RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by RuneMC »

@Trondgv - ja ikke sant, veldig fornøyd med lyset på Africa Twin :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by Trondgv »

Har ikke fått testa lyset skikkelig på BMWen enda, men håper det er i i nærheten av ditt i alle fall. Bra lys er alltid kjekt å ha. :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by Toven »

wow, meget bra lys på den ja =D>
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by Flanker »

Det der er rett og slett imponerende lys! LED er fremtiden, uten tvil...
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by Tommas »

Litt magisk stemning over de bildene. Lysene ser knallbra ut!
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: RuneMC's blogg - Gravel in the dark (s35)

Post by Kant1 »

Meget bra-..... igjen.
Du har en flott formidlingsevne.
Og skikkelige lys ja. Merket himmelvid forskjell fra 2013 Speed Triplen og til 2017 mod Explorer :shock:
Nesten som at sånne lyspakker er et argument i seg selv,
med tanke på ny vs brukt.

Bare å nyte høstdagene :-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Takk for positive kommentarer.

Nå går det for det meste i ett med kurs og jobb om dagen og delvis utover kvelden - og 3C er liksom ikke helt trivsel :roll:
Dermed er nok sesongen for det meste over for i år ser det ut for... Hvis det da ikke slår til med mildere dager neste uke (stoler ikke helt på Yr der)

*Edit*
14 Oktober og jobbpendling ! Ca 0C i morges, men virket som tørr asfalt og det har jo ikke vært noe forutgående nedbør så da tok jeg sjansen.
Det var det flere som tok idag - kanskje som jeg ekstra ansporet av togstreiken... Er det noe jeg hater så er det å stå på en overfylt togstasjon og vente på tog som ikke kommer... spesielt fredag når jeg skal hjem... f..ns arrogante parter i den streiken! Lokførerne kan først lære seg sekundpresisjon istedenfor +2-5 min og NSB kan lære seg å lytte til kundene og ikke være så forbannet arrogante - hver gang det er noe tull så er kommunikasjonsansvarlig ute og glatter over, men gjør de faktisk noe for å få til forbedringer - NEI!
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Da var kanskje siste dag med jobbpendling over for denne sesongen - 4C imorges og skydekke og vått fra regn, så liten sjanse for frost.
Uansett er 25 Oktober er å strekke sesongen langt og det er nesten et under at saltingen ikke har begynt ennå :thumleft

Imorgen er det varslet ned mot null og med klarvær i natt og litt fukt igjen tror jeg det blir kollektivt imorgen.

Her fra parkering litt tidligere i Oktober - vesentlig færre sykler å se på jobbparkeringen, men en HD gjorde meg selskap denne dagen. Skal aldri undervurderes slike HD'er :)

Søndag 16 Oktober var siste kosetur (Regn og antydning til sludd sist helg...)
Image
På vei nedover Grøttegata fra Tranby

Kjørte langs Tyrifjorden til Gulsrud kirke og tilbake.
Image
Stopp ved badeplassen etter Sylling... ikke mange badende nå..

Det ble en grei tur i oppholdsvær, om enn med litt regnskyer på vei
Image
Lierdalen, retning Drammen

Forresten meget fornøyd med Heidenau K60 M+S på forhjulet. Var litt skeptisk til det utifra hvor stort mellomrom det er mellom klossene, men det føles som å kjøre gatedekk og grepet virker utmerket (M+S står jo for ekstra Silica som gir dekket bra grep på kald asfalt). Null vibrasjoner sammenlignet med nytt TKC70 fordekk (det ga nemlig endel vibrasjoner når det var nytt). Så med K60 får man både i pose og sekk - godt grep på gate og grus samtidig som det er stille og vibrasjonsfritt på asfalten :thumleft

TKC70 bakdekk har jeg derimot ingenting imot og det har nå holdt ca 14600 km og har fortsatt mulig å bruke noen km til - dvs lar det sitte på nå på slutten og bytter til nytt før våren. God levetid, suveren drenering av regnvann på asfalt og helt brukbart mønster for smågrus :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: RuneMC's blogg

Post by supermons »

Flotte bilder! Ser ut som en flott tur :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Takker.

Sesongen var visst ikke helt over likevel - woohoo ! \:D/

Det ble jobbpendling 3 dager i uka som var, godt hjulpet av plussgrader og vannbåren varme fra oven. Ca 5C på morgenen og den første veien ut av boligstrøket her var isfri, så da pleier alt annet å være OK også.

Hjemover har det vært mye trafikk, og spesielt fredagen var det mye stillestående mot Sandvika og Asker, så har fått trent en god del lanesplitting. AT'en må være nær den ideelle pendlersykkelen - smal og lettmanøvrert og med gode bremser. Den dykker endel ved bremsing, men det er en vanesak, ingen problem å holde den stiplede linjen mellom feltene selv ved kraftig oppbremsing (som det blir av og til når bilene spretter mellom feltene).

Igår Lørdag var det lovende på morgenen med +4C som det hadde vært igjennom natten. Men det var stjerneklart og da har det en tendens til å fryse på selv med 3-4 pluss. (20 sek lukker med RX100 på stativ)
Image

Og jammen var det ikke frosset og rim på veien når jeg tok morgenens handletur med bilen litt senere. Så da avventet jeg til nærmere kl 14 hvor veien kun var fuktig. Tiden på dagen ble bl.a. brukt til en god vask av sykkelen. Den var rett og slett grisemøkkete etter flere dagers kjøring i fuktig vær.

Holdt meg dog i lokalområdet - dvs vestre halvdel av Hurumhalvøya. Østre delen ligger nå noen steder i konstant skygge - som f.eks. i Sætre/Båtstø traktene der jeg leste om en motorsyklist som hadde sklidd av veien på tidlig fredagskveld :shock:

Flotte farger nå på de trærne som har løv igjen
Image

Tok etterhvert og kjørte sydover til Klokkarstua og inn på grusveien til Tofte som hadde fått litt ny grus akkurat i starten
Image

Image

Mye av grusveien ligger nå i skygge selv midt på dagen og tydelige tegn på at det akkurat hadde smeltet litt frost fra veien her og der, men overveiende tørr og fin. Her litt trolsk vegetasjon ved Røskestadvannet
Image

Flott tre ved gården Østre Rød der veien har et lite asfaltert stykke før den kommer ut på hovedveien rett ovenfor Tofte
Image

På vei oppover igjen tok jeg hovedveien og møtte faktisk en god del motorsyklister - tror jeg møtte ca 4-5 puljer a 3-5 motorsyklister pluss et par single, så en 15-20 motorsyklister tilsammen i løpet av turen på lørdag. Ikke verst sånn helt på tampen av sesongen :thumleft

Africa Twin i senhøst sol
Image

Siste bilde fra Grimsrudveien. Tørt og fint. Litt tørt løv her og der, men i mengder som ikke har noe å si for grepet i vanlige hastigheter.
Image


Idag var det ørlite mer frost/rim på veien ut fra boligstrøket (det er skygge, sving og nedover der det fryser på først) men tror nok det kan bli en liten tur idag også
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Ca samme turen idag igjen. Forresten mye turgåere og biltrafikk både igår og idag. Var glad jeg tok en sving i gangfart for rett rundt svingen (skjult av fjellknaus) var det et par turgåere med hund... Men noen rettstrekk fikk da AT'n brummet litt :D

Ellers litt kjøligere og litt skyer, så da fant jeg ut at bildene fra igår var bedre og fokuserte på kjøringen.

Tanken toppet på Shell'en til slutt så nå er den godt forberedt på lengre lagring med kulda som er varslet.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: RuneMC's blogg

Post by Jeanette »

Lurer på om jeg kanskje møtte deg på veien på lørdag :) Kjørte Hurumlandet rundt, med klokka, og hadde en liten avstikker ned til Holmsbu. Var i Holmsbu like før kl. 14. Helt nydelig å kjøre, og møtte vel - som du sa - totalt rundt 20 sykler :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg

Post by RuneMC »

Det spørs, ser på klokkeslettene på bildene mine... Lørdag 14:45 ca kjørte jeg inn på grusveien rett sør for rundkjøringen ved Klokkarstua (dvs kjørte sydover mot klokka før dette). Var forresten bil imot som blinket på meg før det laaange rettstrekket etter rundkjøringen, så tenkte det kanskje var fartskontroll, men viste seg å være pappeske og metallrør i vegbanen.

Fra kl 15:05 ca kjørte jeg med klokka fra Tofte og nordover. Var dog ikke innom Holmsbu. Møtte flest da.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: RuneMC's blogg

Post by Jeanette »

Da spørs det kanskje ja.. Jeg stoppet og fylte på Klokkarstua, og tok et bilde der kl. 1437 før jeg kjørte videre nordover langs Drammensfjorden mot Hyggen.

Men, men - da ses vi neste sesong ;)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg

Post by Trondgv »

Hei du, er du fornøyd med Africa Twinen? Tenker på langturer, pris på service, negative og positive ting med sykkelen. :) Lurer på om jeg skal ha meg en nyere adventure sykkel i 2018 og starter litt tidlig med å høre erfaringer rundt om. I den tid har jeg nok ikke råd til en 1200GSA eller 1290 Super Adventure som jeg egentlig har lyst på da en fort ender på nærmere 300 lapper med alt utstyr..Fordelen er jo at en mindre adventure sykkel er lettere å håndtere på grus og i skauen. :thumleft
Post Reply