Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by ojda »

Puff#*^~_$
Det er klart du må bekrefte riktig svar, klappe på hode og skryte litt [-X
Ellers så vil jeg ikke være med å leke :smt019
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Jepp, da var sesongen i gang for min del.
Temperaturen på min 15 mil lange avrustningstur lå mellom 6 og 10 grader.

Første turen om våren minner litt om første gangen med sex; litt usikker og kanskje til og med nervøs, men faen så deilig :D

Nuvel, ble ikke akkurat noen bilder på turen, det tok jeg meg ikke tid til, men her er det som skulle vært kjøredresspilsen, bortsett fra at jeg fikk av meg kjøredressen først:
Image
Den avbildete ølen er denne:
Image
Mez betyr skog og Pils betyr slott, så det er et skogslott jeg drikker. Meget godt med malt i denne. Nesten som de små metallboksene med maltsukkertøy man fikk tak i før i tiden (kanskje ennå for det jeg vet).

Ja, og i vårkåtskapen var til og med hundene fornøyd på en nesten snøfri tomt (de er av o til ute også, faktisk. Ikke bare oppe i sofaen):
Image

Til slutt, bare for å markere at vinteren er pakket bort og sommeren iferd med å bli pakket ut; Sykkel og snøfres har byttet plass i garasjen :D :
Image
(PS! Ja, sykkelen er fjorårsskitten, og det kommer den til å være i kanskje en ukes tid ennå).
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by DrGreve »

En anelse misunnelig men blir vel min tur en gang :thumleft
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Moffa »

Det så da riktig så vårlig ut hos deg... Litt misunnelse å spore hos meg også... :?
Men NÅ kan det vel ikke være lenge til også vi kan ta oss en liten 'svingom'... :-k
Kjenner jeg ønsker meg en 4-5 dager med rundt 10 plussgrader og pissregn, så kan siste rest av vinterhæl..te (og salt) vaskes bort... :-#
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:En anelse misunnelig men blir vel min tur en gang :thumleft
He, he - ja, jeg hadde jo etpar sykler å velge i, i dag, men det ble FJR ;-)
Forhåpentligvis ikke så lenge for deg nå, Doktor 8)
Moffa wrote:Det så da riktig så vårlig ut hos deg... Litt misunnelse å spore hos meg også... :?
Ja, som jeg sa, nesten som førstegangssex. Er vel ikke lenge for dere (sør) i gamlelandet heller nå :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by ArcticTiger »

Ser deilig ut BR! Her i Ofoten hadde vi +6 gr og sønnavind i dag, det tina fram noen forskremmte gresstuster på "plenen". Men noe mc-sessong-start er det vel leenge til :roll:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

ArcticTiger wrote:Ser deilig ut BR! Her i Ofoten hadde vi +6 gr og sønnavind i dag, det tina fram noen forskremmte gresstuster på "plenen". Men noe mc-sessong-start er det vel leenge til :roll:
Sier han, som lufta sykkelen på Første Juledag i 11 grader. Kom i avisa, til og med.. [-(
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by ArcticTiger »

Bikeridr wrote:
ArcticTiger wrote:Ser deilig ut BR! Her i Ofoten hadde vi +6 gr og sønnavind i dag, det tina fram noen forskremmte gresstuster på "plenen". Men noe mc-sessong-start er det vel leenge til :roll:
Sier han, som lufta sykkelen på Første Juledag i 11 grader. Kom i avisa, til og med.. [-(
Ja, den som har/får mye, han vil ha Meir :roll:

Men, det var for så vidt en Merkedag, jeg skuffla verandan tom for snø, så det er klart for en kaffe, i tillfelle sol-gløtt :D Så kom ikkje her å si at eg ikkje er opptimist [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

"Mye vil ha mer og Fanden vil ha fler" Joda, slik er det :)

Men ja, selv om jeg må innrømme at jeg av og til får et snev av hjemlengselsstikk til Tromsø, min fødeby, så går det ganske fort over når jeg besøker byen på tidligvåren. Sommer, høst og vinter er helt greit og har sin sjarme. Savner måseskrik om sommeren og høstregnet med sin særegne lukt samt en god Nord-Norsk vinter (med fjell og randonee-ski).
Våren, derimot, i nord.. :roll: Jævla svikefull. Her tror man at det blir varmt og bare veier, børsta støv a sykkelen og ladet batteriet, så dumper det ned én meter med snø på to dager i slutten av april, som ligger faen meg til slutten av mai. :evil: :twisted:

Var forresten i Tromsø nå før helgen på vei hjem hit. Full vinter og 6 blå ute der, ja.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Ok, faen så lat jeg er blitt på bildefronten. Får håpe det kommer seg utover sesongen.

Nuvel, men uansett. I dag foregikk følgende hæppenings:
Jeg monterte RAM-festene på sykkelen og prøvde ut nettbrettet ("kartmaskinen" som de sier, de der kapteinene ombord). Da må jeg velge om jeg ikke vil se venstre speil, eller om jeg ikke vil svinge venstre da tankveska kommer i konflikt med brettet. Her må det nok noe fintenking til. Dog kompromisset (3/4 speil og 3/4 venstresving) ser foreløpig ut til å funke.

Videre ble jo de nye støvlene prøvd ut. Fant følgende 2 store fordeler og én håpløs ulempe:

:D
- De er varme.
- De er behagelige å gå i.

:(
De var umulige å geare (opp) med!

Da var det bare å pjuske seg hjem og begynne å se i Haynes-manualen hvordan gearpedalen kunne justeres. Forbanna drittbok! Sto jo ingenting der :evil:

Youtube is your friend :thumleft
Fant en lettfattelig tutorial og vips; gearproblem løst \:D/

I morgen er det meldt finvær, så jeg får prøve å børste støv av kamera og videokamera 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

https://locatoweb.com/map/single/093497205

Starter på en tur. Prøver med telefon uten lading. Vil se om det varer noen timer.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Tommas »

God tur!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Børster støv av denne.
Ny tur og et aktivt forsøk på å kjøre over Latvias høyeste hump :)
GPS sporing i sanntid med LocaToWeb: Solskinnstur og tindebestigning https://locatoweb.com/map/single/0943105968
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Vet ikke helt hvorfor locatoen ikke ville lagre bilder i æppen underveis, så da får jeg heller legge de til her i etterkant..

Nuvel, ble en liten runde på godt 33 mil på knappe 6 timer og turen og målet var Latvias høyeste punkt på svimlende 311,6m.o.h. Huhei, nesten så det ble høydesyke og greier. Ikke at jeg tok så innnari mange bilder på turen heller, men er er et fra parkeringsplassen, 400 meter i gangavstand fra "high peak" ;-)
Image
Etter å ha labbet de der siste 400 metrene havnet man her; ikke akkurat over tregrensa..
Image
Grunnen til det "tårnet" der, er at latvierne ville ha det høyeste punktet i Baltikum og så seg nødt til å bygge dette "monumentet" som strekker seg svimlende 10cm høyere enn toppen i Estland. Litauen kan bare påskryte seg 294moh mens Estland kan skilte med hele 318moh.

Alt i alt en helt grei liten runde. En geocache fant jeg også, men det referatet kommer i geocachingtråden :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Ja, da har jeg fått tatt noen få prøvebilder med det nyanskaffede fotografaenmegferingsapparatet. Ble en liten kjapp fotorunde i fjæresteinene i Vardø. Dette er "jåddpegg" rett fra kamera. Raw-filene får jeg se på når jeg kommer hjem da jeg ikke har tilgang (eller interesse) til å installere utenomjobbsoftware på edb-maskinene ombord.
Bildene er overført direkte til nettbrettet via OI.Share-appen. Kameraet har wifi og setter opp en qr-kode som jeg scanner i nevnte app og overfører. Deretter AndroFTP apoen til å lasts opp til min egen private fotobøtte, spesielt laget for å dele bilder på forum. :)

Nuvel, førsteinntrykk etter å ha sett bildene på brettet er at det ser både lovende og bra ut. Men jeg ser også at kameraet ikke liker motlys grunnet det ikkeavtagbare (vanntette) frontglasset foran objektivet. Positivt dog, objektivet har internzoom og tyter ikke ut av kameraet :D

Her er bilder for deres bedømmelse:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Post Reply