Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by tshansen »

Vet ikke om du har montert pin lock visiret enda, men det er litt for trangt mellom klemmene, så mulig du må gjøre som meg å slipe litt av på det inner visiret for å få det til å passe [emoji1319][emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Vet ikke om du har montert pin lock visiret enda, men det er litt for trangt mellom klemmene, så mulig du må gjøre som meg å slipe litt av på det inner visiret for å få det til å passe [emoji1319][emoji1303]
Var montert pinlock når jeg fikk hjelmen, samt at jeg fikk med et ekstra løst :thumleft det kan jeg jo bruke hvis jeg kjøper mørkt visir
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by tshansen »

Lasse Liten wrote: det kan jeg jo bruke hvis jeg kjøper mørkt visir
Hvis? HVIS? :-s :-s :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:
Lasse Liten wrote: det kan jeg jo bruke hvis jeg kjøper mørkt visir
Hvis? HVIS? :-s :-s :-s
Hehe, blir vel til at det handles visir ja, men tror ikke akkurat at jeg kommer til å trenge det de nærmeste ukene.
Har du light tint eller dark tint visir ?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by tshansen »

Dark, men det ser langt mørkere ut enn det er i virkeligheten :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by JK95 »

LordShaft wrote:Dark, men det ser langt mørkere ut enn det er i virkeligheten :thumleft
Støttes, kjører dark omtrent hele sesongen, sett bort fra de mørkeste dagene :thumleft
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

Har testet nye hjelmen i dag \:D/
Sinnsykt bra, kort og greit ingen ankepunkter.
Fikk til og med testet den på Autobahn i dag. Går helt fint å se over skulderen i 130 uten at vinden tar nevneverdig tak i skjermen eller nebbet på hjelmen slik noen påstår rundt om på nettet. Merker ingen forskjell på denne kontra min gamle vanlige helhjelm.
Mye lufting er nice, men må forske litt på hva som er akkurat passe under forskjellige forhold.
Har skaftet noen tips ?
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by ArcticTiger »

Det er en god hjelm på hue, og som du sier godt med ventilasjon på varme dager. Men sjølv om det er mange reguleringsmuligheter så syns eg det blir vel kaldt i den når det er kjølig vær, vår og høst. "Sommer-hjelm" vil eg si, eller til aktiv off-road kjøring hvor du blir litt heit i pæra. Med alle åpningene tar den inn mange insekter, som er irriterende. Jeg har teipa igjen noen åpninger pga trekk og insekter.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

Har kjørt en del den siste uken faktisk. Har blitt litt over hundre mil. Nye hjelmen fungerer over all forventning. Merker ingenting av at den er for kald, har hittil kun stengt de minste ventilene over pannen og det er passelig for min del. Kan hende hodet mitt er herdet av alpint i ungdommen, men men. Nesten ikke dugg og behagelig støynivå, samt at hjelmen sitter som et skudd på nepen.
Image
Som noen av dere har fått med dere har jeg drømt en del om sykler med kardang, og litt mer omph de siste månedene. Nå er jeg i ferd med å moderere meg kraftig.. Sykkelen jeg har nå er faen flette meg helt fantastisk fin å ha med å gjøre hvis jeg klarer å se bort i fra den jævla ankerkjettingen som går rundt og rundt på ene siden... Starter uanfaensett på første omdreining (med mindre det er vann i bensinen da...) komfortabel som få og lettstyrt og leken som en kattunge, selv på oversvømte veier ned mot hålkeføre. Saltet spyles av med vann en gang i uken og hele baiken får seg et lag med kjipeste sort rustbeskyttelsesspray fra BT etter dusj. Nix problem.
Image
Dekkene (TKC70) sluttet på en eller annen måte å slites etter ferieturen, har ihvertfall ikke merket noe slitasje etter koffertene forsvant av etter langturen. De biter fremdeles som bare juling, eneste gangen de slipper er når jeg blir litt for inspirert og bremser litt for hardt med bakbremsen inn mot sving, men da kjenner man seg levende :D Ser ut som om det kan være nærmere 5000km igjen på de, det vil da si 15k+ på disse dekkene (!)
Nå har fronten på sykkelen blitt litt mykere i det siste, og ene simmeringen lekker pittelitt når det kjøres litt hardt. Forrige gang jeg byttet så jeg at foringene i topp er moden for skift ved neste korsvei så det blir nok en gaffeloverhaling en gang snart. Gaffelbena er ganske steinsprutskadet, et par hakk som går nedi simmeringen på begge beina ved kraftige dykk. Så her vanker det nok nye rør også...
Det blir tur til sommeren, men hvor vet jeg ikke. Har begynt å interessere meg for Romania. Men kjenner jeg meg selv rett blir det litt på sparket hele greien. Dere får planlegge dere som liker sånt, jeg stikker ut og kjører litt 3,6 grader er innafor!
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

Og scooteren er forresten ferdig fixet. Italienere er noe forbannet dritt. Mitt råd må være å aldri kjøpe noe som er laget i Italia, det akter jeg ihvertfall å følge selv heretter, enten det heter felalli, dåcatti, fjat, veps eller Valpolicella. Kan kanskje gjøre et unntak for Amarone, men det må være i festlig lag!
Min søster sin Piaggio FLY 50 2T har fått seg ny eksos, nytt setetrekk, nye simmeringer, ny kardangolje, nye bremsebånd, nye styrelagre, fått sveiset opp et utslitt boltespor på selve styret (latterlig patent) og fått renset forgasseren. Nå er alt som det skal være, går som en bøtte med fårikål, bunner fremgaffelen hvis du bremser hardt, tungstartet hvis det er kaldere enn 15 grader og bremser så dårlig at det bare er så vidt jeg tør å testkjøre den bort til butikken. Min søster er strålende fornøyd, bajken har angivelig aldri vært bedre.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by tshansen »

Nå har ikke jeg fått testet hjelmen så fryktelig mye i lave temperaturer. Men jeg hadde meg noen gode timer i høst når jeg kjørte over Grimsdalen. Å hjelmen er luftig, men ikke kald. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men jeg stengte de ventilene på visiret og de på pannen. Ellers var det free flow :lol:

Jeg grøsser bare ved tanken på å kjøre i det ruskeværet som er ute nå! Er det ikke forbanna glatt i slapsen med mcdekk? Eller må det være minus og is før det blir skummelt?

Skal ikke kimse av "på sparket" turer. Men litt planlegging kan jo være en fordel :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki XF og litt Amalie sin Honda CB - Scooterfixing!

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Nå har ikke jeg fått testet hjelmen så fryktelig mye i lave temperaturer. Men jeg hadde meg noen gode timer i høst når jeg kjørte over Grimsdalen. Å hjelmen er luftig, men ikke kald. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men jeg stengte de ventilene på visiret og de på pannen. Ellers var det free flow :lol:

Jeg grøsser bare ved tanken på å kjøre i det ruskeværet som er ute nå! Er det ikke forbanna glatt i slapsen med mcdekk? Eller må det være minus og is før det blir skummelt?

Skal ikke kimse av "på sparket" turer. Men litt planlegging kan jo være en fordel :plystre
Misforstå meg rett, må ikke kjøre uansett.. Har det vært kaldt i forveien og en kan risikere frost i veien kjører jeg ikke. I går kjørte jeg fra sentrum til Hjellestad over birkelundstoppen og forbi jobben din, der oppe i "høyden" lå det litt snø i veien, men holdt meg i hjulsporene så mye det lot seg gjøre. Null stress, men klart man kjører litt mer defensivt når man ikke har så mange marginer igjen å ta av. Har en sånn regel om at alt over 2 grader er greit å starte på hvis det ikke har vært minusgrader de tre siste døgn.
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Jompa »

Du e et råskinn, egentlig rart at du var så frøssen i sommer :shock:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

Jompa wrote:Du e et råskinn, egentlig rart at du var så frøssen i sommer :shock:
Ja du sier noe der, var svinekaldt opp til Nordkapp! Har i grunn de samme klærne på meg nå....
Kan hende kroppen min har noen instillinger som følger årstidene uten påvirkningskraft.
7 grader og stiv kuling fra nord i 100km/h midtsommers er kanskje ikke noe for meg :lol:

Hvordan er klimaet oppe hos deg nå Jompa?
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Jompa »

Lasse Liten wrote:
Jompa wrote:Du e et råskinn, egentlig rart at du var så frøssen i sommer :shock:
Ja du sier noe der, var svinekaldt opp til Nordkapp! Har i grunn de samme klærne på meg nå....
Kan hende kroppen min har noen instillinger som følger årstidene uten påvirkningskraft.
7 grader og stiv kuling fra nord i 100km/h midtsommers er kanskje ikke noe for meg :lol:

Hvordan er klimaet oppe hos deg nå Jompa?
Normalt vintervær, vil jeg si.
Minus 6 og delvis skyet opphold i dag.
Temperaturen har ellers gått opp og ned både i desember og januar.
Post Reply