DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Elolz »

Glimrende lesning dette! :D Flotte bilder og natur! Vesterbukt spesielt, er noe fascinerende med å kjøre på bare en vei midt uti vannet og helt nede med vannkanten.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ArcticTiger »

Flotte bilder og turskildring Dåkter! Tenke seg til, nå har jeg kjørt nord-sør-nord-sør opptil flere ganger årlig siden 1981, og jeg har ennå ikke kjørt Villmannsveien, øhh Villmarksveien :redface
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Vegaværing du ... jeg har ikke tenkt på den øya på mange år, men kom på at jeg har en 3-4, ... 5 kanskje, gamle venninner der ute fra \:D/
Artig å lese om turene dine. :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

jhn wrote:Vegaværing du ... jeg har ikke tenkt på den øya på mange år, men kom på at jeg har en 3-4, ... 5 kanskje, gamle venninner der ute fra \:D/
Artig å lese om turene dine. :thumleft
Jeg har ikke bodd der siden jeg var unge, men før var jeg der ute bare jeg fikk en langhelg med skolefri.. Kjenner de fleste i min aldersgruppe og er Vegværing i både hjerte og sinn selv om jeg har bodd på Mo det meste av mitt liv.
Både min far og bestefar var drosje-eiere på øya i maaange år.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:
jhn wrote:Vegaværing du ... jeg har ikke tenkt på den øya på mange år, men kom på at jeg har en 3-4, ... 5 kanskje, gamle venninner der ute fra \:D/
Artig å lese om turene dine. :thumleft
Jeg har ikke bodd der siden jeg var unge, men før var jeg der ute bare jeg fikk en langhelg med skolefri.. Kjenner de fleste i min aldersgruppe og er Vegværing i både hjerte og sinn selv om jeg har bodd på Mo det meste av mitt liv.
Både min far og bestefar var drosje-eiere på øya i maaange år.
Det er sikkert 30 år siden disse jentene flyttet fra Vega, men de har omtrent samme forholdet til Vega som du, høres det ut for.

Men over til noe annet ... når man skal laste egne videoer opp på YT, er det fritt frem for å legge hvilken musikk man vil på videoene?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tja, vil jeg si. Legger du på musikk som er eller har vært populært så dukker problemene opp. Noen ganger får du beskjed om at YT ikke aksepterer filmen. Dette skjer sjeldent.
I de fleste tilfeller vil ikke filmen kunne bli avspilt på alle plattformer (nettbrett, mobiltelefoner og dess like.
Er du heldig så blir filmen akseptert og mulig å spille av på alle enheter men rettighetshaver til musikken får eventuelle inntekter fra reklame som legges på videoen.
Klarer du å finne musikk du liker som er norsk og ikke så godt kjent i utlandet, så er min erfaring at da går det glatt igjennom.. Det er ett spesielt rettighetsfirma lokalisert i Tyskland som er den verste til å knote det til. Husker ikke hva det heter..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:Tja, vil jeg si. Legger du på musikk som er eller har vært populært så dukker problemene opp. Noen ganger får du beskjed om at YT ikke aksepterer filmen. Dette skjer sjeldent.
I de fleste tilfeller vil ikke filmen kunne bli avspilt på alle plattformer (nettbrett, mobiltelefoner og dess like.
Er du heldig så blir filmen akseptert og mulig å spille av på alle enheter men rettighetshaver til musikken får eventuelle inntekter fra reklame som legges på videoen.
Klarer du å finne musikk du liker som er norsk og ikke så godt kjent i utlandet, så er min erfaring at da går det glatt igjennom.. Det er ett spesielt rettighetsfirma lokalisert i Tyskland som er den verste til å knote det til. Husker ikke hva det heter..
OK. Takker. God norsk musikk finnes det jo.
Jeg tror jeg har noen snutter liggende ... får se på det i morgen kanskje.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Se her skjer det ting, bare man er fraværende etpar timers tid :?
Virkelig flott Greven, får meg til å ønske "litt" at jeg hadde bodd rundt Monesranasjøvær :thumleft Deilig å se igjen Senja, ligger godt i hjerte den øya der.
Hadde jo et gjensyn og total-rundtur der for 3 år sia. Ingen over, ingen vad siden i mine øyne :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Dette var helt greit å våkne til på stasjonen i dag Doktor :thumleft En kaffekopp å litt god lesing med slike bilder er oppskriften =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Sikkert flere som har lest denne historien på enten facebookgruppen MFS eller på et annet forum. Disse får bare bære over med meg :)
De som ikke har lest den vil kanskje syns at det er en koselig historie..
Den er skrevet i da-form siden jeg skrev den bare noen dager etter at dette skjedde en gang i slutten av juli.

