Bjerknez - Kampen med kaloriene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Locked
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Monstr »

Huaweien honor 7 er laget i unibody alu, og ifølge anmeldelsene i like god byggekvalitet som de øvrige merkene :) Honor 6 var det mye plast på, men det er ikke tilfelle på Honor 7 :)

Litt må en ha å fikle med! ;)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Monstr »

Klarte ikke å holde meg gitt, måtte en tur ned på Elkjøp, og kom plutselig hjem med en ny Honor 7, til den nette sum av 2700,-. Litt forskjell på S6 Edge+ til 9 000,- :P

Som han på Elkjøp sa, det sitter samme innmaten i Huaweien som i de andre, forskjellen er bare at man ikke betaler så mye for merkevaren. Kan jo ha tre Huaweier for en S6 Edge+. :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Elolz »

Steike det var en fin pris! Grattis med ny mobil! :thumleft
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Monstr wrote:Klarte ikke å holde meg gitt, måtte en tur ned på Elkjøp, og kom plutselig hjem med en ny Honor 7, til den nette sum av 2700,-. Litt forskjell på S6 Edge+ til 9 000,- :P

Som han på Elkjøp sa, det sitter samme innmaten i Huaweien som i de andre, forskjellen er bare at man ikke betaler så mye for merkevaren. Kan jo ha tre Huaweier for en S6 Edge+. :)
Uten at jeg skal være drittsekk og påståelig her nå, så stemmer vel ikke dette 100%. S6 har bedre skjerm (oppløsning) samt bedre kamera specs. Men ja, det er veldig mye telefon for pengene :thumleft

Kom gjerne med noen tips og tricks hvis du er en erfaren android bruker. Selv er jeg ganske fersk og jeg synes det er litt artig å "trykke" litt \:D/
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Monstr »

Bjerknez wrote:
Monstr wrote:Klarte ikke å holde meg gitt, måtte en tur ned på Elkjøp, og kom plutselig hjem med en ny Honor 7, til den nette sum av 2700,-. Litt forskjell på S6 Edge+ til 9 000,- :P

Som han på Elkjøp sa, det sitter samme innmaten i Huaweien som i de andre, forskjellen er bare at man ikke betaler så mye for merkevaren. Kan jo ha tre Huaweier for en S6 Edge+. :)
Uten at jeg skal være drittsekk og påståelig her nå, så stemmer vel ikke dette 100%. S6 har bedre skjerm (oppløsning) samt bedre kamera specs. Men ja, det er veldig mye telefon for pengene :thumleft

Kom gjerne med noen tips og tricks hvis du er en erfaren android bruker. Selv er jeg ganske fersk og jeg synes det er litt artig å "trykke" litt \:D/
Kameraet er litt bedre på S6 EDGE+ ja, samt skjermen har bedre oppløsning. MEN (det er et lite men på sistnevnte) Honor 7 har høyere pikseltetthet enn det som kan synes med øyet. Det er en grense på pikseltetthet som gjør at om man skal se forskjell på S6 Edge og Honor må man bruke hjelpemidler, for menneskeøyet klarer ikke se forskjell. :) Bortsett fra at det med EDGE-skjerm er kult da, det skal den ha. :)

Jeg er glad i Samsung, men tenkte at denne gangen skulle jeg prøve å kjøpe noe litt billiger kun for å se om det er noe tess. Hittil er jeg ekstremt overrasket. Jeg tenker litt som så også, at neste sommer har det jo kommet noe enda råere, og da er det jo litt lettere å bytte ut noe til 2700,- kontra 7-8 000,-. :)

Kameraet er jo litt bedre på S6en, og det er bra, men det er mer enn bra nok på Honor 7 også. Stort sett bruker jeg speilrefleks, så det er ingen krise. Dog er jeg jo litt bortskjemt med Sony Xperia Z2en som hadde det åreste kameraet da den kom. :)

For meg ble det litt sånn om jeg syntes litt bedre kamera, og bedre (men ikke synlig) skjermoppløsning var verdt 4 000,-, og det syntes jeg ikke denne gangen. Førsteintrykket av Huawei er veldig bra. Stilrent design, en helt rå fingeravtrykkssensor og meget oppegående batteritid gjør meg veldig positivt innstilt. Litt kult at Huaweien har en egen knapp på siden som en kan velge fritt funksjon på. :) Litt kult at man også kan kjøre to simkort i den samtidig (som da vil si at du kan være på to telefonnett samtidig). Kjekt om man har en egen arbeidstelefon en ikke orker å dra med seg, for da kan du ha både privat og jobbnummer gående på en telefon samtidig. :) Har man bare et simkort kan man kjøre 128GB minnekort i den andre simkortporten i stedet.

Noen finurlige finesser som er artig å ha. Dog har den ikke kul buet skjerm da, det er jo litt artig opplegg. :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Snikkeren »

Men dere som på død og liv ikke skal ha iPhone fordi man ikke kan tweake som man vil, hvilke tweaker har dere faktisk gjort som man ikke har mulighet til på iPhone? Er de så viktige som alle Android fans skal ha det til? Jeg må innrømme at jeg til dags dato ikke har savnet noe som helst på iPhone. Og jeg har hatt fler Android telefoner før. Benyttet meg ikke av noe tweaking på de heller.
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Snikkeren wrote:Men dere som på død og liv ikke skal ha iPhone fordi man ikke kan tweake som man vil, hvilke tweaker har dere faktisk gjort som man ikke har mulighet til på iPhone? Er de så viktige som alle Android fans skal ha det til? Jeg må innrømme at jeg til dags dato ikke har savnet noe som helst på iPhone. Og jeg har hatt fler Android telefoner før. Benyttet meg ikke av noe tweaking på de heller.
Bare for å gjøre en tin helt klart med en gang. Jeg har aldri sagt at iPhone er dårlige greier. (Det virker kanskje som om jeg plutselig har blitt negativ til iPhone, men det har jeg ikke blitt).

Det første man kan tweake på en android er hvordan appene kan plasseres på skjermen. Om man hvil ha 4-5-6 apper i bredden etc. På iphone er disse appene låst til det samme mønsteret HELE tiden. Ikke noe galt i det sånn sett, men blir kjedelig i lengden. Man kan også bruke en haug av såkalte widget'er samt endre klokken og masse annet.

Apper som trenger "tillatelse" fra telefonen som feks. 1881 sin "se hvem som ringer" funker ikke (så vidt jeg vet) med iPhone da iPhone ikke lar appen få lov til å kontrollere dette. Dette funker utmerket på Android. Generelt sett snakker appene bedre sammen på android fordi en android telefon tillater dette. Her er iPhone ganske striks og vrang.

På den annen side så skal det inrømmes at jeg etter noen dagers bruk er forsnøyd med å bruke google sine tjenester til synkronisering etc. Det funker rett og slett bedre...faktisk.... (jada... jeg har ment det stikk motsatte før, men da var erfaringen en helt annen og med en langt eldre Android park).

iPhone har også sine sterke sider så klart og det er enkelheten samt batteritiden. Synes den var hakket bedre på iPhone. Skjermen på iPhone er i mine øyne langt under pari sammenlignet med S6 Edge.

Begge telefonene er veldig bra, på hver sin måte. Kommer veldig ann på personlige preferanser :thumleft

Her er noen av tingene:
https://www.thrillist.com/tech/things-a ... ones-can-t
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Tosk »

Appene kan nok gjøre mer på Android ja, men samtidig så er det jævla vanskelig å avslutte apps og få dem til å forbli avslutta. Det er i hovedsak grunnen til at batteritiden oppleves dårligere på android. På en iPhone blir de jo automatisk slått av etter 10 minutter eller noe i standby. Noen kan vel se både fordeler og bakdeler med dette. Poenget til android er vel at de skal ligge i minnet og være raskt tilgjengelig, mens hos iPhone er det ikke et problem da det startes opp raskt nok uansett. Har et par tilfeller daglig av at apps(med android) uansett må slås av og på for å få de til å respondere..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by tshansen »

Må da forstå at det ikke går an å like begge deler!! Det er bare ikke lov, eller mulig :roll: Hehehe. Hele fanboy og all framtidig diskusjon detter død om du skal like begge deler \:D/ Det er overhodet ikke noe problemer å stoppe apper på samsung :-k Du trykker bare på den firkanten nede til venstre for home knappen. Da ser du alle appene som kjører i faner, også trykker du bare på x'en, så stopper den alle apper. Dette kan du gjøre selv om locatoweb kjører uten at dette programmet stopper. tracking i bakgrunnen overkjører å må stoppes inne i selve appen før du kan avslutte appen. Dette er også den eneste jeg har sett dette med.

Men av alle de tingene du kan gjøre med en mobil, multitasking, regne ut alt mulig piss du ikke trenger, samt fylle telefonen med apps du aldri blir å bruke :roll: Hva bruker du telefonen din til? Hva faen skal du med widgets? hva skal en med andre klokker?

Om du velger iPhone eller Android (ropte noen kognitiv dissonans) Så handler det om å rettferdiggjøre et "unødvendig" kjøp som passer deg der å da \:D/ Men å hevde at det ene er bedre enn det andre, vil bli en hard jobb :thumleft

iPhone er best :lol: :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by jhn »

Jeg skulle bare ønske at Biltema begynte å klistre sin merkelapp på en tlf ... da hadde diskusjonen virkelig blitt .. eeeh .... givende? \:D/

Jeg bruker mere tid på å prøve å få poden til å dra huet ut av tlf sin, enn jeg bruker på egen tlf.
Det ser rimelig ... hva skal man kalle det? ... snodig? .. ut, at i de fleste sosiale sammenhenger, så sitter det et gjeng rundt et bord med nasen trykket inn i skjermen. Om det er noen som snakker med hverandre, er det gjerne for å vise sidemannen noe artig som skjer på nettet.
Men når man ser at et gjeng halvgamle menn kan sitte i dagevis å diskutere hva som er best av Samsung og iphone, så skjønner man at man er en særing om man driter i den slags
Neste generasjon nordmenn vil sannsynligvis ha mistet alle evner til å føre en normal samtale ... snakke om været f.eks. vil bli helt meningsløst ... da starter diskusjonen om hvilken vær-app som er den beste.

Dagens (første) sure oppstøt
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Snikkeren »

Nei, er man med venner/i selskap, så trykkes det ikke så mye på mobilen. Det handler om normal høflighet. Men det er klart at mobilen blir jo dratt frem en gang eller 2 i timen, men man blir ikke sittende med trynet ned i mobilen over lengre tid.

Angående hva som er best av Android eller iOS, så får folk velge akkurat hva de vil. Jeg vet hva jeg foretrekker. Men det er jo litt artig å diskutere også da. Android-fans'en skal enten ikke ha iPhone av prinsipp, eller fordi man ikke kan tweake iPhone som man vil. Men hvor nyttig er den tweakingen de så absolutt må ha?

Nei, dette blir som Biltema-diskusjonen ja. Man blir aldri enige uansett. :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Nei, er man med venner/i selskap, så trykkes det ikke så mye på mobilen. Det handler om normal høflighet. Men det er klart at mobilen blir jo dratt frem en gang eller 2 i timen, men man blir ikke sittende med trynet ned i mobilen over lengre tid.

Angående hva som er best av Android eller iOS, så får folk velge akkurat hva de vil. Jeg vet hva jeg foretrekker. Men det er jo litt artig å diskutere også da. Android-fans'en skal enten ikke ha iPhone av prinsipp, eller fordi man ikke kan tweake iPhone som man vil. Men hvor nyttig er den tweakingen de så absolutt må ha?

Nei, dette blir som Biltema-diskusjonen ja. Man blir aldri enige uansett. :lol:
Jovisst, artig å diskutere. Ang høflighet, så er det mange som ikke ser at dette har noe med høflighet å gjøre.
Jeg har bare hatt android, og er fornøyd med det. Jeg har jo knottet litt på iPhone også og ser ikke noe galt med den heller, men det er jo et litt ukjent system så det går litt kjappere på android for min del.
Tweaking? :-s Aner ikke hva du prater om.
Den første dagen jeg pakker ut en ny tlf, så er det jo artig å lese om alle funksjoner. Men etter et par dager koker det ned til at så lenge jeg kan prate, sende sms/mms, sende mail, regne og skrive og lese osv, så er det på en måte greit nok.
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Som Tosk sier så er det pluss og minuser med begge telefonene. Men at det er vanskelig å avslutte apps synes jeg ikke. Det er to tastetrykk. Vertfall på min...

Når det kommer til det jhn skriver så er jeg nok mer av den oppfatning at samfunnet forandrer seg, og det vil det gjøre i all fremtid også. Det vil alltid sitte noen "grinebitere" som ikke vil ha slike forandringer, men utviklingen går den veien at man blir mer og mer "tilgjengelige". I fremtiden vil man sikkert få interkative stuebord/matbord hvor man kan laste ned bakgrunner, chatte med venner, endre belysningen i huset etc etc. rett fra spisebordet/stuebordet. Man har allerede fått såkalte roboter som tar seg av enkel støvsuging/gressklipping etc. Ønsker jeg det velkommen? Ja..det må jeg vel si jeg gjør.

Personlig så sitter jeg ikke med tryned ned i mobilen midt under middagen (ennå) men jeg ser at etter middagen når jeg tar en kaffe i sofaen samnes med mine foreldre så sitter vi ofte og trykker litt på mobilen alle sammen. I mine øyne en litt sosial greie hvor man deler litt erfaringer, hviser verandre bilder, løser problemer man har med mobilen etc. Bedre det enn å tørrsnakke om gamledager, husvask, planter etc.

Jeg som mange andre har mailer som tikker inn både på mobil, iPad, laptop og stasjonær pc. Mailene blir sjekket stort sett med en gang dem tikker inn og er det noe viktig (som det sjeldent er) så svarer jeg med en gang. Men kanskje ikke midt under middagen mens jeg tygger maten. Lyden har jeg dog slått av. Det er ingen av mine nærmeste som bryr seg om dette og det gjør heller ikke jeg. Så høytidelige er vi ikke og så høytidelig vil jeg heller ikke være.

Er det noe jeg er lei så er det samtaler som "når jeg var ung så kunne vi ikke...." eller "før i tiden så....." Jeg driter en lang en i hvordan ting fungerte for 20 år siden. Jada alt var enklere i den grad at man faktisk kunne "gjemme" seg bort litt. Men i dag må man kanskje stå mer til annsvar for det man mener da alle leser leser det og det tror jeg har sine positive sider. Kjører man motorsykkel/bil så vet man at man med ganske stor sannsynlighet kan bli filmet av andre bilførere, det gjør at man kanskje tenker seg om to ganger før man drar på bakhjulet forbi lastebilen, eller skriver noe man strengt tatt kunne spart seg for på facebook eller på nettet generelt. Desverre så er det fortsatt noen som velger å gjemme seg bak et nick og forbli der, med de bakdeler det medfører.

Jeg har stor tro på komunikasjon og tilgjengelighet, i samband med menneskelig kontakt så klart. Det handler vel bare om å bruke sunn foruft over hele fjøla. Jeg har vert ganske aktiv på nett helt siden internettepoken startet (mer eller mindre) og jeg har til gode og bli mobbet/hetset og jeg har også til gode p bli kastet ut grunnet dårlig oppførsel etc. fra de stedene jeg har oppholdt meg elektronisk. Samtidig ser jeg mange andre har store problemer med dette. Trangen til å måtte ha det siste ordet, nedlatelsen man føler når man får tilsnakk og som man på død og liv MÅ komme seg ut av ved å gjøre akkurat det samme tilbake.

Uansett... jeg velger å ha et litt åpent sinn og jeg ønsker teknologi hjertelig velkommen. Jeg kan gjerne motsette meg dette, men hvorfor bruke tid og energi på og motsette meg noe som uansett kommer for å bli? Da blir man til slutt sittende der i godstolen som gammel mann som en grinebiter... tror jeg...

Men til konklusjonen som nok forsvant litt i teksten over:
iOs og Android har begge sine svake og gode sider. Noen liker dattera, mens andre liker bestefaren etc. Kommer litt ann på hvilke preferanser man har og disse tror jeg endrer seg hele tiden. Vertfall i mitt tillfelle. Artig å prøve noe nytt i ny og ne :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Toven »

Tørrprat om været er jo en klassiker!
Bjerknez

Re: Bjerknez' blogg - BMW S1000R

Post by Bjerknez »

Toven wrote:Tørrprat om været er jo en klassiker!
Man kan si mye rart om været samt diskutere dette, men har man en vær app, så slipper man det \:D/

De fleste kjenner vel til den klassiske samtalen når man går forbi naboen som maler gjerdet sitt, eller klipper gresset:

"Jasså... du står og maler...?" eller "jasså... du har dratt frem klipper'n?" En klassisk start på en samtale som aldri vil bli spesielt interresant uansett...i de fleste tillfeller... :redface
Locked