DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Litt I grenseland hvis du har planer om å besøke slekt og samtidig få med deg de beste veiene og natur perlene.
Etter min mening er det nok å kjøre såpass langt nord som Tromsø og starte sørover igjen derfra hvis man absolutt ikke må oppleve midnattssola på Nordkapp. Her steiler sikkert Jhn men mellom Tromsø og Nordkapp er det lite å se :)
Til Tromsø og retur holder det med 14 dager.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Dag 1
Jeg hadde vært 2 turer nordover tidligere i sesongen 2015. Første gangen var like etter santhans og da skulle jeg bare til Narvik å ta service på sykkelen til min venninne som jeg skulle kjøre sammen med til Norgestreffet i Sandnes. Da valgte jeg å kjøre kystriksveien opp til Bodø og overnatting hos min datter og ferge over til Moskenes dagen etter. Da ble det retur over Tjeldsundbrua til til Narvik.
Andre gang tok jeg sjansen og kjørte hele veien til Tromsø og derfra med ferge til Bottenhamn og Senja. Værmeldingen viste vekslende vær men jeg tok sjansen på at de bommet i positiv retning. DET gjorde de ikke og denne turen ble ikke helt optimal.
Når det nærmet seg 20 august og lønningsdag sjekket jeg langtidsvarselet for Nord-Norge og ka farsken, det var jo meldt knaillvær en uke til ende. Selv om fremdekket var en smule på felgen bestemte jeg meg raskt, nå skulle jeg utnytte sjansen.
Jeg er ingen morgenfugl, men dagen etter (torsdag 20) var jeg på hjulene allerede klokka halv 11. Uvanlig til å være meg :)

Første stopp og kaffe tok jeg oppe på Polarsirkelsenteret på Saltfjellet. Siden værmeldingen var så bra valgte jeg å ta E6 på nordtur og heller ta kysten sørover. Målet for dagen var å komme såpass langt nord som Bjerkvik eller helst litt lenger.
Image

Som den røykeren jeg er går det ikke mange mil mellom stoppene. Neste stopp ble øverst i Saltdalen, om lag 1 kilometer nord for krysset E6/Junkerdalen
Image

Selv i slutten av august er road kill umulig å unngå og på Røkland ble det våte servietter og en brus :)
Image

På en rasteplass like nord for Megården tunell har jeg for vane å stoppe og i dette været har jeg tid til å være vanemenneske.. Selv om E6 i utgangspunktet er kjedelig å kjøre så finnes det perler å stoppe på.
Image

Image

Kaffepause på Kobbskaret kafè. Kobbvatnet ligger der nede og ikke en krusning på vannflaten..
Image

Og jaggu kom det ikke en Morgan rullende inn og da måtte jeg pent spørre om jeg fikk tatt ett bilde.
Image

På toppen av Ulsvågskaret ser man Lofotveggen langt der ute. Om en dag eller 2 er jeg i det vakre landskapet. Jeg kjente at jeg gledet meg til å nyte Lofoten i godvær
Image

Efjorden før Ballangen er en av disse perlene man passerer langs E6 nordover.
Image

Som sagt hadde jeg tatt mål av meg å komme i allefall forbi Bjerkvik, men tok meg tid til å svinge innom Heidi, min før nevnte kjørekompis for en kaffe og skjitsnakk men sykkelen var borte. Vel, vel, her var det bare å rulle videre.
Neste stopp tok jeg i Bjerkvik og vurderte hvor langt jeg skulle strekke strikken. Det hadde jo begynt å mørkne og temperaturen falt en del. Mens jeg satt der og funderte rullet det en kjent sykkel inn på Esso, og da ble det skjitprat med Heidi allikavel :)
Når jeg hadde fått varmen i meg rullet jeg nordover til Fossbakken og tok av mot Tennvoll og Sjøvegan. Klokken begynte å nærme seg 22 på kvelden og jeg hadde ikke bestillt noen overnatting og begynte å holde øynene åpne etter en camping.
Plutselig dukket det opp et skilt, Fjellkyst Hotell og Camping. Jeg rullet inn og stusset over at det var så mye folk, campingbiler og telt..? Og folkene så ut til å komme fra alle verdenshjørner..
Vel, sove måtte jeg så jeg monterte teltet og laget meg noe mat. Fra en svær lavvo strømmet det urfolksmusikk og joik uten at jeg helt skjønte hva jeg hadde ramlet inn i.
Uansett, rundt midnatt ble det rolig og jeg sovnet lett.


Dagens rute.
Image
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by DrGreve on 14 Oct 2015 21:14, edited 2 times in total.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Dag 2
Neste dag tok jeg kontakt med personalet for å gjøre opp for teltet.. Har du teltet her, spurte han i resepsjonen? Ja, men jeg lurte hva som foregikk rundt meg.. Han svarte at dette var en årlig urfolksfestival med gjester fra hele verden.. Isogaisa
Ja, ja, sa jeg, men hva skal du ha for teltingen? Ingenting, sa han, er du gal nok til å kræsje inn her skal du slippe å betale :)
Første stoppen etter å pakket sykkelen og lagt i vei,tok jeg på Sjøvegan. Selv om det enda var tidlig var temperaturen meget behagelig og Salangen ligger som ett speil.
Image

En annen plass jeg bruker å stoppe er Tømmervika rasteplass like før Finnfjordbotn og Finnsnes. Også denne gangen, road kill på visiret var begynt å irritere meg :)
Image

Alle de gangene jeg har kjørt i dette fantastiske landskapet har jeg aldri tatt meg tid til å ta avstikkeren til Husøya, dere vet, "da kvinnene dro", men i dette været hadde jeg ingen unnskyldning.
Og det er ikke rart at Senja kalles Eventyrøya, det er noe magisk over naturen
Image

Slik ser Husøya ut fra siste hårnålen på tur nedover.
Image

Her har jeg akkurat bikket over skaret som skiller indre og ytre Senja. Mefjorden har en trolsk stemning over seg
Image

Mefjorden like før Mefjordvær på yttersiden av Senja
Image

En eller annen plass på yttersiden av Senja :)
Image

På stranden i Ersfjord var det jaggu noen som badet i Nordishavet. Etter den kalde sommeren kan ikke temperaturen være mer enn 15 grader :)
Image

Her har jeg knotet noe med formatet på bildet, men det er uansett tatt fra utsiktsplassen i Bergsbotn. De lokale kaller plassen for Magasuget :)
Image

Magasuget i Bergsbotn
Image

Dette bildet er tatt i nærheten av Senjatrollet og Berg på yttersiden av Senja
Image

Ved ankomst Gryllefjord fikk jeg vel 1 time venting på ferga til Andenes. Da syns jeg at jeg fortjente noe søtt til kaffen :)
Image

Avgang Gryllefjord og Senja for denne gang. Du har vist deg fra din vakreste side på denne turen. Bøyer meg i takknemlighet :thumleft
Image

Video fra dagens etappe.
[youtube][/youtube]

Dagens rute.
Image
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by DrGreve on 15 Oct 2015 15:48, edited 8 times in total.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Dag 3
Mens jeg satt i Gryllefjord i går kveld tok jeg en telefon til Stave Camping på yttersiden av Andøya og booket hytte for natten. Dette er en populær camping i sommerhalvåret men i slutten av august er det intet problem å skaffe seg tak for natten.
Nedenfor campingplassen er det en strand som ikke står noe tilbake for strender på sydligere breddegrader.
Image

Campingplassen har også noen badestamper som på en flott måte er felt inn i landskapet.
Image

Tok selvfølgelig veien på yttersiden av Andøya (Fv976) i finværet. Denne avstikkeren anbefaler jeg på det sterkeste hvis været er bra.
Her er jeg noen kilometer sør for Nordmela på yttersiden av Andøya og langt der ute ser man nordspissen av Vesterålen med Nyksund og Stø.
Image

Noen kilometer sør for Nordmela på yttersiden av Andøya
Image

Kommet meg tilbake på hovedveien og Risøyhamn. Jeg svingte ned på havnen og håpte at sørgående Hurtigrute var inne, men nei, den var forlatt. Jeg mener det var MS Lofoten, Bikeridr :)
Image

I Sortland kom jeg over denne :thumleft
Image

Stokmarknes og museumsskipet MS Finnmarken som ligger ved Hurtigrutemuseet.
Jeg var sulten og tenkte å få meg en matbit i restauranten like ved, men de ventet på 2 turistbusser med folk som skulle serveres :( Da var det bare å rulle videre mot Melbu og ferge til Fiskebøl og Lofoten.
Image

Overfarten mellom Melbu og Fiskebøl. Kan ikke klage på været.
Image

Overfarten Melbu-Fiskebøl
Image

Overfarten Melbu-Fiskebøl
Image

Tok meg en røyk og kaffe på Hattneset rasteplass like etter Fiskebøl
Image

Ingen tur til Lofoten uten å ta avstikkeren til Henningsvær-
Image

Henningsvær
Image

Henningsvær
Image

I stedet for å ta hovedveien langs E10 mellom Svolvær og Leknes, anbefaler jeg alle å heller ta Fv 815 fra Sundklakk Bru via Valberg. Kommer man sørfra tar man av E10 på Leknes og følger skilting mot Stamsund.
Image

I nærheten av Valberg langs Fv 815
Image

Ved ankomst Leknes måtte jeg jo selvfølgelig ha noe næringsrik mat :)
Image

Stranden på Ramberg på yttersiden av Lofoten har overrasket mange turister. Ikke noe man forventer å se så langt nord.
Image

Nærmer meg Moskenes og fergeleiet. Her er jeg i nærheten av Reine og snart forlater jeg denne fantastiske øyrekken
Image

Himmelen vinker meg farvel med rødflammet skjær. Vemodig å vite at det er siste gang jeg passerer Vestfjorden i denne sesongen..
Image

Ankomst i Bodø er over midnatt, men hytte er booket og nøkkel skal ligge på avtalt sted :thumleft

Video fra dagen etappe.
[youtube][/youtube]

Dagens rute.
Image
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by DrGreve on 14 Oct 2015 21:32, edited 10 times in total.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Dag 4

Nøkkelen lå på avtalt plass. Dette er en service campingen yter for de som kommer med midnattsferga fra Lofoten, som har avgang Moskenes kl. 2115. Denne ruta går bare i sommersesongen. Hadde bare gjesten gitt den samme servicen hadde alt fungert bra.. Når jeg kom til Tverlandet oppdaget jeg at samme nøkkel lå i lomma på kjørejakken :)
Inne på bensinstasjonen på Tverlandet så jeg et par med hver sin blomsterbukett. Mitt raske hode så en sjanse eller ett håp om at de var på vei til sykehuset i visitt-tiden og spurte om de var på tur til Bodø? Joda, de skulle besøke datteren som nettopp hadde nedkommet med en gutt. For å gjøre en historie kort, de tok nøkkelen i retur og lovte å levere den på campingen og jeg slapp å kjøre tilbake :thumleft
Image

Som vanlig velger jeg kystriksveien mellom Bodø og Mo i Rana, også denne gangen.'Her nyter jeg verdens sterkeste malstrøm, Saltstraumen,
Image

En eller annen plass i Gildeskål Kommune.
Image

Uredd-plassen med øya Fugløya i det fjerne.
Image

Kaffe og is i Ørnes. Har da vel vett til å nyte finværet :)
Image

Engenbreen, en brearm til Svartisen kan sees langs Holandsfjorden i Meløy Kommune
Image

Venting på dagen første og turens nest siste ferge, Forøy-Ågskardet
Image

Fegesambandet Forøy-Ågskardet langs kystriksveien (Fv17)
Image

Iskappen til Svartisen er godt synlig fra Forøy i Meløy Kommune
Image

En rasteplass like før Straumdaltunellen mellom Ågskardet og Jektvik.
Image

Avgang Jektvik mot Kilboghamn, turens siste fergetur.
Image

Rødøyløva, en av Helgelandskysten særegne fjellformasjoner.
Image

På fergesambandet Jektvik-Kilboghamn passerer man polarsirkelen igjen. Jeg fikk tatt bildet i akkurat samtidig som sola bak ryggen min treffer globen og reflekteres tilbake :)
Image

En av de andre kjente fjellformasjoner i regionen er Hestmannen. Bildet er tatt like før man kjører langs Liatind i Aldersundet
Image

Utsiktsplassen etter Aldersundet og før Stokkvågen. Helgelandskysten på sitt vakreste.
Image

Begynner å nærme meg avslutningen på denne turen. Flostrand, ett lite tettsted langs fjordarmen Sjona.
Image

På toppen av Bustnesli ser man botn av Ranfjorden og min hjemby Mo i Rana.
Snart hjemme.
Image

Denne turen må jeg få lov til å karakterisere som den flotteste turen jeg noen gang har hatt som motorsykkelfører. Jeg har hatt dager på mange turer som kan måle seg, men strålende vær, vindstille og perfekt temperatur i 4 samfulle dager har jeg aldri opplevd i Nord-Norge før.
Denne lever jeg godt på gjennom vinterens pms-angrep :thumleft

Video fra siste dag av denne turen.
[youtube][/youtube]

Dagens rute
Image
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by DrGreve on 14 Oct 2015 21:37, edited 4 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Du vet akkurat hvordan du skal pirre nysgjerrigheten doktor :thumleft

Har sett noen av disse bildene fra før, men kjenner jeg gleder meg veldig til å lese igjen. Utrolig mye fine bilder.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:Litt I grenseland hvis du har planer om å besøke slekt og samtidig få med deg de beste veiene og natur perlene.
Etter min mening er det nok å kjøre såpass langt nord som Tromsø og starte sørover igjen derfra hvis man absolutt ikke må oppleve midnattssola på Nordkapp. Her steiler sikkert Jhn men mellom Tromsø og Nordkapp er det lite å se :)
Til Tromsø og retur holder det med 14 dager.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Njææ, steiler ikke akkurat, det skal vel mere til enn som så ... Jeg betrakter strekningen mellom hjemme og Tromsø på mange måter som en 60 mil lang transportstrekning ... men det er en trivelig transportstrekning med en del fin natur. Dype trange fjorder og fjelloverganger. Og østover er det også mye fint å se. Porsangerfjorden og Laksefjorden er også meget naturskjønne fjorder.
Kjører man utover mot kysten, til Nordkapp, Nordkinn, Berlevåg, Båtsfjord og Vardø forandrer naturen seg ganske dramatisk ... den blir karrig og forblåst og ganske knallhard. Det har sin sjarm det også ... for mange. Det er kanskje ikke like tett mellom de heftige svingene, men man kan holde god snittfart.
Og man ser alltid veldig langt, det liker jeg ... å kunne se horisonten, laaangt der borte. Det gir meg en egen ro i sjela.
Alt kommer vel an på hva som er målet med turen ... ønsker man primært trange svingete "vestlandsveier" så holder man seg til Vestlandet, Rv 17 (som ødelegges av alt for mange ferger), Lofoten og yttersida av Senja ... ønsker man å se Norge, ja så kjører man rundt i Norge.
For noen er det uinteressant, men jeg har også snakket med mange som sier det er et minne for livet.
Nordkapp i seg selv er hva det er ... et paddeflatt fjellplatå som stuper 300 meter loddrett ned i havet, med en strategisk plassert turistmaskin midt på, lik hundrevis av andre rundt omkring i landet ... som jeg har bygget, midtvinters, med vinder på over 200 km/t
For egen del trives jeg godt med veiene også nord for Tromsø
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

LordShaft wrote:Du vet akkurat hvordan du skal pirre nysgjerrigheten doktor :thumleft

Har sett noen av disse bildene fra før, men kjenner jeg gleder meg veldig til å lese igjen. Utrolig mye fine bilder.

Note4
Fantastisk flotte bilder :thumleft ... om jeg blar litt i eget album finner jeg de fleste der også ... men av langt dårligere kvalitet :(
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

jhn wrote:
LordShaft wrote:Du vet akkurat hvordan du skal pirre nysgjerrigheten doktor :thumleft

Har sett noen av disse bildene fra før, men kjenner jeg gleder meg veldig til å lese igjen. Utrolig mye fine bilder.

Note4
Fantastisk flotte bilder :thumleft ... om jeg blar litt i eget album finner jeg de fleste der også ... men av langt dårligere kvalitet :(
Kvaliteten kan vel diskuteres men her snakker vi om mobil og da kan man egentlig ikke forvente mer.
Dag 1 og 2 er oppdatert med tekst.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:
jhn wrote:
LordShaft wrote:Du vet akkurat hvordan du skal pirre nysgjerrigheten doktor :thumleft

Har sett noen av disse bildene fra før, men kjenner jeg gleder meg veldig til å lese igjen. Utrolig mye fine bilder.

Note4
Fantastisk flotte bilder :thumleft ... om jeg blar litt i eget album finner jeg de fleste der også ... men av langt dårligere kvalitet :(
Kvaliteten kan vel diskuteres men her snakker vi om mobil og da kan man egentlig ikke forvente mer.
Dag 1 og 2 er oppdatert med tekst.
Altså ... mine er av dårligere kvalitet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

jhn wrote:
DrGreve wrote:
jhn wrote: Fantastisk flotte bilder :thumleft ... om jeg blar litt i eget album finner jeg de fleste der også ... men av langt dårligere kvalitet :(
Kvaliteten kan vel diskuteres men her snakker vi om mobil og da kan man egentlig ikke forvente mer.
Dag 1 og 2 er oppdatert med tekst.
Altså ... mine er av dårligere kvalitet.
Polaroidkamera? :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:
jhn wrote:
DrGreve wrote: Kvaliteten kan vel diskuteres men her snakker vi om mobil og da kan man egentlig ikke forvente mer.
Dag 1 og 2 er oppdatert med tekst.
Altså ... mine er av dårligere kvalitet.
Polaroidkamera? :)
Nei, men en gammel mobil.
Det er vel tre år siden jeg sist var på tur på Senja, Andøya, og Lofoten ... og tlf var neppe helt ny.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Du, Greven..
Det er ikke bra for en utfløtta Nordlænnjing som meg å se slike bilder fra vår vakre landsdel. Var på rundtur sist i 2012 med snupunkt i Hamningberg.
Blir nok en ny tur nordover snart.
Det eneste punktet i Norge jeg totalt boycotter er Nordkapplatået. Dyrt, oppskrytt og tåkete. Dessuten er det ikke nordligst heller, det er Knivskjellodden.
Har forøvrig vært på Kibergnes som er Norges østligste fastlandspunkt. Nå mangler bare Kinnarodden, så blir det nordligste fastlandspunkt også i boks :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Du, Greven..
Det er ikke bra for en utfløtta Nordlænnjing som meg å se slike bilder fra vår vakre landsdel. Var på rundtur sist i 2012 med snupunkt i Hamningberg.
Blir nok en ny tur nordover snart.
Det eneste punktet i Norge jeg totalt boycotter er Nordkapplatået. Dyrt, oppskrytt og tåkete. Dessuten er det ikke nordligst heller, det er Knivskjellodden.
Har forøvrig vært på Kibergnes som er Norges østligste fastlandspunkt. Nå mangler bare Kinnarodden, så blir det nordligste fastlandspunkt også i boks :D
Her må æ jo ta fjellet i forsvar ... kor dumt det enn høres ut ... akkurat som å boycotte et fjell. Fjellet e vel ikke oppskrytt, det e nøyaktig som det påståes å være. Det e også ganske få som påstår det e det nordligste punkt ... det e det nordligste punktet du kan kjøre til, intet mer. Og intet mindre
Å tåka ... Hyppigheten av tåka, e en smule oppskrytt, og når det e tåke, ligger den som regel under platået. Det e ganske kult å se, spesielt med litt lav sol, under tåka e det likevel bare sjø ... og det ser vi vel i store mengder, både æ å du?
300 meter oppe i lufta heter det vel stort sett skyer.
Men dyrt? Javisst. Men heller ikke det e fjellet sin feil ... det e et helt uskyldig fjell.
Æ skriv ikke det her for å overtale dæ til å kjøre til Nordkapp ... men rett skal vel helst være rett?
Men det må sies ... de siste 35 km opp dit e en fin mc-vei, med mange fine svinger og utsiktspunkt.
Knivskjellodden ... 8-10 km å gå, hver vei ... be my gest
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Da er bilder, tekst, videoer og rutebeskrivelse lagt inn, så håper det gir inspirasjon nok til å i alle fall vurdere å ta en tur opp til vårt vakre nord :thumleft
Post Reply