RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

Hvis det er tilfelle med visiret... hva skjer når du kjører i regn/regnsprut på grisete asfalt... også blir det skittent på visiret og du må stryke vekk vann for å oppnå sikt på visiret med hansken? :roll: :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Toven »

Anbefaler denne altså!
https://www.24mx.no/hjelm-visirrengjoring-motul-250ml

Bruker den når det ikke er så halvgærnt med insekter på visiret. Den mykner opp insektrestene så de går lett av med en mikrofiberklut. Så snur man bare kluten til en ren side og rengjør restene/film som kan bli liggende på (siden man ikke får av alt produkt med en swipe).

Om det er skikkelig bedritent så funker det veldig bra med en fuktig mikrofiberklut liggende på visiret 15 isj minutter.
Etter man har wipet dette av så kan man fint ta en sprut med visirrensen for å hjelpe å få vekk rester :)

Tips: Bruk en bilvoks/sealer på hjelmen! Da sitter ikke insektene så godt fast :) Den sprayen til Motul er også knall til å bruke på hjelmen! :)

LS: Kanskje Schubert burde selge tursett: 3 stegs våtsliping for tur! Sånn for å vekk riper og kunne se ut mens man er på tur :D
Jeg bruker klart visir på tur, og det har fått endel riper etter kjøring i regn. Men det gjør vel de fleste visir når det er blanding av regn/grus whatever mens man kjører.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Trondgv »

Toven wrote:Anbefaler denne altså!
https://www.24mx.no/hjelm-visirrengjoring-motul-250ml

Bruker den når det ikke er så halvgærnt med insekter på visiret. Den mykner opp insektrestene så de går lett av med en mikrofiberklut. Så snur man bare kluten til en ren side og rengjør restene/film som kan bli liggende på (siden man ikke får av alt produkt med en swipe).

Om det er skikkelig bedritent så funker det veldig bra med en fuktig mikrofiberklut liggende på visiret 15 isj minutter.
Etter man har wipet dette av så kan man fint ta en sprut med visirrensen for å hjelpe å få vekk rester :)

Tips: Bruk en bilvoks/sealer på hjelmen! Da sitter ikke insektene så godt fast :) Den sprayen til Motul er også knall til å bruke på hjelmen! :)

LS: Kanskje Schubert burde selge tursett: 3 stegs våtsliping for tur! Sånn for å vekk riper og kunne se ut mens man er på tur :D
Jeg bruker klart visir på tur, og det har fått endel riper etter kjøring i regn. Men det gjør vel de fleste visir når det er blanding av regn/grus whatever mens man kjører.
Rain X må vel fungere bra til dette, samt til å holde skit vekke? Jeg kjøpte meg nettopp ei flaske og brukte på frontruta på bilen jeg nettopp kjøpte, og så leverte tilbake igjen. At jeg ikke har brukt det før nå er for meg uforståelig! Vannet preller av som ingenting og møkk fester seg nesten ikke. Utenom det har jeg til nå i år hatt med ei microfiberfille og motul hjelm og visirrengjøring i tankvesken som alltid er med på sykkelen. Jeg sprayer litt på visir og vasker av, i fart bruker jeg hansken vis jeg kjører i pøsregn og det blir skikkelig gæli. Har Touratech Aventuro Mod som er videreutviklet fra Schubert E1, ingen riper i det KLARE visiret mitt.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Toven »

Trondgv wrote:
Toven wrote:Anbefaler denne altså!
https://www.24mx.no/hjelm-visirrengjoring-motul-250ml

Bruker den når det ikke er så halvgærnt med insekter på visiret. Den mykner opp insektrestene så de går lett av med en mikrofiberklut. Så snur man bare kluten til en ren side og rengjør restene/film som kan bli liggende på (siden man ikke får av alt produkt med en swipe).

Om det er skikkelig bedritent så funker det veldig bra med en fuktig mikrofiberklut liggende på visiret 15 isj minutter.
Etter man har wipet dette av så kan man fint ta en sprut med visirrensen for å hjelpe å få vekk rester :)

Tips: Bruk en bilvoks/sealer på hjelmen! Da sitter ikke insektene så godt fast :) Den sprayen til Motul er også knall til å bruke på hjelmen! :)

LS: Kanskje Schubert burde selge tursett: 3 stegs våtsliping for tur! Sånn for å vekk riper og kunne se ut mens man er på tur :D
Jeg bruker klart visir på tur, og det har fått endel riper etter kjøring i regn. Men det gjør vel de fleste visir når det er blanding av regn/grus whatever mens man kjører.
Rain X må vel fungere bra til dette, samt til å holde skit vekke? Jeg kjøpte meg nettopp ei flaske og brukte på frontruta på bilen jeg nettopp kjøpte, og så leverte tilbake igjen. At jeg ikke har brukt det før nå er for meg uforståelig! Vannet preller av som ingenting og møkk fester seg nesten ikke. Utenom det har jeg til nå i år hatt med ei microfiberfille og motul hjelm og visirrengjøring i tankvesken som alltid er med på sykkelen. Jeg sprayer litt på visir og vasker av, i fart bruker jeg hansken vis jeg kjører i pøsregn og det blir skikkelig gæli. Har Touratech Aventuro Mod som er videreutviklet fra Schubert E1, ingen riper i det KLARE visiret mitt.
Kan hende rain-x o.l. fungerer bra på visir, men siden jeg har mye voks liggende bruker jeg dette :P På hjelmen bruker jeg en sealer som jeg bruker til nærmest alt.. lakk, metal, felger, støvler, .. :lol:

Bare obs: En som var innom butikken for ikke lenge siden hadde brukt rain-x på vindskjermen til sykkelen sin. Denne hadde blitt helt matt pga innholdet. Så kan være greit å teste denne først!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

Å betale for et produkt som skal "fjerne" bugs lettere er i min bok ..... la oss si det på godt nord norsk.

E du fætte dum i hauet eller? :lol: :lol:

Insekter går vekk med å bløte et papir i vann (bensinstasjon) også stryker du det av etter et par min. Å kjøpe et "egnet" produkt er rett og slett sløseri og horeri :lol: :lol: :lol: :erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Trondgv »

Toven wrote:
Trondgv wrote:
Toven wrote:Anbefaler denne altså!
https://www.24mx.no/hjelm-visirrengjoring-motul-250ml

Bruker den når det ikke er så halvgærnt med insekter på visiret. Den mykner opp insektrestene så de går lett av med en mikrofiberklut. Så snur man bare kluten til en ren side og rengjør restene/film som kan bli liggende på (siden man ikke får av alt produkt med en swipe).

Om det er skikkelig bedritent så funker det veldig bra med en fuktig mikrofiberklut liggende på visiret 15 isj minutter.
Etter man har wipet dette av så kan man fint ta en sprut med visirrensen for å hjelpe å få vekk rester :)

Tips: Bruk en bilvoks/sealer på hjelmen! Da sitter ikke insektene så godt fast :) Den sprayen til Motul er også knall til å bruke på hjelmen! :)

LS: Kanskje Schubert burde selge tursett: 3 stegs våtsliping for tur! Sånn for å vekk riper og kunne se ut mens man er på tur :D
Jeg bruker klart visir på tur, og det har fått endel riper etter kjøring i regn. Men det gjør vel de fleste visir når det er blanding av regn/grus whatever mens man kjører.
Rain X må vel fungere bra til dette, samt til å holde skit vekke? Jeg kjøpte meg nettopp ei flaske og brukte på frontruta på bilen jeg nettopp kjøpte, og så leverte tilbake igjen. At jeg ikke har brukt det før nå er for meg uforståelig! Vannet preller av som ingenting og møkk fester seg nesten ikke. Utenom det har jeg til nå i år hatt med ei microfiberfille og motul hjelm og visirrengjøring i tankvesken som alltid er med på sykkelen. Jeg sprayer litt på visir og vasker av, i fart bruker jeg hansken vis jeg kjører i pøsregn og det blir skikkelig gæli. Har Touratech Aventuro Mod som er videreutviklet fra Schubert E1, ingen riper i det KLARE visiret mitt.
Kan hende rain-x o.l. fungerer bra på visir, men siden jeg har mye voks liggende bruker jeg dette :P På hjelmen bruker jeg en sealer som jeg bruker til nærmest alt.. lakk, metal, felger, støvler, .. :lol:

Bare obs: En som var innom butikken for ikke lenge siden hadde brukt rain-x på vindskjermen til sykkelen sin. Denne hadde blitt helt matt pga innholdet. Så kan være greit å teste denne først!
Visiret tror jeg ikke blir noe matt, er jo laget for gjennomsiktige overflater og legger bare igjen en "hinne". Jeg driver ikke på med sånt sealer tull, så det har jeg ikke tilgjengelig. :lol:

LordShaft wrote:Å betale for et produkt som skal "fjerne" bugs lettere er i min bok ..... la oss si det på godt nord norsk.

E du fætte dum i hauet eller? :lol: :lol:

Insekter går vekk med å bløte et papir i vann (bensinstasjon) også stryker du det av etter et par min. Å kjøpe et "egnet" produkt er rett og slett sløseri og horeri :lol: :lol: :lol: :erte
Det har jeg også funnet ut at er letteste løsning, på sykkelen har jeg brukt et fuktig håndkle og latt ligge over frontlykt/vindskjerm en stund og spylt de av i ettertid. Men vis vannet preller av som ingenting og mindre dritt og insekter fester seg i fart er det jo verdt et forsøk. En er fættedum vis en ikke skjønner det. ;-)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Toven »

Hver sin smak ;-) Pengene du sparer legger du vel i wipes-kassa? :erte
Jeg hadde aldri brukt et papir på en bensinstasjon til å stryke over visiret, men det nå meg :lol:

Har vel gitt nok reklame for Motul produktet nå.. skal gi meg med å fortelle hvor flott det er 8)

@Trond. Blir matt som i at plasten reagerer med innholdet i det produktet han hadde brukt!
Husker ikke helt hva det var, om det var alkohol i det eller ja... uansett ble den vindskjermen hans matt. Trakk seg vell inn i plasten på en måte :-k
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Trondgv »

Motulen og microfiberhåndkleet er greit å ha, er ikke alltid jeg stopper ved bensinstasjon, og det hender relativt sjeldent at jeg går inn og. Jeg har brukt den når jeg har kjørt frem og tilbake til jobb i uvær. Da holder som regel bensintanken fra mandag til fredagsmorgen. :thumleft

EDIT: @Toven Det står faktisk på flaska at den ikke skal brukes på plast, det hadde jeg ikke trodd!
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Toven »

Trondgv wrote:Motulen og microfiberhåndkleet er greit å ha, er ikke alltid jeg stopper ved bensinstasjon, og det hender relativt sjeldent at jeg går inn og. Jeg har brukt den når jeg har kjørt frem og tilbake til jobb i uvær. Da holder som regel bensintanken fra mandag til fredagsmorgen. :thumleft

EDIT: @Toven Det står faktisk på flaska at den ikke skal brukes på plast, det hadde jeg ikke trodd!
Bruksanvisning er noe dritt! Sjeldent man gidder å lese :lol:
Det er bibelen det blant produkter! \:D/
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Trondgv »

Toven wrote:
Trondgv wrote:Motulen og microfiberhåndkleet er greit å ha, er ikke alltid jeg stopper ved bensinstasjon, og det hender relativt sjeldent at jeg går inn og. Jeg har brukt den når jeg har kjørt frem og tilbake til jobb i uvær. Da holder som regel bensintanken fra mandag til fredagsmorgen. :thumleft

EDIT: @Toven Det står faktisk på flaska at den ikke skal brukes på plast, det hadde jeg ikke trodd!
Bruksanvisning er noe dritt! Sjeldent man gidder å lese :lol:
Det er bibelen det blant produkter! \:D/
Jepp, skulle aldri ha lest. :lol: Men da har jeg vel spart meg for en tusenlapp og, ikke tok det lang tid eller. :-s

EDIT: MEEN, det finnes faktisk en egen Rain-X for plastikk.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

@LS - godt poeng - visiret (alle visir) bør jo nødvendigvis tåle at jeg tar bort vann med hansken... så sånn teoretisk bør det da tåle en "snill" mf klut.

Forresten meget bra optisk kvalitet selv med innervisiret montert - spitzenklasse :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Toven »

Trondgv wrote:
Toven wrote:
Trondgv wrote:Motulen og microfiberhåndkleet er greit å ha, er ikke alltid jeg stopper ved bensinstasjon, og det hender relativt sjeldent at jeg går inn og. Jeg har brukt den når jeg har kjørt frem og tilbake til jobb i uvær. Da holder som regel bensintanken fra mandag til fredagsmorgen. :thumleft

EDIT: @Toven Det står faktisk på flaska at den ikke skal brukes på plast, det hadde jeg ikke trodd!
Bruksanvisning er noe dritt! Sjeldent man gidder å lese :lol:
Det er bibelen det blant produkter! \:D/
Jepp, skulle aldri ha lest. :lol: Men da har jeg vel spart meg for en tusenlapp og, ikke tok det lang tid eller. :-s

EDIT: MEEN, det finnes faktisk en egen Rain-X for plastikk.
Da kan du jo prøve den ja :thumleft :D
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by mekkern »

Man bruker ikke papir på visir. Greit nok at man ikke ser riper med en gang men over tid blir det matt.
Papir er jo bare en myk planke...
bomull eller microfiber :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Jepp, han anbefalte ikke papir heller :)

Skal jo ikke se bort ifra at han så an kunden heller - 10x (helg & solskinn) vs 100x (hverdags) bruk av mf vil jo kunne gi forskjeller.
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017 - 1.ste Mai tur (s39)

Post by RuneMC »

Har pleid å ta en 1.ste Mai tur opp langs Randsfjordens vestside de siste årene - det er passe langt, passe humpete (= mindre biler) og svingete og mellom 60-sonene går det an å holde bra tempo :thumleft

Flott vær, men litt lav temp ved start. Tok derfor på meg en tynn dunjakke innenfor kjørejakka idag. Den er dels mer vindtett og litt varmere enn fleece. Det viste seg å være et godt valg for jeg var passe varm hele turen.

Kjapp pit-stop på Vik for en halvliter cola og iskaffe som ble lagt i toppboksen der et par lefser allerede var niste.

Framme ved Randsfjorden måtte jeg ta et bilde - tror ikke jeg har sett så lav vannstand noen gang :shock:
Image
Det var det samme lenger opp langs Randsfjorden, tørrlagte kaier og en og annen båt som hadde blitt liggene på tørt land...

Startet litt sent idag, så klokka var litt over 12 da jeg tok igjen en laaaang rekke med motorsyklister. Mye HD, men god blanding av alt mulig og minst 40-50 eller mer på rekke. Jeg la meg bakerst, for det er jo ikke akkurat pop å kjøre forbi slike kolonner, selv om tidvis helt ned i 50 i 80-sonen fikk meg til å vurdere å enten ta en pause, eller som han foran meg (som også hadde tatt igjen rekken), svinge av mot E16 ved Bjoneroa. Men det var litt gøy også ettersom det tydeligvis var dagens attraksjon for lokalbefolkningen langs veien. Både barn og voksne smilte og vinket ivrig til oss der vi brummet forbi. Forstår sjarmen med slik kolonnekjøring en gang i blant.

Det var en 3-4 stykker bak meg av motorsyklister som sikkert tok "catch-up" fra Jevnaker, så da måtte jeg nesten holde plassen min... lite foto m.a.o. :)

Til slutt (sjelden brukt sååå lang tid opp Randsfjorden) kom vi fram til Dokka som tydeligvis var målet - nærmere bestemt Hardråde MC (klubb?) i Dokka. Jeg var jo sånn sett "blindpassasjer" i kolonnen, men kunne ikke la gå fra meg en slik fotomulighet, så her er noen bilder...

Mange Harley'er med sine eiere - her snakker vi nok Livsstil for mange...
Image

Lang rekke av sykler
Image

...og en lang rekke til :)
Image

MC'er og folkeliv...
Image

Denne V-max'en var litt fin...
Image

Klassisk vakkert...
Image

...finn Africa Twin'en i bildet... :)
Image

Mens folket stimlet sammen om MC-kaféen og det som luktet grillpølser og annet snadder, fortsatte jeg videre mot målet. Dvs tidligere år har jeg pleid kjøre rundt Ullsjøen, men ble enig med meg selv om å korte ned litt på tidsbudsjettet siden turen nordover hadde anslagsvis tatt en halvtime eller mer ekstra. Så dermed opp til Lunde kirke på Vest-Torpa før snuten ble vendt sørover igjen. Morsomste biten er uansett opp hit fra Dokka med noen skikkelig lange strake bakker krydret med noen krevende svinger imellom, som er gøy både oppover og nedover.

Bildet derfra får avslutte. Samme veien tilbake, inkludert om Åsa og Utstranda - dvs unngår E16 om jeg kan.
Image
Last edited by RuneMC on 01 May 2017 21:04, edited 2 times in total.
Post Reply