freddy.ein.zwei.drei

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Tommas »

Ser ut som vinterlagring i løpet av uken her også :thumleft

Du må oppdatere "Mcdelen" av infoen din, mangler en KTM der 8)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Jau, jau til torsdagen så henter jeg Teslaen, har gledet meg til dette øyeblikket siden starten av september [emoji41]

Jeg skjønner det fortsatt helt ikke at jeg har kjøpt den [emoji44]har ikke gått helt opp for meg enda, blir vel noe annet når jeg cruiser rundt med autopilot og alle finesser en opelen fra 2001 [emoji848]

Men hjerte mitt er fortsatt begravd oss kjøretøy som går på bensin og durer høyt, men der er ikke miljøfantastene enig og heller ikke bomprisene [emoji857]

Jaja sitter bare å teller timer nå til overlevering [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Toven »

Lagt inn bestilling på en splitter ny Tesla sjæl, er så godt betalt å være student atte!

Image


Nei blir bra med miksmasteren du får deg! Hadde ikke vært feil å ha en slik en :smt080
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Hehe kult toven [emoji106] den hadde passet deg bra [emoji1]

Det jeg gleder meg mest til er autopilot funksjonen i køen inn og ut fra jobben, samt kollektivfeltet til jobben [emoji1316]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bjerknez

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Bjerknez »

freddy123 wrote:Jau, jau til torsdagen så henter jeg Teslaen, har gledet meg til dette øyeblikket siden starten av september [emoji41]

Jeg skjønner det fortsatt helt ikke at jeg har kjøpt den [emoji44]har ikke gått helt opp for meg enda, blir vel noe annet når jeg cruiser rundt med autopilot og alle finesser en opelen fra 2001 [emoji848]

Men hjerte mitt er fortsatt begravd oss kjøretøy som går på bensin og durer høyt, men der er ikke miljøfantastene enig og heller ikke bomprisene [emoji857]

Jaja sitter bare å teller timer nå til overlevering [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå har ikke jeg noe Tesla, men jeg har nå testet en del el-biler av billigere variant og konklusjonen min må bli at jeg synes el-biler virker mer moderne. Det føles gammeldags å sette seg inn i en dieselpurke som bråker, lukter eksos og som stadig må ha oljeskift etc. Med Teslaen så bør man jo ikke ha rekkeviddeangst heller og den går jo like bra som en helt ok sportsbil også.

Madammen har kjørt vår nye E-Golf nå i ca. 2 mnd. og hun er strålende fornøyd. Til hennes bruk så lader hun den opp over natten hver 4-5 dag og i praksis så er kjørelengden vinterstid med minusgrader ca. 15 mil på en fullading. Det lengste hun har kjørt så langt på en lading er 24 mil, men det var før det ble kaldt. Å det er uten å tenke så mye på å kjøre økonomisk.

Jeg kan ikke forestille meg at det kommer til å bli noe annet enn el-bil fremover til vårt bruk. Utviklingen skjer kjapt nå og innen 2-3 år så tror jeg rekkeviddeangsten begynner og dale av for oss som ikke blar opp nærmere enn mill for en bil også.

Hadde jeg kjørt mye bil så hadde jeg nok vurdert en Tesla selv, men når jeg kan gå 5mnd. uten førerkort og ikke føle noe behov for bil til daglig så blir det litt overkill med en Tesla for min del.

En E-golf på deling og en S1000R i garasjen er helt innafor for min del :thumleft

Uansett... gratulerer med ny bil. Jeg tror du vil bli positivt overrasket over hvor moderne, stillegående og avslappende en el-bil er. Dessuten så drar du nok fletta av de fleste eldre slitne amerkikanske doninger med denne, og det uten å gi fra seg en eneste lyd. 8)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Palma »

Når man argumenterer for el-bil er det at den er stille et veldig godt argument. Når man kjøper bråkepotte på sykker'n er det at det bråker et godt argument [emoji848]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by JK95 »

Palma wrote:Når man argumenterer for el-bil er det at den er stille et veldig godt argument. Når man kjøper bråkepotte på sykker'n er det at det bråker et godt argument [emoji848]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Tenkte det samme, jeg liker nå at bilene lager golyd også jeg da :roll:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Tommas »

Ser man på rene driftskostnader så viser ferske tall fra usa at elbiler foreløpig ligger ca 35-40% under tradisjonelle biler i tilsvarende års og prisklasse. Rett og slett pga færre slitedeler som kan feile i drivlinje, samt bruk av egen motor til bremsing (her snakker vi snitt, det vil alltid finnes dårlige eksemplarer).

Kombinert med en foreløpig billigere "tanking" så vil folk merke ganske stor forskjell på utgifter elbil vs fossilkjerre. Over et langt liv som bileier vil dette utgjøre ganske solid summer. I tillegg kommer jo særnorske fordeler som foreløpig slår bra ut på toppen (bomring, parkering etc).

Restverdi er fortsatt en joker, men det ser ut som elbiler i USA er i ferd med å nærme seg omtrent samme verditap i prosent som andre biler.

Etter hvert som rekkevidden øker og ladetid går ned, så tror jeg rett og slett de blir et bedre alternativ for de aller fleste enn bensin/diesel variantene.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Tommas wrote:Ser man på rene driftskostnader så viser ferske tall fra usa at elbiler foreløpig ligger ca 35-40% under tradisjonelle biler i tilsvarende års og prisklasse. Rett og slett pga færre slitedeler som kan feile i drivlinje, samt bruk av egen motor til bremsing (her snakker vi snitt, det vil alltid finnes dårlige eksemplarer).

Kombinert med en foreløpig billigere "tanking" så vil folk merke ganske stor forskjell på utgifter elbil vs fossilkjerre. Over et langt liv som bileier vil dette utgjøre ganske solid summer. I tillegg kommer jo særnorske fordeler som foreløpig slår bra ut på toppen (bomring, parkering etc).

Restverdi er fortsatt en joker, men det ser ut som elbiler i USA er i ferd med å nærme seg omtrent samme verditap i prosent som andre biler.

Etter hvert som rekkevidden øker og ladetid går ned, så tror jeg rett og slett de blir et bedre alternativ for de aller fleste enn bensin/diesel variantene.
Og dette er hovedgrunnen til at jeg og alle andre velger el-bilen fremfor bensin bil [emoji1][emoji106]

Jeg skulle gjerne spyttet ut 300/400k kr for en Porsche 911 eller liknende, men når jeg må ut med 70kr i bommen bare for å komme meg inn til jobben så ja [emoji849][emoji857] så får man tesla som gjør 0-100km/t raskere en mange mc-er på markedet og utklasserer en del av de heftigste sportsbilene på fossilt drivstoff som gjerne koster det dobbelte og mer[emoji1]

Som sagt skulle heller hatt bensin bil med bråkepotte jeg, men det blir for dyrt og dumt sammelignet med hva el-bilene tilbyr nå [emoji106]

Jeg bruker ca 3500kr på bensin, bom, vedlikehold av min nåværende 2001mod astra 1.6 bensin, min nyinnkjøpte tesla koster meg 4400kr i mnd på lånet og lading gjør jeg gratis på jobben og hurtigladere og ingen bompenger [emoji41] for meg ble det er såre enkelt valg ihvertfall sånn det er blitt rundt Oslo-gryta nå med miljøfantaster og bompriser [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ashland »

Grattis på förskott med fet bil!
Tviler ikke på du lett drar fra det meste på veien, bakdelen er lappen kan henge i en tynn tråd :roll:

De testet forøvrig el-tralle vs hybrid vs bensin på The Grand Tour sist uke =D>

[youtube][/youtube]

Når enn ser hvilke kostnader som løper på med bil i større byer, er det noen ganger meget forståelig folk velger el tralle. For oss andre her ute i provinsen. Uten hinsides dyr parkering, bom utgifter og med gamle biler som servicen utføres selv, blir mange av fordelene borte
Selv synes jeg nye biler mister mye av sjelen, når motoren låter som en sy maskin, avgassene ikke lenger har ett hint av bensin eller kan høre hva type bil motorlyden kommer fra
Nei, er det 4 hjul skal det være gammelt og gjerne svensk 8)
fun is not a straight line
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by JK95 »

Takk Ashland, godt å høre at det finnes folk sørpå som er enige med meg :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Trondgv »

JK95 wrote:Takk Ashland, godt å høre at det finnes folk sørpå som er enige med meg :lol:
Det er nok mange som er enige med deg på østlandet også, bare å skru på TVen og se på Wunderland. :lol:

Grattis med ny bil Freddy, går utifra at jeg får en videosnap som vanlig når bilen kommer. :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by mekkern »

Gratulerer med "dildofuelbil" :thumleft
Håper du får mye glede av den.

Tommas:
en vesentlig forskjell fra mange land(også delvis usa utstrekning av elbiler) er den flotte vinteren vår med salting som pokker...
dette er noe som gjør at enkelte komponenter på el-biler får større utskiftningsfrekvens enn andre land-eksempelvis bremser(grunnet regenerering) og ikke er de fritatt for rust og korrosjon heller ser jeg...

Artig med aks på elbil \:D/
men de er ikke like artige på svingete veier med den tunge batteripakka.
På bane presterer de brukbart ,men dette er et resultat av effekten og ikke kjøreegenskapene/bremser.
og når det gjelder miljøaspektet med en 2,7 tonn tung bil for en person så lurer jeg litt på det...

men jeg liker at det durer jeg da... :lol:

min neste bil blir nok en "app" på tlf- for å bare sitte i en bil uten å kunne ha kontroll? NIX -den gidder jeg ikke å eie.

http://bil24.no/vanlige-svenske-familie ... nde-biler/
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Tommas »

Ja, vi her oppe i fjellheimen sliter litt med ymse.

Men på sikt så tror jeg "barnesykdommene" nok blir tatt tak i.

Jeg tror også en selvkjørende ubermobil med app kommer til å løse rene transportbehov. Hyggekjøring tror jeg det blir mulig å foreta seg i enda noen tiår, får vi håpe 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by mekkern »

Tommas wrote: Hyggekjøring tror jeg det blir mulig å foreta seg i enda noen tiår, får vi håpe 8)
Uansett så skal en av "gammelknallertene" få seg en tur i alpene til sommeren... :thumleft
Post Reply