Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Sånn en liten oppdatering, dessverre uten bilder eller film..
Nå har jeg snart rundet 100km på min lille nyerhvervede grønn/svarte tohjuling.

Etpar betraktninger; å kjøre rundt i kø i byen i 35+ C er helt jævlig. Heldigvis er lanesplittingen godt innøvd, men rødlys må jeg (dessverre) forholde meg til. Aks er vel et ikketema når man ellers er vant til 3x100+1x1000 (100km/t mer toppfart, 100kg mer vekt, 100hk mer + 1000cc mer). Innkjøringen med "max 4.000rpm de første 800km" bare skjer ikke da 4.000rpm i 6.gear er 65km/t (ca 7.000rpm i 90km/t). Får heller vurdere lagerbytte på 2.000km om nødvendig.. :plystre
Ja, man må venne seg til å bruke gearpedalen litt mer aktivt enn man er vant til når man er bortskjemt med dreiemoment i området Sherman-tanks.
Nuvel, "min egen" innkjøringsvariant blir sånn ca under 7.000rpm de første 500km og deretter periodevis rødstrek videre. Ja og rødstreken er på 12.000rpm.
Og nei, jeg blir ikke å bytte potte. Er greit å høres ut som en blodtrimmet gressklipper nå man skal fise rundt på mer eller mindre lovlige veier i skogen 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by tshansen »

Du som har så jævlig flott kamera... det er en skam at du ikke tar eller deler mere bilder ;-)

Hvis du lukker øynene å tenker tilbake på dine 10 største øyeblikk når det kommer til bil, mc eller noe annet med motor. hvor mange ganger har lyden hatt en finger med i spillet? :-k
Lyden er halve opplevelsen. Jeg kan ikke noe for det, men å kjøre rundt på en fet sykkel som låter som en symaskin... det er feil på alle mulige måter. Som MENN!!! burde vi sto opp og imot lat som hemmer lyd! :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by DrGreve »

Gratulerer med ny gressklipper... skrevet med ett glis :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Du som har så jævlig flott kamera... det er en skam at du ikke tar eller deler mere bilder ;-)
Slæpp åff, det kommer.. Men på en "tjenestetur" til byen, ble det nedprioritert denne gangen ;-)
tshansen wrote: Hvis du lukker øynene å tenker tilbake på dine 10 største øyeblikk når det kommer til bil, mc eller noe annet med motor. hvor mange ganger har lyden hatt en finger med i spillet? :-k
Ja - joda..
tshansen wrote: Lyden er halve opplevelsen. Jeg kan ikke noe for det, men å kjøre rundt på en fet sykkel som låter som en symaskin... det er feil på alle mulige måter. Som MENN!!! burde vi sto opp og imot lat som hemmer lyd! :-#
Vel, med 296cc og hysterisk turtall, så snakker vi vel strengt tatt om en symaskin her.. :-k :-#
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:Gratulerer med ny gressklipper... skrevet med ett glis :)
Takk, Halvard. Og det gliset forestiller jeg meg er omtrent som det du hadde på deg da vi satt ute i oppkjørselen her en aprildag for etpar år siden med en viss rød sak stående på en henger :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

På tur med ny hjelm, ny sykkel og ny jakke 8)
https://locatoweb.com/map/single/0706179676
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Ja, da ble det jo litt film og etterpåbilder av min debut på grus..

Men først; bare en liten heads-up på hvor dere vil finne meg når jeg ikke er hjemme ;-)
Image

Ja, så var det meg og grus, da.. Nå er vel jeg langtfra "HardCore" grusræser, men jeg syntes nå likevel min første tur var ganske så vellykket. Greit med en liten mopp å øve seg med.
De dekkene som sykkelen er levert med heter "Trail Winner" og jeg trodde det var noe billig Kina-dritt som jeg egentlig bare tenkte å kvitte meg med på førstegangsservicen. Imidlertid viser det seg at det er et relativt rennomert merke fra Japan og som lger trøsykkel og motorsykkeldekk. Dekkene fungerer utmerket på både grus og asfalt, så de blir værende til de er oppbrukt. Som sagt, jeg har ikke noe erfaring på grus så kanhende de er dritt om en proff prøver de..
Nuvel, jeg har jo lest meg opp på hva dere storhøggerter på grus forteller, det der med "flyt" og "plan" på forhjul og at rumpa skal leve litt. Alt det der opplevde jeg også, og jeg vet ikke om det skal være sånn, eller om jeg var brøkdeler av nanosekunder fra å totaltryne da hele sykkelen begynte å "svømme". Jeg klarte å tvinge meg selv til å løsne grepet på styret og la hjulene "finna seg sjæl" og vipps, så var det rett-frem igjen. Prøvde å få det med på filmen, så om noen observante ser det (rundt 2 min uti), så kan jeg gjerne få en kommentar på om det var tryning eller proff gjenoppretting.

Som det fremgår av filmen, så finnes det illsinte bikkjer i Litauen og heldigvis hadde jeg såpass fart at jeg slapp unna med bare en "å dæven.." :thumleft

Slo-Mo scenene er av grensekryssingene, først til Litauen og deretter tilbake til Latvia og det hele avrundes med noen få bilder av vaskearbeidet etterpå..

Begynner med tracket:
Image

Så tar vi "etter-bildene" i litt rekkefølge. Beskrivelse under bildet:


Image
Ble greit med grus og støv på sykkelen.

Image
På bakhjulet også.

Image
Hmm, ser ikke ut til å være så veldig støvtett de der sitekoffertene. Tviler sterkt på at de er vanntette heller..

Image
Hmm, sånn går det når man prøver å følge bruksanvisninga på skumkanonen :-k

Image
Så da driter man i bruksanvisninga og gjør det på egen måte istedet [-X

Image
Jaggu ble ikke sykkelen ren allikevel :thumleft

Og til slutt; Filmen:
[youtube][/youtube]

[youtube-iframe]oPmwrbM5NSQ[/youtube-iframe]
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Ja, folkens.. Da er jeg igang med å både tygge og svelge kameler. Nei, jeg har ikke bestilt/kjøpt/prøvekjørt hverken BMW (BærMæWækk) eller annen tysk såkalt ingeniørkunst. Ikke handler det om to hjul heller (er fornøyd med de to japsene jeg har). Vi snakker 4 hjul, og vi snakker exit TD, hello BH.. (Er visst snakk om en aktuell tidsramme på 3 mnd)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by tshansen »

HAHAHA =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Selvsagt ikke DF da, og iallefall ikke "æmerikænsk". Og såklart 4hjulstrekk.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Her i sommer var "Bikkjemannen" på besøk på to hjul.
Nå skal jeg ikke påskryte meg en haug med bilder eller video fra turen, men vi hadde oss en liten runde sør til Litauen, tilbake igjennom Latvia og opp til Estland, hvor han tok ferga fra Tallinn til Helsinki og kjørte de utrolig interessante finske landeveiene opp til Kilpisjärvi, ned Skibotndalen og hjem til Tomsø.
Nok om det, men her er ett bilde fra turen:
Image
Det var en øl vi fant på hotellet i Litauen, og som vi bare måtte prøve. Nei, ble ikke høy av denne..

Som enkelte har observert, så finnes det diverse "blomster" som vokser vilt her i Latvia. Men i dag fant jeg noe som ejg absolutt ikke har sett før..
Image
Den måtte jeg jo prøve, så innkjøp i det lokale supermarkedet ble gjort (€1,29) og i kveld gnafset jeg den i meg. Kanel og sitronsmak, men ikke noen "höjdare", hverken på det ene eller det andre planet.. Har dog én igjen i fryseren 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by tshansen »

Det er vel langt mindre styr og jobb å snike seg bort i urtehagen til naboen? Der mener jeg å huske det vokste raust med slike grønne blomster :plystre

Du har jævlig flott kamera som aldri blir brukt. Skamme seg [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Nyter høstværet her i heimen med en sigar og dertilhørende godt i glasset samt en "bjørnunge" på boks ute på patio'en. T-skjorte-vær midt i oktober :)
Av og til er det helt greit å bo sånn litt sør for .no 8)
Image
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Jeg kom til Norge noen dager før jeg skal ut på jobb, så jeg kunne feire litt førjulsstemning sammen med mine foreldre og søster med sine barn.
I dag hadde jeg ønsket meg lutefisk, siden det nå er letter umulig å få tak i i Latvia.
Men, som seg hør og bør med lutefisk, så må man jo også ha rett tilbehør; nemlig Akevitt.
Så da var det å labbe innom den lokale spritpusheren og sjekke hyllemetrene med godsaker.
Valget falt på denne:
Image
Dette er altså førsteklasses akevitt bestående av nybrente poteter fra Reodor Felgens topptrimma fuselturbin, tilsmakt personlig av Felgen selv med urter i perkulator deretter sjokklagra på sherryfat.

Ja, og undertegnede må med dette får tillate seg å meddele for almuen at akevitten falt godt i smak blant den alkoholkonsumerende delen av familien. Selv sitter jeg nå og nyter 3. glasset sammen med en øl \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Ja, som nevnt noen poster lengere opp. Jeg/Vi har gått bort ifra "dausel" på vår 4-hjulede ekvipasje. Nå er det 95 oktan E10 og en grei mengde metallhybrid som sørger for at 222hk og 450nm blir kylt ut til de her fire hjula som skal klistre seg til varierende underlag.
Sålangt, på 222 km så har jeg fått opp et snittforbruk på 0,64 samt at jeg ser det går rundt 3-4 km på oppspart bremseenergi.
Nå er det slik at EU har bestemt at det skal være noe skråling, såkalt "virtuell motorstøy" i dildomodus, og det er den dere får glede av å høre i siste part av videoen.
Som det ble sagt i "My Stemother is an Alien": Enjoy..

[youtube][/youtube]
Post Reply