Er du sikker på at den står støtt sånn? Det ser litt utrygt ut, hva om det blåser opp?Lasse Liten wrote:Da har jeg endelig fått fingen ut og tatt av hjulene for dekkskift. Har lagt hjul, nye dekk og slanger i bilen. Håper å få tid til å svippe innom dekkforhandler i morgen. Var litt usikker på om jeg kunne balansere sykkelen på midtstøtten og få av begge hjulene, det gikk fint med hjelp av en jekk under bunnplaten frem til jeg fikk satt støttebukk under fremakslingen
Var rart å se sykkelen uten hjul..
Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Den står veldig godt, bedre enn om den står helt vanlig på midtstøtten da vekten fra bakhjulet ikke er tilstede. Bukkene er nesten eksakt like høye som senter fremhjulet.inunf wrote:
Er du sikker på at den står støtt sånn? Det ser litt utrygt ut, hva om det blåser opp?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
E Lund Maskin leverer varene igjen. De hadde begge hjullagrene, drevlageret og begge simmeringene på lager til den nette sum av 442 kr. Det var kun det ene hjullageret som kjentes dårlig ut fra utsiden, var litt radial slakk. Begge lagrene lagrene lagde litt lyd, men jeg vurderte på et tidspunkt å bare rengjøre de og pakke de opp med ny grease. Det viste seg å være lurt å kjøpe nye
Begge lagrene var godt rustet inni, når de kom ut fra felgen og ikke lenger hadde kontakt med mellomhylsen var det mye aksialslakk i begge to...
Overraskende så mye den hylsen klarte å holde igjen, lett å bli lurt.
De nye lagrene er som de jeg byttet foran også fra SKF, og tette på begge sider men har tillegsbetegnelse Explorer og skal tåle enda mer vann og skit.
Nå er det bare fryd og pepperkaker, klart til montering i morgen.
Begge lagrene var godt rustet inni, når de kom ut fra felgen og ikke lenger hadde kontakt med mellomhylsen var det mye aksialslakk i begge to...
Overraskende så mye den hylsen klarte å holde igjen, lett å bli lurt.
De nye lagrene er som de jeg byttet foran også fra SKF, og tette på begge sider men har tillegsbetegnelse Explorer og skal tåle enda mer vann og skit.
Nå er det bare fryd og pepperkaker, klart til montering i morgen.
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Jeg vet hvem jeg skal lugge tak i om jeg føler at noe ikke er helt riktig på biken min (når garantien er gått ut)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Kan være moralsk støtte jeg, du fikser det nok selv skal du seLordShaft wrote:Jeg vet hvem jeg skal lugge tak i om jeg føler at noe ikke er helt riktig på biken min (når garantien er gått ut)
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Moralsk støtte og en pekefinger i riktig retning er som oftest alt som skal til
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
-
- Posts: 2516
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Lurt å bytte hjullager i tide! Det er jo en grei jobb, og ikke dyrt heller. Det er innmari surt når de ryker på tur Laaaangt fra nærmeste forhandler.
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Derfor har jeg alltid med meg hjullager når jeg drar på tur og verktøy til å utføre jobbenArcticTiger wrote:Lurt å bytte hjullager i tide! Det er jo en grei jobb, og ikke dyrt heller. Det er innmari surt når de ryker på tur Laaaangt fra nærmeste forhandler.
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Hva er kan en normalt forvente å få ut av et hjullager? Snakker vi veldig variabelt eller er det litt som med kjede og drev?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- biker7
- Posts: 1324
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Tja sikkert ganske varierende, men et av mine hjul-lagre bak på min ZX12R takket for seg på ca.55000km tidlig i sommer. Merket det ikke når jeg kjørte, men bruker å sjekke sideveis slark innimellom når jeg løfter opp sykkelen bak for kjedevedlikehold etc. Byttet da selvfølgelig alle når jeg først holdt på. Var greit å få gjort dette før turen til Nordkapp
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Såpass, jeg tenkte 30-40.000 før de begynte å bli dårlige. Byttet i sommer på rundt 33.000km, hadde sikkert holdt en sesong eller to til, men det var herlig forskjell med nye lagre.
-
- Posts: 2516
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
For å få hjul-lagera (og andre lager) til å holde, er pkt. 1 å IKKE bruke høytrykksvasker. Spyler du mot et lager med høytrykksvasker, er sjangsen stor for at du presser vann inn i lageret, selv om det er "tett". Så ruster det og lageret er ferdig.LordShaft wrote:Hva er kan en normalt forvente å få ut av et hjullager? Snakker vi veldig variabelt eller er det litt som med kjede og drev?
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Da var hjulene kommet på. Har ikke prøvekjørt pga. manglende temperatur og våte saltlakeveier... Synes det ser bra ut ihvertfall
Fremdrevet er utslitt.. har bestilt nytt. Disse hjullagrene som jeg nå har byttet har kun holdt 25000km, men denne sykkelen har stått et par år i ro, ute.. Orginallagrene er kun tette på utsiden, dvs at hvis en simmering ryker eller tørker ut så er det fritt frem for vann og drit i lageret..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Jeg byttet for andre gang på RSV'en nå i høst, da var den gått 68400 km. Synes egentlig det var litt skuffende, hadde forventet mer. Forrige gang byttet jeg på 40 og noe, men da var de helt ferdige.
Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind
Jeg spyler konsekvent med høytrykk Men det er jo forskjell på å spyle med dette også. Jeg står jo ikke helt inntil med bånn hyling. jeg står jo med god avstand å mere dusjer ned sykkelen. Hvis høytrykk fra den avstanden jeg opererer med er farlig for lagrene burde jo de ødelegges rimelig fort når en kjører i regnvær. 100kmt å pissregn er et visst trykk i det også (jeg skjønner hva du vil fram til)ArcticTiger wrote:For å få hjul-lagera (og andre lager) til å holde, er pkt. 1 å IKKE bruke høytrykksvasker. Spyler du mot et lager med høytrykksvasker, er sjangsen stor for at du presser vann inn i lageret, selv om det er "tett". Så ruster det og lageret er ferdig.LordShaft wrote:Hva er kan en normalt forvente å få ut av et hjullager? Snakker vi veldig variabelt eller er det litt som med kjede og drev?
Men som Inunf sier, 40000 på et lager må vel sies å være akseptert
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app