I 2013 kom jeg kjørende ned på den lokale bensinstasjonen og observerte en Sveitsiskregistrert V-max og en Falckbil. Siden jeg er nysgjerrig gikk jeg bort og spurte hva problemet var? Det viste seg at stakkaren hadde fylt diesel på tanken. Falck-mannen hadde drenert tanken og fylt på bensin men de fikk fremdeles ikke start. Ikke så rart sier jeg, da injektorsystemet fremdeles var fylt av diesel. Jeg spurte pent om jeg fikk overta. Falck-mannen så litt hjelpeløs ut og virket ukjent med motorsykler, og var sikkert en ferieavløser. Kjør på, sa han. Jeg ba han gå inn på bensinstasjonen og kjøpe 2 bokser startgass siden jeg regnet med at de tok seg betalt for jobben uansett. I mens løftet jeg av tanken og demonterte luftfilterkassen. Koblet til en batteribooster på batteriet som lå i bergingsbilen og sprayet deretter startgass ned i forgasserne mens jeg kjørte starteren. Fikk jaggu sykkelen til å gå på startgass iblandet diesel selv om den hostet og harket noe infernalsk og røykla nabolaget, men den gikk til slutt av seg selv når dieselen var ute av systemet. Monterte alt og overlot sykkelen til eieren. Fikk tilbud om en flaske whiskey for hjelpen, men takket høflig nei

Nå sist torsdag var jeg på tur nordover fra Mo i Rana og tok første røyk og kaffestopp oppe ved Krokstrand Kafe og Gjestgiveri. Satt ute med en røyk da en BMW S1000R kom rullende inn og parkerte ved siden av min. Føreren kom resolutt mot meg og jeg fryktet en overhøvling på grunn av min forbikjøring lenger ned i Dunderlandsdalen. Men neida, han tok meg i hånda og sa, you save my life 2 years ago. Jeg skjønte ikke bæret, men når han nevnte V-max og diesel skjønte jeg tegningen. :)

Han kjente igjen sykkelen når jeg kjørte forbi og han hadde hengt på til jeg stoppet.
Verden er ikke stor
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Palma »

Fantastiske bilder og skildringer. Flott at du er her og :). Ser på bildene dine og stemningene og tenker på at jeg skulle vært nordover på sykkel en gang. Men å bruke ei uke++ på en slik tur er jo færmastele.. Det er jo så utrolig mye å se og kjøre på oppover der..
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Palma wrote:Fantastiske bilder og skildringer. Flott at du er her og :). Ser på bildene dine og stemningene og tenker på at jeg skulle vært nordover på sykkel en gang. Men å bruke ei uke++ på en slik tur er jo færmastele.. Det er jo så utrolig mye å se og kjøre på oppover der..
En uke tur/retur fra deg blir i snaueste laget, ja. Skal du få med deg det beste av mc-veier her i nord må du i alle fall komme deg såpass langt nord som til Finnsnes eller Tromsø og ta kysten ned (eller opp) og starte med Senja og videre med ferge fra Gryllefjord til Andenes. Og med Senja mener jeg ikke veien tvert over øya fra Finnsnesbrua men rundt på nordsiden.
Velger du å starte fra Tromsø er alternativet ferge fra Brensholmen/Sommarøy til Botnhamn på Nord-Senja.
Det kommer snart en reiseskildring med start på Finnsnes/Senja :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Palma »

Nordover-tur for mange søringer er maratonetapper til nordkapp-platået og ned igjen på transportetapper i Sverige...
Er vel ikke den største opplevelsen kanskje :roll: Blir vel litt trofejakt..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Har litt lyst å ta turen oppover selv neste sesong. Det som er litt sprøtt er at det er vel omtrent like langt fra Bergen til Milano som det er til Nordkapp.

Det er nesten litt flaut å ikke ha vært lengre nord enn Tromsø. Hvertfall når deler av familien min kommer fra en liten plass mellom Vardø og Vadsø.
Men skulle ting klaffe og jeg får den frien jeg ser for meg, så er det godt mulig jeg får til dette også

Men hvor mye tid bør en regne med på en slik tur? Er 2 uker nok?

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tekumseh »

Flotte bilder, ser ut som en knalltur! :-) Nå kjente jeg det var dumt at sommeren er over...
Post Reply