Norse's Skriblerier

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Image
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Har lenge irritert meg over en oljelekkasje rundt påfyllingsrøret på BMW'en. Hadde sykkelen inne på reklamasjon etter verkstedsoppholdet i vinter, og da ble røret og o-ringen skiftet... eller...? :evil:

Røret har en brist der sporet som hindrer rotasjon av påfyllingsrøret er plassert. Da jeg tok ut påfyllingsrøret var også o-ringen sprukket. Er temmelig sikker på at det er brukt feil o-ring (for trang), så da ble det bestilling av nye oljepåfyllingsrør og tilhørende o-ringer fra UK. Det mest utrolige er i grunnen at jeg satt og ventet i 1 time da de skulle fikse det, og så tar det faktisk i underkant av 1 minutt å gjøre det selv.

Kjøpte to nye rør og O-ringer siden dette er en kjent problemstilling på disse syklene og totalprisen ble på 127 kr inkl. frakt. Det kan jeg leve med, men da blir det trolig HPR-tur med "Blåmann" i stedet. Har en midlertidig fix på BMW'en som jeg har tenkt å sjekke ut før helga, men Yamaha'en har bare godt av en langtur innimellom, den også. Time will show...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norse's Skriblerier

Post by tshansen »

Ikke bra!! Har ikke verkstedet delekatalog og oversikt eller manualer for gitte sykler [emoji848] skal jo ikke la seg gjøre å montere feil o-ring på slike steder!?

Når hadde du tenkt å kaste loss for HPR
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

LordShaft wrote:Ikke bra!! Har ikke verkstedet delekatalog og oversikt eller manualer for gitte sykler [emoji848] skal jo ikke la seg gjøre å montere feil o-ring på slike steder!?

Når hadde du tenkt å kaste loss for HPR
Hehe. Delekatalog og slikt har jeg jo selv ;-)
Tenkte først å ta turen for å si fra om hvor skapet skal stå, men velger rett og slett å drite i det. Det forteller meg bare hvor slett og lite alvorlig de ser på saken... Når jeg i tillegg ventet i 1 time for å få det skiftet sist, og i ettertid har sjekket det opp og faktisk det selv på 1 minutt (og det er faktisk ikke tull engang), velger jeg heller å bestille delene og ta regningen selv. Betaler gladelig for å vite at det er gjort skikkelig. Hadde jeg visst bedre, så hadde jeg selvfølgelig fikset det selv første gang...

Kaste loss for HPR: Tenker å dra avgårde fredag morgen. Da har jeg allverdens tid :-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Norse's Skriblerier

Post by tshansen »

Ja, det er jo bare en kraftig påminnelse om at alt som kan gjøres selv, bør gjøres selv :?

Så så sailor! Nå må du ikke drømme deg helt vekk her. Du har ikke allverdens av tid. Kjenner jeg deg rett, så dagdrømmer du deg via dombås før du kommer på at det er like ved Odda og ikke Otta du skal :erte :lol: :lol:

Nei, men du får dra igang en sporing, så vet vi når vi skal holde klar velkomstkomiteen \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Norse's Skriblerier

Post by Norse »

I dag har mini'en fått en fiks (men ganske god) ide. Greit med Varadero, men den har jo ganske uskyldig symaskin-sound.

Derfor har han "modd'et" originalpotta ved å bore 3 stk 10mm hull i endestykket. Ble litt mer "MC-lyd", og faktisk ble det bedre guff i sykkelen også, både med tanke på respons og fart. (Jada, far har testa :-D)
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Norse's Skriblerier

Post by Tobben84 »

Norse wrote:
LordShaft wrote:Ikke bra!! Har ikke verkstedet delekatalog og oversikt eller manualer for gitte sykler [emoji848] skal jo ikke la seg gjøre å montere feil o-ring på slike steder!?

Når hadde du tenkt å kaste loss for HPR
Hehe. Delekatalog og slikt har jeg jo selv ;-)
Tenkte først å ta turen for å si fra om hvor skapet skal stå, men velger rett og slett å drite i det. Det forteller meg bare hvor slett og lite alvorlig de ser på saken... Når jeg i tillegg ventet i 1 time for å få det skiftet sist, og i ettertid har sjekket det opp og faktisk det selv på 1 minutt (og det er faktisk ikke tull engang), velger jeg heller å bestille delene og ta regningen selv. Betaler gladelig for å vite at det er gjort skikkelig. Hadde jeg visst bedre, så hadde jeg selvfølgelig fikset det selv første gang...

Kaste loss for HPR: Tenker å dra avgårde fredag morgen. Da har jeg allverdens tid :-)

Regner med du snakker om Bikerstreet Stavanger Norse? I såfall føyer det seg inn i rekken av selvopplevde og fortalte opplevelser med verksted/delelageret der. Makan til arroganse altså.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Det er endel ting som plager meg litt, ja. Men ikke alt er like helsvart. Delelageret og kles-gjengen har jeg god erfaring med. Det er bare verkstedet som jeg kjenner jeg blir litt mer enn matt av... Så lenge jeg har sykler jeg kan skru på selv så overlever jeg, men nyere kjøretøy som krever ditt-og-datt dingser og datagreier for den minste ting kjenner jeg meg mindre motivert for å anskaffe så lenge status er slik den er nå... Det kjipe er jo at det bare trengs en eneste slendrian på verkstedet for å ødelegge ryktet for andre kolleger :-(. Aner ikke hvor mange mekanikere der er, men deg er i alle fall flere enn en...

Det hjelper ikke spesielt godt på ryktet at jeg (i forbindelse med forsikringsskade) ble oppringt av en mekaniker som kunne fortelle at R1100RT ikke var utstyrt med clutchbryter og måtte startes i fri. Og dette hadde vedkommende i tillegg sjekket opp med BMW sentralt.

Vel, -bestilte og byttet clutchbryteren (som ikke fantes...), og gav en av mekanikerne (som jeg har grei tone og dialog med) beskjed om hva jeg hadde opplevd. Det er ikke bra, dessverre...
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Startet dagen med kjøretur kl 05:30 for å sjekke fix'en på oljepåfyllinga. Det virker skikkelig lovende for helgen. Hjemme like før 08:00, og da var junior klar for innsats så da ble det nye PR4-dekk på Diversion'en og skifte av bremseklosser bak. Good to go :-)
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Norse's Skriblerier

Post by BMWilly »

Du legger om dekk selv? I såfall, hvor kvitter du deg med de gamle? De er litt strikse på søppelmottaket her oss på dekk.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Norse's Skriblerier

Post by Norse »

BMWilly wrote:Du legger om dekk selv? I såfall, hvor kvitter du deg med de gamle? De er litt strikse på søppelmottaket her oss på dekk.
Dekk kan du levere der de selger dekk. Er samme greia som med el-materiell har jeg blitt fortalt.
Vi har forøvrig ikke det problemet, for på søppelmottaket hos oss er det en egen lokasjon for levering av dekk.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Norse's Skriblerier

Post by Lasse Liten »

Vel hjemme?
Takk for turen og selskapet! Hyggelig å treffe deg!
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Lasse Liten wrote:Vel hjemme?
Takk for turen og selskapet! Hyggelig å treffe deg!
Vel hjemme, ja. Har hatt en kjekk tur med selskap av han andre karen herfra (som jeg ikke husker nick eller navn på :redface :redface :redface).
Hyggelig å treffe deg og Amalie også, og satser stort på at vi treffes ved en senere anledning.

Edit: han andre karen herfra var RogaR, og for min del var han et helt nytt (og serdeles trivelig) bekjentskap her på forumet! Sjelden man treffer folkene før man kjenner nick'et =D>
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Norse's Skriblerier

Post by Norse »

Fru Fryd har plutselig funnet ut at hun kunne tenke seg å ta MC-lappen... Hun er jækla kort, så må lurer jeg på hvilken sykkel som kan passe ei dame på 1.56...??

Forslag hittil er:
Spiritofwinter:
- Kawasaki er-6f, samme som er-6n (f=fairing, n=naked). Kjøpte en senke brakett på eBay som senket den ca 5cm. Fruen er veldig fornøyd nå, jeg synes den kjennes ut som en pocketbike, men fremdeles moro å kjøre.
- KTM 390duke, den kan også senkes et par cm.
- Honda CB500:
Litt bredere sete på, så da følte hun at hun ikke nådde i bakken like godt.
- Kawasaki z800:
Mener det skal være mulig å senke en Kawasaki Z800 så den blir omtrent som er-6 var før senking, vet om en som er senket som stod ved siden av en ikke senket er-6, de såg omtrent like store ut.

Tosk:
-Suzuki Gsx650f

Fant også denne filmsnutten som muligens kan være til nytte
http://youtu.be/YTwWRjxre7w
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Norse's Skriblerier

Post by Snikkeren »

Norse wrote:Fru Fryd har plutselig funnet ut at hun kunne tenke seg å ta MC-lappen... Hun er jækla kort, så må lurer jeg på hvilken sykkel som kan passe ei dame på 1.56...??


Tosk:
-Suzuki Gsx650f
Jeg hadde GSX650F før jeg byttet til TDM 900. Fruen er litt høyere enn din frue (162 tror jeg det var), men hun nådde faktisk bedre ned på TDM'en enn på GSX'en. Dette er fordi GSX'en er bredere enn TDM'en, så beina må lenger ut fra sykkelen. Hvis jeg ser på cycle-ergo.com, så viser den at man når bedre ned på GSX'en, men det er altså ikke tilfelle. Så ikke bare se på salhøyde, men også hvor slank sykkelen er.
Post Reply