Bjerknez - Kampen med kaloriene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bjerknez

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Fortsatt på en måte skremmende og imponerende på en gang, men bra gjort :thumleft
Hehe, takk for det Tommas :)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Kant1 »

Bjerknez wrote: Nå går jeg bare å tenker på sommeren, Peppes Pizza, ØL, MC turer etc. :thumleft
Ja vi gleder oss, alle mann, til Bjerkiz skal poste sitt årlige MC-relaterte innslag på forumet.

Og som Tommas, jeg er både skremt og litt imponert.
Lover å sende noen Sundepølser uansett, du fortjener det, og trenger det nok :roll: :shock: =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

Kant1 wrote:
Bjerknez wrote: Nå går jeg bare å tenker på sommeren, Peppes Pizza, ØL, MC turer etc. :thumleft
Ja vi gleder oss, alle mann, til Bjerkiz skal poste sitt årlige MC-relaterte innslag på forumet.

Og som Tommas, jeg er både skremt og litt imponert.
Lover å sende noen Sundepølser uansett, du fortjener det, og trenger det nok :roll: :shock: =D>
Det setter en underernert Fredrikstadmann veldig stor pris på onkel :thumleft

Mc relatert ja... ikke har jeg sykkelen hjemme, og ikke får jeg hentet den før ut på vårparten så det blir lite kjøring før sommerferien på meg.

Men tempoen skal få kjørt seg :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Palma »

Kant1 wrote: Ja vi gleder oss, alle mann, til Bjerkiz skal poste sitt årlige MC-relaterte innslag på forumet.
Ja, det planlegges nok en lang og omfattende Europatur i år og...så det blir vel en tur til Molde... [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by xyvind »

Image
Bjerknez

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

Mange meninger rundt dette. Jeg stoler mer på vitenskapen. Se tidligere linker jeg har lagt inn i tråden :thumleft

Dessuten spiste vel han INGENTING?
Det er i så fall noe helt annet. Uten mat slår kroppen seg av. Man trenger ikke være noen rakettforsker for å skjønne det :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Tommas »

Fra et evolusjonssynspunkt så er vi jo laget for å fungere bortimot like bra i en ganske lang tid med et minimum av mat. Ville jo vært dumt om man feks ble helt ute av stand til å jakte om man ikke fikk formiddags-latte'n og en bolle :lol:

Null mat derimot så dropper evnene ganske raskt, men det er jo heller ikke så realistisk for de fleste, og heldigvis ikke det Bjerknez gjør. Selv steinalder-kompisene våre fikk vel rasket meg seg litt bær eller noe annet å knaske på før de dro og fikk seg en McMammut ;-)

Viser seg også at for mange pattedyr (mennesker inkludert?) så gir kalorifattig, sammenliknet med kaloririk, diett et vesentlig lengre liv i laboratorieforsøk.

Ikke noe fare for at jeg blir eldgammel mao 8)
Bjerknez

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

Hehe, ja det er mye synsing rundt dette. Er egentlig ikke så ekstraordinært det jeg gjør heller. Mange som gjør det på den måten.

Men så klart... synes man det er vanskelig å gå ned 10 kg på to år ved å spise LITT mindre så er jo min måte barbarisk i forhold.

En ting er sikkert. Man blir motivert når man ser vekten minke med ca. En halvkilo pr. Dag. :)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Palma »

En nabo drev å vente hesten sin av med å spise, men rett før han klarte det døde hesten...

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by DrGreve »

Det er i følge statistikk livsfarlig å spise også. 100% av de som ble tatt av snøras i fjor har gjort det...
Bjerknez

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

DrGreve wrote:Det er i følge statistikk livsfarlig å spise også. 100% av de som ble tatt av snøras i fjor har gjort det...
Haha... ja du har et poeng. Og de fleste motorsyklister som har omkommet i trafikken hadde vel hjelm også...? :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by tshansen »

Nei, det er ikke mye synsing rundt dette... Det foreligger uendelige mengder studier, forsøk og bevis hvis du leter på nettet og er kildekritisk! Men at det er skadelig å gå 4 dager uten mat er vel strengt talt en kraftig overdrevet myte. Hva han legen fabler om forstår ikke jeg. Hadde vi snakket 7 til 14 dager uten mat, så begynner man å bevege seg ut i farlig terreng. Men 4 dager, da skulle det vært mange soldater som døde hvert år :lol: :lol:

Men å bruke seg selv om levende testpilot for noe slikt får jo være opp til hver enkelt. I slike tilfeller kommer ofte darwin teorien inn i bildet... Så lykke til videre med kampen mot kiloene :thumleft

Edit: Å gå ned 30 kilo på 2 måneder, blir jo litt vanskelig å si hva du har gått ned uten en grundig gjennomgang av kroppen før og etter. 70% av kroppen er Vann.... hvor mye fett vs muskelmasse er du gått ned osv. 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

tshansen wrote:Nei, det er ikke mye synsing rundt dette... Det foreligger uendelige mengder studier, forsøk og bevis hvis du leter på nettet og er kildekritisk! Men at det er skadelig å gå 4 dager uten mat er vel strengt talt en kraftig overdrevet myte. Hva han legen fabler om forstår ikke jeg. Hadde vi snakket 7 til 14 dager uten mat, så begynner man å bevege seg ut i farlig terreng. Men 4 dager, da skulle det vært mange soldater som døde hvert år :lol: :lol:

Men å bruke seg selv om levende testpilot for noe slikt får jo være opp til hver enkelt. I slike tilfeller kommer ofte darwin teorien inn i bildet... Så lykke til videre med kampen mot kiloene :thumleft

Edit: Å gå ned 30 kilo på 2 måneder, blir jo litt vanskelig å si hva du har gått ned uten en grundig gjennomgang av kroppen før og etter. 70% av kroppen er Vann.... hvor mye fett vs muskelmasse er du gått ned osv. 8)
Jeg skjønner at du er en stor skeptiker til måten jeg slanker meg på :lol:

Artikkelen under er postet i 2017:
https://www.dagbladet.no/nyheter/myten- ... g/68579291

Som tidligere nevnt så er hovedpoenget mitt å gå ned mye, og fort. Andre får ta seg av muskelmasse, fetprosent og BMI etc. For meg er regnestykket veldig enkelt. Mindre kalorier inn enn ut. Det funker.

Testpilot?
Jeg spiser minimum av hva kroppen trenger. Kroppen får mat, men ikke så mye som den har gjort tidligere. Å droppe maten for å slanke seg over lenger tid er jo skummelt og vi reagerer vel forskjellig på det.

Hvis målet var å bli MMA mester så er nok min metode helt feil. Da skal det vel heller spises mer og trenes mer. Men det er ikke målet mitt. Jeg skal gå ned i vekt. Thats it. :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by mekkern »

tshansen wrote:Nei, det er ikke mye synsing rundt dette... Det foreligger uendelige mengder studier, forsøk og bevis hvis du leter på nettet og er kildekritisk! Men at det er skadelig å gå 4 dager uten mat er vel strengt talt en kraftig overdrevet myte. Hva han legen fabler om forstår ikke jeg. Hadde vi snakket 7 til 14 dager uten mat, så begynner man å bevege seg ut i farlig terreng. Men 4 dager, da skulle det vært mange soldater som døde hvert år :lol: :lol:

Men å bruke seg selv om levende testpilot for noe slikt får jo være opp til hver enkelt. I slike tilfeller kommer ofte darwin teorien inn i bildet... Så lykke til videre med kampen mot kiloene :thumleft

Edit: Å gå ned 30 kilo på 2 måneder, blir jo litt vanskelig å si hva du har gått ned uten en grundig gjennomgang av kroppen før og etter. 70% av kroppen er Vann.... hvor mye fett vs muskelmasse er du gått ned osv. 8)
Synes det funker veldig bra med 1000-1200kcl pr døgn.... vil nok ikke kjøre fangeleirmodellen.
vekten triller forholdsvis fort nedover og jeg kan gjøre dette uten å sulte meg vesentlig eller bruke pulver eller andre trix.
eksempelvis 3 knekkebrød med div pålegg på jobb- en middag med 90% grønnsaker(stor mettende mengde) eller en fjordland-litt suppe eller et par brødskiver til kvelds.
drikke er kaffe eller kullsyret vann.
6 dager pr uke med dette og en dag som jeg spiser og drikker hva jeg har lyst på.
par første ukene detter vekta ganske fort men senere legger det seg på ca 2-2.5kg uka..
aktivitetsnivået øker også etter en stund da det blir lettere å "hoppe rundt" \:D/
men nå må jo jeg forbrenne en del for å holde varmen i denna klompen også.. :lol:
Bjerknez

Re: Bjerknez - Kampen med kaloriene

Post by Bjerknez »

Jaja... uansett....

Det nærmer seg vår sakte men sikkert og jeg skjønte tidligere i tråden at det var en viss lengsel etter MC realtert innhold i tråden min, så da kan jeg jo synse litt om planene rundt årets sesong og hvilke planer jeg evt. har.

Moldeturen er spikret. jeg må jo uansett dit for å hente sykkelen når tiden er moden for det. Det blir en tur til Bartebyen for å besøke en kompis og kanskje blir det en liten omvei på vei hjemover. Hvor aner jeg ikke enda.

Noe PMS har jeg ikke lidd av og jeg føler vel ikke at det blir noe problem og vente til mai måned for å hente sykkelen. Jo lenger man venter og mindre man kjører jo artigere blir de få turene man begir seg ut på. Slik er det vertfall med meg.

Å kjøre hver dag bare for å kjøre har jeg blitt litt lei...tror jeg...

Men noen små utflukter blir det garantert. Jeg og Tommas pleier jo fra tid til annen og ta turen over svenskegrensen og leie oss ei hytte og ta noen pils og juge litt. Kanskje jeg til og med blir med en kompis på jakt i Trondheimstraktene til sommeren med kano, telttur og bålkos da han har solgt sykkelen og blitt jeger i steden.... :lol:

Mange planer som kan gå i oppfyllelse, men det kan også være at Palma har rett og at det bare blir en Moldetur. Det er jeg i såfall ikke flau over. Så lenge vi trives på to hjul så må jo det være hovedpoenget.

Å selfoølgelig blir det en del timer med vask og detailing av sykkelen. Nå har den jo stått og støvet ned lenge... :lol:
Locked