MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 14 nov 2018 06:52

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 651 innlegg ]  Gå til side Forrige 140 41 42 43 44 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 03 jul 2017 21:49 
Offline

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1664
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
RuneMC skrev:
Takk for omtanken. Ja, trur det skal gå rimelig greit etterhvert. Satser på det.

Så var det kjede, drev og hjullager bytte. Fordrev gikk greit, av med bakhjul og skulle ta hjullager, men det satt så godt at ringen innerst ble pulverisert og altså har jeg ytre stålring av kulelageret igjen og den sitter som et skudd inne i navet :evil:

Gode tips? Spesialverktøy?
Prøvde meg litt med kraftig skrutrekker skrått inn fra utsiden og la an mot kanten og banket med hammer for å prøve å vippe det ut, men ser ikke ut til at det rikker seg, blir bare merker på kanten der skrutrekkeren har anlegg.
Levere til verksted kanskje best?


Bonde-trikset med å få ut en sånn ytter-ring er å legge en sveiselarve rundt inni, der kulene har gått. Når ringen blir kald trekker den seg samen og detter ut av seg sjølv.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 jul 2017 22:07 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3165
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Hadde jeg ikke vært på Averøy så skulle jeg ha fixet det for deg.
Men er ikke hjemme før fredag tror jeg.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 jul 2017 22:10 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1230
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
RuneMC skrev:
Takk for omtanken. Ja, trur det skal gå rimelig greit etterhvert. Satser på det.

Så var det kjede, drev og hjullager bytte. Fordrev gikk greit, av med bakhjul og skulle ta hjullager, men det satt så godt at ringen innerst ble pulverisert og altså har jeg ytre stålring av kulelageret igjen og den sitter som et skudd inne i navet :evil:

Gode tips? Spesialverktøy?
Prøvde meg litt med kraftig skrutrekker skrått inn fra utsiden og la an mot kanten og banket med hammer for å prøve å vippe det ut, men ser ikke ut til at det rikker seg, blir bare merker på kanten der skrutrekkeren har anlegg.
Levere til verksted kanskje best?


Er ikke navet aluminium?
Varm navet opp til 100 grader så vil lageret bortimot ramle ut av seg selv. Bruk også varme når du monterer nytt lager. Om du prøver å presse et stållager i aluminiums-hus uten oppvarming er det store sjanser for at du skaver metall av navet og lageret blir sittende for romslig.

Hva sier manualen om demontering av lager? Om du allerede har brukt varme, og lageret fortsatt sitter for hardt virker jo sveise-trikset til AT,


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 00:23 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1391
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Navet er av aluminium ja. Har ikke noe skikkelig gassbrenner eller slikt, men prøvde med kokende vann som fylte en fin fordypning rundt navet der kulelageret sitter. Satt fortsatt bom fast. I iveren etter å få det løs klarte jeg også å brekke løs en liten alubit :redface ... så nå lukter det vel bytte av nav - argh...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 01:23 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1230
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
RuneMC skrev:
Navet er av aluminium ja. Har ikke noe skikkelig gassbrenner eller slikt, men prøvde med kokende vann som fylte en fin fordypning rundt navet der kulelageret sitter. Satt fortsatt bom fast. I iveren etter å få det løs klarte jeg også å brekke løs en liten alubit :redface ... så nå lukter det vel bytte av nav - argh...


Uff, ergelig at felgen ble skadet.
Med hensyn til oppvarming har jeg bestandig brukt varmluftspistol. Det går litt lenger tid enn å benytte gass, men det funker selv på lakkerte flater.

Nå vet jeg ikke hvordan navet på Honda'n ser ut, men på BMWs hjul tar det 10 - 15 min å varme opp et hjul for lagerskifte. Kjøpte en IR-temp måler på eBay for overvåking av temp.. Man bør ikke overstige 150 grader for alu-deler. Det hevdes at høyere temperatur forandrer strukturen i materialet. Skjønner ikke hva det betyr, men uansett vanskelig å få det så varmt med varmluftspistol


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 09:39 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3165
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Hvis du får såpass høy temp som 150+ så endres tilstanden til aluen (hardhet/herding)og den vil da bli mykere og miste spensten = kaputt


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 09:44 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1230
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
mekkern skrev:
Hvis du får såpass høy temp som 150+ så endres tilstanden til aluen (hardhet/herding)og den vil da bli mykere og miste spensten = kaputt


Takk :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 11:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1391
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Da har jeg fått prisen på nav - og det er vel bare å si at deleprisene til Honda ikke er snille - 10K(!) Samtidig var svaret at det bør gå greit selv med en liten bit manglende. Så da satser jeg heller på å få løs driten med hjelp av verktøy knutk tilbød meg å prøve :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 11:51 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5484
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Fy fader! Om det er lov til å si det :shock:
Tror jeg med dette lærte meg at nyere Honda ikke er sykkelen for meg :evil:
Mener det var det som var ca prisen for komplett hjulsett til KTM1090'n :-k

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 11:57 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2950
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Trasig å lese om de negative bølgene Rune, slik er tungt. Men man kommer gjennom.
Fine bilder og referater lager du hvertfall, det skal du ha.
Men jeg stusset på en ting ang den reparasjonen din.... Skifte hjullager før 40K??? :-k Var det gått eller er det føre var?

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 12:08 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1391
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
@ojda - ja, føyer seg egentlig litt inn i andre delepriser for AT'n (orig eksospotte 20K) så den er jo ikke helt egnet for en reise på budsjett a la "Around the World" heller... blir litt betenkt selv over slike delepriser.
Ad komplette hjul blir jo da både Kineo og Alpina aktuelle.

@Palma - jepp, det var absolutt gåent nå... rust rundt det og kjente lageret var mye mer gåent nå enn ved siste hjulskift da jeg merket at det var såvidt litt "ruglete". Burde nok byttet det da, men har utsatt det det pga diverse, diverse..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 12:25 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2875
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
Synes 40k km hørtes innafor ut jeg :-# Spørs ikke slikt både på kvalitet, og kanskje viktigere, bruk og ytelse?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 15:00 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1230
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
RuneMC skrev:
@ojda - ja, føyer seg egentlig litt inn i andre delepriser for AT'n (orig eksospotte 20K) så den er jo ikke helt egnet for en reise på budsjett a la "Around the World" heller... blir litt betenkt selv over slike delepriser.
Ad komplette hjul blir jo da både Kineo og Alpina aktuelle.

@Palma - jepp, det var absolutt gåent nå... rust rundt det og kjente lageret var mye mer gåent nå enn ved siste hjulskift da jeg merket at det var såvidt litt "ruglete". Burde nok byttet det da, men har utsatt det det pga diverse, diverse..


Tror nok vi vil se mer av dette på nyere sykler av varierende merker. På eldre sykler ble gjerne lagrene pakket inn med flere lag beskyttelse, ikke kun en simmerring. Men nå skal alt være så slankt og pent, stil går over funksjon. Og lagrene blir kun beskyttet av i beste fall en simmering. BMW har modeller som ikke en gang har det, kun benytter "tette" lager (-RS prefix).
Men de fleste kjører i tørt klima og kjører lite, og lagrene holder i mange år. Men kjører man i alskens vær og mye i tillegg vil problemet dukke opp hos noen hver --- trur eg...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 16:54 
Offline

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1664
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
@knutk; Pluss at man vasker sykkern med fettløsende stoffer og spyler med høytrykksvaskern. Fyller lagra med løsemidler og vann, da varer de ikke lenge :roll:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 jul 2017 22:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1391
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Da var hjulet på plass og spinner lett og ledig på fine hjullagere.

TUSEN TUSEN TAKK!!! til knutk som bidro med eksperthjelp og kvalitetsverktøy - og som bød på kaffe mens nye lageret godgjorde seg mens navet kjølnet :thumleft

Jeg skylder deg en tjeneste Knut - Anytime!

Nå er kjede neste så er jeg operativ på to hjul igjen :D Dagens buss-for-tog frem og tilbake til jobben med 40min ekstra hver vei har nok en gang "vaksinert" meg for kollektivtilbudet på sommeren. Det var også det som trigget meg til å melde meg på MC-opplæring for en del år tilbake. Lite ante jeg da at MC skulle bli så gøy. De første svingene på langkjøringen og jeg var solgt.. :)


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 651 innlegg ]  Gå til side Forrige 140 41 42 43 44 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
cron
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner