Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by ArcticTiger »

@Lasse: Lagera dine var jo fulle av fett, men hadde fått fuktighet i seg, så da var løpet kjørt alikavæl. Jeg ville valgt lager med tetting på begge sider.

En annen ting som "tar" lagera, er at de står ubrukt og fettet tørker ut. Da kan de bli gåene på en forholdsvis lavt km. Jeg måtte skifte bakhjulslagere på en -95 CB500 vi hadde, den var gått bare ca 19.000 km. Lagera var knusktørre og utslitt.

Og så er det nok forskjell på lager og lager. Før var det jo svenske SKF som var "best", men nå er jo SKF lagd over alt. Japanske lagere har jeg og god erfaring med, i diverse maskineri.
User avatar
Twinmannen
Posts: 94
Joined: 08 Nov 2015 16:48
MC: Honda CB 500 1995 mod.

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Twinmannen »

ArcticTiger wrote:@Lasse: Lagera dine var jo fulle av fett, men hadde fått fuktighet i seg, så da var løpet kjørt alikavæl. Jeg ville valgt lager med tetting på begge sider.

En annen ting som "tar" lagera, er at de står ubrukt og fettet tørker ut. Da kan de bli gåene på en forholdsvis lavt km. Jeg måtte skifte bakhjulslagere på en -95 CB500 vi hadde, den var gått bare ca 19.000 km. Lagera var knusktørre og utslitt.

Og så er det nok forskjell på lager og lager. Før var det jo svenske SKF som var "best", men nå er jo SKF lagd over alt. Japanske lagere har jeg og god erfaring med, i diverse maskineri.
Og forhulslageret på samme sykkel ble bytta på litt over 21000 :)
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Ting er laget for å brukes, heldigvis er det billige standarddeler på slike japsesykler :)
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Skulle ut for å starte magda, har stått uten å gå i en uke.. Men neida, måtte først tine opp tenningslåsen, deretter stoppbryteren. Heller ikke da var det liv, masse strøm men ingenting skjer når jeg trykker på startknappen.. Mistenker at noe er veldig frossent... hehe. Minus 4 grader.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

Takk for påminnelsen... jeg må ha meg en tur bort på clasern i morgen å kjøpe meg en lader og slik ladeplugg. Slik som bare monterer på batteriet å har hengende fast på sykkelen.
Har en gammel optimate lader, men jeg har mistet den koblingen som skal være montert på batteriet. Har bare de klypene. Det blir for tungvint.

Tenker jeg lander på en ctek denne gangen :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Nå er det blitt plussgrader igjen og nå går starteren, om enn litt tregt. Trenger nok en lading ja. Vil ikke prøve å starte nå, nabokonen jobber natt så får vente et par timer til.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by hakhap »

Om starteren er treg når nabokona sover kanskje det er på tide oppgradere :)

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Siden jeg har jobbet litt overtid, vært på litt kurs og hatt vakttelefonen en del ble denne lønningen godt tilpasset vinterens kommende prosjekter. Har bestilt en hel del småting, samt noen litt større...
Skvettlapp til fremskjermen, fordi jeg ikke liker å vaske kjøleribbene på motoren. 3 matchende låser til givikofferter, har bare toppboks nå, men leter etter brukte sidekofferter. Magnetisk bunnplugg. Høyere vindskjerm (spent på kvalitet fra kina).. Varmehåndtak oxford commuter. Plastlokk til å ha oppå umbracoboltene som fester styret. Og nye drev m/kjede.

(S)Kjeden er ikke slitt, men når jeg fikk på de nye dekkene og var så fornøyd tenkte jeg å snurre litt på bakhjulet for å se om Magda også var fornøyd, det var hun -helt til kjedet hadde gått en halv runde og stoppet opp. Tok av dekselet foran fremdrevet for å se etter kaup o.l. men her var alt fint. Viser seg at en del av leddene har gåene tetninger og ikke bøyer seg så lett som de skal. Nå hadde jeg allerede bestilt et nytt fremdrev pga. slitasje, men skit la gå. Kjeden kan nok ikke reddes og er det en ting jeg ikke gidder til sommeren er det å stå i fjellene i Slovenia og lete etter en europeisk sherpagutt som kan løpe til nærmeste landsby og kjøpe feil kjede til meg. Det har jeg gjort i Uganda, det var riktignok en Ugandisk guttevalp i regnskogen som løp og kjøpte feil kjede til meg, men men.. Det fremdrevet jeg nå får til overs kostet bare 139 kr på xlmoto, og det blir jo slitt 3 ganger så fort som bakdrevet så det kommer nok til nytte.

Har fått en bang anelse om at fjæren på bakdemperen er utslitt. Finner det litt rart etter bare 25000km, men sykkelen er unektelig blitt litt lavere på hekken etter at jeg overtok. Lurer på om det blir å stramme den opp litt på justeringen, eller om det må til med ny. Ser ut som om det er vanskelig å finne ny fjær og at ny komplett monoshock kanskje blir løsningen, det koster jo litt...
Jaja.. den tid den sorg, nå kommer nok varmehåndtakene i posten i dag så har vi noe å fordrive sorgen med..
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Tobben84 »

Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Har sett på disse ja, problemet er at da "må" jeg jo oppgradere foran også :p Det er ikke så gale med 5 store for wilbers både foran og bak, inkl. frakt -men det er snart jul og jeg har allerede svidd av et par denne måneden :)

Apropos (ikke aprikos selv om det er godt) :
Var nettopp og hentet pakke fra xl, varmegrep og klokke fra oxford, samt et nytt drev og julepresang til søster. Hadde det samme på forrige sykkelen og var veldig fornøyd, dette virker som kvalitetsprodukter med veldig fin og lettanvendelig monteringsanvisning.
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Kan skrive under på at CTEK laderen er vanntett. Har lagt i oversvømmelse i hele natt, helt nedsenket :thumleft . Har hele tiden hatt på en slik vanntett klemme over koblingen mot skjøteledningen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

Er det den røde fenderen som lå på platten din :roll: Hehe...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Er det den røde fenderen som lå på platten din :roll: Hehe...
stemmer det :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

er dette bare en slik som du knepper sammen, eller må du skru den sammen?? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:er dette bare en slik som du knepper sammen, eller må du skru den sammen?? :-k
Bare kneppe sammen, er pakninger i endene rundt kabelen og rundt selve huset ;)
http://www.clasohlson.com/no/Skjøteboks/36-1758
Post Reply