RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by tshansen »

Det er helt sinnsykt hvor fine bilder du tar Rune [emoji122][emoji122] helvete jeg koste meg godt med dette til kaffen i dag [emoji106] gleder meg stort til fortsettelsen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by Palma »

Satte på en kaffekjel jeg og. Det var absolutt verdt det. Veldig bra igjen :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2643
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by ashland »

Det finnes knapt en bedre start på dagen enn frokost kaffe og tur referat :thumleft
fun is not a straight line
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by Flanker »

Kaffekos med turrapport her også, og kan ikke vente på fortsettelsen [emoji106]
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by ojda »

Sattan her var det mye bra =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by Tommas »

Jeg har sikkert nevnt det før, men når du legger opp tekst og bilder fra turene dine så får jeg ALLTID lyst til å hive meg på sykkelen :thumleft

Topp saker!
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 1

Post by freddy123 »

Kanon referat og tilhørende bilder [emoji122]

Likte godt det bildet nedover leirdalen skikkelig stemningsfullt [emoji108]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by RuneMC »

@alle - takker for positive tilbakemeldinger

Ding! - 05:37 onsdags morgen våkner jeg plutselig. Ikke av lyd eller noe sånt, kanskje bare av at det begynner å bli lyst. Soloppgangen kanskje - leste at den var 05:34 på Yr.no dagen før :)

Prøver å slumre litt til, men det fungerer dårlig, så litt over seks bestemmer jeg meg for ikke å vente på frokost som begynner først 07:30, men heller komme meg avgårde. Maten skal visst være god ifølge brukeranmeldelser på booking.com, men frokosten er en separat betaling på 95,- så jeg taper sånn sett ikke noe. Rett før sju er jeg ferdig til å dra med bagasjen stroppet til MC'n og ringer på klokka i resepsjonen til nattevakten, som på dette tidspunktet er kokken som holder på å gjøre istand til dagens frokost på kjøkkenet.

Siste bilde i forrige innlegg er egentlig tatt denne morgenen kl 06:57, men syntes det passet som en god avslutning.

Det er kjølig og salen er fuktig av dugg, så gnir av det verste med hanskene og starter maskineriet. Jeg merker at det er kaldt og når jeg har kjørt litt så viser termometeret på MC'n 8C. Det betyr egentlig rundt 4C fordi motorvarmen bidrar med 4C - med varme i håndtakene er det likevel helt greit og jeg regner med at det tempen vil stige ganske raskt med sol og skyfri himmel.

Image
Lave morgenskyer

Har forresten ikke hatt en eneste feilstart etter morgenen jeg skulle hjem fra Trøndelag, så jeg heller til at det må ha vært litt pippus drittus som kom ned i startbryter/killswitch'en og ga dårlig kontakt der (kjørte på en dose WD-40 når jeg kom hjem).

Image
Otta elv med lave skyer over vannet som vil fordampe når sola får tak


Image
Noen steder må man bare stoppe for å knipse et bilde

Lite trafikk på veien, kun en varebil med blafrende tilhenger full av byggematerialer, som jeg velger å kjøre forbi mest i tilfelle det skulle være noe usikret last. Den holder veldig god fart...

Image
Litt lenger oppover mot Grotli byr Heggjebovatnet på glimt av fjellheim som speiler seg i det blikkstille vannet

Jeg har satt meg et ambisiøst mål for dagen - Gamle Strynefjellsveg, Geiranger, Trollstigen og Aursjøvegen - alt på samme dag.
Kanskje det ikke er så lurt hvis Aursjøveien er teknisk krevende? Det maler en liten tanke om det bak i hodet, men jeg satser på at det går bra hvis jeg ikke stresser, men fokuserer på en og en etappe.

Vips er jeg framme ved Grotli og Fv258 - Gamle Strynefjellsveg. Det må bli et bilde av Breiddalsvatnet. Jammen kjørte ikke varebilen forbi meg mens jeg stod der. Sikkert en eller annen hytte som skulle pusses opp.

Image
Breiddalsvatnet

Image
Ikke verst åpning på Gamle Strynefjellsveg fra Grotli siden

Image
Africa Twin klar til å gyve løs på denne flotte fjellveien

Veien er for det meste hardpakket og fin - ca samme standard som Jotunheimvegen. Her kan nok asfaltdekk brukes også uten problem :thumleft

Image
En vei du blir glad av å kjøre i slikt fantastisk vær

Image
Mye "eye candy" langs veien

Image

Image
Gammeldags vei med gammeldags autovern

Jeg finner ut at det er på tide å ta frokosten jeg hoppet over - maten er kanskje ikke det mest spennende i form av polarbrød med et tynt lag baconost og "kortreist" Ringdal Spekeskinke jeg kjøpte på en butikk igår. God spekeskinke :thumleft Akkompagnert av litt appelsinjuice og iskaffe.

At sola hadde begynt å få tak var ingen ulempe.

Image
Flotte omgivelser for en lunch i friluft

Videre var veien like fin og hardpakket - ble jo nesten som å kjøre på asfalt dette. Muligens kan den være litt sleip når den er våt :-k

Image
Fin hardpakket vei som innbød til litt gladgassing

Image
Akkurat sånne steder kunne jeg tenkt meg å telte på... men det får bli en annen gang...

Image
Mange foto-stopp gjør at jeg ikke var helt i synk med Google Maps sin estimerte tid denne dagen

Som bildene viser, veldig flott over Gamle Strynefjellsveg denne onsdag 17. August 8)

Etterhvert begynner det å gå nedover mot E15 igjen samtidig som det blir asfaltert.
Bobilen på bildet under slumret fortsatt, parkert for natten med blendede ruter.

Image
Ned mot E15

Image
Litt magisk med slike kontraster mellom lys og skygge og veien som snor seg nedover

Midt i bildet over ser vi forresten (hvis man ser nøye) såvidt taket til Hotel Videseter, men det virker litt merkelig på meg... har liksom ikke sett mange biler parkert der når jeg har kjørt forbi (ca 5 denne gangen). Parkeringen er privat med bom og koster 20 pr døgn iflg booking.com - jeg mener vel at parkering bør være inkludert i romprisen. Minner litt om Stordalen som skulle ha ekstra betalt for egg og bacon til frokost på luksushotellet The Thief

Jeg deler opp Dag 2 i flere innlegg, ellers blir det litt vel langt.

More to come... :)
Last edited by RuneMC on 21 Aug 2016 21:26, edited 1 time in total.
ArcticTiger
Posts: 2525
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by ArcticTiger »

"Sjukt" flotte bilder Rune :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1295
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by JRO »

Enig med AT, og med et helt herlig vær. Virker som skyfritt på alle bildene. :D :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by Palma »

Fyyyy flate, jeg har ikke ord. Jeg er bare helt stum av beundring for hvordan du klarer å fange motivene og beskrive de...
Får nesten klump i halsen og tårer i øyekroken her. Må bare si TAKK !
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by tshansen »

Det er faktisk på grensen til perverst! Er det RX'en du fortsatt bruker til å knipse med?? [emoji15][emoji15] strålende levert, nok en gang [emoji122]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2036
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by RuneMC »

Takker.

@LS - ja, fortsatt RX100 Mk1. Og det meste av bildene tas nå i Intelligent Auto+ (Jpeg + Raw) - men et lite triks i så måte er å rette kameraet først mot lyseste del av himmelen, vente et halvt sek til den justerer eksponeringen og trykke halvt ned (låser fokus og eksponering), flytte så kamera til ønsket bildekomposisjon og trykke av. Dvs mest nyttig for bildene med mye lys og mørke skygger hvor det typisk kan eksponeres etter skyggene slik at himmel blir overeksponert. Med eksponering etter lysere del av motivet så er det enkelt å løfte skygger etter smak i Lr etterpå. Ellers har jeg gått tilbake på Vibrance og Clarity og ligger for det meste rundt 10 på der og 0 på Saturation. Har funnet at det er viktigere for fargene at hvitbalansen blir justert.
Eneste som er knot med RX'en er at den bruker ca 5sek på å slå seg av og dra inn objektivet... det er leeenge når jeg noen ggr prøver å ta et bilde og kjøre videre før en eller annen bil bak tar meg igjen og suser forbi.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by Kant1 »

Heia Rune, Heia Rune.
Du bringer kjørelysta mi helt opp i taket av slike bilder. Vel ikke bare bildene, du formidler en følelse jeg bare elsker, det å komme seg avgårde tiiidlg på morran og nyte freden på veien og stillheten i tilværelsen.
Og lyset om morran er jo bare fantastisk, og når vannet ligger som speil, da er det ikke vanskelig å bli en nasjonalromantiker in spe :roll:
Gleder meg til fortsettelsen :-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Tredagers fjell og fjord - Dag 2 Etappe 1:Skjåk og Gamle Strynefjellsveg

Post by tshansen »

Litt av samme teknikken som jeg bruker selv det Rune! Men jeg har også eksponeringen låst til hjulet bakpå når jeg tar bilder i AV modus med RX! Da er det lettere å skyte etter histogrammet i displayet [emoji122] uansett så blir bildene dine helt fantastisk! Inspirerende til tusen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply