freddy.ein.zwei.drei

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Jo takk, sokkene er ifra jula også så billige og gode [emoji38]

Ja finishen og designet var ikke så ille på potta, klarlakken på carbonen så noe tynn ut og lakkfinishen på den var ikke helt strøken, ellers ikke noe å utsette

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Da var dritet montert på og en testur i garasjen utført [emoji106]

Syntes det ble pent, Kina hendlene er litt slarkete, men får justert de så de kommer nærmere noe jeg syntes er digg, har en tendens til å bli litt stiv i clutchånda på lengre turer



ImageImageImageImage

Merket forøvrig at bakdekket har lekket mye luft over vinteren, kan det være ventilen som har tatt kvelden tro?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by knutk »

freddy123 wrote: …..
Merket forøvrig at bakdekket har lekket mye luft over vinteren, kan det være ventilen som har tatt kvelden tro?
For å sjekke om ventilen lekker finnes der to alternative metoder:

#1, den moderne metoden for yngre generasjoner:
-- Omring sykkel med oransje markeringsbånd.
-- Bland VentilSjekkFludium med vann i forhold 1:100
-- Ikle latex-hansker, hjelm, vernebriller, hørselvern, vernesko og sist menn ikke minst, gul vest.
-- Bruk en EU-godkjent pipette, dra opp et par dråper av utblandet VentilSjekFludium og dekk hullet til vintelen (husk å fjerne ventilhetten)
-- Bobling av Fludium på tuppen av ventilstammen indikerer lekkasje. Ved lekkasje bestiller man time hos dekkspesialist, som bytter ventilen.

#2, metoden for dinosaurer født og oppvokst før HMS ble et begrep:
-- Skru av ventilhetten.
-- Spytt på fingeren og smør på tuppen av ventilstammen.
-- Ved bobling, bytt ventil.
-- Ta en liten skarp en for å få bort drittsmaken fra fingeren, som ikke var helt ren :redface
-- Ta enda en skarp en, for kvalitets-sikring
-- Par tall er noe dritt. Ta enda en skarp en for å få oddetall.
-- Nå smaker det godt med en kald en fra kjøleskapet.... \:D/
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Borg »

knutk wrote:
freddy123 wrote: …..
Merket forøvrig at bakdekket har lekket mye luft over vinteren, kan det være ventilen som har tatt kvelden tro?
For å sjekke om ventilen lekker finnes der to alternative metoder:

#1, den moderne metoden for yngre generasjoner:
-- Omring sykkel med oransje markeringsbånd.
-- Bland VentilSjekkFludium med vann i forhold 1:100
-- Ikle latex-hansker, hjelm, vernebriller, hørselvern, vernesko og sist menn ikke minst, gul vest.
-- Bruk en EU-godkjent pipette, dra opp et par dråper av utblandet VentilSjekFludium og dekk hullet til vintelen (husk å fjerne ventilhetten)
-- Bobling av Fludium på tuppen av ventilstammen indikerer lekkasje. Ved lekkasje bestiller man time hos dekkspesialist, som bytter ventilen.

#2, metoden for dinosaurer født og oppvokst før HMS ble et begrep:
-- Skru av ventilhetten.
-- Spytt på fingeren og smør på tuppen av ventilstammen.
-- Ved bobling, bytt ventil.
-- Ta en liten skarp en for å få bort drittsmaken fra fingeren, som ikke var helt ren :redface
-- Ta enda en skarp en, for kvalitets-sikring
-- Par tall er noe dritt. Ta enda en skarp en for å få oddetall.
-- Nå smaker det godt med en kald en fra kjøleskapet.... \:D/
Om du allerede har brukt metode #2 i kveld og var veldig skitten på fingra :lol:

Forøverig pen potte til sykkelen freddy :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Dæven, jeg likte den potta godt :-)

At dekkene lekker litt om vinteren er ikke unormalt.... ikke nødvendigvis ventilen som lekker... fyll opp, å gjør som knutk sier :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Tommas »

tshansen wrote:Dæven, jeg likte den potta godt :-)

At dekkene lekker litt om vinteren er ikke unormalt.... ikke nødvendigvis ventilen som lekker... fyll opp, å gjør som knutk sier :lol: :lol:
Du må jo uansett fylle på sommerluft, så like greit å ta alt med en gang :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Hehe Knutk får ta metode 1 jeg da[emoji38]

Men merket det ifjor høst akkurat som at dekket ikke klarer å holde på lufta mistet 0.3 bar på bare noen uker, har ikke sett noen skrue så da er det vel ventilen.

Jeg skal ta en sjekk ikveld [emoji106]

Jeg har uansett nytt bakdekk som skal på før sesongstart så får be de fylle på ordentlig med sommerluft så dette ikke skjer[emoji38](og bytte ventilen)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by knutk »

freddy123 wrote:Hehe Knutk får ta metode 1 jeg da[emoji38]

Men merket det ifjor høst akkurat som at dekket ikke klarer å holde på lufta mistet 0.3 bar på bare noen uker, har ikke sett noen skrue så da er det vel ventilen.

Jeg skal ta en sjekk ikveld [emoji106]

Jeg har uansett nytt bakdekk som skal på før sesongstart så får be de fylle på ordentlig med sommerluft så dette ikke skjer[emoji38](og bytte ventilen)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
0.3 bar på noen uker er ikke nødvendigvis alarmerende. ALLE dekk taper litt luft jemnt. I tillegg må man huske på at trykket varierer med temperatur. Om man måler en varm dag rett etter en kjøretur vil trykket være en god del høyere enn om man måler en kjølig morgen etter at sykkelen har stått parkert i flere timer.
Nå vet jeg ikke om trykkavlesingen på KTM er temperatur-kompensert, men man får jo varsel om trykket nærmer seg et problem.
Men som TS Hansen sier, fyll på luft, og deretter sjekker du igjen om en uke. Det skader selvsagt ikke å bytte ventil, men om ventilhetten har sittet på som den skal bidrar jo den og til å tette.

Når du skifter til nytt dekk kan du jo minne dem på å skifte ventilen samtidig....
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ojda »

Om det i det heletatt er ett problem, start med å kjøp eller lån deg en ventilskrutrekker å tight til ventilen (innmaten).
Eventuellt skift ut hele innmaten :thumleft (Core som de kaller det).
Sørg da for å være i nærheten av mulighet til å fylle på ny (Sommerluft). 8)

Image

Om du vil bytte hele ventilen med "body", bør du først forhøre deg om den er intigrert med TPMS-enheten. (Det blir fort noen tusenlapper) [-X

Som andre sier har utetemperaturen ganske mye å si for trykket i kalde dekk ;-) Og bruks-varming likeså ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Det kan være flere ting som du ser det er blitt nevnt over, men noen dekk vil bare ikke holde på luft.... Spørs om det er noe med kanten som ligger inn til felgen? Ikke vet jeg.
Siste tkc80 jeg hadde på fremme på gsa'en lekte jevnt.... måtte passe på å fylle hver 14 dag for å ikke komme under 2 bar. Når jeg solgte sykkelen nå, var det nede i 0.8 bar, da hadde det stått noen måneder uten å blitt rørt. Ikke er var det noe gale med vantilen :-P

Fyll på, kjør driten tom for spor og bytt ventil når du bytter dekk.... koster ikke noe ekstra, kan være fornuftig å be om en 90 grader ventil, som gjør det lettere fylle :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Jeg har jo trykksensor på ktmn så at dette varierer en del fra varmt til kaldt har jeg fått med meg[emoji106]

Men dekket var ikke sånn som dette tidligere på sommeren, begynte først utpå høsten ifjor, men nå er det nesten nedslitt også.

Det med ventil som stikker ut istedenfor rett opp var ikke en dum ide, hater å fylle luft på bensern må tre den slanga nedi mellom eikene og det er et forbanna herk.

Takk for alle tips [emoji1860]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Palma »

Har vært borte i slike lekkasjer både på bil og sykkel. På kia'n fikk jeg dekkpusheren til å ta av dekka, gjøre rent felgen (han slurva sist) så la han på flytende gummi/vulkegreier på dekk-kanten som ligger ned i felgen. Pottetett! For to dekk tok han 125,- jeg måtte si at det var farlig nær smertegrensen for en liten times jobb. Gjorde likeens på fremhjulet på sykker'n en gang. Smellbra, og ikke noe problem å ta av dekket senere.

Når jeg leser Knutk sin metode #2 her så tror jeg at jeg må ut å sjekke litt lufttrykk... [emoji23][emoji23]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Flattop »

ojda wrote:Om det i det heletatt er ett problem, start med å kjøp eller lån deg en ventilskrutrekker å tight til ventilen (innmaten).

Her kan du kjøpe en 'vinkelventil' som du skrur på den vanlige ventilen til dekket.

Sikkert andre plasser også. Har en slik selv og den funker gull!

https://www.xlmoto.no/ventilforlenger-booster-90gr
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by knutk »

Flattop wrote:
ojda wrote:Om det i det heletatt er ett problem, start med å kjøp eller lån deg en ventilskrutrekker å tight til ventilen (innmaten).

Her kan du kjøpe en 'vinkelventil' som du skrur på den vanlige ventilen til dekket.

Sikkert andre plasser også. Har en slik selv og den funker gull!

https://www.xlmoto.no/ventilforlenger-booster-90gr
Har ikke prøvd slike selv, men kjenner flere som bruker de, og de funker fint.

Enkelte har latt dem stå på permaent. Der finnes historier hvor dette har medført at ventilstammen knekker. Om dette er et stort problem i praksis kan jeg ikke si, men de fleste jeg kjenner som benytter dem skrur de på for hver luftfylling.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ojda »

knutk wrote:
Flattop wrote:
ojda wrote:Om det i det heletatt er ett problem, start med å kjøp eller lån deg en ventilskrutrekker å tight til ventilen (innmaten).

Her kan du kjøpe en 'vinkelventil' som du skrur på den vanlige ventilen til dekket.

Sikkert andre plasser også. Har en slik selv og den funker gull!

https://www.xlmoto.no/ventilforlenger-booster-90gr
Har ikke prøvd slike selv, men kjenner flere som bruker de, og de funker fint.

Enkelte har latt dem stå på permaent. Der finnes historier hvor dette har medført at ventilstammen knekker. Om dette er et stort problem i praksis kan jeg ikke si, men de fleste jeg kjenner som benytter dem skrur de på for hver luftfylling.
Kan være tvilsomme på "ventilhus" i aluminium [-X

Fyll luft, å putt den i lomma efterpå :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply