DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

ArcticTiger wrote:Kan det være en dårlig jording en plass?
Ja, eller at noe som ikke skal ha jording, har jording :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Da er årets sesong offisielt åpnet selv om man kan forvente noen minor setbacks i april, slik som minusgrader og snø. Jeg bor jo tross alt i Polarsirkelbyen :)

Image

En skikkelig vask og polering så er alt bare velstand.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Bra du er igang, velkommen på veien ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:Da er årets sesong offisielt åpnet selv om man kan forvente noen minor setbacks i april, slik som minusgrader og snø. Jeg bor jo tross alt i Polarsirkelbyen :)

Image

En skikkelig vask og polering så er alt bare velstand.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Til lykke med den du :thumleft
April ja. Så lenge jeg husker har jeg hørt folk si i slutten av mars, "vi kan fort få en meter sne til, i løpet av et par tre dager, en gang i April ... eller to ...", og det har stemt.
Men de siste årene har det ikke stemt. Vi har ikke fått den meteren, og jeg tipper den ikke kommer i år heller ... og jeg bor i byen nord for verdens nordligste by
Jeg kunne egentlig ha kjørt et par uker nå ... men utsetter det så lenge jeg kan :-s
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

For mange år siden hadde jeg campinvogn og scooter i Junkerdalen og vi brukte grensetraktene i Sverige som tumleplass. En langhelg på fjellet blåste det opp til en helvetes storm og det blåste så mye at jeg og ungene måtte grave oss ned i 4 timer før vi kom oss tilbake til grensen og bilen. Grunnen til at vi gravde oss ned var fordi det ikke fantes noe å feste blikket på, ingen vegetasjon, alt var bare hvitt og jeg visste akkurat hvor jeg var. Ett greit utgangspunkt for å ligge i ro en stund :)
Da vi endelig kom oss tilbake til Junkerdalen fikk vi høre at toget hadde kjørt seg fast i en snøfonne på Saltfellet og ble stående i flere døgn.. Passasjerene ble selvsagt evakuert ganske raskt :)
Dette var i 1 maihelga på slutten av 90-tallet, husker ikke akkurat hvilket år..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote: Dette var i 1 maihelga på slutten av 90-tallet, husker ikke akkurat hvilket år..
Må ha vært i 1997. Det var det året de fra Fiplingsvatn og Majavatn kom opp til Tromsø, ens ærend for å "sabotere" snødybden, siden vi lå foran på høyden.
Nuvel, den ble "rekonstruert" og snøen fortsatte å lave ned.
24.04.1997 var det offisiell snørekord i Tromsø med 248cm. Snøfritt på vêrvarslinga (som det faktisk heter i Tromsø) var det 08.06.1997.
I 2000 var det nestrekord men da "bare" 218cm ca midt i mars.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
DrGreve wrote: Dette var i 1 maihelga på slutten av 90-tallet, husker ikke akkurat hvilket år..
Må ha vært i 1997. Det var det året de fra Fiplingsvatn og Majavatn kom opp til Tromsø, ens ærend for å "sabotere" snødybden, siden vi lå foran på høyden.
Nuvel, den ble "rekonstruert" og snøen fortsatte å lave ned.
24.04.1997 var det offisiell snørekord i Tromsø med 248cm. Snøfritt på vêrvarslinga (som det faktisk heter i Tromsø) var det 08.06.1997.
I 2000 var det nestrekord men da "bare" 218cm ca midt i mars.
Det har du helt i for jeg husker at det var langhelg og jeg tok meg fri fra jobben på fredag for å få ei lang helg i Junkerdalen. Da må 1 mai det året ha vært på en torsdag og ved sjekk i kalenderen var det i 1997 :thumleft
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Jompa »

DrGreve wrote:Da er årets sesong offisielt åpnet selv om man kan forvente noen minor setbacks i april, slik som minusgrader og snø. Jeg bor jo tross alt i Polarsirkelbyen :)

Image

En skikkelig vask og polering så er alt bare velstand.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Æ trudde ei stund, sånn like etter påske, at æ skulle starte sesongen i midten av april.
Trur ikke særlig på det lenger, men det e enda 5 dager igjen te midten, så kanskje.....
Det må være minst 10 grader først, 8 eller 9 kan og gå bra.
Personlig rekord for min del er 18.april.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg har vel aldri kjørt på tur før april men ett år kjørte jjeg hjemmefra og til Dekkmann for å bytte bakdekk, det var 22 mars :)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

DrGreve wrote:For mange år siden hadde jeg campinvogn og scooter i Junkerdalen og vi brukte grensetraktene i Sverige som tumleplass. En langhelg på fjellet blåste det opp til en helvetes storm og det blåste så mye at jeg og ungene måtte grave oss ned i 4 timer før vi kom oss tilbake til grensen og bilen. Grunnen til at vi gravde oss ned var fordi det ikke fantes noe å feste blikket på, ingen vegetasjon, alt var bare hvitt og jeg visste akkurat hvor jeg var. Ett greit utgangspunkt for å ligge i ro en stund :)
Da vi endelig kom oss tilbake til Junkerdalen fikk vi høre at toget hadde kjørt seg fast i en snøfonne på Saltfellet og ble stående i flere døgn.. Passasjerene ble selvsagt evakuert ganske raskt :)
Dette var i 1 maihelga på slutten av 90-tallet, husker ikke akkurat hvilket år..
Det er pokker meg en 1. Mai feiring det står respekt av :shock:
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tommas wrote:
DrGreve wrote:For mange år siden hadde jeg campinvogn og scooter i Junkerdalen og vi brukte grensetraktene i Sverige som tumleplass. En langhelg på fjellet blåste det opp til en helvetes storm og det blåste så mye at jeg og ungene måtte grave oss ned i 4 timer før vi kom oss tilbake til grensen og bilen. Grunnen til at vi gravde oss ned var fordi det ikke fantes noe å feste blikket på, ingen vegetasjon, alt var bare hvitt og jeg visste akkurat hvor jeg var. Ett greit utgangspunkt for å ligge i ro en stund :)
Da vi endelig kom oss tilbake til Junkerdalen fikk vi høre at toget hadde kjørt seg fast i en snøfonne på Saltfellet og ble stående i flere døgn.. Passasjerene ble selvsagt evakuert ganske raskt :)
Dette var i 1 maihelga på slutten av 90-tallet, husker ikke akkurat hvilket år..
Det er pokker meg en 1. Mai feiring det står respekt av :shock:
Egentlig en artig opplevelse for ungene og vi hadde det greit i ei lita snøhule. Ungene var vant med å være på fjellet og yngste var enda bleiebruker (født i september og var med på tur påsken året etter) første gang hun var med. Jeg hadde alltid med utstyr for slike eventualiteter, blant annet et aluminiumstrekk som ambulansene har i sitt arsenal for å holde på kroppsvarmen..
Ho yngste som da var 4 år i 97 satt og knasket kaldpølser mens vi ventet på opplett :)
Når vi kom tilbake til bilen giddet jeg ikke å grave frem både bil og henger så jeg huket hengeren av og grov frem kun bilen. Scooter og sluffe slengte jeg bare fra meg et stykke fra veien slik at de ikke skulle bli overgravd når de etterhhvert brøytet opp parkeringsplassen.
Det var fånyttes for når jeg kom neste dag for å hente ned henger, scooter og sluffe var de synlige som noen små kuler borte i snøkaoset så de måtte også graves fram sammen med hengeren :)

Det hører med til historien at yngste datter har sin egen datter nå og har campingvogn og scooter og bruker samme sluffe, selvfølgelig i Junkerdalen :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Klar for 2016 :)

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Strålende musikkvalg doktor! Da var mannen klar for nok en strålende sesong på 2 hjul [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg er klar som et egg, men det blir ikke noen tur ut av byen før tempen kryper opp mot 10 grader, bortsett fra på 1 mai, hvis ikke tempen kommer opp på det nivået innen da.
Da er man jo programforpliktet til å følge tradisjonen og møte opp på Bjerka Kro 3 mil sør for byen og delta i vårmønstringen :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2526
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ArcticTiger »

Dææven, det er en Feit topp-Båx du har Dåkkter \:D/
Post Reply