Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by inunf »

Lasse Liten wrote:Da har jeg endelig fått fingen ut og tatt av hjulene for dekkskift. Har lagt hjul, nye dekk og slanger i bilen. Håper å få tid til å svippe innom dekkforhandler i morgen. Var litt usikker på om jeg kunne balansere sykkelen på midtstøtten og få av begge hjulene, det gikk fint med hjelp av en jekk under bunnplaten frem til jeg fikk satt støttebukk under fremakslingen \:D/
Image

Var rart å se sykkelen uten hjul..
Image
Er du sikker på at den står støtt sånn? Det ser litt utrygt ut, hva om det blåser opp?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

inunf wrote:
Er du sikker på at den står støtt sånn? Det ser litt utrygt ut, hva om det blåser opp?
Den står veldig godt, bedre enn om den står helt vanlig på midtstøtten da vekten fra bakhjulet ikke er tilstede. Bukkene er nesten eksakt like høye som senter fremhjulet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

E Lund Maskin leverer varene igjen. De hadde begge hjullagrene, drevlageret og begge simmeringene på lager til den nette sum av 442 kr. Det var kun det ene hjullageret som kjentes dårlig ut fra utsiden, var litt radial slakk. Begge lagrene lagrene lagde litt lyd, men jeg vurderte på et tidspunkt å bare rengjøre de og pakke de opp med ny grease. Det viste seg å være lurt å kjøpe nye ;)
Image
Begge lagrene var godt rustet inni, når de kom ut fra felgen og ikke lenger hadde kontakt med mellomhylsen var det mye aksialslakk i begge to...
Overraskende så mye den hylsen klarte å holde igjen, lett å bli lurt.
De nye lagrene er som de jeg byttet foran også fra SKF, og tette på begge sider men har tillegsbetegnelse Explorer og skal tåle enda mer vann og skit.
Nå er det bare fryd og pepperkaker, klart til montering i morgen.
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

Jeg vet hvem jeg skal lugge tak i om jeg føler at noe ikke er helt riktig på biken min (når garantien er gått ut) 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Jeg vet hvem jeg skal lugge tak i om jeg føler at noe ikke er helt riktig på biken min (når garantien er gått ut) 8)
Kan være moralsk støtte jeg, du fikser det nok selv skal du se ;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

Moralsk støtte og en pekefinger i riktig retning er som oftest alt som skal til :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by ArcticTiger »

Lurt å bytte hjullager i tide! Det er jo en grei jobb, og ikke dyrt heller. Det er innmari surt når de ryker på tur Laaaangt fra nærmeste forhandler.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by DrGreve »

ArcticTiger wrote:Lurt å bytte hjullager i tide! Det er jo en grei jobb, og ikke dyrt heller. Det er innmari surt når de ryker på tur Laaaangt fra nærmeste forhandler.
Derfor har jeg alltid med meg hjullager når jeg drar på tur og verktøy til å utføre jobben :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

Hva er kan en normalt forvente å få ut av et hjullager? Snakker vi veldig variabelt eller er det litt som med kjede og drev? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by biker7 »

Tja sikkert ganske varierende, men et av mine hjul-lagre bak på min ZX12R takket for seg på ca.55000km tidlig i sommer. Merket det ikke når jeg kjørte, men bruker å sjekke sideveis slark innimellom når jeg løfter opp sykkelen bak for kjedevedlikehold etc. Byttet da selvfølgelig alle når jeg først holdt på. Var greit å få gjort dette før turen til Nordkapp :)
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Elolz »

Såpass, jeg tenkte 30-40.000 før de begynte å bli dårlige. Byttet i sommer på rundt 33.000km, hadde sikkert holdt en sesong eller to til, men det var herlig forskjell med nye lagre. \:D/
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by ArcticTiger »

LordShaft wrote:Hva er kan en normalt forvente å få ut av et hjullager? Snakker vi veldig variabelt eller er det litt som med kjede og drev? :-k
For å få hjul-lagera (og andre lager) til å holde, er pkt. 1 å IKKE bruke høytrykksvasker. Spyler du mot et lager med høytrykksvasker, er sjangsen stor for at du presser vann inn i lageret, selv om det er "tett". Så ruster det og lageret er ferdig.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Image
Image
Image
Da var hjulene kommet på. Har ikke prøvekjørt pga. manglende temperatur og våte saltlakeveier... Synes det ser bra ut ihvertfall :-)
Fremdrevet er utslitt.. har bestilt nytt. Disse hjullagrene som jeg nå har byttet har kun holdt 25000km, men denne sykkelen har stått et par år i ro, ute.. Orginallagrene er kun tette på utsiden, dvs at hvis en simmering ryker eller tørker ut så er det fritt frem for vann og drit i lageret..


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by inunf »

Jeg byttet for andre gang på RSV'en nå i høst, da var den gått 68400 km. Synes egentlig det var litt skuffende, hadde forventet mer. Forrige gang byttet jeg på 40 og noe, men da var de helt ferdige.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

ArcticTiger wrote:
LordShaft wrote:Hva er kan en normalt forvente å få ut av et hjullager? Snakker vi veldig variabelt eller er det litt som med kjede og drev? :-k
For å få hjul-lagera (og andre lager) til å holde, er pkt. 1 å IKKE bruke høytrykksvasker. Spyler du mot et lager med høytrykksvasker, er sjangsen stor for at du presser vann inn i lageret, selv om det er "tett". Så ruster det og lageret er ferdig.
Jeg spyler konsekvent med høytrykk :-k Men det er jo forskjell på å spyle med dette også. Jeg står jo ikke helt inntil med bånn hyling. jeg står jo med god avstand å mere dusjer ned sykkelen. Hvis høytrykk fra den avstanden jeg opererer med er farlig for lagrene burde jo de ødelegges rimelig fort når en kjører i regnvær. 100kmt å pissregn er et visst trykk i det også :lol: :lol: (jeg skjønner hva du vil fram til)

Men som Inunf sier, 40000 på et lager må vel sies å være akseptert :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply