freddy.ein.zwei.drei

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by hakhap »

LordShaft wrote: For noen sesonger siden ble jeg liggende bak en gs på vei hjem fra Norheimsund. Å jeg forstod bare ikke hvordan han på gs'en klarte å kjøre fra meg. Jeg konkluderte meg at jeg var nok en mye dårligere sjåfør. I dag vet jeg bedre.

Note4
JA du var en uforstående og mye dårligere sjåfør :lol: du bare turte ikke inse det :D

Fra spøk til alvor, ja disse traktorene kan gå noe så inn i .... bare se på de GS/SA på Rudskogen de står ikke unna før mye der, men det handler om den som kjører mer enn sykkelen.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Kant1 »

LordShaft wrote:Jeg som kommer fra noe av det råeste i sin klasse s1000rr og går over på en super traktor som imponerer noe helt sinnsykt med sine krefter.
Jeg trodde det meste kom til å føles tamt etter s1000rr, men der tok jeg feil, så skammelig feil.

For noen sesonger siden ble jeg liggende bak en gs på vei hjem fra Norheimsund. Å jeg forstod bare ikke hvordan han på gs'en klarte å kjøre fra meg. Jeg konkluderte meg at jeg var nok en mye dårligere sjåfør. I dag vet jeg bedre.

Note4
Det er mange som kjører MC og tror de har en sprek sykkel og er flinke sjåfører som har fått seg en "nær GS opplevelse" :lol:
Selv har jeg hatt flere, både her hjemme på berget, og ikke minst i Europa i sommer.... Erfarne og kjøreglade GSførere står ikke tilbake for noen langs veien. Merk, jeg skriver "langs veien" og ikke på bane.


En slik adventuresykkel er SÅ anvendelig, og som BusaTrond understreker ganske ofte, du vil oppleve et nytt univers av veier som kan oppdages og utforskes.
Og angående kjøreglede... jeg har fått med meg at en viss LilleLord har fått en kraftig oppdatering på sin definisjon av begrepet "kjøreglede" etter at Traktoren kom i hus \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Bjerknez »

Jeg kjører jo selv en S1000R som jeg vil tro er noe av det råeste man får i nakensykkel segmentet (sammens med noen andre) og jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at en dyktig fører på en såkalt traktor som KTM 1290 SuperAdventure fint holder følge med meg i en dragrace opp til en viss hastighet. Kanskje blir jeg også forbikjørt i starten...?

Det som er litt kjipt med å ha en i utgangspunktet rask sykkel som jeg har er at jeg ikke kan skylde på sykkelen når jeg blir frakjørt. Jeg er 110% sikker på at min sykkel har langt mer krefter enn jeg kan temme fullt ut.

Uten at meningen er å virke frekk, så vil jeg tro Harleyen din er nærmest som en moped og dømme i forhold til de aller fleste fulleffektsykler i 600cc-klassen og oppover.

Du har jo god erfaring med å kjøre sykkel nå, så overgangen til noe heftigere bør kanskje ikke overraske deg like mye som det gjorde på meg, men mer krefter betyr ofte større fart og en annen type sykkel betyr også mulighet for heftigere nedlegg etc. så jeg tror teknikken din må legges om litt ved sykkelbytte. Vertfall om ikke annet i hodet.

Jeg kan også med hånden på hjertet si at hvis jeg skulle kjørt om kapp med meg selv gjennom svingene med en Street Triple R så er jeg ganske overbevist om at BMW'en ikke hadde hatt noe spesielt forsprang. Jeg tror jeg hadde klart og kjørt fortere med en Street Triple R faktisk da den er ekstremt lettkjørt og svingvillig.

Men for all del... på rette strekker så peker jeg jo så klart nese til Street Triplen.

Konklusjonen min er:
Kjøp den sykkelen du liker utseende best på. Kjøp den sykkelen du vil bli sett på. Kjøp den sykkelen som gir deg et "hevet" hode etc. Motoren i en fulleffektsykkel vil nok uansett overraske deg veldig i positiv grad.

Det er NÅ du skal kjenne litt på hvordan du vil satse videre på sykkelfronten. Kanskje blir du bitt av aktiv svingkjøring basillen (hvis det er en basill som heter det...) eller kanskje vil du finne ut at du vil ha noe litt mer touring vennlig. Hvem vet.. kanskje du vil tilbake på Harley igjen?

Jeg har for meg at du liker dagsturer hvor målet er og oppleve ting samt kose deg på veien. Da tenker jeg mer i retning traktor. Eller vertfall en litt mer oppreist sykkel. Jeg begynte med Cruiser og selv om jeg var fornøyd med den så merket jeg fort at jeg ville ha noe som var litt mer svingvillig. Fordelen min var jo at jeg hadde muligheten til å teste forskjellige fulleffekt sykler.

Så rådet mitt er kanskje at du venter til du får tung lappen for så og bruke noen dager på og prøvekjøre etc. Å kjøpe en sykkel uprøvd hadde jeg nok ikke gjort. Men til rundt 30.000,- så kan det kanskje ikke være så farlig... ?

Skrevet i hui og hast dette så ble kanskje mye smør på flesk, men jeg skriver som jeg ofte tenker :lol:
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

da er årets mc sesong over også ... ahhhhh denne sesongen har vært fin og på årets 16k km så har jeg fått opplevd mye :) det har blitt flere lengre turer i år og færre av de korte kveldsturene jeg var blitt litt lei av en del ruter som jeg kjørte mye året før. så årets sesong er det blitt kjørt en del lange dagsturer og en lengre europatur somm ga mersmak ....
sesong-start 2015
Sesongen begynte tidlig og når jeg kikker tilbake så hadde jeg første turen allerede 10 mars :) det var en kjølig start men husker hvor deilig det var og endelig få høre godlåta fra HD`n etter 5mnd dvale , så kjørekåt som den dagen hadde jeg ikke vært siden jeg henta sykkelen fra forhandler :)
men jeg hadde ikke liggi på latsida denne vintern, jeg hadde vært smart og brukt dødtida til nyttige ting som foreksempel finne noen skikkelige låsbare saddlebags som passer bra inn til sykkelen min og planlagt europaturen som jeg og en kompis hadde :)
så jeg hadde mye å glede meg til...
den 12.april så hadde jeg 10 000km jubileum og jeg hadde allerede kjørt 2000km nesten bare i mars mnd det var 2000 iskalde km, noe som minner meg på at ved neste mc jeg skal kjøpe så skal det være varmeholker eller så skal dette monteres asap :)
Image
Image

våren er her
når våren endelig kom eller kom den skikkelig i år ?? så begynte det å nærme seg avreise til europatur og jeg måtte få ut fingern og få bestillt både saddlebags og kiel-billetter :)
jeg hadde jo sett meg ut hvilke bagger jeg ville ha men det var litt styrete siden de ikke sendte til norge så jeg oppretta en post adresse i usa som de sendte de til for så og sende de videre til meg.
jeg var også på biltema og fikk handlet inn et pluggkitt som skulle vise seg at ikke var årets dummeste kjøp... typisk...
det nærmet seg også tiden for skifte av dekk og dette ville jeg ha i orden før jeg skulle nedover på eventyr i det store utland så jeg endte etterhvert opp med et sett med ww-dekk fra cobra som har virket plettfritt annet en at den hvite delen av dekket selvfølgelig er et helvette og holde rent over tid med bremsestøv og all faenskap..
den soloturen som sitter best i minnet var en som jeg kjørte på bursdagen min den 15.mai da kjørte jeg en lengre dagstur i telemark og det var skikkelig knallvær hele dagen :)
her er noen bilder fra bakkene opp flatdal
ImageImageImageImageImageImageImage
og den fellesturen som sitter best i minnet er turen som tommas arrangerte med grilling av pølser oss søsteren hans som trodde det skulle komme en par mc-er , men så endte vi vel opp med og bli en god gjeng husker ikke hvor mange det var men sikkert over 10stk...
når jeg endelig hadde fått saddlebagsa så tok jeg meg en harryhandel og fikk handlet inn litt sprit og diverse øl... det fikk ligge i sideveskene og klinge mens jeg danset meg en tur utom skjærhalden osv
ImageImageImageImageImage
da var nesten alt klart for avreisen nedover til europa og det var disse dekkene da som gjenstod ... jeg hadde avtalt med mr.pitlane om et skifte og jeg stroppet dekkene fast til ryggen ved hjelp av fattern og kjørte avgårde det var deilig og bli ferdig med det siden det bare var 1 uke til europaturen ...
her er et bilde av turklar sykkel
Image
sånn det var sånn ca del 1 av mc sesongen 2015 så kommer del 2 en annen gang :)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Bjerknez wrote:Jeg kjører jo selv en S1000R som jeg vil tro er noe av det råeste man får i nakensykkel segmentet (sammens med noen andre) og jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at en dyktig fører på en såkalt traktor som KTM 1290 SuperAdventure fint holder følge med meg i en dragrace opp til en viss hastighet. Kanskje blir jeg også forbikjørt i starten...?

Det som er litt kjipt med å ha en i utgangspunktet rask sykkel som jeg har er at jeg ikke kan skylde på sykkelen når jeg blir frakjørt. Jeg er 110% sikker på at min sykkel har langt mer krefter enn jeg kan temme fullt ut.

Uten at meningen er å virke frekk, så vil jeg tro Harleyen din er nærmest som en moped og dømme i forhold til de aller fleste fulleffektsykler i 600cc-klassen og oppover.

Du har jo god erfaring med å kjøre sykkel nå, så overgangen til noe heftigere bør kanskje ikke overraske deg like mye som det gjorde på meg, men mer krefter betyr ofte større fart og en annen type sykkel betyr også mulighet for heftigere nedlegg etc. så jeg tror teknikken din må legges om litt ved sykkelbytte. Vertfall om ikke annet i hodet.

Jeg kan også med hånden på hjertet si at hvis jeg skulle kjørt om kapp med meg selv gjennom svingene med en Street Triple R så er jeg ganske overbevist om at BMW'en ikke hadde hatt noe spesielt forsprang. Jeg tror jeg hadde klart og kjørt fortere med en Street Triple R faktisk da den er ekstremt lettkjørt og svingvillig.

Men for all del... på rette strekker så peker jeg jo så klart nese til Street Triplen.

Konklusjonen min er:
Kjøp den sykkelen du liker utseende best på. Kjøp den sykkelen du vil bli sett på. Kjøp den sykkelen som gir deg et "hevet" hode etc. Motoren i en fulleffektsykkel vil nok uansett overraske deg veldig i positiv grad.

Det er NÅ du skal kjenne litt på hvordan du vil satse videre på sykkelfronten. Kanskje blir du bitt av aktiv svingkjøring basillen (hvis det er en basill som heter det...) eller kanskje vil du finne ut at du vil ha noe litt mer touring vennlig. Hvem vet.. kanskje du vil tilbake på Harley igjen?

Jeg har for meg at du liker dagsturer hvor målet er og oppleve ting samt kose deg på veien. Da tenker jeg mer i retning traktor. Eller vertfall en litt mer oppreist sykkel. Jeg begynte med Cruiser og selv om jeg var fornøyd med den så merket jeg fort at jeg ville ha noe som var litt mer svingvillig. Fordelen min var jo at jeg hadde muligheten til å teste forskjellige fulleffekt sykler.

Så rådet mitt er kanskje at du venter til du får tung lappen for så og bruke noen dager på og prøvekjøre etc. Å kjøpe en sykkel uprøvd hadde jeg nok ikke gjort. Men til rundt 30.000,- så kan det kanskje ikke være så farlig... ?

Skrevet i hui og hast dette så ble kanskje mye smør på flesk, men jeg skriver som jeg ofte tenker :lol:

nettop den delen her har du rett i bjerknez

Jeg har for meg at du liker dagsturer hvor målet er og oppleve ting samt kose deg på veien. Da tenker jeg mer i retning traktor. Eller vertfall en litt mer oppreist sykkel. Jeg begynte med Cruiser og selv om jeg var fornøyd med den så merket jeg fort at jeg ville ha noe som var litt mer svingvillig. Fordelen min var jo at jeg hadde muligheten til å teste forskjellige fulleffekt sykler.

det er dette jeg har funnet ut jeg liker vedlig godt hive meg på sete en lørdag foreksempel og bare kjøre mil etter mil på svingete veier og gjerne innover i telemark, helst vestlandet men blir for langt for bare en dagstur så da er telemark en god nr 2 :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Flott lesing...det fikk meg til å tenke på egen sesong. Dette er vel den sesongen jeg har opplevd mest og kjørt mest. Tenker tilbake og ser bilder. Fy faen for et eventyr.
Er ikke feil å si at jeg gleder meg noe jævlig til sesong igjen.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ArcticTiger »

Flott skildring av livet på Mottor-sykkern Freddi! Tydelig at du koser deg :D
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

LordShaft wrote:Flott lesing...det fikk meg til å tenke på egen sesong. Dette er vel den sesongen jeg har opplevd mest og kjørt mest. Tenker tilbake og ser bilder. Fy faen for et eventyr.
Er ikke feil å si at jeg gleder meg noe jævlig til sesong igjen.

Note4
det er viktig det å kunne ha noe å mimre tilbake til nå som den kalde kjipe vintern setter inn for fullt :roll:

ja den turen du og oldboysa hadde dere så spenstig ut den også :D regner med at det ga deg mersmak og at du har noen planer for 2016 sesongen ?

arctictiger: jepp det stemmer på en prikk at jeg koser meg og :D skal ikke så mye til egentlig men det må være 2 hjul fulltank og fint vær så er det meste gjort for at smilet trekkes frem :lol:
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

jadda jadda :lol: jeg kjedet meg så intenst etter at jeg ikke kunne kjøre noe mc mer siden salt....piiiip er ute å ordner med veiene våres nå om dagen :evil:

og hva gjør man da jo man koker litt kaffe setter seg ned forran pcèn og surmuler mens man leser reiseblogger av skikkelig kvalitet inne i høstmørket 8)
og dersom noen andre der ute er på let etter en reise blogg med mc ac skikkelig kaliber ta en titt på denne karen skikkelig fin og jeg har bladd meg igjennom begge for han fullførte nemlig de første 800 dagene og startet en ny blogg med de neste 800 dagene :D

http://advrider.com/index.php?threads/a ... ys.801516/

men man må jo ha seg en pause og hva gjør man da.... :lol: ihvertfall jeg har siklet litt på ny mc-dress den siste tiden og det fordi den dressen jeg har kjørt med er min onkel sin ikke det at han har bruk for den akkurat :lol: men, det har jo jeg hatt da :D , men jeg hadde lyst på ny dress av flere grunner som at denne i utgangspunktet ikke er min og jeg kunne tenkt meg noe som ikke lekker inn som en sil så fort det kommer en skvett bløtt fra himmelen og en annen ting noe med muligheter for litt lufting på de skikkelig varme dagene en real helårsdress av god kvalitet var vel det jeg var ute etter....

jeg fant en dress som jeg likte til 5 laken av merke rev-it men denne solgte de kun i bergen og hadde bare igjen fargene oransje med sort og noe hvitt...
jeg var ikke ute etter grilldress fra 80-90 tallet så denne hoppet jeg over da gitt :lol:

så fortsatte jakten videre jeg kikker på rukka og klim og jeg ser på priser og det er da øynene mine triller rundt som på en spillemaskin inni skallen på meg holy moly macaroni for noen priser skulle nesten tro det var kongen selv som hadde sydd den for hånd eller noe :roll:

men jeg sendte allikevel en mail til gutta på lillehammer som selger dressen for og høre om de kunne gi meg en god høstpris og jeg fikk et tilbud det gjorde jeg... men syntes fortsatt det var for dyrt over 15 laken for en mc dress er litt too much for min del...

så tenkte jeg fankern heller får ta en titt på finn.no just for fun for og se om det ligger noe ok ute blant alle de gamle 90 talls stil grilldress style oldschool grandpa dressene som ingen kunne tenkt seg :lol: og jaggu hadde jeg flaks gullhår i ræva :-k det var en som solgte en klim badlands dress kun et steinkast unna husveggen min og han som eide den var samme vekt og høyde som meg også \:D/

jeg er kjappt ute og finner frem røret eller mobilen dahhh lissom :D og plinger på for å høre om det er mulighet for å få tatt en titt avtaler møte og en eventuel pris og dagen etterpå sitter jeg og gliser godtroende om at jeg har gjort et godt kjøp :-k så her tror jeg at jeg var heldig og at tilfeldighetene ville at jeg skulle ha denne dressen for den passet perfekt og var som sagt kun et steinkast unna husveggen min \:D/

så jahhh da er ihverfall ny dress i boks hva faen skal jeg se etter i vinter nåda ????

her er noen bilder måtte jo prøves en gang til så fort jeg kom meg hjem :lol:

Image
Image
Image
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ArcticTiger »

Grrattlere med ny dress! Det gikk jo på ein-swai-drai det :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Kant1 »

Det var en meeeeget oppegående dress.... den blir perfekt på Exploreren til neste sessong ass :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Tommas »

Du får kjøpe en S1000RR og kjøre med Klim dress, så blir du en kosmisk motpol til Lorden som kjører traktor i skinndress ;-)

Gratulerer forresten med kjøpet, flaks å finne en passe i nabolaget :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Se her ja, grattis med ny dress :thumleft Ingen hemmelighet at jeg går å sikler på en slik selv. Men det er som du skriver, det koster godt med riksdaler :-#


@Tommas hahaha, du er ikke klar over hvor mye blikk, å kommentarer jeg har fått på akkurat det der. Lurer på om folket hadde reagert like mye på en som kjørte med tekstildress på en R sykkel :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Snikkeren »

Grattis med ny dress. Nå tenker jeg du slipper å drasse med regndress fremover. :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

takker for gratulasjonene :D

tjaaa... hva sykkeltype det blir er enda uvisst, men for min del så er det tekstildress som er tingen så jeg har mulighet til å holde meg varm på kjølige vårdager og høstdager , jeg er en iskald type.... (tog du an ?) så jeg må ha noe som jeg kan spe på med litt klær på innsiden på de kjølige dagene :D
men skinn er tøft det også da :)

ja kanten du tenker i samme baner som meg en tiger passer fint inn med klim dressen :lol: men om det skulle bli en slik engelsk tiger det får en evnt prøvekjøring vise :D

denne typen dress assosieres vel best med noe sparker grus som foreksempel her Image

lordy: ja klim er dyrt, men du har jo rev-it like ved også som er litt billigere jeg hadde reist og prøvd litt og holdt litt øye med både ebay og finn.no dersom du er ute etter noe slikt da :D og jeg vet at du får ned prisen noen "høvdinga" oss de som selger ut oss lillyhammer :D

tommas: ja en s1000rr blir det nok ikke men en s1000r er jo småsexy da 8)
Post Reply