DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Post by DrGreve »

Hei, for de som ikke kjenner meg fra min tid på mcsiden, kan jeg jo komme med noen korte stikkord om meg selv.
Er 57 år og har kjørt sykkel siden midten av 70-tallet. Hadde dog ett opphold mellom 1989 og 1998 og det var 2 hendelser i 89 som var årsaken til det. Min bror gikk bort i en mc-ulykke i april 89 og min første datter ble født i september. I respekt for mine foreldre og andre prioriteringer gjorde at jeg solgte sykkelen det året.
I 1998 døde min mor og min far bodde da lengre unna slik at pappa`s misbilligende blikk var fraværende, og kjøresuget ble for sterkt, hoppet jeg på karusellen igjen.
For meg handler mc-livet også om å mekke gjennom vinteren i tillegg til vanlig vedlikehold gjennom sesongen, slik at hobbyen egentlig er en helårshobby.
Jeg har nå en Honda VF1000F2 1985 som jeg har hatt siden 2000. Jeg har vel vært en V4-fantast helt siden en lokal helt og perifær kompis kjøpte splitter ny VF1000R i 1985. Jeg har vel innerst inne ønsket meg en R men en F2 er en grei erstatning. Jeg møtte forresten denne kompisen i fjor sommer og han tok nesten til tårene når han prøvde VF-en :)
Denne har fått 2 renoveringer disse årene. Den første i 2002 var rent kosmetisk, den siste i 2012-2013 var omfattende, både på motorsiden og kosmetisk. Den er nå i tilnærmet strøken og helt original stand men dog ingen utstillingssykkel. Den er og har blitt brukt mye som tursykkel..
Image

Jeg kjører som sagt litt mer enn gjennomsnittet, så noen bilder og tur-rapporter blir det sikkert etterhvert når neste sesong er i gang. Dette bildet er fra en av sesongens turer, en rundtur på eventyrøya Senja. Her fra Bergsbotn.
Image

Jeg er også medlem av RamZalt Mc Helgeland og de fleste videoer som jeg lager av diverse turer blir publisert på klubbens youtubekonto.
https://www.youtube.com/channel/UCY58PS ... jRarQhHzMg
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Flott Greven, her blir det også til å følge med :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Aaahh, dette gledet meg stort Doktor =D> Håper du tar deg tid til å dele noen av filmene dine også :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

DrGreve`s (b)logg

Post by Norse »

Må vel være lov å rope et aldri så lite "JIPPIIIIIII" for dette. Tipper det kan døyve de verste "PMS"-plagene og noen plagsomme "mekke"-grublerier for dem som kjenner det på kroppen.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Aaahh, dette gledet meg stort Doktor =D> Håper du tar deg tid til å dele noen av filmene dine også :thumleft
Det kan jeg alltids. Dette er fra en av sommerens turer som gikk fra Mo i Rana til Senja og rundtur på yttersiden av øya og retur langs kysten tilbake til Mo.
Filmen ble publisert i 3 deler, en del for hver dag, på klubbens youtubekonto, men hele filmen ble også publisert i en heiling på min personlige konto.

[youtube][/youtube]
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tob »

Godt å se deg her, Greve! :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Elolz »

Godt å ha deg her med egen (b)logg! :thumleft Setter veldig pris på dine bidrag, spesielt innen mekking der du har hjulpet meg og andre godt på vei. :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tob wrote:Godt å se deg her, Greve! :thumleft
Elolz wrote:Godt å ha deg her med egen (b)logg! :thumleft Setter veldig pris på dine bidrag, spesielt innen mekking der du har hjulpet meg og andre godt på vei. :)
Takker og bukker til både Tob og Elolz =D>
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Snikkeren »

Kjekt å se at du også lager deg blogg her. Selv om jeg ikke alltid har vært like flink å kommentere i bloggen din, så skal du vite at den leses nøye. :)
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Busa Trond »

Ojda og jeg var så heldig å ha DrGreve som veiviser over Villmarksveien i 2014 på våres ferd opp til A.T.
Vi ble servert ei Grevegryte på en rasteplass over et rødspritblus oppe på Villmarksveien. Helt knall :thumleft

Vi lagde en liten snut fra turen!

[youtube][/youtube]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

He, he, den har jeg ikke sett før :)
Artig snutt \:D/
Dere er hjertelig velkomne nordover any time så skal jeg være leirkokk... :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

Her blir det mye bra lesing regner jeg med!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tommas wrote:Her blir det mye bra lesing regner jeg med!
Får ta deg på ordet ettersom jeg kjeder meg litt. Om det er så mye bra lesning får andre bedømme :)

Den siste skikkelige langturen denne sesongen ble ikke planlagt som en overnattingstur. Værmeldingen for de neste 2-3 dagene lovte strålende sensommervær og planen var å kjøre til Korgen (4 mil) og ta en vurdering what to do next. Hadde vel i bakhodet at jeg skulle kjøre over Røssvatnet langs Villmarksveien med innlagt kaffepause på rasteplassen ved Tustervassbrua og videre til Hattfjelldal for en ny vurdering. En plutselig innskytelse fikk meg til å hive på sideveskene og sovepose..
Kjørte bare litt forbi Finneidfjord før jeg tok første stopp og røyk. Satt og tenkte på at de holder på med tunellsikringsarbeid like før Bjerka og det er jo en rasteplass bare noen meter før der hvor følgebilen henter kolonnen som er på sør. Da kunne jeg sitte der å kose meg med en røyk og PepsiMax og hoppe på sykkelen når følgebilen kom i retur :)
Image

Skiltet ved rasteplassen gir informasjon til turistene som kommer til Hemnes Kommune.
Image

Ved Korgen tok jeg av mot veien til Bleikvassli som er en del av Villmarksveien. Like etter Korgen ligger Gamle Sjøfors Bru og jeg har tidligere bare gasset forbi uten å tatt brua skikkelig i øyesyn. Faktisk et ganske stilig byggverk. Synd jeg ikke har et ordentlig kamera med zoom, tror det kunne blitt et stilig bilde, ikke sant Lordy? :)
Image

Etter Bleikvassli tok jeg en avstikker til Røssvassdammen.. Tustervatnet og Røssvatnet var 2 adskilte vann men etter oppdemning og heving av vannstanden med 18 meter ble disse 2 vannene faktisk Norges nest største innsjø.
Image

Ett stemningbilde langs Villmarksveien.
Image

Rasteplassen ved Tustervassbrua. Etter at de har plenlagt området ble det mer innbydende rundt benkene. Før var det pukklagt.
Image

Røssvatnet sett nordvestover.
Image

Sett sørøstover.
Image

Ved Vesterbukt retning sørover mot Hattfjelldal bruker det å være vindstille og da speiler skyene seg i vannet.. Var ikke helt heldig denne dagen.
Image

Vesterbukt sett nordover.
Image

Del 2 følger
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Del 2.

Kjørte ikke til Hattfjelldal sentrum som jeg bruker, men tok veien rett ned til Trofors og kaffe/røykepause ved Essostasjonen, forøvrig samme plass som jeg møtte Ojda og Busa Trond i fjor :)
Mens jeg satt der kom jeg på at jeg flere ganger har tenkt å besøke Scheffers, en nederlender som bor ved Sausvatn langs Fv76. Han driver og customiserer en Yamaha GTS som jeg var nysgjerrig på. Hadde litt kontakt med han på et annet forum og ante sånn noen lunde hvor han måtte holde til.. Og da ble det ikke E6 nordover og hjem. men sørover til krysset E6/Fv76 mot Brønnøysund i stedet.

Tok en liten kafferast langs Tosenfjorden i det nydelige været.
Image

Image

Fant raskt ut hvor Scheffers eller Roel som han heter, holdt hus og tvang meg til en titt i mekkebua hans. Imponerende prosjekt han styrer med. Blir spennende å se det ferdige resultatet.
Image

Image

Image

Jeg fortsatte mot Brønnøysund og kjente at jeg var på vei mot kjente og kjære omgivelser da jeg opprinnelig er Vegaværing, og jeg trives på disse veiene ut mot Himmelblålandet. Ved Hommelstø fikk jeg plutselig en innskytelse og svingte av mot Nevernes Havn, ett gammelt og lite intimt handelsted innerst i Velfjorden som nå er restaurert. Har ikke vært der inne siden jeg var liten gutt med min onkel som var skipper på en lokalbåt i gamle dager. Avstikkeren på 6 pluss 6 km var verdt det.
Image

Image

Image

Image

Image

Del 3 følger
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Del 3.

Når jeg nærmet meg Skillebotn og krysset Fv76/Kystriksveien stoppet jeg på den eneste plassen hullet i Torghatten er synlig fra en offentlig vei :)
Image

Nå hadde solen godt ned men tok meg tid til å svinge innom Brønnøysund og brua over til Torget før jeg fant husrom for natten. Brønnøysundet, eller Torgsundet som det egentlig heter.
Image

Image

Stakk innom Anna, den trivelige eieren av Mosheim Camping og hun hadde allerede satt på varmovnen i hytta, og jeg hadde ingen problemer med å finne roen og varmen etter en herlig kjøredag. Her er naboene mine for natten :)
Image

Fortsettelse av turen kommer senere. Jeg laget en video av denne dagen. Dessverre ble videofilene fra dag 2 av en eller annen grunn korrumperte, så jeg fikk video av dag 1.
[youtube][/youtube]
Post Reply