DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

X-ser fingrene for at du skal få til en god kjøreluke innimellom, så får du ellers ha det så godt det lar seg gjøre i sommervarmen :thumleft
Å som du sikkert er klar over er all denne kjøringen oppskrytt :roll:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

ojda wrote:X-ser fingrene for at du skal få til en god kjøreluke innimellom, så får du ellers ha det så godt det lar seg gjøre i sommervarmen :thumleft
Å som du sikkert er klar over er all denne kjøringen oppskrytt :roll:
Det er jo litt fortærende å ha en nyserva sykkel med ferske dekk stående utenfor husveggen og tempen nærmer seg 25-tallet og faen ikke kan kjøre :(
Men det er bare 400 meter til nærmeste pizzasjappe med stor balkong, skal alltids klare å kjøre dit og sitte å sprike med fingrene :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Jeg er meget glad for at det går opp og frem med deg Dr .. meget glad. \:D/
Denne sesongen er i stor grad ødelagt for min del også av div årsaker, så nå sitter jeg å lurer på om vi må begynne å tenke på neste sommer. Det første jeg tenker da er at startskuddet siste uke i juni egentlig er 2-3 uker for tidlig
Nok om det nå ...bare stell pent med skrotten, så varer den et par år til :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Det er utrolig godt å høre at du er så smått på veien igjen, selv om det er 400 meter. Håper den siste kuren ikke knekker deg så mye som den første..
Uansett "hang in there". Vi heier på deg :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

jhn wrote:Jeg er meget glad for at det går opp og frem med deg Dr .. meget glad. \:D/
Denne sesongen er i stor grad ødelagt for min del også av div årsaker, så nå sitter jeg å lurer på om vi må begynne å tenke på neste sommer. Det første jeg tenker da er at startskuddet siste uke i juni egentlig er 2-3 uker for tidlig
Nok om det nå ...bare stell pent med skrotten, så varer den et par år til :thumleft
Tja, grunnen til at start rundt santhans er gunstig har med økonomi å gjøre for da kommer skattepenger og skattefri utbetaling for oss uføre :)
Men planlegger man godt og gjemmer unna grunker så er det ikke noe problem å starte turen senere.
Vi får legge hodene i bløt og komme opp med en plan for Tour of Norway 2019 i løpet av vinteren :thumleft
Og takk for omtanken, den varmer \:D/
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:Det er utrolig godt å høre at du er så smått på veien igjen, selv om det er 400 meter. Håper den siste kuren ikke knekker deg så mye som den første..
Uansett "hang in there". Vi heier på deg :thumleft
Tusen takk, satt akkurat og tenkte på deg.
Jeg hadde som nevnt hatt cellegiftkur i dag og skal ha neste kur 15 august. Hvis jeg tar utgangspunkt i hvordan kroppen reagerte på første så skal jeg være i rimelig god form rundt 7-8 august og da skal vel du være i startgropa fra TOS? Kanskje vi skal møtes en plass rundt Storuman og rulle noen mil sammen på E45..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:
Bikeridr wrote:Det er utrolig godt å høre at du er så smått på veien igjen, selv om det er 400 meter. Håper den siste kuren ikke knekker deg så mye som den første..
Uansett "hang in there". Vi heier på deg :thumleft
Tusen takk, satt akkurat og tenkte på deg.
Jeg hadde som nevnt hatt cellegiftkur i dag og skal ha neste kur 15 august. Hvis jeg tar utgangspunkt i hvordan kroppen reagerte på første så skal jeg være i rimelig god form rundt 7-8 august og da skal vel du være i startgropa fra TOS? Kanskje vi skal møtes en plass rundt Storuman og rulle noen mil sammen på E45..
I utgangspunktet en strålende idé som jeg mer enn gledelig skulle fulgt opp. Men vi kjører Finland. Korteste rute for oss (mine foreldre skal være med i bobil) blir via Nordkjosbotn og E8 opp Skibotndalen til Kilpisjärvi og til Tornio. Videre E75 ned til Helsinki. Ferge derfra til Tallinn og så hjem.
Sverige er på en måte utelukket for mine foreldre da de har hunder med og problemer med grensepassering ut av Sverige grunnet et komplisert vaksinasjonsprogram mot revens bendelorm.

Men likte tanken til jhn, blir det tur i '19 og jeg har anledning, så blir jeg lett med :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Et annet forslag i så måte kan jo være (selvsagt under forutsetning at formen din strekker til) å slå følge fra Nordkjosbotn og til Karesuando hvor du kan bikke over Bjørnfjell og hjem.
Vi starter etter alle solemerker den 08.08. med planlagt "landing" i Riga den 10.08.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:Et annet forslag i så måte kan jo være (selvsagt under forutsetning at formen din strekker til) å slå følge fra Nordkjosbotn og til Karesuando hvor du kan bikke over Bjørnfjell og hjem.
Vi starter etter alle solemerker den 08.08. med planlagt "landing" i Riga den 10.08.
Vi får se men i utgangspunktet virker det langt å kjøre for en sliten kropp :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:
Bikeridr wrote:Et annet forslag i så måte kan jo være (selvsagt under forutsetning at formen din strekker til) å slå følge fra Nordkjosbotn og til Karesuando hvor du kan bikke over Bjørnfjell og hjem.
Vi starter etter alle solemerker den 08.08. med planlagt "landing" i Riga den 10.08.
Vi får se men i utgangspunktet virker det langt å kjøre for en sliten kropp :)
Ja, så at det fort ble 150-ish mil..
Uansett, du må se hva kroppen din "bestemmer". Vil heller ha deg sterkt tilbake senere enn at du skal tyne deg nå når det nok ikke er optimalt å gjøre akkurat det. 8)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Han Bjørn som var med på runden i fjor er ikke skuggredd, han dro alene ned i Europa når Tour of Norway 2018 gikk fløyten og har vært på hjulene i snart en mnd. Nå hviler han ut med NM i roadracing i Karlskoga før han tar siste strekket heim til Mo i Rana.
Eneste uhellet han har hatt, låsesylinderen til tanken gikk heden men han gjorde ett innbrudd og fikk fjernet hele lokket så nå har han ett universal lokk :)
Noen bilder fra min tur opp kystriksveien forrige helg. Skulle til Bodø men ble så sliten at jeg kom meg bare til Saltstraumen.
Tok Misværfjellet til E6 ved Rognan og heim over Saltfjellet.
ImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by biker7 »

Herlig å se at du får deg noen turer på Hondan "mellom slaga" :D

Stå på videre :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Panikken tok meg 5 mil hjemmefra når jeg så flekken under sykkelen :)
Heldigvis bare ei pepsi max som har inkontinens i tankveska.
Middag på Korgen Vertshus.
Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Lasse Liten »

Oj, kjenner formelig pulsen stige ved det synet !
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg hadde jo en cellegiftbehandling onsdag den 25 juli og erfaringsmessig så blir jeg dårlig I 10-12 dager.
Søndag den 5 august kjente jeg at det begynte å løsne og fikk lyst på en mc-tur men været spilte ikke helt på lag før på tirsdag.
Våknet til strålende vær på tirsdags morgen og jeg pakket ned det mest nødvendigste på sykkelen som består av sovepose, kokeutsyr, litt klær og siden jeg må ta blodfortynnende sprøyter hver morgen tok jeg også med meg noen ferdige doseringssprøyter.
Rullet ivei på E12 mot Svenskegrensen og inn i nabolandet. Hadde ingen spesielle mål, veien var målet.
Midt mellom Tærnaby og Storuman (ved Slussfors) går det en snarvei sørover mot Dikanes som jeg aldri har kjørt. Derfor var jeg uvitende om at mesteparten av strekningen var belemret med grusvei :)
Image
Strekningen med grus ble forsert med den største forsiktighet, er nok ingen tilhenger av dette underlaget med Pilot Road 4 men det gikk over all forventning.
Hadde fremdeles ikke bestemt meg hvor jeg skulle ta veien men rullet sørover mot Stalon og her MÅTTE jeg ta en avgjørelse, enten mot Vilhelmina eller så kunne jeg kjøre den svenske utgaven av Villmarksveien som går på østsiden av norskegrensen/Børgefjell og over Stekenjokk, 1 av 2 veistrekninger i Sverige som er vinterstengt.
I Stalon holdt butikken på å stenge og innehaveren ga med de 2 dagferske wienerbrødene han hadde igjen "for free" og jeg takket selvfølgelig ja til det. Da ble det å koke en skvett kaffe :)
Under kafferasten bestemte jeg meg for å kjøre Stekenjokkveien mot Gaddede og heiv meg på telefonen og googlet Gaddede Camping og fikk bestilt meg hytte for natten. Nå skulle Villmarksveien forseres :thumleft
Image
Image

På grunn av cellegiften blir jeg fort sliten og da må jeg ta ofte pauser og jeg hadde ikke kjørt mer enn 3 mil så dukket Trappstegforsen opp og da passet det med en liten stopp og forevige attraksjonen.
Image

Stekenjokkveien går over ett karrig høyfjellsplatå og høyeste punkt er på nærmere 900 meter over havet.
Image

Asfalten mellom sivilisasjonen i nord, Klimpfjell (Vasterbotten) og Stora Blåsjøen (Jamtland) var perfekt men for å nyte svingene kreves det litt fart og de 6,5 mil mellom disse punktene ble kjørt i godt driv.
Hadde meg en liten høytidsstund ved et vann like før Stora Blåsjøen.
Image

Like før jeg ankom Gaddede stoppet jeg og tok et bilde av dagens mål.
Image

Dagen etter kjørte jeg inn i Norge igjen via Rv74 som går ned til E6 like sør for Grong. Deretter rullet jeg nordover til Gartland og tok av på Fv755 mot Høylandet.
Og da skjønner de fleste at Kystriksveien blir veien jeg benyttet videre nordover.
Her ankommer jeg Vennesund, som jeg mener er porten til Helgelandskysten :)
Image

Når jeg ankom fergeleiet på Horn og ventet på ferge over til Vevelstad Kommune og fergeleiet Andalsvågen traff jeg på en god og mangeårig venn fra Vega og siden jeg kom på at han har vært ambulansearbeider. Da kom jeg plutselig på at jeg ikke hadde fått min daglige dose med blodfortynnende sprøyte. Knut stilte opp og satte sprøyta med den største selvfølgelighet :)

I løpet av denne fergeturen på 15 minutter så endret været seg drastisk fra tørt og 26 grader til lyn, torden og pessregn og temperaturen falt med 4-5 grader.
Fra Andalsvågen til neste ferge på Forvik er det 18 km og jeg hadde kraftig regn hele veien men på Forvik sluttet det å regne.
Det lå et skille i vest hvor solen skinte og i øst lå regnfulle skyer.
Image
Image

Hadde noe regn gjennom Leirfjorden og til vestre åpning av Toventunellen men når jeg kom ut i andre enden så var det opphold og det holdt helt heim.

Siste stopp hadde jeg like før Korgfjelltunnelen som er skillet mellom Vefsn og Hemnes Kommuner og jeg liker slagordet til sistnevnte. Kommunen strekker seg fra Ranfjorden i nordvest og Okstindbreen i øst.
Image

2330 var jeg hjemme igjen og dagsetappene ble henholdsvis 41 og 45 mil, noe jeg syns er respektabelt med en kropp full av cellegift :)

Kart over tirsdagens rute
https://goo.gl/maps/9LjwvdyKJLt

Og i morgen skal jeg forhåpentligvis ha siste og 3dje cellegiftkur.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Post Reply