freddy.ein.zwei.drei

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

jeg har en kortere blogg på mcsiden hvor det er litt info om meg og mine sykkler men siden hele sulamitten har forflyttet seg over hit så får jeg gjøre som resten jeg også da... gidder ikke å kopiere alt ifra den gamle bloggen så det vil komme kun nye ting til neste vår igjen...

kort om meg er 22 år elsker motorsykler og litt bil også men motorsykkel gir meg et bredere :lol: jeg tok lett-mc lappen som 16 åring kjøpte meg den gangen en honda cbr 125cc med effektanlegg , den hadde jeg 1 år før jeg solgte den og byttet over til en aprilia som jeg hadde kjøpt med skjært motor osv så etter litt skruing så blei det mange turer med den ikke lange da, men mange korte... dette er den morsomste sykkelen jeg kan huske jeg har kjørt noen gang :roll:

jeg hadde også moped som fikk slite seg igjennom flere vintre med nysnø og sladding og til slutt så havarerte motoren for meg en vinter så jeg kjøpte inn ny veiv og sylinder og alle lagrene til motoren og inni girkassa og etter en uke med skruing og litt banning :lol: så var den klar for nye eventyr igjen...
den fikk seg også noen skogsturer om sommern \:D/

når jeg fyllte 18 år så kjøpte jeg meg bil men aprilian den beholdt jeg helt til jeg var 19 da ble den solgt, jeg sto da uten sykkel fra jeg var 19 til jeg ble 21 når jeg fyllte 21 år så var jeg og smugtittet på en sportster iron 883cc som jeg fikk en tåre i øyekroken av når jeg måtte forlate butikken ... men en dag så fant jeg ut at jeg bare skulle en kjapp tu innom jobben og "titte" litt på den igjen og det endte med kjøp ahhhh disse impulshandlingene :lol:

sportstern har gitt meg mye glede og mange fine turer og mitt første år med denne så blei 8000km tilbakelagt med et godt smil om munnen 8)
hele vinteren 2015 satt jeg og gledet meg til at mc sesongen skulle begynne igjen fordi jeg og en kompis hadde planlagt tur nedover i alpene \:D/
våren kom og vips så kom sommern også og avreise til alpene husker jeg gru gleda meg litt og jeg klarte selfølgelig kunststykke og pumktere kvelden før jeg skulle dra =D> men dette ordnet seg med plugg fra biltema... 2015 har hittil vært mitt beste år på mc og alpeturen er den som sitter som beste minnet fra årets sesong 8) jeg fikk rullet 16000km i år og sykkelen er totalt sett gått 24k km.

nå er jeg inne i en periode der jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre mht til kjøp eller salg av sykkelen for neste år er min periode som mellomtung mc-fører over og jeg må jo feire dette med en ny mc av et eller annet slag \:D/
ikke helt ny kanskje men en pent brukt en... en eller annen mc blir det nå og jeg sitter og grubler litt :-k

jeg har vært og prøvd en rsv mille og jeg liker den pga v-twin motor og prisen men syntes sittestillingen virker helt jævlig særlig visst en skal rulle noen mil... men dette er sånt man ikke blir skikkelig klok på før man har kjørt den en god dagstur egentlig.

også er jeg jo så glad i det meste og da er det lett og la seg rive med når man ser filmer på youtube fra ulike sykkler og tenker en sånn er ikke dum , men da måtte jeg hatt stor garasje visst jeg skulle kjøpt alle jeg hadde hatt lyst på...

men for øyeblikket så heller jeg mest over mot adv klassen og muligens mini adv typ ktm enduro... men hovedsakelig adventure eller streetfighter er vel det som kommer til å bli mest interessant og teste ut til våren tror jeg... dette fordi at sittestillingen på en rr-sykkel ikke ser særlig digg ut etter flere timer i salen og at forsikringen på en slik sykkel koster no så inni hamperæva for en ungfjott som meg... også ser det digg ut og kunne få med seg litt stash på tur ta med seg primusen slå opp teltet muligens også god mulighet til å kjøre alt av veier.

men,men ikke lett det her med sykkelvalg men denne uka så er det triumph tiger 1200 explorer som frister mest neste uke er det sikkert noe nytt :lol: :lol:

avslutter derfor med en video av skikkelig kjøring på en slik sykkel

https://www.youtube.com/watch?v=crnd2qQpW9s
Last edited by freddy123 on 21 Jun 2016 19:18, edited 2 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Noen vil nok hevde at du er alt for ung for traktor segmentet. Men jeg roper hurra til den slags tanker :thumleft

Triumphen er meget stilig, til en utrolig hyggelig penge. God å kjøre er den også, men ikke si til ojda at jeg har sagt det [emoji38]



Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Elolz »

Velkommen over her!

Jeg fikk totalt sjokk første gangen jeg satt meg oppå Ducati 748 f.eks. Jeg kunne ikke fatte og begripe hvordan jeg skulle greie å kjøre den. En times tid eller to senere gikk gliset helt rundt, og jeg kjørte vel rundt 5.5-6 timer første turen hjem med den. ;-)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by hakhap »

Det beste er at du egentlig ikke kan velge feil akkurat nå :lol:
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

ja med en triumph så får man mye for penga en brukt tiger 1200 burde man klare å få pressa ned i 130 k 8)

eneste jeg er skeptisk til med denne er den sinnsykt lineære effekt kurven den har :-k

og om noen skulle mene at jeg er for ung til noe slikt så er det vel værst med kompisene mine som hele tiden babler om at jeg burde kjøpe meg en gsxr :lol: jeg liker å kjøre litt tur også ikke bare sitte og se på sykkelen :lol:

og ja traktor er litt heyyyy se det er bestefar jo også så får dem sjokk når du drar av hjelmen og det ikke sitter en kar der som er bikket 30 :lol:

elolz: ducati er deilige sykkler , men ser det fortsatt ikke for meg , da måtte det blitt en streetfighter eller monster elns med litt mere oppreist sittestilling.

hakhap: jo nettop det jeg er redd for og velge feil :lol: men jeg blir nokk uansett fornøyd til slutt får en håpe 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by tshansen »

Nå har jeg ikke kjørt veldig mye den exploreren, da jeg prøvde ojda sin hadde jo jeg ingen erfaring med slik sykkel. Jeg reagerte ikke på noe lineær effektkurve. Mulig situasjonen hadde vært annerledes om jeg hadde prøvd den i dag :-k

Jeg har fått en del kommentarer når jeg har kommet kjørende med full racing dress, racing hjelm, hansker og sko hehe. Det er helt klart unormalt å kjøre med slikt utstyr på en traktor.

Jeg har vært gjennom den RR epoken. Det var noe jeg måtte gjennom. Det er ikke til å legge skjul på at jeg koser meg langt mer på tur nå enn jeg gjorde på R sykkelen. Men dette er jo også helt avhengig av hvordan du selv liker å kjøre på tur. Noen er tilfreds med å kjøre seg 10 - 20 mil i sitt tempo. Da passer det meste av sykler. Det har åpnet seg en helt ny verden for meg når det kommer til sykkelkjøring.

Uansett er du relativt ung enda, å har forhåpentligvis en lang mckarriere foran deg. Å gjøre noen bomkjøp eller velge "feil" noen ganger er bare sunt :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ArcticTiger »

@Freddy: Ta deg en tur til Skien og kjøp den blå 1200 Tigern som BusaTrond hadde, da får du en strøken sykkel. Og i de rette hender er den lei å kjøre fra.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true
Last edited by ArcticTiger on 08 Oct 2015 19:45, edited 1 time in total.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ojda »

Valget er ditt, motorsykkel eller moped [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]Image

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

RR er tøft det men i mitt hode er r-sykler best egnet på bane og på veien er det streetfightere og adv sykler som gjelder ... Ser for meg at en lett liten streetfighter er morsommere på en litt mindre svingete vei mens adv er digg når det er litt kupert terreng samtidig superdigg ved mange timer i salen da man sitter uanstrengt på en slik sykkel :)

Sittestillingen på min sportster er ikke så innmari ulik en adv det som er med min sportster er at der må jeg nok strekke meg litt mere etter styre også :)

Men det er som du nevner lordshfaft at en r-sykkel ikke er like behagelig når en kjører mye over 40 mil :)

Jeg hadde jo en aprilia rs 125cc og der sitter man rimelig likt som på en 600cc og 1000cc ... Utifra det jeg husker på de litt lengre turene med den var at jeg ble sliten i nakken for hodet måtte løftes litt frem på en måte også litt i ryggen mellom skulderbladene.

Arctictiger: gamle tigern til busatrond er fin den, men jeg får ikke handla inn noe som helst før jeg har solgt unna min nåværende sykkel.

Ojda: det der var kontraster ja men må si jeg liker vegger her altså :) gode på hver sin måte men på langtur er triumphen uslåelig da :)

Grunnen til at jeg lurer på triumphen er så enkelt som at jeg liker utseende på den og det er mye for penga med cruise kontrol og hele pakka så blir man jo kongen av veien med en slik ?

Men heldigvis så er vinteren lang og snøen er ikke lagt seg enda så jeg har da god tid å tenke på om ikke annet :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Kant1 »

ArcticTiger wrote:@Freddy: Ta deg en tur til Skien og kjøp den blå 1200 Tigern som BusaTrond hadde, da får du en strøken sykkel. Og i de rette hender er den lei å kjøre fra.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true
Enig med Artic her, den BusaTigern som står på CPB i Skien er en flott sykkel. Bare demperoppgraderingen fra i vinter er jo verd en liten månedslønn,
og det skulle ikke forundre meg om de er åpne for et bud. Og jeg vet hvor bra en slik storTiger går \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by hakhap »

Du kan handle min gamle Shadow for en billig peng før jeg legger den ut på finn til våren :lol: :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by freddy123 »

Nei hakhap cruiser blir det nok ikke denne gangen har jo hatt det i 2 år nå må veksle litt vettu :)

De er sikkert åpne for et bud ja :) men den demperopphraderinga er det veldig nødvendig ? Og hva kostet det ? Hmmmmm

Men en ting er sikkert skal jeg ha tiger så skal den være blå :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Toven »

Kommet deg inn her du også ja :smt033

Traktor allerede? Ekke du ungkar og spellemann da? [-( \:D/
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by Kant1 »

Den demperoppgraderingen vet jeg ikke så mye om, egentlig. Men Busa'en mente vel det, siden han kosta det på den sykkelen.
Har du IKKE prøvd en slik sykkel med sånn Wilbersdemping, blir du nok happy med en med orginaldemping... vil jeg tro :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: freddy.ein.zwei.drei

Post by ojda »

freddy123 wrote:Nei hakhap cruiser blir det nok ikke denne gangen har jo hatt det i 2 år nå må veksle litt vettu :)

De er sikkert åpne for et bud ja :) men den demperopphraderinga er det veldig nødvendig ? Og hva kostet det ? Hmmmmm

Men en ting er sikkert skal jeg ha tiger så skal den være blå :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
De tidlige Explorerne hadde veldig mye å hente på demperoppgradering, men ikke noe absolutt must.
Jeg gjorde en rimligere oppgradering av mine, med proggresive fjærer fra Hyperpro
forran og bak. Kostnad 2000 + arbeid. De ble kjempebra.
På min nåværende gjør demperne en så bra jobb, at jeg dropper noen oppgradering.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply