Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Snikkeren »

Takk for besøket, Bikeridr. Alltid like hyggelig når man treffer likesinnede. :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Snikkeren wrote:Takk for besøket, Bikeridr. Alltid like hyggelig når man treffer likesinnede. :thumleft
Ja, og takk for hospitaliteten :)
Ble jo sene natta, men ordentlig koselig. Hadde jo vært hyggelig med en gjentakelse, dog på østsiden av vannskillet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Busa Trond wrote:En av dem vakreste stedene i Norge er Grimsdalen.
Tar av på Dovre og kommer igjen på Folldal.
Kjørte der for noen uker siden, hard og lett kjørt grusvei, den er verdt en vurdering :D
Takk for tipset. Men i dag ble det Juvasshytta etter Geiranger. Deretter var det plutselig en ferge jeg måtte rekke til Fosen. Referat i morgen, tenker jeg :)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by JK95 »

Bikeridr wrote:
Busa Trond wrote:En av dem vakreste stedene i Norge er Grimsdalen.
Tar av på Dovre og kommer igjen på Folldal.
Kjørte der for noen uker siden, hard og lett kjørt grusvei, den er verdt en vurdering :D
Takk for tipset. Men i dag ble det Juvasshytta etter Geiranger. Deretter var det plutselig en ferge jeg måtte rekke til Fosen. Referat i morgen, tenker jeg :)
Du som har tatt med regnet tilbake til Fosen altså? :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

JK95 wrote: Du som har tatt med regnet tilbake til Fosen altså? :lol:
Tviler jeg på.. Var vel heller motsatt i Jotunheimen med 32gr C på Lom, da jeg forlot der..

Nuvel, hvorom allting er; her kommer en liten oppsummering av gårdagens lille tur:
Startet fra Skoglund camping og kjørte udramatisk ned til fergekaia i Linge og tok denne over til Eidsdal, hvor ferden videre mot Geiranger gikk.
Jeg (mener jeg) filmet Ørnesvingene, men som sagt, med de rendringstidene på denne læppissen, får det bli når jeg kommer hjem.. Men et bilde fra selve Geiranger ble det jo - eller rettere sagt bilde av Ørnesvingene..
Image

Etter en kaffe og en is fortsatte turen opp over fjellet og Dalsnibba ble vurdert, men med ikke mindre enn 4 busser og 3 biler i betalingskøen foran meg, utgikk dette. Dessuten har jeg vært der før, både med bil og sykkel, så derfor ble alternativ plan lagt. Mer om det etter neste avsnitt.

Ja, og siden man nå er oppvokst (og har filmen i flere varianter), ble det et lite bildestopp på selveste Flåklypa igjen - 15 år siden sist :)
Image

Ja, og så var det høyfjellsturen min da - den tok meg opp til Juvasshytta og Norges hyestliggende asfalterte vei med endestopp på 1840moh.
Et lite råopptakk av turen opp fjellsiden hvor man klatrer fra 600moh til 1840moh på 15 små kilometre. Veiens beskaffenhet er grei nok, litt humpete og velsignet fri for autovern eller annen "sikring". kr 100,- i bompenger, men jeg tok en for laget bare for å få filmet turen opp i et aldeles nydelig, om enn vindfullt, vær. Temp på toppen var 24gr C.
[youtube][/youtube]
[youtube-iframe]72SqhWAUz9c[/youtube-iframe]

Har jo til og med et bilde fra i nærheten av hvor jeg måtte plukke med meg en geocache på veien. Etter litt "villmannskjøring" på en heller dårlig grusvei, eller kanskje sti (ok, så plastrakett er ikke spesialegnet til slikt, men det gikk) så ble det en sånn der tre kvarters spankulering opp et par hundre høydemeter i nesten full ATGATT - mangla bare hjelm og hansker.. MC-klær egner seg dårlig som fjellklær i varmen høyt oppi lia..
Men, men - cachen fant jeg og bilde med utsikt mot Galdhøpiggen ble det
Image

Ned til Lom igjen økte temperaturen til en like utrivelig ATGATT-temp på 32gr C. Kort stopp og opp med alle luftinger på Biltemajakken og det ble levelig å kjøre vidre. (Noe annet kan sies om ølet jeg hadde med. Heldigvis fikk jeg byttet de inn i kald øl ved turstopp).

Turen opp til Blåhøe utgikk, delvis pga jeg hadde lovet å rekke nestsisteferga fra Agdenes og dels grunnet tipset fra @knutk, så det får bli en annen gang.
Ja, så da er vel egentlig gårdagen oppsummert - en kjapp bensinstopp med bensinstasjonpølse på Dovre og sjekk av tidsmargin, så var det bare å plystre på. Rakk ferga med god margin og det ble ikke behov for så veldig kreativ omgang med fartsgrensene 8)

Dagen i dag er hviledag. Sannsynligvis morgendagen også, hvis det ikke blir treff med @JK95. Det får vi se.

Planen videre nordover er to alternativer; enten kysten oppover via Namsos og opp å ønske @Dr.Greve god bedring, eller over til Alvdal først og over Trontoppen før nordturen og etterpå innom på godbedringsvisitt til Greven. Dessuten har jeg jo 200GB med råmateriale fra 2016 som vår kjære turplanlegger ønsket å se på om det var noe håp for at det kunne være ett og annet blinkskudd i "footage'n", som det heter :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Jompa »

Ka svarte, e greven enda syk? Kjør innom og ønsk god bedring fra meg også
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Jompa wrote:Ka svarte, e greven enda syk? Kjør innom og ønsk god bedring fra meg også
Ja, er på vei :)
Er i Alvdal nå. Blir Trontoppen og Hessdalen i morgen, så koster jeg nordover. Håper å ta med meg litt finvær :thumleft
Er 24°C her i Alvdal nå på kveldinga.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Dagens etappe var vel også for transportetappe å regne. Siden jeg hadde fått tips på ruten nordover via Folldal og Geimsbu, så led jeg meg tilbake sørover på Snork6 fra Berkåk til Hjerkinn og kjørte den veien til Alvdal. Med alt veiarbeid og køkjøring på Snork6 nord, så velger jeg å kjøre først Trontoppen, som er høyere enn Blåhøe og skal ha samme utsikt. Videre blir det en svipp oppom Hessdalen og slr til Røros før jeg sysler med Sverige et stykke. Blir kanskje Villmarksveien et stykke etterhvert. Får se. Man har da ferie :thumleft
Ble dørlig med både bilder og film i dag, men jeg kommer forhåpentligvis sterkt tilbake :)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by ArcticTiger »

Bra lesnad Bajkreidar! Fra Røros og over til Selbu og ned til Værnes er og en fin mulighet.
Ikveld venter jeg Gielas på sørgående fra Syltefjord. Kanskje dere treffes når han legger kursen videre mot sør :-k
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Turen i dag startet med mitt barnslige jeg. Aukrustsenteret i Alvdal er, slik jeg ser det, obligatorisk for alle som har sett eller vokst opp med "Flåklypa Grand Prix".
Jeg tok massevis av bilder, men jeg vil ikke legge ut altfor mange spoilere. Bare for å ha sagt det; senteret har gjort det meget autentisk i forhold til originalfilmen, så jeg legger ut noen få bilder. Et besøk på Auktustsenteret i Alvdal anbefales sterkt..
Image
Image
Rulleskøyter, gjort riktig
Image
Velkjent gårdsplass
Image
Svært autentisk interiør
Image
Videre har vi Il Pollo Gigante - romrakett drevet av snø
Image
Jeg har mange flere bilder, også innenfra "Il Pollo Gigante", men her vil jeg ikke legge ut spoilere, så dere får lugge dere avgårde til Alvdal å se selv :)

Videre gikk turen til Tronfjell, men det ble lite bilder.. :(
Har dog film fra turen, men redigeringen tar sin tid, så den får komme i et senere innlegg. Nå var veien sperret helt opp, og det var kanskje like greit, for de siste hårnålene opp kunne nok mildt sagt blitt utfordrende for en "plastrakett", selv med grusvennlige dekk. Nuvel, neste gang.. Var også innom Hessdalen for å sjekke om det var landet noen nye UFO'er der. Lite bilder der også, dessverre, men kommer film fra turen opp. Uansett, der oppe fant jeg en UFO-cache som ble behørig logget :D

Tilbake mot Røros og mellomriksveien til Sverige hvor jeg nå har insallert meg i ei hytte på en camping noe nord for Östersund.
Jeg har i dag kjørt totalt rundt 15 mil på grusveg, inkl Tronfjell, og jeg kan med glede opplyse at Pirelli Scorpio Trail II holder mål. Greit nok at det var tildels gode veier i Sverige men å kunne holde en snittfart på 75-80km/t på veiene overgikk alle mine forventninger.. :thumleft

Har fått signaler om noen hendelser i Tromsø av privat art, så det meste på resten av turen utgår :(
I morgen blir det "raka vägen norrut" på E45 til Karesuando, over til finsk Kaaresuvanto og E8 til Tromsø. Er 11323km herfra, så regner med å gjøre det i ett strekk i morgen.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by knutk »

Har nettopp kjørt E45 fra Østersund til Gellivarre. Husk på at det er tid for rein-trekk så ta høyde for overraskelser rundt neste sving...

Edit:
Eh..Ser på klokkeslettet at innlegget ble skrevet i gårkveld, så da kommer innlegget mitt litt sent...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

knutk wrote:Har nettopp kjørt E45 fra Østersund til Gellivarre. Husk på at det er tid for rein-trekk så ta høyde for overraskelser rundt neste sving...

Edit:
Eh..Ser på klokkeslettet at innlegget ble skrevet i gårkveld, så da kommer innlegget mitt litt sent...
Korr i hælvette.. Det har jeg også. Mye rein, ja - og veiarbeid..
Er i Vittangi nå. Dunger med insekter på visiret og lav motsol gjorde at jeg valgte å stoppe. Blir sjarmøretappe på 37 mil til Tromsø via Kaaresuvanto og E8 ned Skibotndalen i morgen :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote:Har nettopp kjørt E45 fra Østersund til Gellivarre. Husk på at det er tid for rein-trekk så ta høyde for overraskelser rundt neste sving...

Edit:
Eh..Ser på klokkeslettet at innlegget ble skrevet i gårkveld, så da kommer innlegget mitt litt sent...
Korr i hælvette.. Det har jeg også. Mye rein, ja - og veiarbeid..
Er i Vittangi nå. Dunger med insekter på visiret og lav motsol gjorde at jeg valgte å stoppe. Blir sjarmøretappe på 37 mil til Tromsø via Kaaresuvanto og E8 ned Skibotndalen i morgen :)
Låg en dag forran i løypa. Kjørte Østersund Gellivarre på Søndag og i dag kjørte jeg til Kirkenes. Mye rein, og ca 1000 mygg fanget opp for hver rein jeg observerte :D

Synes du gjorde et fornuftig valg når du stoppa.
Man luller seg inn i en boble når man sitter og kjører hele dagen, og reflekterer ikke over at man faktisk blir mentalt slitten med påfølgende dårligere oppmerksomhet.
Bedre ti timer for sent enn ti år for tidlig.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Synes du gjorde et fornuftig valg når du stoppa.
Man luller seg inn i en boble når man sitter og kjører hele dagen, og reflekterer ikke over at man faktisk blir mentalt slitten med påfølgende dårligere oppmerksomhet.
Bedre ti timer for sent enn ti år for tidlig.
Det var det jeg og kjente. Da jeg oppdaget at jeg ikke så forskjell på rein og strøkasser, fant jeg det fornuftig å ta en pitstop. :thumleft
Post Reply