Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Jaha, da var NN-turen over for min del.
Noe over 5.000 km på 12 dager. Nå sitter jeg ute på trammen i 21°c med en god single malt, en cēsu amber og en cubaner og hører på gresshoppesang.
Har filma fra Mo til Rīga, rundt 60 timer film. Blir vel noe redigeringsarbeid utover vinteren tenker jeg.
Detaljer kommer. :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Hmm, måtte ned på side 2 for å finne frem denne fra glemselen.
På tide å børste støv av tråden, synes jeg.

Først, et lite jubileum; på dagen i dag for 25 år siden kjørte jeg opp til førerkort klasse A - "tung motorsykkel". Fantes ikke noe mellomklasse eller stegvis HK-tilegnelse, så min eksamen ble foretatt på en '89-modell Yamaha Maxim 700 med 96 gamper. Første sykkel (som allerede var innkjøpt) var en 81HK '84 Yamaha XJ 750 Seca. For de som var med på NN-turen, var det en maken sykkel som Bikkjemannen kjørte (minus 2. etasje da ;-) ) I tillegg hadde min doble lykter og et "høyteknologisk" infopanel med diverse alarmer og varslinger.
Siden den gang har jeg vært sykkelløs kun to sammenhengende sesonger ('93 og '94) og eiet kun én Suzuki mens jeg nå durer på min 5. Yamaha.

Som noen kanskje husker, så nevnte jeg på NN-turen at sykkelen min ikke helt var i toppform. Hadde den inne på service sist torsdag og nevnte dette for verksmesteren. Han sjekket litt og kom frem til at "something not very OK", men PC'n deres hadde knæla, så han fikk ikke koblet opp diagnoseverktøyet til tenkeboksen i sykkelen. Så i går morges ble sykkelen levert tilbake til verkstedet og er på et muligens lengre sykehusopphold..
Får håpe de finner ut av det før sesongen er helt vekke her. Vi har for tiden snitt på 25°C og har ikke sett en regndråpe siden jeg kom hjem. Ei heller nevnes det om nedbør de neste ti dagene heller.
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Jompa »

Det skulle være hitech dashbord på tidlig åttitall.
Æ kjørte opp på en VF 750 S med et digert panel. Trur nesten sykkeln måtte gjennom hele sjekklista før du kunne trykke på startknappen.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Jepp, var samme sjekklista på min også før startknappen ble aktivert. Var jo nesten like avansert som en F-16 8)
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Jompa »

Tøøft.....
Svarte lcd-symbol mot lys bakgrunn, umulig å se i solskinn.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Her har vi'n vettu. Om nå displayet var vanskelig å se, så var iallefall ikke det vanvittige bremselyset av et alarmlys vanskelig å se :D
Image

Edit:
Hmm, denne er visst en Atarikonsoll, men er, bortsett fra speedometeret, identisk. Speedometeret på Seca'n gikk til 220km/t

Edit2:
Her er et litt mindre bilde, men påmontert en ekte motorsykkel i Tyskland etter url'en:
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Lasse Liten »

Hadde samme på min seca , det konket . Var litt av et plunder å få den til å starte med bare analoge klokker, koblingsskjemaet til disse er mye att og fram for å si det mildt !!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Hmm, fjortende september var siste innlegg her, av Lasse Liten
På tide jeg blir litt mer aktiv selv her, tror jeg.
Uansett, Catch & Release eller fotografering uten media i kameraet. Nå har jeg vært en liten tur i Gamlebyen Sentrum (*MED* minnekort) og her er litt av resultatet :)

Vi begynner forsiktig med et lokalt lite konditori
Image

Et smug inne i gamlebyen
Image

Og andre veien
Image

Dette bygget er visst oppført i 1331
Image

Latvias frihetsgudinne. Denne er visst et populært pisse-på-objekt av dritings briter, noe som vedfølger rundt €1000,- i bot og overnatting på jernseng i Rigas mørke kjellere
Image

Pilsetas Kanals, går omtrent som et skille mellom gamlebyen og resten av Riga
Image

I de slaviske landene er det tradisjon, når en gifter seg, å feste en hengelås på en bro for så å kaste nøkkelen i elva/vannet og på den måten "låse" ekteskapet. Akkurat denne broen (over Pilsetas Kanals) er det nå forbud mot å henge opp flere låser da vekta av alle låsene er en sikkerhetstrusel, vektmessig, for broen
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Tommas »

Det var flotte nattbilder!

Sist jeg var i Riga så var det jeg husker best at alle kara på kontoret vi besøkte hadde kalasjnikover innen rekkevidde. De var redde for konkurrenter :lol:

Det er noen år siden nå :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Bikeridr - om alt og ingenting

Post by tshansen »

Helvete, her var mye flotte bilder [emoji106] spennende tema, mulig jeg må prøve mer av dette selv [emoji122][emoji122]

Også artig å få servert litt lokal historie på sølvfat
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

Den der hengelåsbrua ... var det ikke et eller annet sted de fant ut de måtte fjerne hengelåsene?
Frankrike kanskje?
Hvorfor er det spesielt briter som pisser på den derre staurn?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote:Helvete, her var mye flotte bilder [emoji106] spennende tema, mulig jeg må prøve mer av dette selv [emoji122][emoji122]

Også artig å få servert litt lokal historie på sølvfat
Bare å kjøre på, Thomas. Alt du trenger har du jo. Et kamera med mulighet for opptil 30 sek. eksponering og en tripod. (Har du ikke tripod, så er det faen skalle meg på tide du skaffer deg en ;-) )
Det er faktisk forunderlig lett og du trenger forbausende lite "baking" i LR hvis eksponeringen sitter. Det er jo nesten som rett-fra-kamera-jpg blir helt OK.
jhn wrote:Den der hengelåsbrua ... var det ikke et eller annet sted de fant ut de måtte fjerne hengelåsene?
Frankrike kanskje?
Hvorfor er det spesielt briter som pisser på den derre staurn?
Vet ikke om hengelåsbrua i Frankrike, men den jeg har bilde av har iallefall fått forbud mot videre hengelåslåsing.
Vet heller ikke svaret på neste spm, men ifølge lokalbefolkningen er visstnok dette en "sport" blant briter, som er overrrepresentert i bøtemottak og (ufrivillig) overnatting i latvisk statlig regi.

Ja, og til forumledelsen generelt; vi trenger multiquotingknapp!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Jeg må bare beklage at jeg ikke har knødd ferdig noen videoer ennå.. Får satse på utover uka da.
Til nå har jeg sett igjennom det meste, så jeg har en liten ide hvor jeg skal begynne. Og til jhn: jeg har ikke noe opptak av ditt stunt i Talvik, dessverre :( Men jeg har da andre klipp som jeg håper blir severdig :)

Nuvel, etter først å ha vært ute og plukket en D5/T2 cache og fjernet nok et hvitt felt i D/T-matrixen min, så ble det en liten fotorunde igjen. Denne gangen med snø.

Begynner med ei bro litt lenger ned i kanalen. Denne hadde varierende farger og jeg prøvde å fange flere av dem. For ikke å legge ut en masse "samme sorten" bilder får vi nøye oss med én av fargene:
Image

Tørnet rundt 180 grader og fant dette lille dukkehuset:
Image

Vi har Frihetsgudinnen i det fjerne, tatt fra Bastejkalns eller "Bastion Hill" på nynorsk:
Image

Ja, og hvorfor ikke ta et bilde av trappa ned fra den berømte Bastionshøyden :)
Image

Videre har vi et forsøk på å bruke en portal som ramme:
Image

Lys i det grønne:
Image

Litt mer grønt, men nå er det lyset som er grønt:
Image

For de av dere som var innom hjemme hos meg, så husker dere kanskje den gangbroen som var under bygging?
@LordShaft: Det er en D4-cache i bildet (som jeg har plukket) ;-)
Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by DrGreve »

Fan, jeg kom plutselig på, en kompis av meg, Tor Sverre eier en pub i Riga. Saga Pub, samme navn på puben han eier her hjemme :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:Fan, jeg kom plutselig på, en kompis av meg, Tor Sverre eier en pub i Riga. Saga Pub, samme navn på puben han eier her hjemme :)
Faen selv 8)
Ja, den har jeg glemt å nevne. Jeg oppdaget den først nå på fredag som var. Jeg refererte vel såvidt til den i "hva gjør du nå"-tråden.
De har jo bedre utvalg av Mack-øl på Saga Pub her i Riga enn de har på pubene i Tromsø. Og det i tillegg billigere enn ølet koster i butikken i Norge.

Her er menyen deres :D
Image
Post Reply