Bjerknez - Kampen med kaloriene
Posted: 10 Oct 2015 09:11
Hei og hopp godtfolk!
Jeg trodde jeg allerede hadde en blogg her inne, men klarte vertfall ikke å finne den, så jeg starter en ny. Greit å starte med blanke ark
Jeg er en gutt/mann på snart 40 år som i 2013 bestemte meg for å ta lappen på tung sykkel for første gang. I en alder av 38 år så var det etter kjapp hoderegning ca. 20 år siden jeg satt på noe med to hjul og motor. Ellerfaktisk to hjul i det hele tatt, da sykling ikke akkurat var noe jeg kastet bort tiden min på.
Jeg hadde en drøm og å "cruise inn i solnedgangen" og det var det som for meg var hovedgreia med motorsykkel. Vertfall slikt jeg hadde sett for meg tilværelsen selv. Så da ble det kjøp av en cruiser. Etter mye om og men så ble det kjøp av en demokjørt Yamaha XVS 1300 2012 mod. Kort fortalt en sykkel jeg var veldig godt fornøyd med og strengt tatt er det den sykkelen jeg har de beste minnene fra. Etter en del fellesturer etc. så fant jeg fort ut at cruiseren var fin på langturer i passe tempo, men ikke aktiv småkjøring i svinger, så denne ble etter hvert byttet ut med en Triumph Street Triple R.
Et bilde av cruiseren:
Triumphen var virkelig bang for the bucks. Jeg elsket utseendet, lyden, feelingen denne sykkelen ga meg. I førsten var det uvant og gå fra en svær cruiser til en liten Street Triple R, men etter noen tusen kilometer på salen så ble jeg frelst. Jeg fant ut at dette var det som passet meg best. Hadde mange flotte turer med denne og den skuffet meg aldri.
Et bilde av Street Triplen:
Men så dum som jeg var så klarte jeg kunststykket og prøvekjøre Tommas sin BMW S1000R på en av turene vi var på. Jeg trodde aldri jeg skulle finne en sykkel som overgikk Street Triplen på mange ting, men du store for en opptur med tanke på motor og elektronikk! Street Triplen var mer lettkjørt og "morsom" men BMW'en bare et monster. Her har man alt man ønsker seg. Adaptive dempere som kan justeres elektronisk med et tastetrykk, Cruise control, adaptive traction control, Alarm, Quickshifter, varmeholker, Brembo bremser etc etc. Lyden i BMW'en er kanskje ikke like spennende som på Streeten, men den er tøff på sin måte allikevel.
Bilde av BMW'en:
Hva min neste sykkel blir vet jeg ikke, men så langt savner jeg vertfall ingenting på motorfronten, får man får vel strengt tatt ikke noe som går noe spesielt bedre enn denne i den klassen. Det finnes en del sykler som kan konkurrere med den som feks. Tuono, KTM Superduke 1290R etc. når det kommer til motor, og selv om jeg ikke har kjørt en Tuono så har jeg vertfall kjørt en SuperDuke 1290R og denne er et like stort monster som BMW'en, men bare på en annen måte.
Jaja... det var noen ord om meg.... var vel en grei start dette?
Jeg trodde jeg allerede hadde en blogg her inne, men klarte vertfall ikke å finne den, så jeg starter en ny. Greit å starte med blanke ark
Jeg er en gutt/mann på snart 40 år som i 2013 bestemte meg for å ta lappen på tung sykkel for første gang. I en alder av 38 år så var det etter kjapp hoderegning ca. 20 år siden jeg satt på noe med to hjul og motor. Ellerfaktisk to hjul i det hele tatt, da sykling ikke akkurat var noe jeg kastet bort tiden min på.
Jeg hadde en drøm og å "cruise inn i solnedgangen" og det var det som for meg var hovedgreia med motorsykkel. Vertfall slikt jeg hadde sett for meg tilværelsen selv. Så da ble det kjøp av en cruiser. Etter mye om og men så ble det kjøp av en demokjørt Yamaha XVS 1300 2012 mod. Kort fortalt en sykkel jeg var veldig godt fornøyd med og strengt tatt er det den sykkelen jeg har de beste minnene fra. Etter en del fellesturer etc. så fant jeg fort ut at cruiseren var fin på langturer i passe tempo, men ikke aktiv småkjøring i svinger, så denne ble etter hvert byttet ut med en Triumph Street Triple R.
Et bilde av cruiseren:
Triumphen var virkelig bang for the bucks. Jeg elsket utseendet, lyden, feelingen denne sykkelen ga meg. I førsten var det uvant og gå fra en svær cruiser til en liten Street Triple R, men etter noen tusen kilometer på salen så ble jeg frelst. Jeg fant ut at dette var det som passet meg best. Hadde mange flotte turer med denne og den skuffet meg aldri.
Et bilde av Street Triplen:
Men så dum som jeg var så klarte jeg kunststykket og prøvekjøre Tommas sin BMW S1000R på en av turene vi var på. Jeg trodde aldri jeg skulle finne en sykkel som overgikk Street Triplen på mange ting, men du store for en opptur med tanke på motor og elektronikk! Street Triplen var mer lettkjørt og "morsom" men BMW'en bare et monster. Her har man alt man ønsker seg. Adaptive dempere som kan justeres elektronisk med et tastetrykk, Cruise control, adaptive traction control, Alarm, Quickshifter, varmeholker, Brembo bremser etc etc. Lyden i BMW'en er kanskje ikke like spennende som på Streeten, men den er tøff på sin måte allikevel.
Bilde av BMW'en:
Hva min neste sykkel blir vet jeg ikke, men så langt savner jeg vertfall ingenting på motorfronten, får man får vel strengt tatt ikke noe som går noe spesielt bedre enn denne i den klassen. Det finnes en del sykler som kan konkurrere med den som feks. Tuono, KTM Superduke 1290R etc. når det kommer til motor, og selv om jeg ikke har kjørt en Tuono så har jeg vertfall kjørt en SuperDuke 1290R og denne er et like stort monster som BMW'en, men bare på en annen måte.
Jaja... det var noen ord om meg.... var vel en grei start dette?