Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Da kommer det litt mer gøy i posten hver eneste dag :D

Orginalt suzuki spesialverktøy for å stille ventilene :
Image

Pakninger til ventildekslene :
Image

Og en fin gatekunst vi så når vi gikk på tur til butikken i dag, laget av JOY (brukbart kjent her i Bergensområdet). Piecen er sprayet på baksiden av AS Naboen som driver med utleie av lifter og anleggsutstyr :lol:
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

[youtube][/youtube]

Kom over denne, ganske imponerende mtp. 50 hesters forskjell og knastedekk :p
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by The Road Warrior »

Lasse Liten wrote:[youtube][/youtube]

Kom over denne, ganske imponerende mtp. 50 hesters forskjell og knastedekk :p
Imponerende :-)

Ett spørsmål fra en som ikke vet bedre. Hva er poenget med å hive ut foten i svingen? På tørr asfalt og med godt pådrag, kunne man ikke like gjerne ha lagt seg litt ekstra over?
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Tobben84 »

The Road Warrior wrote:
Lasse Liten wrote:[youtube][/youtube]

Kom over denne, ganske imponerende mtp. 50 hesters forskjell og knastedekk :p
Imponerende :-)

Ett spørsmål fra en som ikke vet bedre. Hva er poenget med å hive ut foten i svingen? På tørr asfalt og med godt pådrag, kunne man ikke like gjerne ha lagt seg litt ekstra over?
Correct me if Im wrong, men det blir vel som en slags indikator for å bedømme avstand og lean-angle på samme måte som å sette ned/ut kneet. Når jeg kjører på bane så vet jeg at når kneet skraper så er det millimeteren før fothvileren tar nedi litt avhengig av sykkel seff. I tillegg så gjør det jo at man kan flytte tyngdepunktet og kroppen inn i svingen på lik linje med å presse ut kropp/hofte/kne for å holde sykkelen mer rett opp, mens kroppen vinkler mer. Det er i alle fall sånn jeg har erfart det, at du møter rimelig fort grensen hvor alt av hardware på sykkelen tar nedi, og da er neste steg å få sykkelen til å være mer oppreist, mens kroppsmassen skaper vektforskyvning inn insvingen....
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Jeg har gjerne foten ute på løst underlag for å kunne ta et støttesteg om bakhjulet skjener ut, men ikke søren om jeg hadde tatt den risken på asfalt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by The Road Warrior »

[/quote]

Correct me if Im wrong, men det blir vel som en slags indikator for å bedømme avstand og lean-angle på samme måte som å sette ned/ut kneet. Når jeg kjører på bane så vet jeg at når kneet skraper så er det millimeteren før fothvileren tar nedi litt avhengig av sykkel seff. I tillegg så gjør det jo at man kan flytte tyngdepunktet og kroppen inn i svingen på lik linje med å presse ut kropp/hofte/kne for å holde sykkelen mer rett opp, mens kroppen vinkler mer. Det er i alle fall sånn jeg har erfart det, at du møter rimelig fort grensen hvor alt av hardware på sykkelen tar nedi, og da er neste steg å få sykkelen til å være mer oppreist, mens kroppsmassen skaper vektforskyvning inn insvingen....[/quote]

:thumleft Takk for innføring. Tror jeg holder beina på fothvilerene. Så får heller farten være litt lavere :-)
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Tobben84 »

The Road Warrior wrote:
Correct me if Im wrong, men det blir vel som en slags indikator for å bedømme avstand og lean-angle på samme måte som å sette ned/ut kneet. Når jeg kjører på bane så vet jeg at når kneet skraper så er det millimeteren før fothvileren tar nedi litt avhengig av sykkel seff. I tillegg så gjør det jo at man kan flytte tyngdepunktet og kroppen inn i svingen på lik linje med å presse ut kropp/hofte/kne for å holde sykkelen mer rett opp, mens kroppen vinkler mer. Det er i alle fall sånn jeg har erfart det, at du møter rimelig fort grensen hvor alt av hardware på sykkelen tar nedi, og da er neste steg å få sykkelen til å være mer oppreist, mens kroppsmassen skaper vektforskyvning inn insvingen....[/quote]

:thumleft Takk for innføring. Tror jeg holder beina på fothvilerene. Så får heller farten være litt lavere :-)[/quote]

Ta det med en klype salt, broscience i beste fall :lol:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Gleder meg til sommeren igjen...

[youtube][/youtube]
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by The Road Warrior »

Lasse Liten wrote:Gleder meg til sommeren igjen...

[youtube][/youtube]

:thumleft
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Sitter å roer nervene med en iskald brooklyn Scorcher IPA, en av mine favoritter.
Image
Har akkruat sittet bakpå min bedre halvdel på sykkel herfra til svigers for å spise svineribbe og bløtekake, derfra til kino i byen og fra kino og hjem.
Totalt ca 70km..
Image
Den siste etappen i sterk kuling, øs pøs regnvær ispedd litt flyvende kvister og et og annet løv som satte seg på visiret.
Og fruen tok det med knusende ro, kjørte som en prest. Hon sitter her ved siden av og surfer, mens jeg sitter her fremdeles skjelven :shock: Jaja, ingenting å utsette på kjøreferdighetene hennes, verre med min evne til å overlate roret til henne...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

Hehehe akkurat den følelsen kjenner jeg igjen. =D> Er ikke helt bekvem med å overlate roret til kjerringa selv. Nå har ikke hun mclappen, men har hatt denne følelsen flere ganger i bil. Klarer bare ikke å slappe av :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Da har jeg endelig fått fingen ut og tatt av hjulene for dekkskift. Har lagt hjul, nye dekk og slanger i bilen. Håper å få tid til å svippe innom dekkforhandler i morgen. Var litt usikker på om jeg kunne balansere sykkelen på midtstøtten og få av begge hjulene, det gikk fint med hjelp av en jekk under bunnplaten frem til jeg fikk satt støttebukk under fremakslingen \:D/
Image

Var rart å se sykkelen uten hjul..
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by tshansen »

Hahaha det der så faktisk helt sykt ut [emoji38] kjører du med slange på din altså? :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Hahaha det der så faktisk helt sykt ut [emoji38] kjører du med slange på din altså? :-k

Note4
Jepp, oldschool her i gården. Litt mer plunder ved bestilling siden disse dekksjappene på nett ikke har noen som helst forståelse for at en motorsykkel har to hjul i forskjellige dimensjoner og kanskje trenger slange i tillegg, men men...
Liker slanger, du justerer lufttrykket under montering, justerer det etter en dags kjøring når slangen har strekt seg litt og så holder lufttrykket seg omtrent permanent, kontrollerer selvsagt innimellom, men justeringer trengs sjelden eller aldri.

Oppdaget en liten slakk i et eller annet ledd rundt bakfjøren nå når bakhjulet var av... får se på det i morgen , nå var det blitt for mørkt og så var middagen akkurat ferdig når jeg oppdaget det... håper det ikke betyr at hele shocken må ut...
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasse mekker og kjører Suzuki XF650 Freewind

Post by Lasse Liten »

Var selvfølgelig et hjullager og en tetning som hadde tatt kveld på bakhjulet, så det blir nok ikke montering før dette er skiftet.
Får se om jeg får tid til å gå innom E.Lund Maskin i dag, tviler litt.
Heidenau dekkene ser ihvertfall gromme ut på felgene om det skulle være en trøst.
Post Reply