Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

Ble en hel helg på voss for å lufte plankene

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by tshansen »

Meget strøkent Lasse [emoji1319] siste musikk innslaget var til å bli sinnsyk av, men mute funket heldigvis her også [emoji23]

Utrolig behagelig å se når man mikser opp forskjellige posisjoner osv! Flott film [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Meget strøkent Lasse [emoji1319] siste musikk innslaget var til å bli sinnsyk av, men mute funket heldigvis her også [emoji23]

Utrolig behagelig å se når man mikser opp forskjellige posisjoner osv! Flott film [emoji1319]
Takker :)

Jeg tar det med musikken som et kompliment. Har hentet fra youtube databasen, og ville ha en "låt" som fremkalte stress for å forsterke fartsfølelsen i del to av videoen, der går det nemlig rimelig fort uten at jeg fikk en helt rettferdig følelse av det. Samtidig var jeg litt sliten og sur i lårene, hatet rett og slett litt, så for state of mind sin del fungerte den såkalte musikken til det også:P Men er enig i at dette ikke er noe man sitter å lytter til :thumleft

Husker at noen postet en samling av musikk til fri bruk her noen sted, men har ikke klart å søke det opp..
Anyone ?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by tshansen »

Mener på Doktoren hadde noe? Var det en dropbox greie kanskje? :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Ambro »

Alt fra denne kanalen kan fritt brukes: https://www.youtube.com/channel/UCht8qI ... sR1Byln-wA
Så har du også https://incompetech.com/ som jeg har linket til før.

Mye fint både å høre på og til bakgrunnmusikk her. :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Bikeridr »

Denne er også spennende:
https://www.jukedeck.com
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

I´m back... satser på en litt rolig start slik at jeg ikke blir datafange igjen :D
Inntil den siste uken har sykkelen omtrent stått i ro siden sist jeg var her inne på dette fantastiske forumet. Ny jobb, båt og et stadig mer krevende frivillig engasjement i redningsselskapet har satt sine begrensninger. I tillegg har "magda" (sykkelen) vært syk.
Den siste måneden har det derimot blitt en del skruing, så nå er hun god som ny forhåpentligvis.
Gaffelrør, fjærer, foringer og tetninger er skiftet foran, monoshocken bak er også ny -begge ender fra wilbers. Rørene foran var jeg heldig å finne fra en suzuki forhandler i Hellas som trengte 1500 raske kroner. Skal si sykkelen ble annerledes, sluker ujevnheter som bare det og har fått et jevnt og fint dykk på bremsingen. Før var det litt sånn gammal traktor med lite luft i dekkene kanskje :lol:
Ellers er bremseklosser og kjede skiftet. Snell kjede skal jeg aldri ha igjen, det var tungt å holde bra. Ble bare 12000km på det. Har liggende nye stålomspunnede bremseslanger som skal på, og så kommer det en liten wemoto bestilling med nye speil og div.

Kommer en til post snart med litt bilder og snaks. Må bare finne ut av hvordan man gjorde dette med photobucket eller hva det nå het ?
Planlegger aursjøvegen i slutten av måneden, og kanskje en harrytur til polen eller noe, taim vil sjåvv.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

Siste sesong ble det bare noen få kilometer på sykkelen, en kombinasjon av lite motivasjon til å skru på den og litt vel mye motivasjon til å fikse på en gammal seilbåt. Nå er seilbåten klar og sykkelen begynner å nærme seg ønsket tilstand igjen.
Det ble noen tusen for å få den bra igjen, men etter et par tusen km kjenner jeg at det var verdt det.
Image
Her fra Eksingedalen.
Har begynt å bruke sykkelen til og fra jobb. Blir mye motorvei, men tkc70 dekkene virker å holde stand. Som ventet har jeg fått litt støy i fremdekket, og kan se at det begynner å slites noe snodig uten at det virker å ha innvirkning på grepet. Dette stemmer med andres erfaringer.
Image
Stålomspunnede bremseslanger, nye orginalspeil og rustfri skruer på bremsepumpen :thumleft
Image
Image
Sammen med de nye fjærene og friske dempere har Magda endret helt karakter. Plutselig ble det helt naturlig å jage turtall...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by tshansen »

Kjekt å se deg tilbake min gode mann :thumleft Bedre sent enn aldri :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

Da ble det ny eksos (igjen) den orginale var lekk i en kjekk sprekk og ny kostet en hel bøtte med spenn. Valget falt på GPR fra Italia etter å at jeg har hørt flere greie tilbakemeldinger, samt at prisen var ok.
Image
Lyden var også veldig fin. Nå er det ingen tvil om at jeg kjører 1 sylinder lenger, uten at det ble et fælt bråk slik det var med bomkjøpet av en dominator slip on for et par år siden. Kjekt med litt lyd !
I posten har pakninger og nye skurer til forgasserne kommet (har to ja) så nå venter jeg på dysekit fra SigmaJets.
Sykkelen går litt rufsete på tomgang nå, og er litt vanskelig å starte, så jeg tror det er noe rusk der. Bare håper dysene kommer før det går helt på tverke, har ikke lyst å plukke forgasserne to ganger..
Blir spennende å se hvor mye gøy jeg får ut av mer bensin :) Har ikke råd til en ny sykkel som oppfyller like mange krav som den jeg allerede har gjør, så da blir det litt modding -som i seg selv er veldig gøy har jeg funnet ut :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by tshansen »

Jasså, stock exhaust er ikke kult nok lengre :lol: :lol: Ser bra ut det der.... Er det bare jobbing for tiden eller er du ute å får kjørt litt også?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

tshansen wrote:Jasså, stock exhaust er ikke kult nok lengre :lol: :lol: Ser bra ut det der.... Er det bare jobbing for tiden eller er du ute å får kjørt litt også?
Veldig mye jobbing, er i Felleskjøpet nå og denne perioden av året er hektisk har jeg skjønt. I tillegg passet jeg denne uken huset til en kamerat med en liten catch, to siberian husky hvorav en valp... Er helt utkjørt :lol: Men blir da 5 mil for dagen på sykkelen og en tur i nye og ne. Håper på litt lengre tur neste helg.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

Da har dysekittet ankommet også. Får nok ikke tid å plukke gasserne før på Onsdag, gleder meg som en unge!
Image
Har 2 forgassere på 1 sylinder her, 2x32mm. Fikk med 120,125 og 130 hoveddyser.
Litt usikker på hvilken jeg skal prøve først. Har ikke plugg i bunnen av flottørkammeret, så må ut med forgasserne for å skifte igjen hvis det ikke funker. Tenker å legge meg på midten med 125 dysene. Noen lavere, noen høyere?
Har GPR slip on og løftet opp lokket på luftfilterboksen 1 cm, så luft er ikke et problem med det store orginale skumfilteret.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

I dag har jeg renset forgasserne grundig og montert nye dyser fra Sigma JetKits. Det fulgte med en glimrende bruksanvisning, med sprengskisse av akkurat mine forgassere, samt grunninnstillinger og illustrerte forklaringer. I tillegg fulgte det med shims til nål, og borer hvis en må borre ut blindplugg over blandingsskruen. I tillegg et pittelite bor hvis en vil bore opp sleiden for mer respons. Jeg valgte å ikke gjøre dette.
Image
Er heldigvis ikke så vanskelig å få ut forgasserne på Freewind, alle skruene rundt plastikken og tanken er det verste.
"gønnet på" med felgrens og høytrykk rundt forgasserne før demontering slik at rusk ikke skulle finne veien inn i det aller helligste.
Image
Selv om jeg har japanske bits klarte jeg å runde et par av skruene i til toppene på forgasserne. Hadde heldigvis kjøpt nye skruesett på forhånd, så disse var bare å bore hodet av så løsnet de fint med tang.
Image
Ny og gammel dyse ved siden av hverandre 115 og 125. Fulte med 120,125 og 130. Gikk for den i midten. Shimset nålene ett hakk opp.
Sleit noe inn i granskauen med å få løsnet blandingsskruene. Disse har nok ikke vært rørt siden 1999...
Lot de stå med multispray i en time før jeg varmet forsiktig med en lighter, da løsnet de med et klagende skrik. Smurte gjengene forsiktig opp med vaselin før jeg justerte til grunninstilling. Startet på første forsøk, men går litt lavt på tomgang. Mistenker at jeg på skru litt inn igjen på skruene, men det får bli i morgen. Nå har naboene slått tappenstrek.
Rimelig fornøyd med meg selv i dag, gleder meg til å prøve hvordan den går på forskjellige turtall med belastning.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Suzuki Freewind ++

Post by Lasse Liten »

Justerte inn 1/4 omdreining på blandingsskruene, og vipps så har den 1500rpm på tomgang igjen. Nå går sykkelen penere enn den noengang har gjort i mitt eie. Merker at den drar bedre på topp, men det er mellom 2500 og 4000 jeg merker mest forskjell. Før var det litt rykk og rist som seg hør og bør, men nå er det silkemykt og umiddelbar respons om man vrir til. Kanskje den best brukte 500 lappen i år..
Det virker rett og slett som om motoren koser seg. Starter bare en ser på knappen også.
Skulle bare teste litt , men endte opp med nesten to timer på setet :thumleft
Post Reply