Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Sådant, da skal jeg gjøre et nytt lite unntak, nemlig å legge ut et såkalt "matbilde".
Som beskrevet tidligere, så hadde jeg en boks bjørnekjøtt i kjøleskapet. Denne er nå fortært.

Har ikke bilde av ferdig tilberedt kjøtt, men det så egentlig bare ut som jædersylte. Uansett, her er et bilde av en nyåpnet boks:
Image

Hva smakte det så?? Tja, si det - har overhodet ingenting å sammenlikne med. Det var en smak jeg aldri før har opplevd. Kunne like gjerne si det var en krysning mellom nise og elg, men tror ikke det heller stemmer helt. Det var ikke stygt men heller ikke delikatesse. Kjøper jeg det igjen? Tvilsomt, all den grunn at det koster rundt kr 700,- for kiloen. Evt kanhende på restaurant i Estland for å se hvordan de egentlig tilbereder det. Jeg bare steikte alt og spiste med grovt rugbrød.

Nuvel, hva drakk man til? Jo, en balle-øl med tur-aquavit:
Image

En meget mørk kaffe/sjokoladeporter og den hittil mørkeste akevitten jeg har smakt/sett.
Dette falt også meget godt i smak. Ølet har kraftig smak av kaffe og en ettersmak av sjokolade. Passer ikke som "fylladrikk" da en blir ganske mett av den (Ok, 240gr bjørnekjøtt er ikke akkurat slankekost, det heller). Drikke seg dritings på denne og jeg tror man har Alle Moders Bakfylla dagen etter.
Akevitten, som selv reklamerer med at den passer perfekt ved leirbålet, var det heller ingen usmak på. Gjenkjøp er garantert :thumleft
Tror jeg må huske på å ha med en slik på turen til sommeren, sammen med et lødig utvalg av andre edle dråper :)
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Flattop »

Bare et raskt kikk på etiketten på ølet ditt.

Hva leser jeg?

'Balles Anus' ...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

I et stikk av nostalgia, satt jeg og bladde gjennom noen bilder fra før-dslr-tid da jeg hadde (og faktisk fortsatt har det fungerende) Sony Cybershot DSC-S75 med svimlende 3,2 megapixler. Men joda, helt greie bilder fra kameraet og da fant jeg frem den andre plassen jeg må innom og som ikke er Hamningberg. På solsideveien, ca 13km sørover fra Lom, i Bøverdalen, langs elva Bøvra finner man denne lille grenda, med ca 2 hus og felles dritar :)
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Det snør det snør tiddeliføkkingbom, det er det det gjør tiddeliføkkingbom. Nå snør det jævla mye mer enn før... Tiddeliføkkingbom og huttemegfaenmegtu. :evil: :evil: :evil: :twisted: :twisted: :twisted:
S.A.T.A.N!!!!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by mekkern »

Litt kaldt om natten ennå men.... snør gjør det ikke ..
Image

har handlet 50kg magnesiumklorid for ishelvete skal vekk NÅ.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Kant1 »

Bikeridr wrote:Det snør det snør tiddeliføkkingbom, det er det det gjør tiddeliføkkingbom. Nå snør det jævla mye mer enn før... Tiddeliføkkingbom og huttemegfaenmegtu. :evil: :evil: :evil: :twisted: :twisted: :twisted:
S.A.T.A.N!!!!
Snø? Sånn hvitt som ligger i fjellet?
Her er våronna smått igang, lukter møkk allerede oppi dalen her.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by DrGreve »

Snør så inni h***** her også. Måtte måke 2 ganger på 2 timer og det ser ikke ut til å gi seg heller.
Vil ha våååår :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:Snør så inni h***** her også. Måtte måke 2 ganger på 2 timer og det ser ikke ut til å gi seg heller.
Vil ha våååår :)
Heh - ja, var jo i Tromsø i helga som var, etter fritur og besøkte mine foreldre. Begynte å sne på lørdagen og turet frem konstant utover hele søndagen også..
Ser ut til at skaren skal ligge til st.hans og da vet vi jo at det blir sen vår ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Sånn. Da har jeg vært med moppen på vårservice og nesten klar for denne sesongen. Mangler bare å få av de der helvetes gummikalosjene fra dønnlopp (aka fucklop) men det ordner jeg på neste fritur.

Etter to års plager med TPS (Throttle Position Sensor, takk Greven, for tipset), så fant de endelig ut hva det var på det verkstedet jeg nå er blitt kunde hos. Sensoren var OK, den, men "Idle Control" og "Cold Run Control Shaft" var litt i ulage. Nå er dette fikset og jeg har fått tilbake alle ponni'ene i motoren. Det merket jeg da jeg dro ut i aks.feltet på vei hjem fra serviceverkstedet. Trodde jeg hadde 3'a, men der var det 2'a gitt. Så da kjente jeg nesehjulet landa under oppgiringa til det som da viste seg å være 3'a. Kryssa to felt (pluss aks.felt) og dro lett fra han som prøvde å sperre meg i aks.feltet (det er en sport her..) samt de fjorten andre burkuskene på veien.
Uansett, deilig å kjenne at alle de hundreogførtitrekommaseks ponniene er høyst i live :D

En sesongstart uten kjøredresspilsogwhiskybilde er ikke sesongstart, så her er det (selvsagt etter at moppen er trygt parkert i garasjen):
Image
(Ja, det er en Ardberg 10. Må jo drikkes opp, den også..)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Grillsesongen er startet 8)

Jeg har jo tidligere kjøpt "Balle-øl" som ligger omtalt i øl-tråden. I dag har jeg kjøpt noe jeg aldri trodde jeg skulle kjøpe (og iallefall ikke spise), men, men. Joda har jo spist dette før, men aldri har jeg sett det omtalt slik som dette. Jeg lar bildet tale for seg selv..
Image

Men joda, som sagt, grillsesongen er i gang. Egentlig godt igang her, men hjem på fritur sist i april og nærmest umiddelbar retur til Gamlelandet i konfirmasjon samt innkjøp av ny grill har jo forsinket starten litt. Nå er det slik at jeg har kasta ut gassgrillen til fordel for en ordentlig tønnegrill med røykkammer, og den ser slik ut:
Image

Ja, og litt om maten; det har seg slik at jeg også har investert i vacuumpakker og sirkulator, så nå er det Sous Vide som er den nye "it-tingen" her i gården. Så også for grillmaten. Ferdig marinert biff, vacuumpakket og lagt i kjøleskap over natten. Deretter 2 timer i vannbad på 55°C som gir en perfekt medium/rare biff. Da er det bare sånn der ca 30 sek. på hver side for å få "grillskorpe" siden biffen allerede er ferdig. Ble i dag prøvd sammen med en røykboks i grillen med rødvinsblandet hickory.
Nå har jeg ikke bilde av det ferdiggrillede produktet, men her er iallefall forberedelsen:
Image

Ja, og whiskyomtalen kommer i en dertil egnet tråd
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Busa Trond »

Jævelig bra.
Balleøl og kuk2 kan ikke bli feil, sa jenta :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Endelig fritur. Hjemkomst i dag :D

Det har vært et fantastisk vær hele tiden mens jeg har vært borte, og det ser ut til å fortsette noen dager til. Det passer meg bra, siden den uka jeg skal være hjemme før Tour of Norway starter, blir hektisk med ferdigstillelse av patio'en og litt annet småpjusk samt prøvepakking. Har planlagt å pakke minst mulig og ha minst mulig surret med reimer. Nytt lite telt, grillutvidelse til Biolite'n min og etpar andre småting er innkjøpt, mtp minimalpakking.
I morgen blir det dekkbytte. Dekkene er innkjøpt og ligger klar. Blir spennende å prøve Scorpion Trail II på en "plastrakett" 8)

Ja, og så et bilde av de nye blomsterne som kona har planta mens jeg slamret opp og ned norskekysten..

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by ojda »

Bikeridr wrote:Endelig fritur. Hjemkomst i dag :D

Det har vært et fantastisk vær hele tiden mens jeg har vært borte, og det ser ut til å fortsette noen dager til. Det passer meg bra, siden den uka jeg skal være hjemme før Tour of Norway starter, blir hektisk med ferdigstillelse av patio'en og litt annet småpjusk samt prøvepakking. Har planlagt å pakke minst mulig og ha minst mulig surret med reimer. Nytt lite telt, grillutvidelse til Biolite'n min og etpar andre småting er innkjøpt, mtp minimalpakking.
I morgen blir det dekkbytte. Dekkene er innkjøpt og ligger klar. Blir spennende å prøve Scorpion Trail II på en "plastrakett" 8)

Ja, og så et bilde av de nye blomsterne som kona har planta mens jeg slamret opp og ned norskekysten..

Image

Synd jeg ikke får hekta meg på turen denne gangen, men jeg får heller prøve å kose meg på min kant :-s
Flotte planter, har ho tatt avlegger fra den nedi veien? \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

ojda wrote: Synd jeg ikke får hekta meg på turen denne gangen, men jeg får heller prøve å kose meg på min kant :-s
Ja, hadde jo vært hyggelig med gjensyn og litt felles whiskylyging. Men - vi får vel ta det igjen en annen gang :)
ojda wrote:Flotte planter, har ho tatt avlegger fra den nedi veien? \:D/
He, he - nei, dette er de frøene jeg kjøpte for etpar år siden og de har ligget gjenglemt i uteboden, helt til fruen fant de da hun lette etter tulipanløker. Er jo praktisk talt nesten samme blomsten jo :lol:
(Han borti gata har kvitta seg med "plantasjen" sin)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by ArcticTiger »

@Bajkreidar: Er det di plantene du ruller de digre siggara dine av :-k
Post Reply