freddy.ein.zwei.drei

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Northman »

freddy123 wrote:vinter`n er en litt trist tid for nybakte bikere og uheldigvis så klarer jeg ikke legge mc-interessen helt død og bare vente til våren før jeg henter den frem igjen...

så da blir det noen ganger inn og ut av finn.no osv ...

jeg har fått litt sansen for denne sykkelen her , men jeg stusser over en hel del ting...
den er jo tuklet litt mere med en det jeg har sansen for speedohealer er montert bakenden er hevet 3 cm og hva er dette godt for ? da vil man vel få en enda litt lengre fremoverlent sittestilling da ? og det er isåfall ikke noe jeg ønsker jeg ønsker det motsatte mer oppreist sittestilling mere liknende den som er på en streetfighter.

skal man på tur så nytter det ikke å ligge over tanken, da kommer man ikke langt på tur før nakken sier [-X [-( :-#
å derfor er jeg nødt til å sitte mere oppreist og dette kan man ordne med et bariser sett, eneste da er at ser ut som man på ha lengre bremseslanger, men de følger somregel med i kittene...

det jeg liker best med denne sykkelen re utseende og den fine blåfargen og v-twin motor med skikkelig bølle lyd 8)

dette er bare en impulstanke og jeg tror nok ikke det blir en sånn på meg... mest med tanke på å kjøre lengre dagsturer uten og ha smerter her og der etterpå... da er isåfall løsningen handelbar riser kit, men det koster penger det også som alt annet pluss at man må begynne og skru litt..

et annet minus med disse er at de har hatt en del motortrøbbel med clutchen er det vel og stator elns som løsner ... det er jo ikke helt heldig og vite dette heller kjipt om noe skulle gå føyken langt ute i gokk... men man er jo aldri sikker på sånne ting og får jo aldri helgardert seg mot problemer...

jeg har linket til sykkelen før også, men jeg tror jeg bare skal legge denne impulstanken død og vente litt..

her er annonsen http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... 0s&ref=fas
Speedohealer er vel fordi den ikke er original drevet, blir nok litt kvikkere, men dårligere toppfart.
Samme med å heve rumpa på den, blir litt kvikkere å svinge den rundt :thumleft

Denne virker i grunn flott, nydelig farge og pottene er stilige. Lyden er vanvittig god generelt, uten å ha hørt akkurat denne :D
Tror ikke du bør være bekymret for at det blir for mye liggestilling pga 3cm opp bak, dette er nok fortsatt en MC som man kan kjøre langt og ha det veldig godt på :thumleft
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Elolz »

Hvis sykkelen er drevet om, så endrer det ofte avstanden mellom fremdrev og bakdrev. Det spørs litt om en har brukt samme kjedelengde eller om det er lagt inn 2 links ekstra. Siden en må legge inn minimum 2 links, så blir det litt slingringsmonn. Den endrede avstanden kan endre på styregeometrien ved at hekken blir senket. Derfor kan det være nødvendig å heve den bak etter omdreving. SV1000 er ganske lav i hekken i utgangspunktet, og mange hever den selv uten omdreving.

Når det gjelder SpeedoHealer, så er speedoen på SV1000s kjent for å vise en del for mye. Etter omdreving blir det enda verre. Feilvisningen blir også verre når farten øker. I tillegg vil kilometertelleren legge på seg unødvendig lang kjørelengde. Derfor er det som oftest et must med SpeedoHealer etter omdreving, ellers får man plutselig en sykkel med gjerne 20% feilvisning og 20% lengre kmstand enn den egentlig har.

Var ganske bestemt på en SV1000S selv, reiste til Tyskland hovedsakelig for å kikke på et par, men når jeg først fikk sitte på en, så ble det litt feil sittestilling. Den ble for lav bak for beina, knevinkelen ble ikke god. Bensintanken var også ganske bred syns jeg. Så ville absolutt prøvd den først for å se om den er noe for deg. Vet mange setter på styrehevere på disse for en mer oppreist sittestilling.

Når det gjelder feil, så har de et par kjente problemer. Som du sier er det ganske vanlig at magnetene inni med stator løsner, og kan da ødelegge stator, dette ville jeg forsterket med en gang for å være litt føre var. Ellers er det en svakhet i klutsjkurven som begynner å vibrere, og dette blir verre desto lengre sykkelen er kjørt. Virker som eneste løsning her er å sende den til en fyr i UK som forsterker den. Ellers er det en grønn kontakt som er veldig spinkel og kan smelte av varmen, og dermed føre til at en ikke får start, de fleste fjerner den og lodder ledningene direkte. Gorbys på mcsiden var borti alt dette men sin SV1000S.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

ja jeg kommer helt klart til å prøvesitte om ikke annet før jeg hadde bestemt meg for noe som helst. men, de problemene med motoren er ikke noe som jeg bekymerer meg så mye for egentlig. litt skruing er jeg kapabel til å gjøre selv ...og da koster det ikke stort og få fikset litt på det heller.

det jeg er mest bekymret for er sittestilling og bagasjemulighetene, men alt lar seg løse enten med makt og vaselin eller med penger.

jeg prøvde jo en rsv1999 mod 1000cc rett før sesongslutt i år og fikk liksom ikke helt den "må ha" følelsen da, og det var det sittestillingen som sto en del for.

så derfor tror jeg at jeg skal avvente litt..

måten jeg finner sykkler jeg liker på går sånn her

1: ser den kul ut ? liker jeg utseende ? man skal kunne pirre kjørelysten bare med å kunne se på sykkelen.
og der sliter jeg når vi kommer til gubberacern/prestetraktorn ktm1290SA som så mange her inne skryter mye av.

så visst den passerer denne testen så går man videre til neste

2: idet jeg vrir om tenningen og hører alle releer begynne og jobbe så skal det tenne en indre lyst til å få startet beistet :twisted: og hørt på motorns vakre melodier.

3: hvor praktisk er sykkeln ? kjøre egenskper ? passer den til mitt bruk ?

og det er vel sånn baic hvordan jeg ser etter og bestemmer hvilken mc jeg liker og ikke liker.

sv1000s gjør det bra på de punkt 1 og 2 , men ikke like bra på punkt 3 så får jeg heller vente litt...

hadde jeg driti penger så hadde dette vært et lett valg men :lol:
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

freddy.ein.zwei.drei

Post by Snikkeren »

Har du sett SA'en live, eller har du bare sett den på bilder? Jeg synes den så mye bedre ut live enn på bilder før jeg kjøpte den. Men no synes jeg den ser bra ut på bilder også.
Og tro meg, hvis du først prøver en, og sittestillingen passer deg, er det no turning back. Bare spør Busa Trond. [emoji12]
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

har sett den live og på bilder... flere av de nedover i alpene i sommer og på mc-messa i mars var vel første møte med den ...

og den har et design som jeg ikke takler, noe mere i dybden enn det skal jeg ikke gå, vil ikke ha en haug med sinte 1290SA eiere på døra en mørk vinternatt :lol:

og når den ikke løper seg gjennom første punktet på lista at jeg må like utseende så hjelper det ikke hvor bra den måtte gå... jeg må ha en sykkel jeg liker utseende på også visst ikke blir det helt feil :D

men det er klart det er jo smak og behag, men i den klassen der så må jeg si at ducati og triumph leverer noe som er mye enklere og hvile øynene på en det BMW og KTM har prestert :D , men igjen smak og behag det der da :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Spiritofwinter »

KTM har da andre MC'er en SA, men ettersom det er SA som er flest av her så blir den først nevnt. Selv har jeg 1190R, og er overbevist om at jeg valgte riktig, både med tanke på utseende og kjøreegenskaper.

Det var vel allerede første gang min 1190R og snikkeren sin SA stod ved siden av hverandre at jeg mente han burde lakkere veltebøylen orange for at det skulle bli riktig :-P

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Bjerknez

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Bjerknez »

Jeg tror at en sykkel som 1290 Super Advenrure etc. Er en sykkel som stort sett eldre eller mer erfarne mennesker kjøper. Nå er jo ikke freddy123 så gammel blitt ennå, og da skjønner jeg godt at litt "røffere" sykler er mer tiltalende. Men etter noen tusen kilometer på salen så tror jeg det kommer til å vokse frem en interesse også for disse syklene.

Personlig har jeg sansen for 1290 Super Adventure med tanke på det praktiske, men jeg også er nok fortsatt der hvor jeg mener det blir litt "gubbete". Men jeg er også overbevist om at dette er en kanonflott sykkel i sitt segment. :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by hakhap »

Nei du Freddy se mer på det du liker så blir det best sånn :) å la de "bedre" vitende kjøre på sitt. Synes du har vist på tøffe sykler du vurdert så langt.

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

hakhap wrote:Nei du Freddy se mer på det du liker så blir det best sånn :) å la de "bedre" vitende kjøre på sitt. Synes du har vist på tøffe sykler du vurdert så langt.
Det er en grunn til at noen er bedre vitere.... :roll: De har gjort seg erfaringer en er nødt å gjøre seg selv. Noen ting nytter det ikke å "høre" på alle andre. Du må rett og slett prøve og feile litt.

Å du er dønn ærlig i det du definerer som argumenter for kjøp av sykkel. Vi har alle vært der. Jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i det du skriver. Min sykkelinteresse har over mange år blitt større og større. Det er min aller største lidenskap. Hadde du sagt til meg for 3 år siden at jeg skulle bli å trø rundt på en traktor hadde jeg bedt deg om å ta pillene dine :roll:
Men så opplever en ting, en blir eldre, en får større/mindre behov og skifter litt retning som gjør at en velger som en gjør. Å for min del, måtte noe vike for å gi plass til annen glede. Er dette feil? Nei på ingen som helst måte... Samme som det ikke finnes feil at du velger som du gjør :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by hakhap »

Hva synes du om denne

Har bagasje løsning, oppreist sitte stilling, sikkert enkel å mekke selv og garantert billig forsikring. :-k
Last edited by hakhap on 10 Jan 2016 19:28, edited 2 times in total.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Du mp fjerne url hakhap så jeg kommer inn, sitter på padden så blir tungvindt ellers...

Jeg skal være litt enig med deg lordshaft og litt uenig , det er tydelig at "du" har funnet det som passer deg best... Mens en annen så er det noe helt annet som gjelder og det kan diskuteres i det uendelige hva som er best og ikke, men det viktige er jo at en selv er fornøyd , og jeg liker alt det er derfor jeg sliter litt , jeg liker adv men ikke alle jeg liker streetfightere men ikke alle osv... Men alle er gode på forskjellige måter :)

Så jeg er enig med deg der lordshaft og du skriver det jo selv også st behovet ditt har endret seg litt med tiden :)

Noen mener jo at HD er helt pyton , mens jeg har kost meg som bare det i 24 000km med mange fine turer alene og med andre alt fra rr til adv og streetfightere og det har gått kjempefint selv om noen hevder jeg kjører trillebår med styre osv :) .....
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Jeg forstår ikke hva du er uenig med meg på :-s

Men ja :lol: Som jeg alltid har sagt, din neste sykkel er din beste. Akkurat nå, er ADV sykkel helt topp, men det er ikke nødvendigvis slik om et par år. Da vil jeg muligen skifte om behovet har endret seg. Men dette er erfaringer bare du kan gjøre deg. Uansett hvor varmt den ene eller andre anbefaler sitt merke eller sykkeltype :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Toven »

Nei freddy, kan ikke velge fornufting sykkel enda. Det er du for ung til [-( :lol:

Hvordan ser budsjettet ut for nytenkt sykkel? z800 er imo lekker =D>
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Det var på ingen måte ment å fortelle deg hva du skulle velge :thumleft Den jobben kan noen andre få ta på seg :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by hakhap »

LordShaft wrote:Det var på ingen måte ment å fortelle deg hva du skulle velge :thumleft Den jobben kan noen andre få ta på seg :lol: :lol:
Nei du forteller bare at Traktor er veien å gå :lol: :lol: :lol: :lol:
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply