DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Flott å se at du får rørt litt på deg :thumleft
Det gjorde vel godt i en rastløs sjel det tenker jeg \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by BMWilly »

Det der så ut til å være en fin runde. Må bli et alternativ ved anledning å kjøre der. Flott referat og bilder som vanlig. :thumleft
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Av erfaring vet jeg at det går 12 til 14 dager etter en cellegiftkur før jeg blir i såpass form at jeg klarer å sitte på en mc over flere mil.
Og siden værmeldingen spådde brukbare forhold i Lofoten og Vesterålen samtidig som formen skulle stige så ble det planlagt en tur nordover med 2 kompiser med oppmøte på Bimbo Kro sist onsdag morgen, 2 stykk VFR800 og 1 Fjr1300.
At værmeldingen endret seg til det verre dess nærmere avgang vi kom la ingen demper på entusiasmen.
Image
Vi kjørte E6 nord til Saltdalen og fulgte Fv812 til Saltstraumen og så inn til Bodø og ferge til Moskenes.
På overfarten kan man observere Landegokjerringa som prøver å klatre opp fjellet :)
Image
Siden Bjørnar (med VFR) aldri hadde vært i Lofoten før så var vi programforpliktet til å ta en avstikker ned til Å.
Image
Rambergstranden måtte selvsagt foreviges :)
Image
Overnatting ble booket på Brustranda Camping og utover kvelden begynte det å blåse infernalsk rundt nova og hyttediskusjonen gikk på om vi skulle endre ruta eller fortsette og satse på at yr.no var for pessimistisk. Konklusjonen ble at vi skulle kjøre planlagt rute neste morgen og heller se det ann når vi kom til Sortland.
Image

Neste morgen regnet det en del og det blåste fremdeles kattunger over bakken og å kjøre over Gimsøybrua var en liten sjanseseilas, derfor ble Henningsvær-krysset passert uten at vi svingte av. Vi fortsatte heller mot Svolvær for varm kaffe og ferske, hjemmelagede wienerbrød på bakeriet ved torget i Lofotens Hovedstad.

Når vi hadde fått varmen i oss fortsatte vi nordover mot fergekaien i Fiskebøl men siden jeg hadde memorert fergerutene mot Melbu så skar jeg av E10 i Vestpollen og tok av mot Laukvik og Fv888 via Strønstad og ankom Fiskebøl samtidig som ferga kom inn vågen.

Når vi ankom Melbu kjente vi de første solstrålene varme :thumleft

Vi fortsatte opp Rv82 forbi Stokmarknes men etter Hadselbrua tok vi av til venstre på Fv885 som vi fulgte på vestsiden av Langøya til Holmstad før vi skar over Blåheia til Sortland.
Deretter dro vi opp på Sortland Camping og det særdeles trivelige vertskapen Hans Jørgen og Helen og fikk servert så mye kaffe vi klarte å drikke og en stor stabel med vaffelhøner med tilhørende jordbærsyltetøy og rømme, til 100 kr. :)

Yr ble igjen konferert og vi bestemte oss for å fortsette planen, som innebar en rask forflytning videre på Rv82 til Risøyhamn og deretter inn på Fv974 langs yttersiden av Andøya.
Her er noen bilder tatt mellom Nøss og Nordmela langs Fv974
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Stave Camping begynner å bli rimelig nedslitt men siden den ligger strategisk plassert hvis man skal ta tidligfergen til Gryllefjord og Senja så ble det overnatting der.
Når jeg klatret opp i øverkøya så deiset jeg ned i neste etasje. Heldigvis hadde ikke Bjørnar lagt seg enda så ingen ble skadet av 90 kg. i fritt fall og underetasjen holdt merkelig nok stand.
Men jeg måtte ligge på flatmadrass på gulvet den natten :)
Image
Image

Vi ankom fergekaia i god tid før avgang kl. 0845 og måtte vente litt i sur vind før vi fikk kjøre ombord.
Her er Andenes sitt landemerke, Andenes Fyr.
Image

Senja forut
Image
Og Andøya akterut
Image

Inn Gryllefjorden på Senja. Majestetiske fjell.
Image
Image

Utsiktspunktet i Bergsbotn som er flott å oppleve både mot fjellene og mot storhavet :thumleft
Image
Image

Neste stopp ble ved rasteplassen på Tungeneset for å forevige det som noen kaller djevelens tanngard :)
Image
Image

Husøy gikk ut av ruta og resten av dagen ble en transportetappe ned til Finnsnes og videre forbi Sørreisa og Sjøvegan før vi kom inn på E6 oppe på Fossbakken. Grevinnen i Narvik ble oppringt og hun fikk beskjed om at vi skulle ha matstopp i Bjervik og hvis hun ville ha gratis mat, så måtte hun møte opp. Hun ankom Bjerkvik noen minutter senere enn oss og vi fikk en trivelig pause før vi fortsatte mot Ballangen Camping hvor vi hadde booket en luksushytte.
Image

Dagen derpå, lørdag, våknet vi til strålende vær og før vi hadde fått på oss kjøreklærne hadde temperaturen nådd 15 grader :thumleft
Efjorden er bestandig vakker i finvær med de vakre Tysfjordfjellene som bakgrunn.
Image
Image

Denne gangen valgte vi å droppe fergen Skarberget-Bognes og valgte heller å kjøre inn på Rv827 mot Kjøpsvik og ferga over til Drag.
Siste bilde på turen ble av Norges Nasjonalfjell, Stetind.
Image


Resten av turen handlet om å komme oss heim før mørket siden det ville bli rimelig kaldt når solen gikk ned og vi ankom utgangspunktet Bimbo Kro rundt kl. 2000.
Alt i alt en perfekt tur tross litt dårlig vær på torsdag og på tirsdag reiser jeg til Tromsø på evaluering. Da får jeg vite om jeg må ha flere kurer eller om de 3 jeg har hatt, er nok. Krysser fingrene for at det er nok gift :thumleft

Bilder med vannmerket til Huawei er tatt av Bjørnar Stavnes, jeg har ikke fått ny telefon :)
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

Lekkert!

Stort hull i almenutdannelsen å ikke ha turet litt mer på de trakter :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Her var en del kjent, fantastisk flotte bilder doktor! Fått deg ny telefon?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

tshansen wrote:Her var en del kjent, fantastisk flotte bilder doktor! Fått deg ny telefon?
Har redigert ferdig teksten, og jeg har ikke fått ny telefon :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Flotte bilder og fin-fin lesning .... men når jeg leste at fv 888 ender opp på/i Fiskebøl kom jeg til å tenke på en gammel bygdeoriginal ... en historieforteller av rang.
Han fortalte om den gang han var til sjøs . På tur fra Stillehavet, gjennom Panama og rett inn i Middelhavet. "Hei hei hei, det går jo ikke an" sa en av tilhørerne. "Det var akkurat det jeg sa til skipperen, men tror du han tok hensyn til det?" sa Snoy, som originalen ble kalt.
Her er en ganske god karikatur av fyren.

Lykke til i Tromsø. Jeg krysser fingrene her også :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Hadde lovet megselv at jeg var ferdig med Nordland/Troms for en sesong eller to fremmover :-k
Men du evner å legge ut noen bilder som får det til å spire kraftig i misunnelsesgenet :evil:
Vi får se hva neste år bringer :-k

Særdeles hyggelig lesning på formiddagen :thumleft

P.S. Lykke til i morgen ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Flotte bilder fra mange kjente steder og flott referat, doktor. :)

Som sagt på fjottboka; virkelig godt å se deg på 2 hjul :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Bjørnar og jeg på hver vår VFR tok en dagstur til Dønna og Herøy i går.
Vi kjørte helt nordvest på Dønna, til Rølvåg, heimplassen til forfatteren Ole Edvart Rølvåg, før vi kjørte opp på Dønnesfjellet med fantastisk utsikt utover Helgelandskysten rundt Lovund, Træna og Myken.
Deretter kjørte vi sørover til Herøy og middag på Herøy Brygge.
Startet hjemmefra litt før 0800 i 6-7 grader og når vi rullet inn i Silvalen på Herøy bikket gradestokken opp på 21 grader :)
Vel hjemme klokken 2100 var det fremdeles 14 grader og vi snakker om september :thumleft
En videosnutt som ble filmet mellom Rølvåg (Dønna) og til Herøyholmen.
[youtube][/youtube]

Noen bilder fra turen..

Måtte jo ha en røykepause rett etter landkjenning på Bjørn på Dønna, det er ikke lov å røyke på ferga :)
Image

Bysten av Ole Edvart Rølvåg, gitt av William Nygaard og forlaget Aschehoug
Image
Image

Ble kjørt litt grus også :)
Lovund i bakgrunnen.
Image

2 bilder fra Dønnesfjellet
Image
Image

Tilbake til Bjørn og en liten kafferast ved statuen av en fiskerkone som venter på sin fiskermann.
Image

Siste bildet er tatt langs Fv828, like før man bikker inn i Herøy Kommune. Fremdeles Lovund i nordvest.
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Just what the doctor ordered :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Fredag for en uke siden tok jeg en runde over Villmarksveien mellom Korgen og Hattfjelldal :thumleft

[youtube][/youtube]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Ble en liten runde i dag også og merkelig at når snøen er på tur å legge seg som melis på fjelltoppene så kommer syklene frem :)
Har ikke vært så mange sykler utenfor Mix før i sommer.
Image

En kompis av meg har vært i Sverige og hentet seg en ganske sjelden sak, en BMW R1100S, helt strøken. :thumleft
Image
Image
Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote: En kompis av meg har vært i Sverige og hentet seg en ganske sjelden sak, en BMW R1100S, helt strøken.
Image
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Jeg husker jeg gikk å siklet etter en sånn leeenge ... når jeg nå ser den skjønner jeg ikke helt hvorfor
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

jhn wrote:
DrGreve wrote: En kompis av meg har vært i Sverige og hentet seg en ganske sjelden sak, en BMW R1100S, helt strøken.
Image
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Jeg husker jeg gikk å siklet etter en sånn leeenge ... når jeg nå ser den skjønner jeg ikke helt hvorfor
Er ikke den største tilhenger av boxern til BMW og dette er heller ikke min favoritt, men litt styggpen :)
Post Reply