RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Noen bilder fra kveldstur torsdagen i uka som var

Grusveien mellom Klokkarstua og Tofte. Jevnt og passe gruset.
Image

Med bjørkeskog og sol i bakgrunnen
Image

Flott lys fra kveldssol på en av årets lengste dager
Image

På vei hjemover igjen langs Drammensfjorden
Image
Image
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by BMWilly »

Flotte bilder, som vanlig :D
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

Dæven du treffer så jævlig blink med de bildene dine[emoji1319] faen det med cockpiten til sykkelen var bare så jævlig spot on
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Takker folkens.

Har nevnt det såvidt i et annet innlegg på forumet, men endel negativt som har skjedd denne våren.
Viktigst er det som kalles "oppsplitting i heimen" så om mindre enn to uker flytter jeg ut og inn i egen leilighet på Spikkestad.
Grei standard av nyere dato og stor nok til besøk av gutta, så tror det kan bli bra, samtidig som det nødvendigvis blir nedgradering fra enebolig med garasje til leilighet med p-plass i garasjekjeller :roll:
Ellers også div andre hendelser som får meg til å tenke at planeten Jorden må ha passert gjennom en kosmisk sky av negativt ladde partikler denne våren.

Uansett ikke dumt å ta noen lengre turer da når (soon-to-be eks)kona klager på at jeg er for mye hjemme...

Så igår ble det Jotunheimvegen. Fint vær og startet med den vanlige veien via Vestsideveien og Sylling-Skaret. Vær obs på at det er noen beitende sauer ca midtveis) Jeg innledet med en stopp på Vik, og når jeg kom ut var det tydelig at Africa Twin'en fortsatt spiller på noen strenger i MC-interessen til folk. Var en der som lurte på modell, kubikk og sa han skulle ta lappen. Interessen var nok allerede tent av sønnen hans som hadde en 125 Yamaha crosser. Jeg nevnte Jotunheimvegen og han ønsket meg god tur og lurte på om jeg så at han var grønn nå... grønn av misunnelse :)
Jeg ville jo ikke være negativ, så takket og nevnte ingenting om at MC-interessen også kan få heelt andre konsekvenser...

E16 blir litt transport, men gode avvekslinger er Austidevegen i Begnadalen og svingene rett nord for Bagn - men hva skuet mitt øye ved Bagn om ikke en armada av anleggsutstyr, lastebiler og et begynnende hull inn i fjellet! Her skal altså "uoversiktlige og krappe svinger" og "krevende topografi" korrigeres - selv om dette er utmerkede MC-veier. #-o Håper i det minste gamleveien beholdes for almenn trafikk.

I Fagernes ble det en burger i godværet, sikkert 24C eller no' sånt der jeg satt på en benk ved vannet :thumleft

Litt skyer var det oppe i høyfjellet, men godt vær og ikke en dråpe regn i løpet av turen - her ved innledningen av Jotunheimvegen
Image

Mot øst lokket finværet og tempen var faktisk rundt en 16-17C (korrigert for varme fra motor)
Image

Lettgruset og fin vei
Image

Høyfjellsnatur
Image

Bjørkeskogen som ifjor var helt svart etter larve-angrep hadde kommet seg litt
Image

Det var gøy å kjøre og spesielt å vri litt ekstra på gassen på de lange rette strekkene hvor hverken folk eller fe var å se.

En liten utsikt fra Skåbu
Image

Nedover Espedalen var det flotte forhold. Dvs før jeg kom så langt så svingte jeg av på en grusvei som det stod skilt til Peer Gynt Vegen. Jeg kjørte den ca 10 min før jeg fant ut at den hadde strak kurs tilbake mot Skåbu, så da snudde jeg ned mot Espedalen igjen. Støtte på en haug med ungdommer på hest og en myndig leder som ga signal til at jeg skulle holde god avstand mens de travet ned noen hundre meter langs grusveien før det var ut i skogen igjen. Det var endel av hestene som virket skvetne, så da holdt jeg ekstra god avstand. Fikk tommel opp av lederen før han red inn i skogen etter de andre :)

Etter Lillehammer tok jeg 250 over til Dokka og vestsiden av Randsfjorden hemover. Her fra 250'n. Som vanlig var det endel dyr langs denne veien (mest sau, men noen kyr beitet 5-10m fra veien)
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ojda »

Æsj, kjedelig å høre :evil:
Man får vel bare håpe på at etter ett langt negativt år, kan det ikke annet enn å snu til det bedre ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ArcticTiger »

Det er nå godt du har Mottor-sykkern Rune, så du får lufta deg :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

Kjipt å høre, men ikke umulig at livet snur til det bedre om litt [emoji1303] greit å ha sykkelen, mye kamerat i den! Også stiller den ikke dumme spørsmål eller kommer med unødvendige svar [emoji23] flotte bilder som alltid
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Tommas »

Ja, det er mye trøst i en motorsykkel. Ønsker deg en videre flott sommer, og at du deler bilder :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by mekkern »

Au. Noen ganger går ikke livet på skinner men sånn er det.
Det meste "går seg til" etter en stund. 8-[

Men husk:
En motorsykkel blir aldri sjalu
Du kan ha flere på en gang
Den kan ignoreres hele vinteren og er like happy
Du kan bytte til nyere modell så ofte du vil uten at den gamle slår seg vrang.

;-)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Jepp, ser ikke så mørkt på det og MC'n skal brukes! :thumleft

Nå har den akkurat passert 38 000 km og ser kjedet har begynt å få noen stive ledd pluss bråker litt mer... Strammet det sist helg og det er ca midt i rødmarkeringen på skalaen som Honda så hjelpsomt har satt ved strammeskruen på venstresiden.
Satser nok på å bytte kjede og drev denne uka (og det ene kuelageret som jeg egentlig burde tatt tidligere). Har liggende klart D.I.D. "gull" kvalitetskjede og et Supersprox bakdrev (framdrevet helt std med tilsv gummidempning som originalt, men lite vits med noe kosmetisk ekstra der) - ja også SKF kulelager.

På den positive siden kan jeg nå kjøpe TV som er større enn en tradisjonell seksjon satte begrensninger for.
På den negative siden har jeg oppdaget at kvalitetssofaer fort kan koste mer enn kjøleskap, TV og kjøkkenbord tilsammen :roll:
(Prøvde alle sofaene på IKEA og det var stusselige greier... den ca dyreste (Sörvallen) var eneste med nok spenst i putene for god sittekomfort, men kjedelig design... Skeidar/Bohus/Møbelringen neste for prøvesitting...)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ashland »

Kjedelig når livet tar slike vendinger, får håpe resten av sommeren tar en ny vending!
På en annen side snakker jeg av erfaring når det kommer til singel liv, mc og turer. Det eneste som må gå opp og kan protestere er jobben :thumleft
fun is not a straight line
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Busa Trond »

Lykke til med ny giv i livet!
Husk nå på Rune at en sofa også må prøve ligges :D
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by freddy123 »

Kjipe greier... men det går seg vel til etterhvert som de andre her sier [emoji3]

Klart det kommer vel til å ta litt tid, men å holde seg aktiv er nok viktig [emoji1303]

Ser frem til flere rapporter og bilder [emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Takk for omtanken. Ja, trur det skal gå rimelig greit etterhvert. Satser på det.

Så var det kjede, drev og hjullager bytte. Fordrev gikk greit, av med bakhjul og skulle ta hjullager, men det satt så godt at ringen innerst ble pulverisert og altså har jeg ytre stålring av kulelageret igjen og den sitter som et skudd inne i navet :evil:

Gode tips? Spesialverktøy?
Prøvde meg litt med kraftig skrutrekker skrått inn fra utsiden og la an mot kanten og banket med hammer for å prøve å vippe det ut, men ser ikke ut til at det rikker seg, blir bare merker på kanten der skrutrekkeren har anlegg.
Levere til verksted kanskje best?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Trondgv »

Det skjedde hos meg og, jeg brukte mye varme og fikk det ut til slutt! Var en del ekstra jobb men det gikk. Men nå var dette på min 16 år gamle sykkel som jeg ikke er så redd for. :-k
Post Reply