Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by quattrokim »

Er du avhengig av god 4wd så ikkje kjøp første generasjon xc70. 95% trekk på framhjula og 5% bak. Haldexsystemet har blitt bra på dei seinere modellene men funker ikkje så bra på dei første.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

quattrokim wrote:Er du avhengig av god 4wd så ikkje kjøp første generasjon xc70. 95% trekk på framhjula og 5% bak. Haldexsystemet har blitt bra på dei seinere modellene men funker ikkje så bra på dei første.
Nei, ikke noe spesielt god, bare helt gjennomsnitts god 4wd.
Men 95/5 :-s ... er det reelt, eller er det bare et slags uttrykk for skuffelse og misnøye fra din side?
Når kom gen. 2?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Ja, husker jo det, jhn.
Når det gjelder nybil, så er vel ikke xc70 den verste. Har hørt litt negativt om eldre årganger av xc90, men 70'n skal viss være bra.
Bare ikke kjøp bilen til hun russiske taxidama, den har ikke gasspedal, kun on/off-bryter. Dog, bremser hadde den. Jeg trodde vi skulle parkere midt inne i terminalbygningen på flyplassen da vi ankom sist. Hun reima avgårde i 90 og slo ikke ut bremseflaps'en før etter andre lysstolpe inne på flyplassen 8)
Mener du en russisk taxidame her i "byen"? ... det bor en russerinne med ørnenese her i nabolaget som kjører taxi. Det høres ut som det kan være henne
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: RE: Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by quattrokim »

jhn wrote:
quattrokim wrote:Er du avhengig av god 4wd så ikkje kjøp første generasjon xc70. 95% trekk på framhjula og 5% bak. Haldexsystemet har blitt bra på dei seinere modellene men funker ikkje så bra på dei første.
Nei, ikke noe spesielt god, bare helt gjennomsnitts god 4wd.
Men 95/5 :-s ... er det reelt, eller er det bare et slags uttrykk for skuffelse og misnøye fra din side?
Når kom gen. 2?
Reelt så er Haldexsystemet fwd fram til det er hastighetsforskjell på fram og bakhjul på dei eldre generasjonene. Dette gjelder Haldex 1, 2 og 3. Haldex 4 som kom i 2007 har mulighet for konstant drift av bakhjulene, alt etter kva produsenten ønsket i sine biler.

På Haldex 3 fekk dei ein forladningsventil som skulle bøte litt for problemet 1 og 2 hadde med at du spant deg fast med forhjula før du rakk å få drift på bakhjula. Kombinert med at mange ikkje fulgte serviceintervallene til filter og oljebytte på systemet som førte til pumpehavari så fekk dette eit litt dårlig rykte. Pumpehavari merker du ikkje før du står og spinner med framhjula og har 0 drift bak.

Fordelen med Haldex4 og 5 (som er nåværende generasjon) er at du kan ettermontere kontrollmoduler for å sjølv regulere kor mykje krefter som skal trekke framme og bak.

Eg kan være så ærlig å si at eg ikkje liker Volvo, men Haldex blir jo brukt av VAG konsernet og som ligger mitt hjertet nærmest så litt erfaring med systemet har eg.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by quattrokim »

Misset litt i forrige innlegg, XC70 fekk visst ikkje Haldex4 før i 2009.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

jhn wrote: Mener du en russisk taxidame her i "byen"? ... det bor en russerinne med ørnenese her i nabolaget som kjører taxi. Det høres ut som det kan være henne
Jepp, det var på dine hjemtrakter ja. Som sagt, så klarte ikke "liten grønn og sjøsjuk", som Øystein Sunde så fortreffelig sang, å flakse avgårde i riktig tid for min kollega til å rekke crew-x i Tromsøbyen, så det ble Nordkappbyen istedet. Det gikk litt i lavtflyging fra hurtigrutekaia og opp til flyplassen, hvor bremseflapsen, som beskrevet, kom ut omtrent ved 2. lysstolpe inne på terminalområdet. Oppfatta egentlig ikke så veldig hvordan dama så ut. Hørte bare på aksenten der jeg forsøkte å bite meg fast som best jeg kunne. :shock:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Sånn i korte trekk, så ser jeg for meg turen min, hvor mye skal foregå i samkjøring med Nord-Norge-turen slik:
Blir usle 5.425km, over 2.000km kortere enn forrige tur.. :-k

https://goo.gl/maps/xrwJJC5R3Wt
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by tshansen »

Kjenner det hadde vært artig å hevet seg med på hele turen din også, bare tatt fergen over til sverige å kjørt hjem derfra 8) Det hadde blitt en voksen tur.

Hvordan er det å kjøre i Finnland? Hørt alle skremselshistoriene om Sverige, men aldri hørt noe spes om Finnland :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Går helt fint å kjøre i Finland. 120km/t motorvei fra Helsinki til forbi Lahti og så 100-sone store deler av E75 opp til Oulu. Deretter er det varierende 80/100-soner men meget gode veier på E8 mot Tromsø. Nå blir jo jeg å ta mer sørlig øst gjennom Sverige til Rognan da, men generelt i Nord har jeg aldri hatt problemer noen steder. Men jeg fricamper ikke, og iallefall ikke alene. Hotell og overnattinger i Finland ligger på 30-50Eur/natta, alt etter standard og inkluderer frokost.

Har også kjørt småveier og skogsveier i Finland. Der er det "ingen", så da får du virkelig nyte turen og veien for deg selv. ikke går det spesielt tregere heller grunnet det nevnte fraværet av trafikk.

Du får sjekke opp ferga fra Stockholm til Riga (kosta ca NOK 2.000,- med bil sist jeg tok den), så starter vi tirsdag 28.06, evt så får du bli med "andre veien", noe jeg faktisk heller anbefaler. Regner med jeg/vi er i Riga rundt 12.07 eller deromkring i så fall. :thumleft

Forresten, jeg er med hurtigruta i Bergen den 19., så om du tøfler deg en tur ombord, kan jeg by på pappkruskaffe, jeg.. ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by tshansen »

Ja var turen sørover jeg hadde i tankene... også bare fortsatt rundt til Bergen, den veien som måtte passe best. Det er jo relativt kjedelige veier gjennom Sverige (hvertfall om du kjører raskeste vei)

Fredagen dette? den 19 altså. Ikke umulig at jeg farter forbi der... Ligger den ikke ganske lenge? :-k Når er det eventuelt tidsrom for pappkrus kaffe :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Vi ligger fra kl 14:30 til 22:30.

Siden vi bunkrer i Bergen, så er det litt hektisk før kl 16:00, men etter det er du velkommen. Gi i såfall et pling, så jeg vet omtrent klokkeslett. Mulig jeg må ut i terminalbygningen å hente deg.

Ja, er nok "hjemturen" som byr på den beste opplevelsen rent opplevelsesmessig, særlig med Øst-Finnmark på tapetet. Nevnte jeg at på vei til Hamningberg vil en kjøre forbi Norges østligste fastlandspunkt; Kibergnes. er bare 100m fra veien? :)

Det er også flere ruter tilbake til Bergen. Både fra Helsinki, Tallinn og Riga går det ferge til Stockholm. I tillegg går det ferge fra Ventspils (16 mil fra Riga) til Kappelskär og også fra Klaipeda (Litauen og ca 30 mil)) til noen plass i Sør-Sverige, husker ikke hvor.
Fra Stockholm til Oslo er det ca 60 mil, men det går relativt fort (om enn kjedelig). Eller, om du ikke gidder å kjøre hele veien, så går det også ferge fra Vaasa til Umeå, tror den er 3 1/2 time. Nuvel, er du på tur, så står du løpet ut vel..?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

Finland er greit ... om du ser bort fra at halvparten av finnene ikke kan engelsk, og den andre halvparten kan, men tør ikke.
En annen ting .. jeg overnattet en gang på et hotell midt inn i de dype skoger. Jeg måtte jo ha meg et par kalde på puben i kjelleren. Mens jeg satt der og filosoferte over livets rariteter, kom det inn et gjeng på 7-8 høylydte karer.
Det finske språk er ikke hva jeg vil kalle et mykt og vakkert språk, og fulle finner er heller ikke spesielt myke og vakre.
Det var rett og slett litt skummelt å sitte der uten å forstå en dritt ... man vet ganske enkelt ikke hvilken sinnsstemning de er i før det smeller ...
Mens jeg satt der og kikket på disse gutta, kom den skumleste av de bort til bordet mitt, stirret på meg et øyeblikk som føltes som en evighet, og lirte av seg et par setninger, som jeg ikke forstod. Han kikket olmt på meg, før han hoppet opp på bordet og trakk pusten, før han brøt ut i den vakreste arien jeg noensinne har hørt live ... det er helt sant, han var helt på nivå med Pavarotti.
Det var en helt absurd opplevelse.
Men jeg har ingen betenkeligheter med å fricampe i Finland. Må bare passe på at det ikke raver noen fulle finner rundt i skogen.
Mygga i Finland kan jo også være verdt å nevne ... ho e så stor at det e godt når ho sug, om ho treffer riktig.
Som trafikanter er finnene meget disiplinerte og ryddige ... det er i alle fall mitt inntrykk.

Men tilbake til rutevalg .. jeg tenkte Vaasa fordi det går båt derfra til Umeå i Sverige. Da er man på høyde med Trondheim, ca.
Da kan jeg velge enten E4 nordover, eller inn til Trøndelag og så Rv17 eller E6 nordover.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

He, he - jhn. Det der med finnene kan jeg skrive under på. :lol:
De er stort sett greie og sålenge de får klar forståelse av at du *ikke* er svensk, så går kommunikasjon relativt greit det også. Jeg har inntrykk av at finner liker nordmenn. :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

Bikeridr wrote:He, he - jhn. Det der med finnene kan jeg skrive under på. :lol:
De er stort sett greie og sålenge de får klar forståelse av at du *ikke* er svensk, så går kommunikasjon relativt greit det også. Jeg har inntrykk av at finner liker nordmenn. :)
Ja, jeg har også det også det inntrykket. De er greie folk, og samtidig noen råskinn Jeg har aldri hatt virkelig problemer med noen finner ... som jeg ikke har bedt om.
En annen ting jeg ser .... de finske motorsyklister jeg ser på tur er alltid ulastelig antrukket, med press i kjørebuksa.
Syklene er gjerne rimelig nye, mange BMW RT eller Goldwing og andre lignende store og komfortable sykler.
Som regel 100% originale, med kofferter. Ingen ettermonterte flaskeholdere, ingen klistremerker, ingen carbon-look-a-like dingser.
Grav alvorlige og rakrygget

Men å forstå og bli forstått i nord-finland kan være jævla vanskelig
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

:evil: :twisted:
Det her har sikkert *INGENTING SOM HELST* sammenheng med at jeg satte laderen på sykkelen i går i solskinnet..
Faans hælvettes jævla satans mainnsjithæstkukvær! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :twisted: :twisted: :twisted:
Image
Post Reply