Norse's Skriblerier

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norse's Skriblerier

Post by tshansen »

Har du vært ute å spreket deg på fjelltur!? Du vet at du må ta bilder, hvis ikke teller den ikke ;-)

Det var en særdeles ålreit pris for så mye dekk? Hvem har du truet på livet for denne prisen? Nå er jo BMW en din en tung sykkel, men regner med du finner deg godt til rette med angel gt dekkene på den [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Norse's Skriblerier

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Har du vært ute å spreket deg på fjelltur!? Du vet at du må ta bilder, hvis ikke teller den ikke ;-)

Det var en særdeles ålreit pris for så mye dekk? Hvem har du truet på livet for denne prisen? Nå er jo BMW en din en tung sykkel, men regner med du finner deg godt til rette med angel gt dekkene på den [emoji106]
2.896,- betalte jeg for to dekk til min sykkel. Bakdekket mitt er vel et hakk bredere og jeg tror det koster en hundrelapp eller to mer enn 180 dekket. Ganger man prisen med to så får man litt over 5.700,- for fire dekk (mulig jeg hadde fått lit rabatt ved kjøp av fire?) og jeg har aldri betalt mer en dette.

Så ja... en god pris dette, men noe helt hinsides sinnssykt bananas stå-i-kø billig var det vel ikke kanskje?
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Bjerknez wrote: Så ja... en god pris dette, men noe helt hinsides sinnssykt bananas stå-i-kø billig var det vel ikke kanskje?
Det kan du ha rett i, men det er prisen på motorsykkeldekk.com. Det er vel kanskje kronekursen som spiller inn her. Ser at PR4-dekkene er en 100-lapp dyrere pr. dekk enn sist jeg kjøpte (i mai 2015).
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Dekk er bestilt.
PR4 på Diversion'en (samme som står på)
Metzeler Roadtec Z8 Interact M på BMW'en når Bridgestone-dekka ryker (i stedet for Pirelli).
(Kan ikke ta sjansen på å rote til årets happenings pga. dekk!)

Her er noen bilder fra gårsdagens tur til Sulken:
Image
ImageImage

Da er straks på tide med litt rydding grunnet "kjerring-treff" her hjemme til kvelden. Det har jeg slett ikke tenkt å få med meg, så da tar jeg meg en kjøretur til hytta i sør i stedet!

Edit: ble en rundtur i stedet[emoji1]
http://locatoweb.com/map/single/170668779
Toffinteppen
Posts: 14
Joined: 22 Dec 2015 20:09
MC: Versys 650

Re: Norse's Skriblerier

Post by Toffinteppen »

For et vakkert landskap! Viser det nederste bildet den plassen du snakket om da vi kjørte på Jæren? Du snakket om en vei hvor landskapet plutselig åpnet seg.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norse's Skriblerier

Post by tshansen »

Se her ja!! Slike bilder liker jeg veldig godt Norse [emoji106] hvor er det du har hytte!? Langt hjemmefra eller
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Toffinteppen wrote:For et vakkert landskap! Viser det nederste bildet den plassen du snakket om da vi kjørte på Jæren? Du snakket om en vei hvor landskapet plutselig åpnet seg.
Nei, det er adskillig lengre nord enn det stedet jeg snakket om, men det sier forsåvidt litt om Jæren... :redface
Bildet har en kompis tatt da han var med på tur dit for første gang, men for egen del er det helst opplevelsen av den plutselige endringen i landskapet som er det store :D
Image
LordShaft wrote:Se her ja!! Slike bilder liker jeg veldig godt Norse [emoji106] hvor er det du har hytte!? Langt hjemmefra eller
Hytta ligger 4 meter fra Rosfjorden :D (mellom Lyngdal og Farsund), og i ganske grei avstand fra JohnnyTh-land. 20 mil å kjøre korteste vei, men det gjør jeg forholdsvis sjelden. Som oftest blir det noen Jær-veier her og der, "Route 44" og småveier. Er man på tur, så er man på tur!! :thumleft
Image
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Ble en liten rundtur. Glemte å skru på Locatoweb'en, men kom plutselig på det da jeg stoppet på Brusand. Det var i grunnen synd, for det var en flott tur før Brusand også. Jeg har derfor lagt inn ruta i google maps i stedet.
https://goo.gl/maps/4pu58z86kHT2

Fikk meg en liten støkk på siste del hjemover i kveld. BMW'en kuttet plutselig motoren uten forvarsel mens jeg lå i 90 på motorveien :shock: . Det viste seg at død-bryteren hadde kuttet strømmen (trolig pga. vibrasjon eller noe slikt). Heldigvis fant jeg ut av det mens jeg trillet innerst i høyre-feltet, så da var det bare å "roe cella" og gi på når det ble en brukbar åpning. Den forbaskede bryteren er er temmelig sensitiv, men det får da være grenser! Må nok sette opp tid for en "haste-operasjon" og enten fikse eller skifte ut bryter-driten. :evil:
Får sjekke om det er mulig å fikse den først. Å kjøpe brukt er jo lite vits, for det samme vil vel skje med den også etter litt tid.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norse's Skriblerier

Post by tshansen »

Ser ut som en ålreit kosetur det der. Er det mye fine svinger i området eller er det bare cruising?

Nå er jo BMW kjent for å slite litt med de forskjellige knappene sine på styret. Helt fantastisk at de ikke har klart å få dette til skikkelig en gang for alle. Men om den kutter tenningen på bryteren, så er jo det ingen annen fare enn at du ikke får gitt gass vel? :-k
Noe som selvfølgelig kan være jævlig skummelt om det er midt i en sving eller ved en forbikjøring osv osv!! [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Å fikse start/kill-switch bryteren viste seg faktisk å være en temmelig enkel affære :D
Dessverre er ikke macro-fotografering det jeg er best på, så noen av bildene ble temmelig ubrukelige. Jeg har likevel tatt vare på noen i tilfelle de kan brukes av andre med samme problem. (Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke er alene om å ha opplevd dårlig bryter...)

Edit: Reparasjonsmetoden er flyttet til "Verkstedet". Se: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=18&t=17136
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

LordShaft wrote:Ser ut som en ålreit kosetur det der. Er det mye fine svinger i området eller er det bare cruising?
Tja, det er jo ikke Lysebotn akkurat, men rake strekk er jo gjerne litt kjedelig. På den annen side så er det jo gjerne litt spesielt å kjøre langs kysten med havet og sand-dyner langs veien. Det kommer i grunnen helt an på hvordan man vil kjøre. Har tenkt å bevilge meg en "fri-dag" og kjøre sørover. Hvis jeg husker det :redface så skal jeg se om jeg kan få slengt på både Locatoweb'en og fyrt opp Contour-kameraet og lage en "teaser".
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norse's Skriblerier

Post by tshansen »

God tur :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Fv 201

Her er "skrå-bilder fra Fv201 (fra E39 til Knudaheio) tatt fra den første filmen. Det jeg tok av film på vei sørover ble en katastrofal greie. Linsa var ikke justert i forhold til hjelmfestet, og batteriet var heller ikke fullt. Locatoweb'en kobla ut og jeg fikk derfor ikke med veistykket som etter min mening viser hvor variert og mangfoldig landskapet kan være på denne kanten av landet, og her får man temmelig mye servert i løpet av 15-20 minutter. Jeg har satt sammen noen blider fra turen nedover. De er hentet fra kameraet, og har måttet roteres temmelig mye. Det beklager jeg, men satser på at kreativiteten veier litt opp for slett og elendig planlegging og tilrettelegging i forkant.

Jær-lukt på tank møter man ofte på denne tiden av året. Det kan være lurt å se etter "spor i veibanen". Ikke alle tankene er like tette...
Image

Image

Image

Image

Fra Knudaheio får man et godt utsiktspunkt over store deler av Jæren.
Image
(The day after...:)
Image

Man befinner seg nå i Arne Garborgs Rike og kan trille noen få hundre meter nedover og besøke hans dikterstue.
Image

Hvis man ikke vet så mye om Arne Garborg kan man med fordel benytte Google (eller rett og slett la det være) :lol

I enden av bakken kommer man til Undheim, og har mulighet for å fylle tank og mage før man er klar for nye opplevelser. Jeg vil kanskje foreslå at man kjører et lite stykke mot Synesvarden før man svinger inn på Fv133 og ender opp på Brusand. Ved Synesvarden er det godt tilrettelagt for fotturer og kanskje også ta turen fra varden og ned til Steinkjerringa (http://www.hahistorie.no/turar-i-histor ... ringa.aspx).
"Området omkring Synesvarden er det største gjenværende lyngheilandskapet på Jæren. Slik så også Flat-Jæren ut før oppdyrkingen for alvor endret Jæren i siste halvdel av 1800-tallet." (Kilde: http://www.ut.no/tur/2.2080/)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norse's Skriblerier

Post by tshansen »

Hahaha... dette er noe av det bedre på lenge Norse :lol: :lol: Det butter ikke på kreativiteten ser jeg =D>

Dette er slike veistrekker som jeg syns er litt stas å kjøre på! Er heller ikke feil at det er litt natur å hvile øynene på :thumleft Skal prøve å bli mye flinkere å utforske områdene i din bakhage denne sesongen ;-)

Fantastiske bilder, veldig hyggelig lesning :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply