Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Lasse Liten »

Da er vi kommet i seng på Korgen camping. Fått en ankerdram av noen lofotværinger som bokstavlig talt hadde ankret opp campingvognene sine. Image
En nydelig findusrett er inntatt med en Nordlandspils og kjedene er smurt før morgendagens sjarmøretappe til Rognan. Kanskje passer det sånn at vi tar lunsj med Dr. Greve i Mo.
Natta


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Lasse Liten »

Da har vi krysset polarsirkelen og ikke minst møtt Dr.Greve i Mo. En hyggelig kaffe før begge parter måtte videre, noen tips og rutevalg fulgte med på kjøpet, så da er ruten i morgen endret litt fra E6 til 812. ImageImage


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by tshansen »

Godt å se dere koser dere på tur [emoji106] doktoren kom med gode råd ja [emoji39] det der kan han [emoji106] god tur videre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by DrGreve »

Takk for et hyggelig kaffeslaberas og god tur videre :thumleft
Gi et pip hvis dere er i området på returen også.
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by ArcticTiger »

@DrGreve: Det var et godt råd du ga de om å kjøre om Misvær isteden for om Fausk :D
Og en liten digresjon med det samme: Jeg ser på mitt papirkart at det er avtegnet en vei frå Hjartåsen(E6)-Bjøllvasstua-Tollånes(Beiarn). Er denne åpen og kjørbar med mc, eller er det bare en sti/turvei?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by DrGreve »

ArcticTiger wrote:@DrGreve: Det var et godt råd du ga de om å kjøre om Misvær isteden for om Fausk :D
Og en liten digresjon med det samme: Jeg ser på mitt papirkart at det er avtegnet en vei frå Hjartåsen(E6)-Bjøllvasstua-Tollånes(Beiarn). Er denne åpen og kjørbar med mc, eller er det bare en sti/turvei?
Ja, siden de arbeider inne i tunellene sør om Fauske så må man kalkulere inn ventetid og da er det langt bedre å kjøre over Misvær når man først skal til Bodø.
Jeg mener at det er kjørbart nå på sommeren helt opp til Trollbergan innerst i Tollådalen selv om det er et bra stykke grusvei.
Og Statkraft har vel laget en vei opp til Arstaddalsdammen i forbindelse med byggingen av demningen?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by DrGreve »

DrGreve wrote:
ArcticTiger wrote:@DrGreve: Det var et godt råd du ga de om å kjøre om Misvær isteden for om Fausk :D
Og en liten digresjon med det samme: Jeg ser på mitt papirkart at det er avtegnet en vei frå Hjartåsen(E6)-Bjøllvasstua-Tollånes(Beiarn). Er denne åpen og kjørbar med mc, eller er det bare en sti/turvei?
Ja, siden de arbeider inne i tunellene sør om Fauske så må man kalkulere inn ventetid og da er det langt bedre å kjøre over Misvær når man først skal til Bodø.
Jeg mener at det er kjørbart nå på sommeren helt opp til Trollbergan innerst i Tollådalen selv om det er et bra stykke grusvei.
Og Statkraft har vel laget en vei opp til Arstaddalsdammen i forbindelse med byggingen av demningen?
Farsken, nå roter jeg mye her, AT :)
Nei, det er ikke kjørbart mellom Randalen på sørsiden av Saltfjellet og til Beiaren/Tollådalen. Det er bare en tursti og selv om den hadde vært kjørbar hadde det ikke vært særlig populært å kjøre mc i nasjonalparken ;)
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by ArcticTiger »

Ja tenkte i grunnen det samme (ang. kjøring i nasjonalparken). Men har spekkulert på dette, siden det er tegnet som liten vei på kartet mitt.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Lasse Liten »

Nå sitter vi i solen med kaffi på terassen. Snart er det avgårde fra Rognan mot Bodø og fergen mot lofotveggen. Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Lasse Liten »

Nå er vi på fergen fra Andenes til Gryllefjord. Suzukien er litt grinete i dag, lekker litt bensin fra den ene forgasseren. Har vært og kjøpt pakningsmasse, så det blir demontering i kveld og sikkert litt mekking utover morgendagen. Tankmåleren er også litt ustabil og kilometer telleren går saktere på den enn på Amalie sin. Veldig rart siden speedometerne viser likt. Må være noe bugs i det digitale verket, spiller ikke så stor rolle, begge syklene bruker 0,43 på milen og det går like mye på begge syklene når vi fyller.
Planen var Alta i morgen kveld, men det spørs om vi får til nå. Time will sjåv


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by DrGreve »

Sendt også som sms men må bare forsikre meg om at dere får med dere min anbefaling ;)

Sitter og ser på sporingen, dere går glipp av mye vakker natur når dere nå har valgt å følge Fv86 over Senja. Dere burde kjøre tilbake og følge Fv862 skiltet Senjahopen og Botnhamn
Kjør samme vei tilbake ca. 3 mil og ta til høyre og inn på Fv862. Følg denne helt til Botnhamn og ta ferge til Brensholmen. Følg deretter samme vei (Fv862) til Tromsø.
Ferga går kl. 0800, 0930, 1330, 1600, 1800 og 2030.
Er det oppholdsvær er denne ruta en opplevelse.
Håper jeg ikke vekker dere men sender meld nå så dere leser den før dere starter.
God tur videre nordover :)


Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Lasse Liten »

Vi er på veien igjen, får ikke med oss Senjahopen, vi har fått litt tidspress, dessuten er ikke været helt i kategorien "se på natur" nå blir det en transportetappe med forhåpentligvis tette forgassere og tett bensintank , lønner seg ikke å leke rally -bedre å ligge bak Amalie på kosetur :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by Lasse Liten »

Suzukien friskmeldt, Hondaen har røket en simmering på fremgaffelen, selvsagt den på bremsesiden... Fille rundt gaffelen foreløpig, så ser vi om vi klarer å få fatt i et følerblad å rense opp nedi der med.. Simmeringene har knapt kjørt 10 tusen km, og gaffelrørene er nesten prima. Monteringen gikk helt etter boken uten problemer så dette er snodige greier, dårlig kvalitet på ringene kanskje ? Pyramid parts , noen som har dårlige erfaringer, har bare hatt gode så langt og hørt gode ord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by DrGreve »

Lasse Liten wrote:Suzukien friskmeldt, Hondaen har røket en simmering på fremgaffelen, selvsagt den på bremsesiden... Fille rundt gaffelen foreløpig, så ser vi om vi klarer å få fatt i et følerblad å rense opp nedi der med.. Simmeringene har knapt kjørt 10 tusen km, og gaffelrørene er nesten prima. Monteringen gikk helt etter boken uten problemer så dette er snodige greier, dårlig kvalitet på ringene kanskje ? Pyramid parts , noen som har dårlige erfaringer, har bare hatt gode så langt og hørt gode ord.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Se om du finner et skyvlære og mål åpning mellom innerrør og ytterrør og utvendige mål på gaffelen og finn en industripakning i Alta. Det måtte vi gjøre på en av syklene på NN-turen. Den holdt helt frem til Narvik.
Et tips, Jompa har en velutstyrt garasje i Alta ;)
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Nye dekk bestilt til begge

Post by RuneMC »

Mye forskjellig plastemballasje å finne i en gjennomsnittlig dagligvarebutikk... gjelder å finne plast som er passe tynn og passe stiv. Klippe til og stikke ned mellom gaffelben og simmering og dra rundt (for å fjerne evt sandkorn, tørkede insekter osv.)
Post Reply