Lasses Freewind, Pirelli Scorpion Trail 2

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Lasse Liten »

Da har forgasserne fått seg en god rens og er tilbake på sykkelen.
Fant ikke bekymringsverdig mye skitt, men litt var det.
Blandingsrørene innenfor primærdysene var tette i de små hullene, men tror ikke det kan ha vært nok til at den kubber så lett.
Image
I bunn av skålene var det litt graps, men ingenting på dysene. Flottørene er innenfor spec, nålene ren og fin og membranene tette.
Image
Fungerte gull med lampeolje, tannbørste, qtips og trykkluftsprayboks. Brukte også en liten knappenål for å stikke opp hullene i disse rørene.
Gikk over alle vakuumslanger, disse ser bra ut. Skiftet bensinslange fra tanken til gasserne.
Image
Lot kranen stå på prime når jeg skulle forsøke å starte, startmotoren går, men den starter ikke.
Har gått over alt jeg har rørt flere ganger, og sammenlignet med verkstedsmanual. Alt er der det skal være, men det er altså ikke liv.
Inspiserte pluggene, men da var det blitt litt mørkt og jeg var blitt litt sur og veldig sulten så jeg klasket på dekslene og gikk inn til Amalie sin lasagne :thumleft
I morgen får vi se hva tiden viser, skal skru ut dreneringene i forgasserne for å 100% bekrefte at den får bensin hele veien. Har tenkt å sjekke gnisten på begge pluggene, dernest blir det vel kompresjonstest hvis alt feiler og da må det bli ventiljustering først... hmmm, plutselig ble sesongstarten veldig nærme... :-k
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by ArcticTiger »

Dritt i krana og tanken og? Blåste du ren alle kanalene i gassern og?
Den møkka du hadde i flottørkammeret er typisk for en litt eldre sykkel, og det er nok til å lage trøbbel.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Lasse Liten »

ArcticTiger wrote:Dritt i krana og tanken og? Blåste du ren alle kanalene i gassern og?
Den møkka du hadde i flottørkammeret er typisk for en litt eldre sykkel, og det er nok til å lage trøbbel.
Jepp, gasserne er rene og pene. Har et gjennomsiktig filter like nedenfor tanken, når jeg vrir kranen til PRI, fylles filteret med ren og fin bensin med en gang, og filteret er helt rent. Tror problemet er noe annet en forgasserne.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by inunf »

Det gjennomsiktige filteret er kanskje ikke originalt? Vet ikke helt hvordan det er på din sykkel, men det kan være filter både i bensinkranen og i forgasserene der hvor bensinslangene kobles på. Disse kan gå tett og gi deg problemer uten at det synes på det gjennomsiktige filteret. Det kan også være problem med luftingen i tanken, men da hadde du nok fått start og kjørt et stykke før problemet ble merkbart.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Lasse Liten »

inunf wrote:Det gjennomsiktige filteret er kanskje ikke originalt? Vet ikke helt hvordan det er på din sykkel, men det kan være filter både i bensinkranen og i forgasserene der hvor bensinslangene kobles på. Disse kan gå tett og gi deg problemer uten at det synes på det gjennomsiktige filteret. Det kan også være problem med luftingen i tanken, men da hadde du nok fått start og kjørt et stykke før problemet ble merkbart.
Ja det er filter i tanken også, men bensinen renner fritt ut når jeg åpner kranen til PRI. Det uorginale filteret sitter etter dette.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by inunf »

Men har du et finere filter i forgasserene? Dette kan ofte være vanskelig å finne. I følge delekatalogen skal nr. 3 her være et filter:
Image

Er ikke så lett å se bare ut i fra delekatalogen, vet ikke om dette har med bensintilførselen å gjøre. Men det kan være verdt å sjekke?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Lasse Liten »

inunf wrote:Men har du et finere filter i forgasserene? Dette kan ofte være vanskelig å finne. I følge delekatalogen skal nr. 3 her være et filter:
Image

Er ikke så lett å se bare ut i fra delekatalogen, vet ikke om dette har med bensintilførselen å gjøre. Men det kan være verdt å sjekke?
Filteret i forgasseren er åpent og fint, ingen motstand når jeg blåste inn i inntaket med munnen og det kom ikke noe rusk ut når jeg blåse med trykkluft andre veien. Har ikke tid til å se på dette i dag, men tar fremdeles i mot alle innspill med åpne armer.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Lasse Liten »

Har byttet tennplugger i dag, etter å ha sett på de flere ganger la jeg merke til at det var feil plugger jeg hadde fått av Bergen MC center. Skal ha CR10E normalt eller CR9E hvis du trenger varmere plugg. De som stod på var CR8, de så fine ut, men har svak gnist. Nå har jeg jo kinnet en del de siste dagene uten å kjøre noen plass, så nå står batteriet til lading. Fikk ikke start med nye fine og riktige plugger, men nå gikk starteren litt seint.
Håper det løser seg etterhvert nå, begynner å få bange anelser. Har tenkt å justere ventilene i morgen også, så får vi gå videre med kompresjonstest hvis det ikke sviver snart.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Palma »

gi den en liten dusj med startgass på toppen , da burde den fyre, Hvis ikke så kan det være noe med tenninga di som er fucked up... trur eg.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Lasse Liten »

Da skjer det ting her igjen. Har ikke hatt tid eller anledning til å tenke motorsykkel den siste uken, men nå er vi i gang igjen.
Har fått av forgasserne igjen, skal rense de en gang til, denne gangen med forgasserrens.
La merke til at det var blitt litt gult i bensinfilteret nå når den har stått i ro i en uke, og drenerte litt av i et glass for å se...
Viste seg at det jeg har trodd var ren og fin bensin bare var rent vann med bensinlukt.. Tappet av omtrent en halvliter med vann :shock:
Image
Har også justert ventilene, de var ikke gale. 0,03 for liten klaring på eksossiden og 0,05 for stor på innsug. Byttet også pakninger på ventildekslene.
Når jeg skulle ta av lokket for å dreie motoren ødela jeg umbraco-sporet der. Måtte slå inn et større torx for å få det løst, men fikk det til slutt. Får bestille et nytt et i stål, dette myke alugreiene er ikke noe for anleggsmekanikere..
Når jeg tenker over det er det ikke så rart at den har virket å gå for magert heller, hvis den har fått store andeler vann over lengre tid :) Heller ikke så rart at stempelet ser så rent og pent ut nedi plugghullet :lol:
Kanskje det blir litt mindre popping i eksosen også \:D/
Har uansett bestemt meg for å endre dysing i gasserne, på diverse forum er det gjengs at disse motorene har ganske mye mer å gi, spesielt i respons og mellomregister. Luftinntaket er visst også veldig underdimensjonert når en har friere eksos slik jeg har - og da må man vel til med litt mer bensin og.
Joda, nå har jeg troen igjen. I første omgang få ut vann, vanske tank og tankfilter, samt å rense forgasserne en gang til med skikkelig forgasserguffe. Regner med at den starter etter dette. Så blir det å tune meg frem til mindre smell i potten og litt bedre drag :) Har forresten funnet en nettside som selger ferdige dysesett til gassere spesialplukket til din sykkel og dine mål om det skulle være andre som er interessert. De får masse skryt: 6sigma heter de, google it :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by tshansen »

Hallaien da.... Det var ikke rent småtteri med vann heller det :roll: :roll: Rart sykkelen ikke går så godt med denne blandingen =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by ArcticTiger »

Jøss :shock: en halvliter vann! Hadde ikke holdt med bare litt ondensfjerner da.... Du som kjører i den kjølige/fuktige årstid burde nok ha hatt på litt kondensfjerner hver gang du tanker. Så det ikke samler seg opp så myye kondensvann i tanken.
Kan det være mulig at du har fått dårlig bensin med vann i? Det kan skje hvis bensinstasjonen slurver, og har lite bensin på tankene sine.
(PS: Så mye vann som en halvliter nytter det ikke å ta med kondensfjerner!)
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Lasse Liten »

ArcticTiger wrote:Jøss :shock: en halvliter vann! Hadde ikke holdt med bare litt ondensfjerner da.... Du som kjører i den kjølige/fuktige årstid burde nok ha hatt på litt kondensfjerner hver gang du tanker. Så det ikke samler seg opp så myye kondensvann i tanken.
Kan det være mulig at du har fått dårlig bensin med vann i? Det kan skje hvis bensinstasjonen slurver, og har lite bensin på tankene sine.
(PS: Så mye vann som en halvliter nytter det ikke å ta med kondensfjerner!)
Mistenker at dette kom ved tanking ja. Passer på å drenere en skvett ved hver service, og det har ikke vært noen indikasjoner på dette før nå. Uansett, får følge ned fremover og ha på litt kondensfjerner i ny og ne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by Palma »

Lasse Liten wrote:
ArcticTiger wrote:Jøss :shock: en halvliter vann! Hadde ikke holdt med bare litt ondensfjerner da.... Du som kjører i den kjølige/fuktige årstid burde nok ha hatt på litt kondensfjerner hver gang du tanker. Så det ikke samler seg opp så myye kondensvann i tanken.
Kan det være mulig at du har fått dårlig bensin med vann i? Det kan skje hvis bensinstasjonen slurver, og har lite bensin på tankene sine.
(PS: Så mye vann som en halvliter nytter det ikke å ta med kondensfjerner!)
Mistenker at dette kom ved tanking ja. Passer på å drenere en skvett ved hver service, og det har ikke vært noen indikasjoner på dette før nå. Uansett, får følge ned fremover og ha på litt kondensfjerner i ny og ne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WOW :shock: . Hvis du hadde fått den til å gå på vann hadde du vært god ja...
Men igjen ser man at gangen i feilsøkinga kan føre til mye "unødvendig" jobb. Utrolig viktig å eliminere det som er enklest først. Som i ditt tilfelle Er det bensin(ren) er det luft, er det gnist.. Men sikkert ok å få sjekka endel andre ting for deg og da, og ikke minst nå kjenner du sykkern bedre.
Flott du fant det ut :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Lasses Freewind , går ikke ved belastning... noen som kan hjelpe ?

Post by freddy123 »

Stilig jeg trodde dagens drivstoff skulle være bedre en som så ... Jeg snakket med en som jobber på en bensinstasjon en gang om det det og han sa det var ganske store mengder kondens som skulle til for man ikke fikk start nå iforhold til kvaliteten før.

Jeg tror det må være som AT nevner dårlig kvalitet fra den pumpa du tanket på sist .

Jeg som vinterlagra med halv tank håper da ikke jeg får samme problemet når jeg skal starten første gang etter vinteren ...




Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply