar det Knut [emoji106][emoji106][emoji106][emoji106]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by ArcticTiger »

ojda wrote:
ArcticTiger wrote:[-X @Ojda: Når du er en Værrsting, så må du ha det Værrste som er å få, det skjønner vel du og :roll:
Jeg visste jo ikke at du var sånndærre værsting, men er du det så blir det jo en helt aaen sak :-s

Du er nå ikke så værrst du heller, Ojda :smt057
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Palma wrote:Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.

Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)

Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.

Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.
Hallo. [emoji14] jeg har akkurat kjøpt meg en slik sykkel [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by mekkern »

Epylypzon wrote:
knutk wrote:
Palma wrote:Mange gode innspill her. Skal jeg svi av 15 laken på gamle Betty....[emoji848] Det er en gammel sykkel, den vil helt sikkert bli bedre for gamle meg... blir nok ikke de gule. Får heller se om det finnes noe slik gul spraylakk på BT[emoji23][emoji23][emoji23]. Hydr preload... tja... blir det brukt (riktig)?
Du begynner nå å stange borti en problemstilling som før eller senere treffer alle som kjører og kjører med samme doning frem til alderen begynner å gjøre seg bemerket.

Før du begynner å koste på noe som helst bør du stille de selv spørsmålet: Er jeg siste eier av denne sykkelen, eller tenker du på muligheten av videre salg , før eller senere.
Ved valg av dempere henger pris og egenskaper sammen, uansett merke. Hydraulisk preload driver opp kostnaden på en demper. Trenger du det? Vel, du har kjørt sykkelen i mange år, tenk over hvor ofte justering av preload er benyttet. Om sykkel ikke skal skifte eier kan man da basere valget basert på tidligere erfaringer. Skal sykkelen selges en vakker dag vil det ha betydning. Preload benyttes kun for å tilpasse fjæringsveien basert på last. Kjører man feks både med og uten passasjer er behovet til stede. For videre salg vil det derfor være en faktor, selv om all erfaring tilsier at folk vil ha det, men slippe å betale for det. (poenget her er at det mildt sagt vil være krøkkete å justere preload med en verktøyløsning grunnet dempers plassering)

Er ambisjonene å beholde sykkelen kan det være fristende å si at det er bare å kjøre på og sette på gode dempere.
Men hva blir neste slitasjeproblem, og hvor mye vil det koste? Det er lett å havne i en spiral hvor man begynner å koste på gammel redskap, og før man vet ordet av det har bordet fanget. Man føler at man ved forrige oppgradering brukte så mye penger at man kan ikke la være å utbedre også neste problem. Og i løpet av et par år har man en doning som havner på Finn i gruppen av sykler hvor eier de siste år har påkostet høyere beløp enn salgssum.

Tilstand og ambisjoner for videre eierskap kan ingen andre fortelle noe om, men om man skulle gi anbefaling basert på tidligere erfaringer vil jeg si:
Billigste løsning på sikt blir å selge Betty som objekt nå, med slitte dempere, og gå videre.
Hallo. [emoji14] jeg har akkurat kjøpt meg en slik sykkel [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Når det kommer til påkost så skal en ikke glemme en annen sak: hvis en ikke tar påkost på sin "gamle" men handler en ny/ere.. så kommer også investeringen i denne, i tillegg til høyere verditap/nedskrivning-hvilket vil gjøre regnestykket mer komplisert..
Hvis oppgraderingen kun blir av økonomiske grunner er det ikke sikkert at lønnsomheten er "der"...
men nyere sykkel og mer finesser og ofte ennå større sykkel er jo ofte drivkraft/glede/lønnsomhet nok. :thumleft

Ikke alt kan måles i kun penger heller..
skulle jeg vært "fornuftig" hadde jeg skulle solgt alle 6 sykler og kjøpt en 2-3 år gammel "universalsykkel" :-k
men hva skulle jeg fiklet med da?? :redface
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by KliffArne »

Palma wrote:
ArcticTiger wrote:
Palma wrote:Njaaa, gamle dempere er gamle dempere.. Tviler på at de kan overhales... men mulig
Da er det Øhlins som Gjeller [-X De svir på Pongen, men du får det du betaler for. Og jeg kan garrantere at du vikke kjenne igjen sykkern etterpå, og lure på hvorfor du ikke bytta dempere for lenge sia :D

PS: Du har sikkert råd til å kjøpe Øhlins Palma, du som sparer så mye pæng på å handle hos Biltema :thumleft
Joda ser den AT. Det beste er vel best.. Vi får se hva vinteren bringer.

Skulle hatt nye på min, også.

Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?

"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by Ambro »

KliffArne wrote:
Palma wrote:
ArcticTiger wrote:
Da er det Øhlins som Gjeller [-X De svir på Pongen, men du får det du betaler for. Og jeg kan garrantere at du vikke kjenne igjen sykkern etterpå, og lure på hvorfor du ikke bytta dempere for lenge sia :D

PS: Du har sikkert råd til å kjøpe Øhlins Palma, du som sparer så mye pæng på å handle hos Biltema :thumleft
Joda ser den AT. Det beste er vel best.. Vi får se hva vinteren bringer.

Skulle hatt nye på min, også.

Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?

"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.
Image
Joda, vi har noen fine E veier her i sør, men det er jaggu mye dårlig vei også. :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by Palma »

KliffArne wrote:

Skulle hatt nye på min, også.

Kanskje vi skulle byttet innbyrdes?

"Alle" sier man vil merke himmelvid forskjell om man bytter, jeg tror ikke helt på det. Når man tøffer rundt på rimelig gode veier som vi har her i Nårge, i søndagsturfart, så betyr ikke dempera all verden.
Det var ingen dum ide KliffArne. Hvis vi sier inkludert frakt så går vi i 0 begge to :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Det er høst i lufta..

Post by Palma »

Da er sesongen i gang igjen !
Image
De som sliter fælt med PMS bør kanskje ikke lese lenger... Gå å se på tv :thumleft

Men etter endel skruing og fikling og styr er Litjkar'n ferdig servet og med pigs in the dekks så er det bare å brøyte.... eller nei, ikke brøyt, Jeg kjører i snøen.
Dæven steike dette var gøy
Image

Veldig uvant, litt svømmete følelse på styringa, men veigrep som en bever !
Utrolig felstlig. Jeg syns alle burde kjøre mottorsykkel på vinteren :erte
Image
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Palmas sus - Det er snø i lufta..Sesongstart II

Post by ArcticTiger »

@Palma; Er det Extrem-vær du har der sør :shock: :shock:
Post Reply